Branden
Skeppsfarten, som ännu strax före 1808
års krig varit ganska betydande och nästan huvudnäringen,
hade just begynt uppblomstra med fredens avslutande 1856 och med densamma
även andra näringar liksom välståndet överhuvud.
Bland de allra första och största skeppen som byggdes å
Alörns skeppsvarv var Alexander den II, vars redare voro
rådmännen Hammarin och Berger samt kapten Kjerrman, vilken
sistnämnde blev dess befälhavare. Senare byggdes åtskilliga
andra såsom Alku, Toivo m.fl. Men nu inträffade
en olycka, som med ens förlamade, ja hotade att totalt tillintetgöra
Gustav Adolfs skapelse, vår egen kära, gamla hemstad.
Vintern år 1858 var ovanligt mild och alldeles snölös,
så att ännu i januari månad gator och torg endast voro
betäckta med en tunn isskorpa och något slädföre
kunde man ej ens tala om. Den 13 januari klockan 8 på aftonen, då
många av stadens familjer bevistade en barnbal, utbröt
plötsligt i handlanden Westlins gård eld, som snart till följd
av den starka sunnan stormen förvandlade hela staden till ett enda
eldhav. Trots både vatten och släckningsmanskap med redskap
funnos att tillgå, fick elden genom den starka blåsten en
så förfärande styrka och fart, att den ej mer stod att
höjda och undertryckas. I de gårdar, som voro belägna
söderom brandstället, fingo ägarn dock sitt bohag bärgat
och även kyrkan och gårdarne strax bakom densamma blevo räddade.
Lyckligtvis var vädret under dessa dagar jämförelsevis
milt, till lycka för hundratals människor som nu måste
söka sig skydd och tak över huvudet i de få återstående
gårdarna och i de angränsande byarna. Församlingens dåvarande
kyrkoherde Kullman upplät med den största hjärtlighet och
tillmötesgående prästgårdens lokaler, och långa
bord uppdukades, dignande under allehanda mat och dryck, för hans
hungrande församlingsbor. Bland dem vandrade den vänlige gubben,
tröstande och uppmuntrande under ideliga uppmaningar på sitt
originella språk: Ät' och drick kära folk! Måka
i Er så mycki' Ni bara orkar!
På denna tid tillkom även den elektriska telegrafen till många
ortsbors och icke minst gubben Kullmans blandade skräck och undran.
Vid ett tillfälle tillspordes prosten, vad han tänkte om den
nya uppfinningen, vartill han avgav orakelsvaret: Ja de'
inte värt att röra vid den! I vilket kunde tolkas både
si och så. En annan gång sporde gubben en av sina yngre församlingsbor,
hur han skulle komma ut till sin villa i skärgården, enär
det blåste stark motvind. Åh, Farbror, det går
nog att segla i motvind, bara man kryssar! Kryssar, kryssar!
mente gubben förargad. Vad är det igen för nya lögnens
funder, som du vill inbilla mig! och bortgick mäkta
vred.
Den särskilt i historiskt avseende värdefullaste byggnaden,
som nu blev lågornas rov, var det gamla, ärevördiga rådhuset,
i vilket många pretiösa [värdefulla] kvarlevor
från forna tider, bland annat borgerskapets gamla uniformer och
stadens fanor m.m. dylikt förvarades samt stadens äldre handlingar,
vilka nu [inte riktigt] alla uppbrunno. Borgmästar Montin, som med
knapp nöd räddat sig och sin familj från sin brinnande
bostad, belägen strax bredvid rådhuset, vidtog jämte de
övriga medlemmarne av magistraten och borgerskapet nödiga åtgärder
för den närmaste nödens avhjälpande och stadens återuppbyggande.
[Läs mer:
Branden enligt Erik Birck.]
Återuppbyggandet
Beträffande återuppförandet yppades snart mycket olika
åsikter. Några personer önskade, att staden nu skulle
flyttas till en bättre hamn. Österbottens och främst Vasa
stads förnämsta och rikaste affärsman och skeppsredare konsul Wolff berättas ha hemligen
lovat, att flytta hela sin stora rederirörelse till Nykarleby, ifall
staden skulle återuppbyggas i Karvat by i Orrvajs med dess goda,
djupa hamn, sedan urminnes tider bekant under namnet Vörå
hamn. Dit hade bland annat unionskungen Albrekt av Mecklenburg [ca
1338-1412, svensk kung 1363-89] gjort ett besök, enligt en av våra
medeltidsurkunder, okänt av vilken anledning. Men flertalet av stadsborna
höllo på sina kära, minnesrika hemtomter, några
kanske även av ekonomiska skäl, främst arrendatorerna av
stadens donationsjord. Rådhusstämman stannade vid beslutet
om stadens återuppbyggande i huvudsak på dess gamla plats.
Rikssvensken, arkitekten, sedermera överdirektören vid
byggnadsstyrelsen Edelfelt, Albert Edelfelts fader, uppgjorde
ritningen till den nuvarande stadsplanen och i början av 1860-talet
reste sig småningom det nuvarande Nykarleby ur askan av det gamla
från 1600-talet. Nytt förslag
till stadsplan utarbetades år 1910 och gatorna erhöllo
nu nya, så vidt möjligt historiska namn, ss Greve Tottgatan,
Adolf Lybecks gata m.fl.
Sjöfarten efter
branden
Till en början syntes stadens brand ej alltför märkbart
ha inverkat på sjöfarten och skeppsbyggeriet. Redan sommaren
efter branden utsköts briggen Toini, redare O. von Essen,
Frans Hedström och G.M. Hedström, två år senare
varvsbolagets andra fartyg Toivo; därpå följde
ett uppehåll till 1866, då varvsbolagets tredje och sista
fartyg Usko gick av stapeln samt sju år därefter,
1873 Nykarleby nybildade ångbåtsbolags träångfartyg
Zachris Topelius (133 läster), det sista fartyget, som
byggdes å Alörn. Emedan Alörns varv i slutet av 1850-talet
var jämnt upptaget, byggdes briggen Toini å Munkgrundet
i Bonäs viken, vilken omständighet blev uppslaget till en ny
ändring i stadens hamnförhållanden. De större trafikanterna
hade hittills en var haft sin magasins- och lastageplats vid Åminne,
likaså Keppo såg i Jeppo. Det sågade virket kördes med häst till
i Åminne och transporterades sedan med särskilda slupriggade
lastbåtar till Alörnfjärden, där de fartyg, som skulle
lastas, lågo till ankars. Denna transport blev både tidsödande
och kostsam. Patron O. von Essen, dåvarande ägaren
av Keppo såg, beslöt därför att flytta lastageplatsen
till Munkgrundet. Farvattnet från Torsö redd till nämnda
holme blev nu närmare undersökt, och en farled utprickades mellan
Brudholmarna väster om Kråkskär till Bonäs fjärden.
För den nya farledens skull förlades en ny lotsstation på
Kubban, (de första lotsarna voro Simon Söderlund och Nils Ranck)
varest även en lotsstuga anlades, efter det staden genom ett beslut
av den 29 februari 1864 upplåtit södra hälften av holmen
åt lotsverket. Från och med år 1864 blev också
nu all annan hamntrafik flyttad till stadens nuvarande hamn, Andra
sjön, för Åminnets allt större uppgrundnings
skull.
Andra sjön
År 1864 beslöt magistraten på förslag av handlandene
G.M. Hedström och Elias Roos, att från Remalsbacken anlägga
en landsväg på hamnkassans bekostnad genom stadens utmark till
stranden av Bonäs fjärd den s.k. Andra sjön, där allaredan
en sommarstuga byggts (Hedströms, sedermera Rooska villan) samt likaledes
en ångbåtsbrygga,
225 alnar lång, av sten med en förlängning av trä
och där bredvid ett upplagsmagasin. Handlandene Hedström och
Häggblom utsågos till stadens ombud och bryggan uppfördes
på entreprenad för en sammanlagd kostnad av 1,260 mk. Samma
år om sommaren anlöptes bryggan för första gången
av ångfartyget Österbotten,
kapten C.O. Olson. Ett sommarvärdshus (nuvarande Nylundska villan)
uppfördes av R. Ahlqvist. Ångbåtstrafiken blev ganska
livlig, särskilt sedan kusttrafiken övertagits av ångfartygen
Vasa, kapten Liljeqvist och Avasaksa, kapten Tornberg, (den senare trafikerande
linjen UleåborgNykarlebyVasaStockholm) samt senare
av de smärre ångarne Näcken, Tärnan
och Norden. Med ångbåtsbryggans tillkomst uppväxte
vid Andra sjön den ena villan efter den andra, Häggbloms, Hedströms,
Lövbergs, Lundqvists, Malmbergs, Grundfelts, Lybecks m.fl. inalles
16 förutom 3 på Juthbacka hemmans mark och ett torp.
Men även denna nya hamn har år för år uppgrundats,
så att man numera har knappt mera än 6 till 8 fots djup vid
ångbåtsbryggan, där numera sällan eller
aldrig vare sig ångbåtar eller andra fartyg lägga till
efter det sjöfarten minskats och skeppsbyggeriet avstannat. Vad denna
senare i själva verket betydde för stadsbefolkningen inses därav,
att t.ex. briggen. Toivo hade 20 mans besättning, Alku
och Alexander vardera 16 man, idel stadsbor eller svenskar
från närmaste omnäjd.
Nya handelsfirmor
De gamla firmorna drogo sig alltmer från affärerna och nya
sådana begynte i stället spela huvudrollen ehuru visserligen
ej med samma framgång som de äldre. Gustav Mauritz Hedström,
fadren rikssvensk och hemma från Umeå, modern av en gammal
nykarlebysläkt, Ahlqvist, öppnade redan 6 år före
branden, efter att tidigare ha konditionerat [varit i tjänst] hos
handlanden Vågman i Vasa och rådman Sundström i Nykarleby,
en egen minuthandel samt exportaffär med sågade och osågade
trävaror, tjära, spannmål och smör och drev ävenledes
en mindre hartzfabrik. Han var även den, egentlige initiativtagaren
till hamnens flyttande. Fem år senare begynte Alfred Gabriel Häggblom,
son av sockneprästen i Nykarleby och dennes fru, född Ramstedt,
en för den tiden rätt betydande minuthandel med talrika filialer,
runtom på landsbyggden. Han blev jämte J.E. Gellin och den
originelle, gladlynte kapten J. Kjerrman, Kucku delägare
i stadens första ölbryggeri, vilket sedermera genom köp
övergick till den från Bayern inflyttade, ävenledes rätt
originelle hedersmannen bryggmästaren Herler, en from katolik, vid
vars inträffade död vid hög ålder, Nykarlebyborna
blevo i tillfälle att åse en katolsk jordfästning, förrättad
av romersk katolska pastorn i Helsingfors. Häggblom ägde även
skonerterna Näcken och Eko, som årligen
trafikerade Lybeck, de sista anspråkslösa kvarlevorna av Nykarleby
stads engång i tidernas tid rätt ståtliga handelsflotta,
sedan det sista egentliga större skeppet, Carl Gustav, tillhörigt
sjökapten Gustav Lundqvist, förolyckats. Eko var
det sista fartyg, som byggts i Nykarleby. Det byggdes år 1881 på
Långörn vid nuvarande Hedströmska villaplatsen.
En annan Nykarleby inföding, Carl Nylund, hade i likhet
med rådman Sundström ämnat egna sig åt apoteksbanan
och till en början konditionerat hos farfadern till denna minnesskrifts
författare, apotekar Carl Wichmann i Brahestad, men snart övergått
till handelsyrket. Efter att ha tjänstgjort hos olika affärsmän
i hemstaden och grannstäderna öppnade han ungefär samtidigt
med Hedström och i Häggblom en minut och exporthandel med tjära
och spannmål, till en början i bolag med Petter August Lybeck.
Efter konsul Grundfelts död blev han svensk-norsk vicekonsul, och
hade redan tidigare valts till rådman. Även handlanden
A.M. Gyllenberg drev en tid en rätt betydande minuthandel. Den tidigt
med döden bortgångne handlanden Petter Blomqvist, sökte,
ehuru i mycket förminskad skala, fortsätta den av Carl Grundfeldt
tidigare i stort bedrivna vin- och spirituosahandeln. På senare
tider bedrev församlingens driftige och mångfrestande kantor
J.V. Nessler i bolag med jordbrukaren och ägaren av Haralds såg
Anders Olin en i början icke så obetydande trävaruexport.
Nessler anlade även ett filhuggeri och stadens första boktryckeri
samt utgav dess första tidning Mellersta Österbotten
och dess efterföljare, ortens ännu levande tidning Österbottniska
Posten med Anders Svedberg som första redaktör. Några
andra smärre industriella anläggningar, som tid efter annan
försökts å orten, såsom en tändsticksfabrik
med den vänsälle provisorn, kallad aptekarn, Julius
Sandström såsom mångårig föreståndare,
en handskfabrik och den i kyrkobyn ännu bestående Kärrfors
benmjöls- och tvålfabrik, ha fört en längre eller
kortare tids tynande tillvaro, för att slutligen nedläggas.
Handeln upphör
och järnvägen
Affärsutsikterna och särskilt kommunikationsförhållandena
blevo dock år för år svårare för de österbottniska
städerna och särskilt för det lilla, fattiga Nykarleby.
Härtill medverkade i mycket stor mån öppnandet av Saima
kanal, som drog den forna finnhandeln bort från
Bottenhavet till Finska viken, likasom ångbåtarne dräpte
fraktutsikterna för träskutorna, Visserligen sökte
även Nykarleby i sistförmälda avseende hålla jämna
steg med den nya tidens kommunikationer, men dess enda ångbåt,
träfartyget Zachris Topelius blev vad man kan kalla en
sämre affär, särskilt för aktieägarne liksom
en även något senare inköpt mindre ångbåt.
De gamla rivalerna allt sedan 1600-talet Jakobstad och isynnerhet Vasa
inkräktade alltmer på dess forna trafikområde, Lappo
älvdal och Vörå genom sina nya, förmånliga
järnvägsförbindelser. Det blev nu ett conditio sine
qua non (ett villkor framför alla andra) för Nykarleby,
att genom en egen järnväg försöka återerövra
åtminstone en del av vad detsamma fråntagits. Efter flitigt
petitionerande vid olika lantdagar, särskilt av dess representant,
redaktören för Huvudstadsbladet, magister Arthur
Frenckell, lyckades staden få statsbidrag till en smalspårig
12.34 km lång bibana från Kofjoki station genom staden
till Andra sjön. Banan utfördes för en kostnad
av 342,000 mark. Men den lyckades ej rycka upp affärslivet,
såsom man hoppats. En affärskris måste därför
nödvändigtvis framträda. Den kom med stora fallissement
["konkurser"] i slutet av 1800-talet, och affärsmännen
i staden ha ej haft krafter och kapital, måhända ej heller
tillräckligt av energi, att omintetgöra dess verkningar. När
järnvägens underhåll dock tedde sig alltmer hotande för
stadens budget, beslöto stadsfullmäktige, att sist och slutligen
sälja järnvägen till affärsmannen i Helsingfors, den
bekante Aleko Lilius, som i sin tur sålde densamma till ryska kronan,
vilken lät transportera, främst dess rullande materiel, till
sina befästningar å holmen Mac-Elliot i nyländska skärgården,
där den ännu torde befinna sig i allt annat än prydligt
skick. Persontrafiken, som dock varit ganska betydande, omkring 25 à
30 tusen personer per år, led genom järnvägens upphörande
en svår förlust. Numera måste resande till Nykarleby
med stora kostnader och besvär färdas med skjutshäst långs
den närmare en mil långa landsvägen från Kofjoki
järnvägsstation, ett ledsamt baksteg i järnvägarnas
tidevarv.
Bankerna
En gren av affärslivet har likväl vunnit stor utbredning i den
lilla staden med dess knappt 1,000 invånare, nämligen bankrörelsen.
Icke mindre än fem banker ha öppnat kontor på denna ort,
ehuru dess affärsliv är mindre än kanske i någon
annan finländsk småstad, möjligen med undantag av Kaskö
tidigare eller Nådendal. Men orsaken härtill är helt enkelt
den, att allmogen i de staden omgivande socknarna emigrerar i relativt
större antal än från någon annan del av landet.
Den är annars driftig och synnerligen sparsam och älskar att
deponera sina avsevärda besparade belopp i bankerna. En stor del,
kanske den största, av dessa depositionsbelopp har med tungt arbete
förtjänats och hopsparats i Amerika, Afrika och Australien,
varav våra bankmän ingalunda ha försummat att slå
mynt. År 1883 öppnades det första bankkontoret å
orten av Vasa Aktie Bank, vilken numera såsom bekant sammanslagits,
med Lantmannabanken, vars kontor härstädes öppnades i juni
1913. I september 1899 startade den sorgligt ryktbara Nykarleby Aktie
Bank, som kullbytterade i slutet av 1913, då Föreningsbanken
öppnade sin filial härstädes. Staden har ock en rätt
mycket anlitad sparbank.
I senaste tid har sjöfarten genom trävaruexporten, bedriven
av det s.k. Hellnäs bolaget samt firman Wilhelm Schauman i Jakobstad,
dock begynt något uppblomstra och såväl skepp som ångbåtar
visat sig på Torsö och Alörnsfjärden, mindre djupgående
även någongång vid Andra sjöns ångbåtsbrygga.
Måhända kunde även en elektrisk spårväg i framtiden
fås till stånd och därigenom åter den icke så
alldeles obetydande persontrafiken bättre förmedlas. |