Rektor för Österbottens första
självständiga svenska högskola
Porträtt av Carl-Eric Wingren
Bengt Harald
Smedsättlingen Carl-Eric Wingren med rötter i Socklot är sedan 1986 rektor för den tekniska utbildningsenhet i Vasa som fram till 1991 hette Vasa tekniska läroanstalt och som 1991 blev Vasa tekniska yrkeshögskola för att hösten 1996 få namnet Svenska yrkeshögskolan.
Hur blir man filosofie doktor och rektor för – faktiskt den första självständiga svenska högskolan i Österbotten – och därmed rektor för vidpass 1500 elever?
Frågan går till rektor Wingren, 53 år, som vi den här gången valt att placera i Smedsbladets ”Heta stol”.
Carl-Eric kom som lärare till Vasa tekniska läroanstalt 1975. Hans tid som rektor har varit ett mycket expansivt skede under vilket skolan omdanats i grunden. Utan att i detalj gå in på de olika faserna i omdaningsprocessen kan nämnas att den nu i det närmaste är slutförd. Resultatet är en utbildningsenhet som från och med hösten 1996 heter Svenska yrkeshögskolan och verkar inom ett geografiskt område som sträcker sig från Jakobstad i norr till Närpes i söder.
Carl-Eric är en öppen och lättillgänglig person som tar saker och ting naturligt och utan att göra dess större väsen av vare sig sin lärda grad eller rektorsstatus. Familjen består vidare av hustrun Marjatta med rötter i Jakobstad och dottern Catharina och sonen Tom som båda är gifta. Wingrens har två barnbarn. När Wingrens far till ”skären” far de till Alörn utanför Nykarleby, där de gärna tillbringar sin fritid. De har till och med firat någon jul där. När vi kommer överens om träffen för intervjun är Carl-Eric mån om att det inte sker i en viss vecka. Och han avslöjar varför:
– Då skall jag fara och fiska sik under några dagar, säger han.
Var som pojkar är mest
Carl-Eric tycker inte att han under skolåren var någon speciellt överdriven plugghäst.
– Jag var nu väl på många sätt som pojkar är mest, säger han, men preciserar sig i följande andetag genom att säga: Visst har jag haft ambitioner och ställt krav på mig själv.
Hemma blev han lärd att man skall ta vara på sig själv och fatta sina egna beslut. Och det tycker han nu längre fram i livet att var goda råd. Att ta vara på sig själv och fatta egna beslut betyder inte att i karriären trampa på andra. Carl-Eric låter förstå att han vill att det skall vara substans i det han sysslar med och inget malande på tomgång.
Carl-Eric på familjefoto tillsammans med föräldrar och syskon.
Sittande pappa Valfrid och mamma Edit. Barnen från vänster är Kristina, Svante och Ulla.
Flitigt i skolbiblioteket
När frågan om läggning och intresse kommer på tal, låter han förstå att ämnen med matematisk-naturvetenskaplig anknytning faktiskt nog alltid varit hans starka sida. Han talar med värme om sin gamla lärare i folkskolan i Socklot, Nils Sundkvist, som intresserade, stimulerade och med varlig hand ledde honom den första biten på kunskapssökandets väg. Carl-Eric berättar att han var en flitig låntagare i det lilla skolbiblioteket och att lördag eftermiddagarna när läraren öppnade dörrarna till skåpen med låneböckerna var rena rama högtidsstunderna.
– Det är nog i böckerna som kunskapen finns, konstaterar han med perspektiv på decennier av kunskapsinhämtande. Han konstaterar med en viss saknad att det med hans nuvarande jobb inte blir någon tid över för forskning.
Sundkvists intresse för och kännedom om Socklot by, som han medvetet eller omedvetet förmedlade vidare till eleverna, är något som Carl-Eric nu så här efteråt djupt sätter värde på. Han noterar med tillfredsställelse att Socklot by alltjämt har livskraft vilket de många nya hus som byggs visar.
Något av en hjärteangelägenhet för honom är att åtminstone något av de stränder i byn som alltjämt är oexploaterade borde reserveras för allmänt bruk; simning, fritid, och rekreation. I en by med så mycket stränder som det finns i Socklot borde exploateringen inte tillåtas gå så långt att människorna ingenstans kan komma ut till vatten.
På tal om studietraditioner, vilka kanske inte var speciellt starka i uppväxtmiljön där de flesta var bönder eller fiskare, säger Carl-Eric, att om det var dåligt med studietraditionerna, så har eventuell brist i den vägen inte haft någon betydelse för honom.
När han i tiden, påpuffad av sin folkskollärare, började i samskolan i Nykarleby bodde han under veckorna hos en familj i staden och åkte hem endast till veckosluten. Det här gjorde att han mjukt fördes in i studielivet och dess villkor.
– Hade jag haft möjlighet att bo hemma, hade jag sannolikt inte på samma sätt gått upp i studierna som jag tvingades till när jag bodde på studieorten. Hemma fanns det, som i gårdar i allmänhet, alltid ogjort arbete, och om jag bott hemma hade det väl blivit att göra ett och annat där också med den påföljd att läxorna blivit lidande.
Har man studiemotivation och intresse för det man sysslar med, har det inte så stor betydelse om studietraditionerna i den miljö där man vuxit upp är starka eller svaga, säger Carl-Eric.
Klass 3–4 i Socklot folkskola i tidigt 1950-tal. Carl-Eric Wingren stående andra från vänster. Andra smedsare är Sten Haglund femte och Håkan Ahlnäs sjunde i samma rad. Flickorna från vänster är Gullan f. Segervall och Ann-Marie f. Harald. Förstoring.
Doktor på konvergensstruktur
Från samskolan i Nykarleby bar det via Jakobstad av till Uleåborg där han blev student. Hans intresse för matematiken och det naturvetenskapliga gjorde valet av studieinriktning lätt. Det blev matematik och fysik i Åbo. Han säger att studierna vid akademin startade bra. Redan från början av det andra studieåret fick han börja hålla föreläsningar både i matematik och fysik. I professorerna Karl-Gustav Fogel [från Vexala] och Boris Sjöberg hade han turen att få goda handledare.
Föremål för uppmärksamhet och intresse i det lärda sammanhang Carl-Eric rörde sig i början av studietiden, inte bara i Åbo utan världen över, var något som kunde kallas ”Konvergensrum”. En handfull matematiker världen över hade kommit fram till att om man finner en konvergensstruktur med vissa egenskaper så skulle en återvändsgränd vara öppnad och utvecklingen inom området kunde gå framåt. De lärde hade försökt finna strukturen under flere år, men inte lyckats. Via artiklar i internationella facktidskrifter och annan litteratur fördes Carl-Eric och hans studiekamrater in i debatten om det matematiska problem som matematiker världen över i den här speciella nischen sysslade med.
Det här blev en utmaning för Carl-Eric, som beslöt sig för att försöka ta fram den struktur man inom högre matematik på ett internationellt plan var ute efter att finna. I sin doktorsavhandling, som han försvarade 1974 med en opponent från Zürich, presenterar han som den första i världen den efterlysta konvergensstrukturen. Denna har senare utgjort grund för flere andra doktorsavhandlingar inom samma ämne. På den tiden var det bara ett tjugotal matematiker i hela världen och tre i Finland som var sysselsatta med forskning för att finna den saknade strukturen. Numera är det långt fler som är verksamma inom samma område.
Teknisk utbildning i omdaning
Ett par år efter att ha blivit doktor kom Carl-Eric till Vasa tekniska läroanstalt 1975. Han var lektor och överlärare innan han valdes till rektor 1986. Vasa tekniska yrkeshögskola startade med Vasa tekniska läroanstalt som grund år 1991 som en av de två första yrkeshögskolorna i landet. Senare förenades Vasa tekniska läroanstalt och Österbottens centralyrkesskola till Vasa yrkesinstitut. Utan att i detalj gå in på de olika processerna kan då konstateras att enheten från i höst heter Svenska yrkeshögskolan i vilken ingår bitar ur tidigare Vasa yrkesinstitut, Korsholms skolor, Vasa svenska hälsovårdsläroanstalt, Konservatoriet i Jakobstad, Svenska konstskolan i Nykarleby och Svenska Österbottens folkakademi i Närpes. Vasa tekniska yrkeshögskola har övergått i sektorn Teknik och kommunikation inom Svenska yrkeshögskolan. Huvudman för den nya högskolan är samkommunen Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur, som bildats för att upprätthålla tidigare statliga, svenska yrkesläroinrättningar i Vasa län.
Carl-Eric Wingren utanför Svenska yrkeshögskolans entré.
Foto Bengt Harald.
Arbetslivet bestämmer undervisningen
Wingren säger att den omdaningsprocess som nu pågått i ett halvt decennium rimligtvis bör vara avslutad nu till den del det gäller den fasta ramen för den nya yrkeshögskolan och det nya yrkesinstitutet som skapats vid sidan om av en del utbildningar. Från hösten 1997 bör samtliga bitar vara på sina platser och ramen för den nya högskolan färdig, däremot kommer själva undervisningen aldrig att få några fasta former. Högskolan kommer att måsta vara lyhörd för arbetslivets önskemål och leva på dess villkor.
Carl-Eric Wingren vid en robot i det nya datacentret, en investering på 100 miljoner mark.
Foto Bengt Harald
Den dag då den här intervjun med Carl-Eric Wingren gjordes hade han fått besked om att åter en ingenjör från hans yrkeshögskola, nu för tredje året i följd, blivit uppmärksammad för det bästa examensarbete bland alla nya ingenjörer från landets olika skolor på den här nivån. Det är inte dåligt det.
Carl-Eric säger att svenska yrkeshögskolan strävar till ett nära samarbete med arbetslivet, rent konkret industrin. Och att det gett en stark trumf på hand. Det är viktigt att en studerande i god tid knyter kontakt med arbetslivet, får ett projekt att syssla med och utveckla. Noteras kan att broprojektet Alskat–Replot fungerar som ett praktiskt undervisningsprojekt.
Idealet är om en studerande så obemärkt från studierna kan flytta in i arbetslivet att han inte på annat sätt känner av att han blivit färdig än att han fått sitt betyg i hand. En skola som skall utbilda arbetskraft för industrin måste leva några steg före. Det gäller att hela tiden känna efter varifrån det blåser och försöka förutse vilka riktningar utvecklingen tar och anpassa utbildningen efter det. Nöjer man sig endast med att hålla jämn takt med industrin riskerar man lätt att hamna på efterkälken. Skolans verksamhet skall vara en del av arbetslivet.
Lätt att få jobb för nya ingenjörer
Carl-Eric säger att det varit lätt för de nya ingenjörerna att få jobb de senaste åren. Elever med papper som ger jobb inom industrisektorerna har till hundra procent lyckats placera sig på arbetsmarknaden. Och av dem som blir klara inom kort är en stor del ”sålda” redan nu. Inom byggnads- och lantmäteriteknik har de nyblivna haft något svårare att placera sig.
Vid sidan om skolan verkar olika ”bihang”. Bland dem, det nya Technobothnia, ett stort datacenter som kostat 100 miljoner mark. Centret på 10 000 kvadratmeter är inrymt i f.d. Vasa Bomulls fastigheter. Yrkeshögskolan och Vasa universitet ingår som minoritetsdelägare.
Svenska yrkeshögskolans mål är att verka som en motor för regionen och att för expertuppgifter utbilda sakkunniga med god yrkesfärdighet, med beredskap för en internationell verksamhet och med förmåga att utveckla regionens ekonomiska välstånd, säger Wingren.
|