Nykarleby Transportcentral Ab

Kvarnvägen 16
Östra Esplanadgatan 23
Sollefteågatan 13

Innehåll

   
   

Innehåll

 
Några milstolpar  
Årets NTC-fynd  
Nykarleby Transportcentral köper Lt-hallen 1987

 



Några milstolpar

  • 1953 gundades det äldsta företaget som ingår i transportföretaget.
  • 1976 byggdes hallen av Luontaistukku.
  • 198? flyttade man till TB.
  • 198? flyttade man till Östra Esplanadgatan 23.
  • 1987 köptes hallen av Luontaistukku.
  • 1992 hyrde Scandi Net lokal.
  • 1994 registrerades OY Spirit Don Juan AB med verksamheten övrig partihandel med andra livsmedel. Kanske det företaget hyrde.
  • 1995 flyttade Scandi Net till egen hall.
  • 1998 hyrde Tremar lokal.
  • 2000 registrerades företagen NTA Trans AB och NTB Trans AB med verksamhet personaluthyrning.
  • 2006 registrerades företaget NT Logistics AB med verksamhet företagsorganisationsonsult.
  • 2007 registrerades företaget NT Drivers AB med verksamhet personaluthyrning.
  • 2012 hyrde Pre-Print lokal efter branden i f.d. Pälsningscentralen.
  • 2013 flyttade Tremar till till Jakobstadsvägen 26, f.d. Abeko.
  • 2016 årets företagare.



F.d. Luontaistukkus hall från 1976 rejält om- och tillbyggd. Till en början var väggarna gröna och takfoten gul. Pre-Print, vars skylt syns till vänster om entrén, hyrde efter branden 2012. Fasad mot Kvarnvägen och norr, juli 2016. Dieselpumpen finns utanför högerkant. Förstoring.



*     *     *

Årets NTC-fynd

Alltid när jag väntar på att köra på Finlandsfärjan eller köra ut från hamnområdet, spanar jag efter NTC-dragbilar och trailers.


2016


Åbo hamn.

2017



Åbo hamn 2017. Ångfartyget s/s Bore färdigställdes år 1960 i Oskarshamn i Sverige, ombyggdes till dieseldrift 1987 och är sedan 2011 museum och Fartygshostel s/s Bore. Förstoring.


2018


Åbo hamn.



2019

Den sommaren såg jag inga NTC-fordon.



2020–21

På grund av covid blev det inget Nykarlebybesök.


2022


Åbo hamn.
Förstoring. (Inf. 2022-08-29.)



2023


Åbo hamn 30 juni 2023. Fem NTC-trailers. Förstoring.



Åbo hamn 30 juni 2023.



I Åbo hamn den 30 juni 2023 noterade jag för första gången företagets slogan”On time. Every time.” Antagligen har den funnits länge.

 


Värtahamnen 10 juli 2023. Nummer två, tre, kanske fyra och sex från vänster var NTC-trailers. Eftersom det var brist på husdjurshytter, fick vi för en gångs skull åka med Tallink Silja. M/S Baltic Princess i bakgrunden.
Förstoring. (Inf. 2023-08-21.)

 

2024



Åbo hamn den 1 juli 2024. Bore i bakgrunden. Vindrutetorkarna var igång hela vägen från Drottningholm till Nykarleby förutom under tio minuter.
Förstoring.



Åbo hamn den 1 juli 2024.
Förstoring.



Åbo hamn den 1 juli 2024. Bore i bakgrunden.
Förstoring.



Åbo hamn den 1 juli 2024. Bore i bakgrunden.
Förstoring.



Hemma hos NTC den 7 juli 2024. Amada på kapellet. Det multinationella företaget har den svenska verksamheten i Alingsås, i Salo i Finland och tillverkar plåtbearbetningsmaskiner.
Förstoring.



En NTC:are körde över viadukten vid avfarten från Riksåttan mot Åbo hamn den 8 juli 2024. Tyvärr hann vi inte fota, så den vackra synen fick bli ett montage med en något för stor bil.
Förstoring.



Vid Stadsgården i Stockholm den 9 juli.
Förstoring.



Vid Stadsgården i Stockholm den 9 juli.
Danvikens hospital i vänsterkant.
Förstoring.



Vid Stadsgården i Stockholm den 9 juli.
Förstoring.



Vid Stadsgården i Stockholm den 9 juli.
Förstoring.
(Inf. 2024-08-28.)

Nykarleby Transport-
central köper Lt-hallen

Nykarleby Transportcentral (NTC) har köpt hallen där Luontaistukku verkat. Köpet undertecknades på tisdagen. Transportcentralen kommer att använda hallen till terminal och omlastningsstation.


— Hallen är en aning för stor för vårt behov, säger Sture Bergqvist. En del av hallen skall därför hyras ut för långtidslagring.

Hallen är ca 1.100 kvm stor. Av detta är ca 1.000 kvm lagerutrymme. Sedan Luontaistukku lade ner sin verksamhet i Nykarleby har hallen stått tom.

— Vi har hittills inte haft något ställe att lasta om bilarna på, säger Albert Westlin. Bilarna har lastats om på gator och vid garage. Men det har inneburit extra besvär och passande av tider. Nu kan omlastningen och mottagningen av försändelser ske på ett ställe. Dessutom får vi bort bilarna från gatorna.

— Vi övervägde ett tag att bygga en terminal, säger Westlin. Men vi stannande för att köpa hallen. Den är inte byggd för våra behov. Därför krävs en del omändringsarbeten såsom t.ex. en bredare lastbrygga och större dörrar.

Bergqvist vill hemlighålla köpesumman. Han säger i varje fall att den var under en miljon. Köpet betyder nu att NTC fortast möjligt flyttar hela sin verksamhet till hallen.

Något tullager planerar vi inte, säger Bergqvist. Ett sådant finns redan i Nykarleby.

[Var undrade jag. Johan Willman: Det måste ha varit Kaukokiito som stod för det, där de höll till vid f.d. järnvägsstationen.]

— Hallen är efter omständigheterna i bra skick. Värmen har varit på hela tiden trots att det stått tomt.

Luontaistukku som hör till Hartwall-koncernen lade ner sin verksamhet i Nykarleby för ett antal år sedan. Luontaistukkus hall i Nykarleby ägdes formellt av Nucleus Oy.

Nykarleby Transportcentral sysslar med internationella transporter. I praktiken betyder det att man kör inom Norden. Mellan 10 och 17 bilar sköter trafiken.



Luontaisuikku-hallen blir terminal för Nykarleby Transportcentral. Albert Westlin och Sture Bergqvist undertecknade köpet på tisdagen.



Johan Sandberg, Jakobstads Tidning den 19 maj 1987.
(Inf. 2020-11-12.)



Margite Enlund tillhandahöll.


Läs mer:
Företagen på Kampen.
Fler artiklar ur JT.

Företagets webbplats.
(Inf. 2020-11-12, rev. 2024-08-28 .)


*     *     *

 


Jakobstads Tidning den
(Inf. 2020-11-0.)