Krönika.
Då jag häromdagen kom in i Brostugan, satt min vän Strömgren djupt försjunken i läsning av Österbottniska Posten, och jag frågade, vad han läser först, när han öppnar tidningen. Man lär nämligen kunna känna en människas karaktär på hennes sätt att läsa innehållet i en tidning. Strömgren betänkte sig och svarade:
— Först läser jag allt som ger upplysning om stadens affärer, om våra tillgångar och skulder, om kraftverket såsom inkomstkälla m. m.
— Och sedan?
— Ja, sedan läser jag annonserna; de ge nämligen en bild av livets rörelse.
— Och sist varjehanda?
— Nej, sist läser jag familjenotiserna. I uppgifterna om lysningar, vigda och födda klappar själva livets hjärta. Kyrkonotiserna intressera mig också i högsta grad, särskilt prosten Smeds meddelanden. De äro nämligen så folkliga och utförliga, att man ser människan där bakom. Vid läsningen av dem kommer jag att tänka på själva vår lärofader Luther. Han uttryckte sig så, att även den enfaldige skulle förstå honom. Men han åtnjöt en så god hälsa, att han endast sällan var »frånvarande». Nästan lika intressanta fast på annat sätt äro de spörsmål, som lekmannapredikanterna upptaga till behandling. För inte länge sedan talade pastor Svensson i biograflokalen om »Satans omvändelse». Jag har nämligen inte kunnat föreställa mig, att man skulle ha någon utsikt att lyckas med den uppgiften. Men tiderna förändras och ho vet? Jag var ej i tillfälle att höra utläggningen.
Så långt vännen Strömgren.
* *
*
Detta yttrande gav mig beaktansvärda perspektiv i vår orts materiella och andliga liv.
Det är tydligt, att det andliga livet pulserar långt starkare i Nykarleby och omnejd än det materiella. Guds ord förkunnas inte blott i kyrkan och skolorna utan även i bönehuset, i missionshuset, i frälsningsarméns lokal och numera även i biograflokalen. Och hos enskilda samlas man till bibelsamtal.
Varför man behöver så många lokaler för all denna gudstjänst?
Ja, det är så, att oenighet råder också bland de kristna. Det har varit så i alla tider, och det tillhör visst vår mänskliga ofullkomlighet att inte kunna vara eniga. Vi se bara endels och fantisera endels. I det senare fallet skiljas vägarna.
Här finnas många lokaler för gudstjänst, men för teater, musik och världsliga nöjen saknar man rum. Intresset är för svagt, resurserna otillräckliga.
Det andliga livet trycker sin prägel också på människorna. De finna väl vardagen stundom grå, men de gå med lugna steg, de brådska inte, ha tid att tillbringa huru många timmar i veckan som helst på »förklaringar», av vilka de ha uppbyggelse och behållning. Och de äro inte missnöjda.
* *
*
När jag läser Hufvudstadsbladet, tycker jag, att hela det övriga landet jäser av missnöje. De högre tjänstemännen äro missnöjda, emedan staten minskat deras löner med 30 procent, de lägre äro missnöjda, emedan man ökat deras löner med blott 50 procent, pensionstagarna gläda sig visserligen över solskenet, som håller dem vid liv, men klaga över att man inte kan betala hyran därmed. Handelsmännen äro missnöjda, emedan ingen vill köpa deras varor. Arbetarna klaga över brist på arbete, men då det finns överflöd därpå, strejka de. Fabrikanter och bankdirektörer äro missnöjda, emedan man dräper deras företag med hård beskattning.
Till alla dessa ha nu sällat sig även jordbrukarna. Mag. Eric v. Rettig har nyligen i Helsingfors hållit ett tal, vari han högljutt klagar över jordbrukets betryckta läge. Rågen faller i pris, havren faller i pris, och skogen ger inte den avkastning, man skulle ha skäl att vänta.
Orsaken därtill?
Utländsk konkurrens.
Botemedel?
Höjda tullar, för att utlänningarna inte skola kunna tävla med jordbrukarna i hemlandet.
Mag. v. Rettig menade, att brödet visserligen är dyrt, men det beror inte på rågpriset utan på bagarna, som ta så högt pris för sitt arbete.
Han hade även ett annat medel än tullarna för avhjälpandet av jordbrukets betryckta läge, nämligen sammanslutning. Jordbrukarna böra höja mjölkpriset. Kanske med 100 procent? Ty mjölk kan man inte ta från utlandet.
Nej, gunås! Här blir snart trevligt att leva.
* *
*
Jag räknar mig inte till de missnöjda, ville gärna vara nöjd med demokratin och republiken. Men det är dock någonting på tok med part regementet, och det förefaller, som om republiken kunde gå upp i limningen.
Lagen har nämligen förlorat sin kraft och utgör inte mera ett stöd för det rätta. Och en partiregering har kanske riksdagens förtroende, men saknar auktoritet inför den upplysta opinionen. Om hårda tider stunda, är Kallio inte man att föra kommandot på statsskeppet. Under kristider är Tyko Reinikka en finansminister av blygsamma mått, och Niukkanen, en bonde från Kirvus, huru skall han kunna sköta landets försvarsväsende!
Det är visst litet illa beställt redan. För några år sedan bildades här ett självständighetsförbund (itsenäisyyden liitto).
Varför?
För att stöda vår självständighet.
Nu har en ny sammanslutning bildats i Lappo, Suomen lukko (Finlands lås). Den riktar sin udd mot kommunisterna. Gott.
Men är inte Finlands lag ett skydd för republikens självständighet och jämväl ett lås för dess port?
Om lagens skydd inte är tillräcklig för vår frihet och självständighet, då är fara för handen. Vid mötet i Lappo höjdes höga rop på extra åtgärder mot fosterlandets fiender. Våldet och knytnäven äro emellertid dåliga medel för främjandet av en god sak. Och huliganerna ha gjort dem impopulära . . .
Bättre män till riksdagen, bort med partikoryféer [partiledare] ur regeringen!
* *
*
Men låtom oss tala om annat.
Våren tillstundar, och snart kvittra fåglarna. Medan vi vänta på dem, få vi gläda oss åt en ny fågel, som nästan dagligen uppenbarat sig. Den kvittrar inte, men bullrar ganska mycket, då den kommer från Kauhava flygfält. Det blir allt mera modernt här. Civilisationen rycker oss in på livet. Bilar och flygmaskiner, flygmaskiner och bilar. Musik från Paris och London, Göteborg och Stockholm. Befinna vi oss verkligen i Nykarleby?
|