Gunnar Willmans långtradare
Flera finns det men minnet sviker. Det var bl.a. en gosse från en av grannbyarna här som skulle börja i det som på den tiden var drömyrket. Första resan för honom blev en liten katastrof och därmed den sista. Vi skulle följas åt flera bilar ner till Lahtis och lasta malt på Lahden Polttimo. Av någon orsak märkte han inte att vi stannade i Hämeenkyrö på kaffe och skvallerpaus. (På den tiden hade vi inte comradio och mobil så det samlades prat på hög då man ju oftast körde ensam.) Nå vi trodde att han hittar väl ensam men då han inte var där på natten vid framkomsten och inte dök upp under tiden vi lastade, anade vi ju oråd. Willman visste inte heller nåt då vi ringde hem. Senare kom det fram att han kört vilse i Tammerfors och av någon outgrundlig anledning kört ända till Åbo! Det var nog säkert billigare att tanka här. Jag minns att på en av bilarna jag körde hade jag en extra tank på 700 liter under släpet. Lastade i Jakobstad två husvagnar som skulle till Tromsö. Tyvärr så hade både Willmans och Paul Nyholms åkerier fått körförbud i Norge p.g.a. för många alltför tunga lass. Nyholm kringgick förbudet genom att måla ”Seinäjoen Kaukokiito” (som han också ägde) på bilarna som gick på Norge. Nåväl, meningen var att jag skulle lossa vagnarna i Kilpisjärvi nära tullstationen. På väg oppåt så övervärderade jag min förmåga att hålla mej vaken, somnade vid ratten och vaknade i diket. Bilen var helt oskadad, lasten likaså för diket var grunt och brett. Det enda som skett var att bränslet i tanken under släpet till stor del läckte ut p.g.a. lutningen. Nuförtiden skulle det betyda stor utryckning för brandkår och fan å hans mormor. På den tiden var folk mera praktiska. En buss stannade, chauffören kom och såg på det hela. Det här gick ju bra, bara att köra opp på vägen igen! var vad han ansåg. Sagt och gjort. Detta skedde strax innan kommungränsen Pello-Kolari. I ett hus på andra sidan vägen sov folket sött under hela operationen, det var ju tidigt, omkring 6-tiden. Gissa om jag hölls vaken resten av resan! På återfärden fick jag se att turen varit på min sida, en liten bit tidigare hade jag kommit genom en bergsskärning som inte alls såg trevlig ut. På senare tid körde jag åt Dan Sandås samma rutt med malt från Lahden Polttimo till Mack:s ölbryggeri i Tromsö, världens nordligaste bryggeri. Det höll jag på med i 17 år 1–2 resor/vecka, varenda gång stället passerades kom jag ihåg Efter cirka 40 år bakom ratten är man nu en glad pensionär.Sedan årsskiftet rattar jag endast i nödfall en liten Citroën. Detta borde man ha börjat med tidigare, som det ju tydligen än en gång bevisats, ärligt arbete gör ingen rik. Dessutom har arbetet blivit mycket stressigare med nya EU-regler som inte för till annat än att man blir slav under KLOCKAN! Bättre var det förr – då fanns en frihet som nutida kuskar bara kan drömma om. Många historier finns att berätta, men då tar nog strömmen i vårt kraftverk slut. Jag har så småningom tänkt gräva mej igenom min kökkenmödding av gamla foton men det är ett ganska skrämmande projekt, jag har en utdragssoffa full med bilder, brrrr ... Åkeriet var ju som en yrkesskola för oss som började köra från dessa trakter. Så gott som alla kuskar jag känner ungefär i min ålder har kört där.
Åkerierörelsen upphörde abrupt i böjan på 1970-talet och Gunnar flyttade till Holmsund och drev där en inhägnad parkering för Vasa-båtresenärernas bilar. Själv träffade jag honom inte, men flera av hans gamla kuskar talade om att dom sett och talat med honom. Det var nog en sorglig historia det hela. Han hade ju 10 bilar som mest, det var då jag började 67–68 nångång. [Gunnar med fru bodde på Nygatan 18 mitt emot min faster Elisabet, så jag träffade honom ofta när jag var på besök hos henne.] Man borde ju egentligen skriva ner sina hågkomster, även prata med dom andra som minns. Man märker ju hur mycket som man själv har glömt bara tack vare att du tog upp saken. Konstigt nog börjar man minnas mer och mer då man börjar tänka efter. Kanske bäst att låta det dra ett tag och se om det blir nåt ...
|
Per Hauta-ahos kommentar:
Johan Willmans inlägg på på Transport Nord-Norge:
Webbplatsen Vasabåtarna. |
|||||||||