*
Det har synts mig, som om varje enskild lärare och befattningshavare vid Nykarleby seminarium, oberoende av ämnesområde
eller vakans, trots allt kunnat uppnå den grad av framgång och erkännande han själv gjort sig förtjänt av. Rektorerna har
i regel insett uppmuntrans betydelse, liksom också inspekterande företrädare för skolstyrelsen sällan sparat på beröm,
vilket framgår av inspektionsprotokollen.
Det dröjde länge, innan det stora flertalet av det egentliga seminariets lärare började
accepterna lärarna vid seminariets övningsskola. Dessa hänfördes länge till en lägre kast. Som praktiska utbildare och väl
förfarna i modern pedagogik och metodik för folkskolan var dessa övningsskollärare likväl oumbärliga vid seminariet och för
lärarutbildningen. På 1930-talet började många yngre lektorer söka nära samarbete med dem och frågade dem ofta till
råds i ämnesmetodiska angelägenheter. Lärarkandidaterna å sin sida lärde sig snart uppskatta lärarna i övningsskolan
som villiga och kunniga rådgivare och handledare.
*
Och så till presentationen av några av de lärarprofiler,
som professor Thors trots god vilja inte hann ta med i sitt galleri.
Mennander, Adolf Fredrik, lektor i matematik och naturkunskap 18961925.
P g a sin inbundna natur och de fastlåsta attityderna inför klassen uppnådde han sällan nära kontakt med eleverna.
Om hans metoder i undervisningen och uppläggningen av kurserna har man haft delade meningar. Allmänt taget var väl lektor Mennander inte
någon stor pedagog. Men de matematiskt begåvade eleverna var eniga därom att han ägde en ovanlig förmåga att analysera
problemen och sporra till logiskt tänkande, och här utövade han ett märkligt inflytande både som lärare och metodisk rådgivare.
Mennanders aritmetiska ”knoppar” var fruktade av många, men av ett inte ringa antal elever uppfattades ”knopparna” som stimulans
och ett verksamt elixir i tankeskärpningen.
Jernström, Lars Arne, lektor i teckning, slöjd och
kalligrafi 19221937. En lyhörd konstnär, hänsynsfull och alltid utstrålande en nedärvd själens adel. Inom lärarkollegiet
representerade han en mindre vanlig personlighetstyp, som det gjorde eleverna gott att lära känna och påverkas av.
Ingberg,
Runar Alfons, lektor i gymnastik, idrott och hälsolära 19351953. Med honom började murarna mellan lärare och elever raseras.
Hans företrädare i tjänsten hade lyckats skola och driva fram en hel del elitgymnaster, medan ”de svagare eleverna” fruktade ämnet
och stod som paralyserade, när de ställdes att leda en folkskolklass i gymnastik. Runar Ingberg upplöste fruktan för den fysiska fostran
och ställde det bejakande leklynnet som ett mål att sträva till. Lektor Ingberg hade en riktig syn på lärarutbildningen och hann
på kort tid göra en vägande insats inom sitt ämnesområde.
Wikström, Berndt Gunnar, lektor i sång
och musik 19201930. Kom till seminariet som en god sångare och musikaliskt väl utrustad. Han var en erfaren och uppskattad dirigent och
körpedagog och sålunda väl skickad att skola upp körledare. Sången och musiken började skjuta nya skott ute i bygderna.
De den tiden nybildade sång- och musikförbunden fick i lektor Wikström ett gott stöd. Också han kunde skapa intresse för
sitt ämne. Gärna sysslade han med medelmåttorna och t o m de som ”blindpipor” tidigare utpekade. Under Gunnar Wikströms
korta lärarbana vid Nykarleby seminarium upplevde sången och musiken en ny glansperiod.
Sahlberg, Sigurd Viktor, lektor i geografi
och naturalhistoria samt lanthushållning 19201936 (och vid Ekenäs seminarium 19361956). Trots en del små egenheter var han
en stor lärargestalt, djup blick i alla sina huvudfack, dessutom ovanligt väl bevandrad på andra läroområden. Sahlberg strödde
kunskaper med fulla händer, och märkligt nog sög eleverna i sig som svampar. Han var nämligen en mästare i improvisation och i
förmåga att kunna entusiasmera, snabbtänkt, slagfärdig, träffsäker. Eleverna vande sig snart vid hans valhänta försök
på klasstavlan och behöll historierna om hans tankspriddhet i gott
minne. Men de höll honom räkning för hans imponerande kunskapsförråd och för hans smittande hänförelse i undervisningen.
Forsander, Gunnar Emil Erland, Sahlbergs efterträdare i nästan samma ämneskombination 19371956 (lektor och rektor vid seminariet
i Ekenäs 19561972). Gunnar Forsander hade kanske inte samma lediga framställningssätt som företrädaren, och det sades att
han ibland hade svårt att bemästra sin svaghet för ironi. Men på sitt sätt var lektor Forsander i Nykarleby, helt säkert
också i Ekenäs, en framstående seminariepedagog, skicklig och ansvarskännande som lärarutbildare. Han blev småningom en
mästare i att lägga upp lektioner och att metodiskt säkert genomföra dem, hans tavelbehandling var föredömlig. Han drog lans
för ett nyare och friare studiesätt i seminarierna och var väl skickad att få pröva på som vägröjare för
en omläggning av lärarutbildningen. [Ur minnenas film. Nykarleby frivilliga brandkår av Emil Forsander. Några ord av Börje Wilkman.]
Bergman, Karl Valdemar, seminariets trädgårdsmästare
19101940. Under hans tid utvidgades trädgårdsanläggningar, specialisering skedde både i fråga om köksväxter
samt frukt och bär och direkta prydnadsväxter. Bergman anförtroddes också den teoretiska undervisningen i ämnet. Om att hans undervisning
burit frukt vittnade länge skickligt anlagda och väl vårdade parker och bestånd av prydnadsväxter intill skolbyggnaderna ute
i svenskbygderna.
Holmberg, Otto Georg, lärare i de högre klasserna vid seminariets övningsskola 19211945
och skolans överlärare 19451956. Strängt saklig i sin undervisning men också ledigt underhållande, höll sig ständigt
à jour med utvecklingen på folkskolans område. Den av honom vid övningsskolan anlagda vinterträdgården var länge
en föregångare. Otto G Holmberg lade an på åskådlighet, och genom sina metodiskt valda och väl tillrättalagda experiment
särskilt i biologi och naturlära kom han att framstå som en ypperlig handledare i den praktiska lärarutbildningen. I ordningssinne
och utvecklad ansvarskänsla blev han en förebild för de blivande lärarna.
Backman, Ellen Sofia,
lärare i övningsskolans lägre klasser 19281958. Ägde de bästa förutsättningar att utvecklas till en framstående
lärare för detta åldersstadium. Hon prövade med förkärlek nya och gångbara metoder. Hennes klass andades alltid hemmets
atmosfär. Lärarkandidaterna trivdes hos henne och lärde sig förstå, hur andan, metoderna och anordningarna i de olika folkskolklasserna
bör rätta sig efter elevernas ålder och utveckling. I synnerhet de lärare, som längre fram kom att arbeta i skolor med endast
en lärare för hela den egentliga folkskolan, var med Ellen Backman och hennes lågklasser som förebild väl förberedda att
i sin krävande skolform också ta sig an nybörjarna.
Ellen Backman och Otto G Holmberg får här företräda övningsskollärare,
som i anslutning till de gamla seminarierna gjorde en vägande insats inom den praktiska lärarutbildningen. [Ellens
gård.] |