Till försvunna benämningar och plägseder hör kapellsöndagen och dess firande. Namnet syftar på Jeppo och Munsala, som ju förr
var kapell under Nykarleby församling. Två
veckor efter midsommarhelgen, innan slitet med höbärgningen
på allvar började, slog sig ungdomen i bondgårdarna lös
särskilt den manliga spände hästen för
den fjädrande häckkärran, hoppade i så många
som rymdes och styrde kosan till staden i raskt trav. Där pådrevs
farten till pinkarriär längs stadens gator. Hela staden genljöd
av kärrhjulens rassel, hästarnas gnäggande, hovarnas klapprande
och körsvennernas hojtande. Gatudammet stod i högan sky, och
för de goda stadsborna var det bara att hålla sig ur vägen
de eftermiddagstimmar kaplandet räckte. Råkade
det den söndagen vara bröllop i kapellen, så hände
att själva brudparet bruden i grannaste storkrona (storskruven)
och skravelmässing tog sig en åktur till och från
stan. Livad var kapelldagens ungdom, men inte berusad. Förresten
stod inga trakteringsmöjligheter till buds, vin- och ölbutikerna
var stängda, bryggeriet likaså. Gästgiveriet besöktes
ej av kapellungdom och kaféer fanns ej.
[Norra delen av bryggeriet 1932. Har inte tidigare reflekterat över takuppbyggnaderna, men de verkar vara ganska nya. Förstoring.
Stadens arkiv. (Inf. 2022-09-20.)]
Den tidens ojämna gator och vägar kom kärrorna att under
den starka farten nu och då hoppa till och duktigt skaka om resenärerna,
så att ett och varje strittade ur deras fickor och händer.
Så t.ex. hittade jag en kapellsöndag fyra 5-pennisslantar på
samma ställe i gatudammet. Det var syrenernas blomningstid och en
och annan kärra och åkare pryddes av syrenkvistar.
[Lappfjärd. Brudpar/Lappwäärtti Morsiuspari. Axel Eliassons
Konstförlag Stockholm No 7045. Omkring 1900. Detalj
av brudparet och mer om folkdräkter, eller är det bruden
och hennes far? Kort som jag köpt fast de INTE är från
Nykarleby kommer förvånansvärt ofta till användning.
Fler kort från Axel Eliassons Konstförlag finns
på webbplatsen. Historien upprepar sig till viss del. Också
i den dag som är kommer landsbygdsungdomarna till staden och
”kaplar”, men nu är det traktorer som är fullproppade
med folk och besöken sker varje vecka.]
*
SPRUTÖVNINGAR PÅ TORGET sommartid var omtyckta tillställningar
bland oss barn. De gick i stadens allmänna brandkårs regi som
mönstringstillfällen. Först hölls upprop vid 5-tiden
på e.m. från spruthusets trappa [poliskammaren]
av brandchefen-stadsfiskalen. Från varje gård måste
någon närvara och svara och funktionera som brandman vid sprutan
nr 1, 2 eller 3, som jämte slangar drogs till torget med handkraft.
Större gårdar med häst och dräng svarade för
att fyllda vattentunnor kördes fram till sprutorna. Slangarna kopplades
till och sprutornas pumphävstänger sattes igång av villiga
händer, som nu och då byttes om. Vattnet strömmade ut
i de läckande slangarna, som man med större eller mindre framgång
försökte täta med handstrykningar. Småningom fick
sprutstrålen från varje spruta kraft och började svepa
över torget eller upp mot skyn så att en grann regnbåge
avtecknade sig i solskenet. Det var den stunden vi pojkar med spänning
väntat på. Barfota och barhuvade sprang vi under glädjerop
utmanande inpå sprutstrålen. Strålförarna var icke
sena att hastigt vicka med strålen och bestänka den skriande
barnflocken nu och då tills alla fick nog utom de djärvaste.
Om en knapp timme var övningen förbi. Vattenkärrorna skramlade
hem till gårdarna med sina tunnor. Sprutorna drogs in i spruthuset
på sina bestämda platser i spruthuset, där läderämbar,
sablar, brandkäx och brandyxor hängde kring väggarna. Slangarna
hängdes på någon dags tork tvärsöver husets
tak. Sprutövningar av den idylliska typ, som här tecknats, har
för länge sedan försvunnit; samma är väl fallet
med de hemskt ljudande klämtningarna från klockstapeln då
eldsvådor brutit ut vanligen skedde det nattetid och
hela staden kom på benen.
*
Den årliga BRANDKÅRSFESTEN i F. B. K:s, frivilliga
brandkårens regi var höjdpunkten av sommarens tillställningar
i barndomsstaden. Frivilliga brandkårsidén slog rot i de
österbottniska städerna och delvis även på landsbygden
på 1880-talet och blomstrade i Nykarleby på 1890-talet. Primus
motor och spiritus rector här var som känt seminarielektorn
och skalden V. K. E.
Wichman. Förgätet
är numera vilka stora ansträngningar och uppoffringar av tid
och krafter hans lidelsefulla och uthålliga intresse för saken
utlöste i en tid då, av allmänna medel för ändamålet
i bästa fall kunde utverkas endast några hundra mark och somliga
år ej ens det.
År 1893 byggdes brandkårshuset, Asgård,
men måste säljas kring sekelskiftet då frivilliga brandkårens
verksamhet upphörde på grund av begynnande politiska ofärdsår
och därpå följande stark emigration bland den manliga
ungdomen. Under sin glanstid hade brandkåren hornseptett, amatörskådespelare,
sångkör och egen Nykarleby FBK:s sångbok”.
Programsoaréer, teaterföreställningar, lotterier m. m.
anordnades vintertid, friluftsteater och parader
sommartid.
Till brandkårsfesterna i det fria hörde flaggskrud och granna
vimplar på festplatsen. Efter brandkårshusets tillkomst hölls
festerna på dess gårdsplan, därförinnan på
någon gräslinda i stadens grannskap. En festdekor, som ej fick
saknas vid större festliga tillfällen var långa girlander
av lingonris. För att plocka de stora mängder ris som behövdes
uppbådades vi barn mot löfte om fribiljett till festen. Vi
hämtade korg efter korg från skogen, men aldrig ville riset
förslå åt de många binderskorna. Så nog fick
vi göra rätt för biljetterna alltid.
En sommar hände det att man någon dag före festen gav
oss blåa, fjolårsbiljetter, emedan årets biljetter,
som skulle bli gula, ej hunnit komma från tryckeriet. Detta ledde
till att alla vi med blå biljetter blev resolut utkörda från
festplanen vid festens början av en ung ridande befälsperson
[Wichmann?], som upptäckte att vi hade ogiltiga biljetter. Han hade
ej reda på orsaken och brydde sig ej om våra protester.
Men vid en bakport stod Anders Granlund, en farbror som vi alla kände, och sålde gula biljetter. Han
förstod vår situation utan vidare och gav oss nya biljetter.
Glada skyndade vi in genom hans port för att ej gå miste om
något se- och hörvärt på festen.
En sommar var omkring 3.000 man ur Österbottens svenska brandkårer
samlade till kamratfest i Nykarleby. Staden var fylld av vitrockade brandkårsmän,
och det blev festtåg och paradmarsch som hette duga. Vajande fanor,
blänkande kaskar, granna uniformer, militärisk pli och hållning.
Trummorna dånade, blåsmusiken smattrade från flera hornkapell.
Vi pojkar stornjöt, var på benen dagarna i ända, och följde
slutligen till hamnen vid Andrasjön de söderut med ångbåt
avresande brandkårsmännen.
*
Efter sådana upplevelser var ej att undra på att vi pojkar
började leka brandkår med besked. Märkligt nog lekte varken
mitt pojkgäng eller andra på 1890-talet [jämför
Hedström] i Nykarleby indianer, ehuru vi nog slukade de indianböcker
vi överkom. Men brandkår hade vi, och brandkårshus byggde
vi av bakar [Brädor från den yttre delen av stocken
med bark kvar.] på min pappas gård. Liksom stora brandkårshuset
hade också vårt ett skilt rum för manskap och ett annat
för chefskap. Vi hade ont om spikar vid bygget sedan vi rätat
ut och använt alla krokiga spikar i min pappas lådor. [Spikbrist
rådde ännu på 1970-talet när vi skulle bygga ”kåtar”.]
Pengar att köpa spik för hade vi inte, men vi fann på
en råd. Paul Svanström trumslagare i vår brandkår, liksom hans pappa fungerade
som trumslagare i stora brandkåren Sigurd Forsberg
och jag beväpnade oss med hammare och hovtång och begav oss
till handelsgårdarnas brandgator. Där fanns mängder av
tomlådor och lådbräder med spärrande spikar i kanterna.
Vi gick till freidig attack mot lådor och bräder och drog ut
spikar med brinnande iver. Varje vecka kastades nya tomlådor på
brandgatorna den tiden fanns ej pappkartonger som varuemballage
och vi var ej sena att passa på och knycka spikarna.
Vit skjorta och rött tygbälte hjälpte våra mammor
oss till, och de sydde även fanorna en större och en
mindre av vit, blå och röd shirting, som vi köpte
à 10 p. för 10 cm breda våder. Vi värvade manskap
för vår brandkår, marscherade och exercerade till Pauls
trumslag på en plåthink, som han bar på magen. Brandkårsfest
arrangerade vi med lövmöjor och servering mot betalning
av egenhändigt plockade blåbär. Till en sådan fest
kom Joel Lillqvist då storpojk i jämförelse med oss andra och
köpte bort till vår belåtenhet hela den rågade
blåbärstallriken för 20 p. och åt upp allt på
stående fot.
En gång råkade vår brandkårs chefskap i bryderi.
Till rekryt hade anmält sig Jukka Kleemola, en kraftig pojke i vår ålder, men ur brandkårssynpunkt
var det ett fel på honom. Hans kläder de enda han hade
hängde i trasor, vilket skulle genera vår brandkår
vid marscher och uppträdanden. På Jukkas ivriga försäkran,
att hans mamma lovat honom en ny kostym åt lördan,
blev han godkänd som man i ledet. |