Alörn, Charlottenlund, foto 1938.
Alörn blev officiellt stadens
hamnplats år 1859. Då hade vattnen vid Djupsten blivit så uppgrundade
att fartygen ej mera kunde lasta vid därvarande brygga. En ny brygga byggdes
på Alörn nära den Falckska villan och utanför placerades
tvenne bastanta diktaler eller förtöjningspollare. Då ångbåtar
för passagerare nu började besöka Alörn, anlades i närheten
av bryggan ett sommarvärdshus.
II
Alörn
kom att bli den plats där såväl Zachris
Topelius som Mikael
Lybeck tillbragte många lyckliga sommardagar och som enligt deras egna
ord kom att betyda oerhört mycket för dem. Topelius vistades redan år
1835 som 17-åring på Lithéns villa. Han svärmade då
för Mathilda Lithén. Villan övergick som redan nämnts till
rådman Lybeck som blev Topelius svåger. Topelius kom härigenom
att besöka Charlottenlund många gånger under en följd av
år tills han år 1855 fick en egen stuga, Majniemi, där han och
hans familj, som då var bosatt i Helsingfors, upplevde tolv oförglömliga
somrar. Det var professorskan Topelius som trots varningar köpte Majniemi
mitt under orientaliska kriget. Engelsmännen hade nämligen föregående
sommar gjort ett strandhugg på Alörn. Från vintermörkret
i södra Finland längtade Topelius små döttrar till Alörns
ljusa sommardagar och han låter dem berätta i dikten »Den eviga
sommaren»:
»Se, där går
solen aldrig ner,
Och som en dag är själva natten.
Vet pappa
där är ständig vår
Och ständigt gröna sommardagar
Bland gräs och blommor där man går
Att plocka bär i skog
och hagar.»
[Hela dikten.]
Topelius
själv prisar Alörn i sina dagboksanteckningar från åren 18351840 och många av hans vackraste dikter
är skrivna där bl.a. »Somna
du min våg i västanfjärdar» och »Nu
låt sorgen fara, låt bekymren rymma». Han säger på
sin tids romantiska sätt att han hade velat kasta sig ned och kyssa Alörns
jord var sommar han för första gången beträdde den kära
holmens stränder. Den var för honom en sannskyldig »Lycksalighetens
ö»: »Se hur vackert hon ligger där Alörn, med sina
nickande kronor, med sina speglande stränder och vågen som leker med
småstenarna på stranden! Hon är som ett sovande barn i skuggan
av den blågröna alen, som en grönmantlad engel på kuddar
av svällande blått!»
Familjen Lybeck med gäster på Charlottenlund, foto 1887.
Stående
från v t.h.: Mikael Lybeck, J. A. Lybeck, P. W. Lybeck, Mimmi
Lybeck.
Sittande: Lotta Lindqvist, Ingrid Nyberg, Z. T., Eva Topelius,
Elsa Nyberg. [Beskuren i överkant.] |
Även
efter det Topelius sålt Majniemi besökte han flera gånger Charlottenlund.
Sista gången i juli 1897 mer än 62 år efter sitt första
besök. Nykarleby-seminaristerna överlämnade då vid en fest
Majniemi åt dess tidigare ägare. Någon dag senare skrev han i
stugans gästbok den bekanta versen:
»Här
tystna dagens storm och strid
i morgondagg och aftonfrid.
Här bor
ett älskat minne blott
av liv som flytt och tid som gått.
Dröj
vandrare, eho du är
var lugn, var god, var lycklig här.»
Genom
att familjerna Topelius och Lybeck var besläktade och goda vänner, kom
de glada traditionerna från Topelius ungdomstid att fortsätta under
den följande generationens alörnsomrar. Mikael Lybeck blev där
ännu som magister en uppspelt och initiativrik tjuvpojke i kretsen av syskon
och kusiner på Charlottenlund. Lybeck kände sig där fri från
det vardagliga och från det »småstadskvalm», som ibland
gjorde Nykarleby-luften litet tryckande för honom.
Erik Kihlman berättar
i sin bok om Mikael Lybeck att lusten och fallenheten för att smida rimbrev
och roliga tillfällighetsverser redan tidigt gjorde sig gällande hos
honom och livet på Alörn utgjorde den mest inspirerande miljön.
Om morbror Zachris var »poeta laureatus honoris causa» så var
Mikael den utövande hov- och tillfällighetspoeten; han besjöng
Alörn-utfärderna, kvad om myggen, Alörns skräck, och framställde
i poetisk form sin ödmjuka anhållan att på Alörn få
avlägga krage och manschetter. Han författade sorgerim vid kära
gästers avsked och lämnade vid behov versifierade bidrag till upptågen
på de förnämsta bemärkelsedagarna under sommaren.
De
båda släktingarna Topelius och Lybeck hörde till olika generationer
och till sin läggning var de mycket olika. Den blide naturvännen och
romantikern Topelius hade ej sällan under äldre dagar svårt att
uppskatta människoskildraren Lybeck, vars psykologiskt betonade verk och
slipade stil ej sällan stördes av ironiska infall. De hade dock förutom
sin stora förkärlek för Alörn och dess sommarliv även
något annat gemensamt. Det var deras stora intresse för fiske.
Nykarleby älvs bruna vatten blandas med havsvattnet
i Alörnsfjärden och det bräckta vattnet var fiskrikt. Topelius
var en fiskare av ganska stora mått. Han kunde vid Alörn ha ett tiotal
nät och flera tiotal gäddkrokar ute samtidigt. Han hade då en
pojke som hjälp med rodden. Över sina fångster förde han
noggrant bok och antecknade även väder och vind vid varje fiskafänge.
Professorskan Topelius hade stor hjälp av sin man vid provianteringen, som
ej var så lätt här ute långt från staden. I ett brev
till Pacius från Majniemi ber skalden
om ursäkt för att librettot till »Prinsessan av Cypern»
försenats och skyller på gäddorna och fisket, som lockat honom
från skrivbordet.
Mikael Lybeck fiskade mera amatörmässigt
och sporadiskt. Han tyckte liksom Topelius mycket om att meta och vid yngre år
fångade han också gäddor, men på annat sätt än
morbrodern. Han brukade »varpa» dem vid Alörnsvikens långgrunda
stränder. Varma sommardagar sökte sig gäddorna upp i knappsäven
och gräset på grunt vatten, där de låg och solade sig. Om
man då långsamt vadande drog ett stadigt nät i en båge
utanför och sedan skrämde ut gäddorna kunde man om lyckan var god
få flera gäddor på en middagsstund. Lybeck påstod på
äldre dagar att hans dövhet kan ha fått sin början av mycket
vadande i ungdomsåren.
[Varpning, ej vid ”Alörnsvikens långgrunda
stränder” utan mera troligt vid Djupsten och med Sikgrundet i bakgrunden. Förstoring.
Mikael Schalin tillhandahöll.
(Inf. 2014-06-12.)]
Z. Topelius metar på
Alörnsfjärden, foto 1890-talet.
[Bilden fanns redan i Topeliusminnen av Joel Nilsson.]
I kretsen av sin familj och de gamla, som fanns kvar,
bland dem brodern Verner och deras kära moster Lotta Lindqvist, upplivade
Mikael Lybeck ännu på 1900-talet under flera somrar de glada alörnsminnena,
men när stadshemmet efter systern Mimmis död år 1924 såldes,
blev även villan på Alörn såld och därmed var en nästan
hundraårig minnesrik period i Alörns historia avslutad. Då hade
även många av skäristugorna på ön sålts och borttransporterats.
Mikael
Lybeck skreven gång i ett brev: »Bortom en vid fjärd, vid mynningen
av barndomsminnenas älv ligger Alörn som det centrala i tusen små
livsbagateller ett avlägset fjärran, som numera tycks mig som
en saga, en dröm, drömd icke av mig utan av någon helt annan.»
Nykarlebybor hyllar Z. Topelius vid Majniemi 1897.
[Topelius närmast
till höger och V. K. E. Wichmann till vänster.]
För
både Topelius och Lybeck blev Alörn, när de mognat till män
och flyttat till södra Finland, en symbol för det vackraste i deras
österbottniska hembygd och ett hägrande sommarparadis, till vilket de
längtade under vintern, såsom man längtar till den plats där
man upplevt ungdomstidens ljusaste och gladaste stunder.
|