Kända Nykarlebybor.
På den här delen finns rikligt med minnesstenar, som förtäljer om kända och mindre kända personer, som i tiden levat och verkat här i Nykarleby.
Strax innanför muren ligger Consul Carl Grundfeldts familjegrav, ingärdad med järnstaket.
[Grundfeldts familjegrav.]
En bit ifrån finner vi: ”Medicine Doktor och Riddaren Zakris Topelius”, med en del av sina närmaste anhöriga, ingärdad av fyra stycken storväxta granar.
[Sommaren 2011 påbörjades en välbehövlig renovering av familjegraven.]
Hugo pekar på stenarna och ger sina kommentarer, medan vi vandrar framåt längs gångarna. Stenar och familjegravar med en viss status över sig. Särskilt viktigt är att yrket eller titeln framgår av inskriften. Författare, doktorer, lärare och lektorer, ned till tullmän, lantbrukare, sjömän, jordbrukare, skomakare och parcellägare. Handelsmän har det även varit många i Nykarleby.
På en av stenarna kan vi läsa: ”Handlanden Matias Lithén, samt dess maka A. C. Calamnius född 1790, död 1826 och C. W. Topelius, född 1804, död 1846, jämte nio minderåriga barn. Vilken sorg har då icke denna familj fått uppleva.
[Lithéns gravsten.]
”Jämte 13 barn”
Men vi finner även ett järnkors, där Jakob Nikunen från Soklot är begraven år 1903, jämte 13 av hans barn. Man kan bara ana sig till den känsla av maktlöshet, som dessa föräldrar måste ha upplevt.
På vår vandring passerar vi en del familjegravar av gamla Nykarlebysläkter. Endel med stenar som bär konstnärlig prägel över sig. Stenar som förtäljer vem som vilar under dem. På en tavla fastsatt i muren läser vi: ”Människans dagar är som gräs. När vinden går däröver är det icke mer. Men Herrens nåd varar i evighet”.
[Herman Backman är en av representanterna för gamla Nykarlebysläkter.]
Demokratisering.
Vi går över till den nya sidan. Vad man genast lägger märke till, är ätt här är i stort sätt alla stenar lika stora. En demokratisering, som talar om att inför döden är vi alla lika. Rik eller fattig har ingen betydelse. Här möter vi många bekanta namn på stenarna. En del av dessa människor kan jag minnas, så som de var här i livet. I helg och söcken. Hur de flesta fick kämpa för sin existens. Nu finns deras kvarleva här i jorden, för att med tiden förvandlas till mull. Men enligt skriften lever anden kvar. Var och hur? Den sanningen skall väl engång bli uppenbarad för oss alla.
Under vår vandring har vi kommit fram till den grind där vi skall lämna denna välvårdade gravgård, med sina stilrena grindar, sina välansade gångar och välskötta gravar. En plats där man förnimmer en känsla av frid och ro. En plats där jordelivet har nått sitt slut och där vi finner våra kära.
Vi vänder oss om ännu en gång och tittar ut över denna dödens boning, medan vi diskuterar livets förgänglighet. Vi konstaterar bägge att det är nyttigt att nu och då göra en dylik vandring i denna dödens boning. – Osökt kommer för mig titeln på en av Wilhelm Mobergs böcker: ”Din stund på jorden” och visst är det sant. Vårt liv här på jorden är så kort.
– Vi vandrar ut på landsvägen. Ut i det vackra vårvädret, med en känsla av tacksamhet. Tacksam över den tid man ännu har kvar att vandra här på vår jord. |