Österbotten.

Nykarleby.


Vägbyggnadsfrågor.
Gemensam kommunalstämma med ombud för Nykarleby stad och landskommun, samt Munsala och Jeppo kommuner hölls senaste lördag i sockenstugan invid staden. I stämman deltogo 12 ombud, varav för Munsala 5, Nykarleby landskommun 4, Jeppo 2 och Nykarleby stad 1. Följande frågor, stående i samband med underhållet av de allmänna landsvägarna, behandlades:

Åmossa bro å landsvägen mellan Nykarleby stad och Kovjoki ungefär fyra kilometer från staden, vilken bro i tiden blivit uppförd på kistor av trä, var numera förfallen och sönderruttnad, varför stämman beslöt att låta ombygga bron, som skulle uppföras på stenkistor och förses med trälock. Arbetet skulle utbjudas på entreprenadauktion, för vars anställande stämman tillsatte en kommitté, bestående av en person från envar av kommunerna innom vägbyggnadslaget.

Landskommunernas ombud ansågo, att Nykarleby stad borde i enlighet med en tidigare träffad överenskommelse emellan vägbyggnadslagets kommuner deltaga med en tredjedel av kostnaderna för samtliga brobyggnadsarbeten, som denna stämma beslöte att utföra. Gentemot denna uppfattning framhöll stadens representant, att sedan staden numera inträtt i skifteslag med ovannämnda kommuner, kunde den åberopade överenskommelsen icke mera anses hava bindande kraft, varför det riktiga voro att staden deltoge i brobyggnadskostnaderna efter mantalsberäkning. Då enighet i frågan emellertid icke kunde nås, tillsattes för närmare utredning av densamma en kommitté, i vilken invaldes för Nykarleby stad handl. A. Kisor, för Nykarleby landskommun kronolänsman E. Söderström och kommunalstämmoordföranden I. Westerlund, för Munsala kommunalkassören Erik Fågel och för Jeppo lantbr. Joh. Romar. Kommitténs utlåtande skulle behandlas vid en följande gemensam stämma. [Läs mer om bron.]



[Åmossa bro finns vid magentakrysset.
Förstoring.
Från Kartplatsen.]


Aspas bro
i Soklot, som även var i bristfälligt skick, skulle förses med nytt valv av sten. [Läs mer om bron.]

Därjämte skulle särskilda bristfälligheter å trummor och ledstänger avhjälpas. Vägvisare skulle uppsättas invid Jutas samt vid Kovjokivägen, där denna förgrenar sig till stationen och Kovjoki by. Kilometerstolparna skulle före midsommar nästa år förses med nya siffror.


Vägbyggnadslagets räkenskaper,
vilka genom ett ombud från varje i stämman deltagande kommun blivit granskade, godkändes utan anmärkning.


Österbottniska Posten, 06.11.1914, nr 45, s. 3.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.





Auktioner.
 Genom entreprenad 
auktion,

som förrättas vid Åmossa bro å Kovjoki vägen fredagen den 20 november 1914 kl. 10 f. m., utbjudes till den minst fordrande att av sten uppföra murar för nämnda bro som blir av trä. Samma dag kl. 2 e. m. auktion vid Aspas åbro i Soklot å brons reparation. Villkoren bestämmas å stället.
      Nykarleby den 31 okt. 1914.

Johan Westerlund.
Enligt uppdrag.   

 

Österbottniska Posten, 06.11.1914, nr 45, s. 4.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.

 

 

Några notiser i samma tidning

Ägodelningsrätt. Häradshövding Ernst Nygren i Jakobstad har förordnats till ordförande i den ägodelningsrätt, vilken kommer att upptaga till behandling anmärkningar, som framställts emot ett tidigare uppgjort förslag till tillandningsskifte inom det skifteslag, som omfattar Nykarleby stad samt Forsby och Kyrkoby byar i Nykarleby landskommun.

Det sammanträde, vid vilket sagda ärende behandlas, är utsatt att äga rum den 17 innevarande november å Statshotellet [Sic!] härstädes. Enskilda jordägare, som äro intresserade av frågan, kunna därvid framställa sina önskemål. Då anmärkningar mot skiftesförslaget gjorts av så gott som alla deltagare i skifteslaget, vore det av den största betydelse att dessa vore närvarande vid sammanträdet.

Affären Nykarleby aktiebank. Vid borgenärssammanträde om lördag kommer konkursförvaltningen att framlägga förslag rörande den första dividendutdelningen i konkursen. Under förutsättning att detta förslag godkännes, utdelar konkursförvaltningen den 16 dennes till deponenterna och andra fordringsägare 40 procent av de utdömda fordringarna. Det bör tilläggas att denna första dividendutdelning kommer att efterföljas av flere andra, men är det för närvarande icke möjligt att förutse, huru högt dessa komma att stiga.

Plötsligt dödsfall. Då fiskaren Johan Boman, bosatt på Nygård invid staden, i förgår var i ett ärende till stadens kvarn, drabbades han plötsligt av ett slaganfall i hjärnan och sjönk ned vid åstranden, där han ett par timmar senare påträffades död. B., som var omkring 75 år gammal, har under större delen av sitt liv varit bosatt i staden, där han även ägt en gård.

 

Difteri. Då under de senaste dagarna i staden förekommit åtminstone ett par fall av difteri, varav det ena med dödlig utgång, har normalskolan på förslag av stadsläkaren stängts för tiden till och med nästa onsdag.

Torrläggning av sanka marker. De s. k. Boxalängarna, belägna mellan Kovjoki och Markby, torde komma att torrläggas i den närmaste framtiden. Området, i vilket jordlotter ägas av Nykarleby stad och Smedsbacka hemman samt särskilda lägenhetsinnehavare i Kovjoki, Markby och Soklot byar, kartlägges som bäst av lantmätare. Avsikten torde vara att anhålla om statsbidrag för grävningsarbetet, vilket skulle sträcka sig från Markby bys utmarker till det ställe, där den s. k. Tomtbäcken utfaller i Kovjoki år. Diket skulle därigenom bli närmare tio kilometer långt. [Innehållsförteckning till Boxal.]

Topeliusstatyn i säkerhet. För någon tid sedan uppgavs i en tidning, att skulptören E. Vikströms för Vasa stad utförda och i Köpenhamn gjutna Topeliusstaty skulle jämte en av tyskarna uppbringad dank ångare blivit tyskt krigsbyte. Enligt vad U. S. erfarit transporterades statyn alls icke med ifrågavarande ångare, ehuru meningen till en början varit att så skulle ske. Statyn har transporterats en annan väg och torde numera vara i säkerhet.

Svenska dagen, som infaller i dag den 6 november, begås icke i år härstädes med någon för allmänheten avsedd högtidlighet. Man har nämligen ansett det under nuvarande förhållanden mindre ändamålsenligt att vidtaga anstalter för ett offentligt firande av dagen.


Österbottniska Posten, 06.11.1914, nr 45, s. 3.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.


Åmossa bro

109 år senare var det dags för förnyelse:

Tillsammans med NTM-centralen förnyar Sundström Ab Åmossa bro på landsväg 745 i Nykarleby, Lippjärv. Brons adress är Kovjokivägen 451. Arbetet påbörjas vecka 7.

Informationstavlor sätts upp och vägen stängs av för trafik i 1–2 dygn mellan 13.2 - 17.2.2023. Trafiken leds förbi på en omfartsväg, via Riksåttan och Västra Jeppovägen. Omfartsvägen är utritad på den bifogade kartan.

Sundström Ab bibehåller rätten att ändra tidtabellen för reparationen några dagar innan planerad tidtabell.


NTM-centralen i Södra Österbotten 8.2.2023.

 



Aspas åbro

Hade ingen aning var Aspas åbro fanns, så jag kontaktade Lars Smeds och då visade det sig vara stenbron i Lillsocklot och han bidrog också med fakta:


Namnet ”Aspas åbron” kommer av att sista soldaten vid soldattorpet No 122 hette Asp. Ett annat namn som även förekommer är Svarvars åbro.

Från Socklot byrättsprotokoll från den 23 mars 1756:

Följande personer: Henrik Smeds, Olof och Per Wik, Matts Snåre, Jakob Harald, Lars Gertruds, Thomas Rank och Anders Nors, har med häst varit en dag vid forsen för att anskaffa nya syllar till bron. (Troligen avses landsvägsbron över Socklotån efter gamla landsvägen vid soldattorpet No 122.)

I protokollet från den förstörda egendomen under ryssarnas uppehåll i Socklot hösten 1808, är antecknat att ryssarna hade en vaktpost vid bron och vakterna bränt upp en del rågskylar.

I Boken om Nykarleby landskommun skriver Leif Sjöholm på sidan 73:

Stenbroar. Den 24 augusti 1890 höll Nykarleby landskommun, Munsala och Jeppo en gemensam kommunalstämma i sockenstugan. Man hade sammankallat mötet för att diskutera huruvida Munsala åbro och Aspas åbro i Socklot bör återuppbyggas av sten. Det behövdes ingen längre diskussion, utan man kunde snabbt besluta att broarna skulle uppföras från grunden och de skulle byggas av kilad sten. Man bestämde vidare att broarna skulle byggas välvda och att ledstängerna också skulle vara av sten. Erik Ahlnäs från Socklot, Mats Back från Munsala och Johan Rundt från Jeppo fick i uppdrag att komma med förslag hur de båda broarna kunde byggas.

När entreprenadanbuden en tid senare hade kommit in var det Jakob Nikonen från Socklot som lämnat in det lägsta anbudet. Han lovade att bygga Aspas åbro för 219 mark. Stämman krävde också garantier för att bygget skulle fullföljas och att bron skulle bli som utlovats. I april 1892 konstaterade stämman att bron var färdig. Senare visade det sig att Erik Ahlnäs från Socklot blev byggmästare för stenbron i Munsala.

Till följd av den tunga trafiken på 1970-talet revs det gamla brovalvet av sten och ersattes av ett betonglock.



Bron 2016.
Förstoring.
Foto: Lars Smeds.


Lars Smeds.

 

Kommunalfullmäktige i Nykarleby landskommun sammanträdde senaste lördag. Därvid behandlades följande ärenden:

Fullmäktige beslöt för sin del godkänna ett statsförslag till ombyggnad av Yrjas åbro jämte kostmdsförslag, slutande på fmk 158-tusen. I förslaget ingick även kostnader för en mindre väguträtning. Likaså behandlade fullmäktige ett annat förslag, som avsåg ombyggande av Aspas åbro i Soklot, men förbehöllo sig i detta fall rätt att senare få uttala sig om väguträtningen, ifall en större sådan kommer ifråga. Samtidigt uttalades den önskan, att i arbetet skulle anställas folk från landskommunen.

— — —


Österbottniska Posten, 09.12.1932, nr 49, s. 2
Nationalbibliotekets digitala samlingar.

Kommunalfullmäktige i Nykarleby landskommun sammanträdde — — — Meddelades fullmäktige, att kommunikationsministeriet för ombyggande av Svarvars (Aspas) åbro i Soklot anslagit 188 000 mk, för broarna över Paskendiket, Karvikbäcksdiket och Karvik bäckbron 290,000 mk.


Österbottniska Posten, 10.02.1939, nr 6, s. 2
Nationalbibliotekets digitala samlingar.

 



Läs mer:
Broar i Uppslagsverket Finland.
Fler artiklar och notiser ur Österbottniska Posten.
(Inf. 2024-06-20, rev. 2024-06-27 .)