Regionalister längs kusten
— — —
De hugstora:
Gånge Rolfs arv — Paul Werner Lybeck,
Alexander Slotte,
Ernst Viktor Knape [— Hugo Ekhammar]
Som redan har blivit nämnt — på tal om Jacob Tegengren är skillnaden stor mellan samhälls- och kulturmönster i det svenska Nyland och det svenska Österbotten. I ett landskap, där oberoendet är en stolt och omhuldad tradition, måste den påverka sättet att betrakta och beskriva människor. Den österbottniska självständigheten och nackstyvheten ter sig som naturligt framvuxna, självfallna drag i ett ”folklynne”; säkert kan de till stor del härledas helt enkelt ur det obestridda ägandets nedärvda myndighet. Lika säkert är att sådana drag omvänt företräder en osäkerhet eller maktlöshetskänsla inför tillvaron. Det österbottniska landskapets art kan väl både föda och förstärka sådana känslor under långa och mörka vintrar med isande slättblåst. Ingenstans i Finland har religiösa väckelser så epidemiskt gripit omkring sig som i Österbotten, sekter med en mötesritual och livssyn som så slående förenar en vanmaktens förkrosselse med en självmedvetandets pånyttfödelse. Ingenstans — utom på Åland — har heller emigrationen varit så vanlig; enbart ekonomiska orsaker har den väl inte alltid haft.
Till sätten att pumpa upp självkänslan hör som känt en inriktning på och ett förhärligande av den grupp man råkar höra till, allt från sekter eller gäng- och bykollektiv till nationer och raser. Sådana impulser har naturligtvis i rikt mått stimulerat den svenska nationalitetskänslan i Finland, som en följd av den svenska folkgruppens småningom beträngda samhällspositioner. Den rikssvenska skandinavismens arv från romantikens götiska förklädnader fick en jordmån i Freudenthals svenskhetsrörelse. Den drevs fram inte bara genom de nyländska studenterna, utan fick mycket snart sina avläggare bland österbottningarna i huvudstaden, och blev därmed exporterad till deras hemprovins. Där slog den stadig rot.
Den främsta tillskyndaren var V. K. E. Wichmann (1856—1938) som hade varit med om att grunda studentföreningen U V. (Uleåborgare-Vasaiter eller Unga Vikingar). Ända fram till 1880 hade han hört till fennomanerna, men omvändes helt av Freudenthals väckelse. Han blev historiker och seminarielärare i Nykarleby, där han fick goda möjligheter att sprida sina idéer. Den fornnordiska rekvisitan utnyttjade han maximalt i sina dikter, under pseudonymen Gånge Rolf: På fria banor (1880), Dikt och drapa (1882), Bilder och ballader (1886), de sistnämnda med även andra historiska motiv. De flesta ger i hurtiga rimmerier uttryck åt ”en kanske litet teatermässig vikingaromantik”, som Ruth Hedvall vänligt uttrycker saken, och det innersta syftet med denna romantik är att stötta läsarens svenskhetskänsla och befästa budskapet att ”östsvenskarna” är Finlands kämpande men hotade elit. Gånge Rolf var en trofast kämpe, han hade väl som andra eldsjälar inte blick för att en propaganda lätt motverkar sig själv. I sin gamla anda publicerade han senare dikterna Maning och minne (1910), Svenskhetssånger (1919) och Mandom, mod och morske män (1923). Hans tankeliv kan studeras också i Hågkomster från min Nykarlebytid 1883—1916 (1933); det fick ingen stor litterär betydelse, men indirekt nog en politisk.
En vän till Gånge Rolf i Nykarleby, en på många sätt karakteristisk österbottning, om också inte en folkets eller en folklig man, var Mikael Lybecks äldre bror Paul Werner Lybeck (1861—1911), den förste som med konstnärliga anspråk skrev några hembygdsskildringar från sitt födelselandskap: 1) Liksom sin bror ställde han stränga krav på stil och form, och hans nästan överdrivna självkritik hämmade antagligen hans litterära begåvning. Sin första novell publicerade han 1907, och det var Mikael Lybeck som kort efter hans död ombesörjde utgivningen av den enda bok som bär Paul Werner Lybecks namn på omslaget, Den siste majgreven (1911). Det är en ganska märklig berättelsesamling.
1) En pionjär, men mera på underhållningsplanet, var Anders Johan Nygren (1869—1902), hemma i Kvevlax, på vars bygdemål han skrev sina hastigt populära och allmänt lästa ”byyrallor” — inalles sex berättelsesamlingar mellan 1889 och 1901, som ofta skildrar en kulturbrytning på landsbygden, tiden ”då far köpte lampan”.
Lybeck hade historiska och estetiska intressen, men blev jurist på önskan av sin dominerande far. Han nöjde sig med en anspråkslös notariebefattning, tills han i fyrtioårsåldern för sin sjuklighets skull måste ta avsked och slå sig ner i Nykarleby som privatman, där han hörde till Gånge Rolfs vänkrets.
Den siste majgreven rymmer många avsiktliga paralleller mellan forntid och nutid och där betonas ofta österbottningens ”nordmannaarv”. Den mest kända berättelsen, ”Matts Mattsson Dalabacka”, är ett både humorfyllt och allvarsamt porträtt av ett ”jarlaämne” som vid tio år har hämnats sin fars död på en krog i Seattle, övertagit släktgården hemma i Österbotten och dött vid tolv år efter en räddningsbragd bland vårisarna. Och i en annan av berättelserna har det fornnordiska fantasteriet verkligen vunnit en betydande konstnärlig seger med en minnesvärd och läsvärd skröna — ”Sägnen om lille Mårten Timmerbas och hans undersamma hemfärd från Rysshedningaland”.
Lybeck var enveten ungkarl, tillbakadragen, anspråkslös och blyg; han hade någonting att kompensera och fann uttryck för det genom att förhärliga dådkraft, äventyrslust och fostbrödralagets trofasthet. Redan under studieårens tingspraktik hade han samlat material — ordstäv och berättelser — ur den svenskösterbottniska allmogens liv och traditioner; han återgav det sållat genom sitt idealiserande temperament, men med verklighetskärlek och konstnärlig stilvilja. Det enda som stör i det avseendet är språket som hans allmogegestalter talar, en overklig blandning av högspråk, fornsvenska och spridda dialektala inslag.
Jämnårig med Lybeck var Alexander Slotte (1861—1927) och liksom han starkt påverkad av Gånge Rolf, men i övrigt helt annorlunda, utåtvänd och produktiv som författare. Slotte var teaterintresserad — han hade själv gärna velat bli skådespelare — och ledde i början av 1900-talet den svenska Folkteatern i Helsingfors i ett par års tid. Han blev därefter folkskollärare i huvudstaden och var vid sidan av yrket mångsidigt verksam som skribent och Bragemedlem. 1)
1) Föreningen Brage grundades 1906 av Otto Andersson (1879—1969), sedermera berömd folkdiktsforskare, professor i musikvetenskap och rektor vid Åbo Akademi. Föreningens uppgift är att bevara och främja den svenska allmogekulturen i Finland.
I tryck debuterade Slotte med en komedi på karlebymål, Nej ta hålen nan målar min stugå rö (1909), som vann en dramatisk pristävling och sedan uppfördes av ungdomsföreningar. I hans födelsesocken Nedervetil spelar [spelades?] tydligen också hans ”vådevill” Vi ska fara till Amerika som finns tryckt endast i finsk översättning (1910), samt hans folkpjäs Den stora islossningen som blev uppförd i Helsingfors 1910 och trycktes 1912. Den senare är en fyraktare, som rappt och ensidigt kontrasterar svensk bondekultur mot finsk nationalism och socialism. En hel del etnografiskt stoff är inlagt, såsom gamla österbottniska frieri- och bröllopsceremonier. Tidigare skrivna och uppförda är skådespelen En svag stackare, Halfdan Skald och Bengt Sved, av vilka de två första utgavs i bokform i en volym 1914, samt enaktaren Utvandrare — om österbottniska ”kolonister” i det karelska Sorjos — som trycktes först 1922.
Slottes skådespel är mestadels ledigt skrivna och sceniskt livfulla — ett undantag är den psykologiskt stelbenta och sökta En svag stackare som handlar om en präst och köttets begärelser — en melodramatiskt utspädd ibsensk pastor Rosmer. I Halfdan Skald däremot flyter till och med den pastischerande vikingastilen så talspråkligt som det nu är möjligt, och den dramatiska handlingen är rätt spännande; den rör sig kring den sjörövande Snappertuna-”kungens” veke son som av svartsjuka för en tillfångatagen sköldmös skull dödar sin far och sedan sig själv, varpå anstiftaren Halfdan dödas av sköldmön. Men i alla dessa pjäser är personerna mer eller mindre statiska: författaren förändrar dem men de förändrar inte sig själva av någon inneboende dramatik. Det schematiska och tidsbundna i Slottes skådespel torde för alltid ha avfört dem från den levande repertoaren.
Som lyriker är Slotte bäst känd genom de ”dikter till folkmelodier” som på hans initiativ utgavs 1913 av Brage, Toner från stugor och stigar, där också Jonatan Reuter och Ernst V. Knape medverkade. Särskilt är det två av dessa dikter som har fått stor spridning och sjungits överallt i det svenska Finland i hembygdshyllande sammanhang; den språkligt något oäkta ”Slumrande toner” och den folkviselyriskt genuinare ”Plocka vill jag skogsviol”. Sina dikter i folkton och endel storsvensk, deklamatorisk tidsvers samlade Slotte i Sånger och Syner (1918). Där ingår också några ledigt berättande dikter med bygdemotiv.
Hembygdsskildraren Slotte kommer bäst till sin rätt i prosaböckerna Karlebybor (1912) och Solskensfolk (1923). Flera av dessa noveller är berättade med gott humör och småfinurliga detaljer, antingen motiven är hämtade från landsbygd eller småstadsliv. Jämfört med många andra av våra bygdeskildrare är Slotte mera intresserad av människor och lynnen än av folkseder eller sociala förhållanden, och han lyckas ibland spetsa till sina historier både underhållande och poängrikt. Han hör själv till dem han kallar solskensfolk, det vill säga de som har förmåga och oftast skäl — att se ljust på tillvaron. ”Flytlera”, den sista berättelsen i Solskensfolk är ett äreminne över Slottes far, som var häradsdomare i sin socken och en av samhällets och bondeståndets stöttepinnar: ”Livet var härligt, försäkrade han, i all synnerhet bondens liv med dess möjlighet till fri och mångsidig utveckling av personligheten.” Det är nu inte precis mångsidiga personligheter Slotte i allmänhet berättar om — den som i det fallet nästan tar priset är hästen Lillsvarten i Karlebybor — i men han har sinne och känsla för den måleriska ytbilden, bondevärdigheten och de konstlösa karlatagen. Något mera på djupet går ett och annat barndomsminne, till exempel i novellen ”Svärjessidan” i Solskensfolk.
Ernst Viktor Knape föddes i Karleby 1873 och dog där 1929. Till yrket var han läkare, en tid också i Nykarleby, där han kom i beröring med Wichmann och bröderna Lybeck. Han växte sig inte så storvulen; hans diktning kretsar mest kring kustbygds- och havsmotiv. Han är Tegengrens förste efterföljare som hembygdslyriker, men har i övrigt ett långt mera begränsat register; men den östsvenska heroismen var honom på inget vis främmande.
Knape gav sitt bästa i början av sin författarbana. Hans debutdiktsamling har det välfunna namnet Akvareller (1907) och en luftig, lätt ton, ett solskimmer som gör den utpräglat personlig. Allmänt känd och sjungen har en av dess ”Vandrarevisor” varit:
När den stigande dagen strålar
över lundar och blommande fält,
när morgonen daggfrisk prålar
under himmelens skinande tält,
när spiran på tornet glimmar
över tidigt vaknande by,
och högt över skogen simmar
som en dimma en morgonsky,
då vet jag, att endast vaganten är klok,
som sjungande drager på färden,
ty en bilderbok, ty en bilderbok
är den stora och strålande världen!
Redan bland debutdikterna finns några genrebilder med emigrantmotiv. Emigrationen har varit en betydelsefull livsfaktor för de österbottniska bygderna, både de svenska och de finska, både på gott och på ont; den har lagt många hemman för fäfot men berikat andra med både erfarenhet och dollar. I de flesta av Knapes första bygdenoveller, Österbottningar (1916) förekommer denna utvandring som bakgrund eller huvudmotiv. Det är vederhäftiga verklighetsskildringar i saklig och nykter ton, men inte dikt. Ett undantag är delvis berättelsen ”Mårten Spira”, där ett lag sälskyttars dryckeslag och undergång bland isarna återges med en viss flykt.
I Knapes senare diktsamlingar År och öden (1918), Vid korsvägen (1920), Havet sjunger (1925), Skymning (1926) och Tankar i natten (1927) finner man havsmålningar som för det mesta är utförda i blacka eller mörka färger. Ljusskimret från debutdikterna fördunklas och försvinner snabbt ur Knapes produktion, och hans centrallyrik börjar uttrycka stämningar av livströtthet och resignation. Samtidigt blir rytmerna och klangerna enformigare och gråare; sina lyriska löften kom han aldrig att infria helt och hållet. Hans reflexionsdikt är opersonlig, så när som på några sena, erotiskt inspirerade stycken.
Knapes historiska intressen kommer till uttryck i några böcker, av vilka treaktsdramat Biskop Thomas (1917) är den första. Skådespelet skrev han senare om till en prosaberättelse med namnet Bispen (1925). Det är historien om den maktlystne kristnaren som vill börja ett korståg mot Novgorod men av sin kyrkliga överhet tvingas att foga sig i Birger Jarls erövringsplaner och avstå från sina egna.
Berättelsen På Vikarsvallen (1921) ”ur östsvenskarnas liv” skildrar de svenska bronsålderskustbornas krig mot framträngande finnar — en av svenskhetens historiskt omstridda myter, inspirerad av en modernare verklighet, som låg Knape varmt om hjärtat. ”Varje fabrik reser sig över en förlorad svensk position, varje fabriksarbetare är en fientlig soldat, vilken liksom folkvandringens krigare drar i fält med hustru och barn”, heter det i en replik i romanen Erik Falander (1925), vars motiv är en gammal österbottnisk affärsfirmas obestånd och den nya industritidens frammarsch i seklets början.
Knape hörde till de liberala bland östsvenskarna; han låter Erik Falander hysa socialistsympatier och ställa familjefirman på fötter i mera tidsenliga former. Men också den gamla goda tiden har Knapes beundran och aktning. Småstadens grandseigneurer och klubbsittare framstår i rosiga färger i romanen, där för övrigt ett avsnitt porträtterar den Wichmann-Lybeckska ”torsdagskretsen” en sommarkväll vid kägelbanan. I Snausskeppet Framtiden (1928) behandlar titelberättelsen Anders Chydenius' insats för den österbottniska seglationsfriheten på 1760-talet.
Också de övriga novellerna är historiska skisser ur sjöfarts- och fiskarlivet, men utan konstnärligt intresse. — Det sistnämnda omdömet kan nog rättvisligen utsträckas till att gälla det mesta av Knapes författarskap. 1)
1) Knape och även Tegengren fick en lärjunge i Viktor Sund (1891—1966), som 1915 utgav den vemodigt idylliska diktsamlingen Skymningsriket men sedan tystnade, till någon del på grund av Arvid Mörnes kritik. Sedan dess har en av hans tonsatta smärre dikter, ”Folkvisa”, överträffat alla andra finlandssvenska dikter i viston ifråga om popularitet. — 1973 trycktes omsider några av Sunds efterlämnade dikter, som en bilaga till Jakobstads Tidning, med titeln Lyra och tiggarorgel, och 1981 utkom ett 80-tal Dikter; Anna Bondestam och Erik Granvik var med om att göra urvalet.
Det är inte så ofta de finlandssvenska folkskildringarna har fått färg och karaktär av ett konstnärligt berättartemperament och en stor stilbegåvning. Delvis ett sådant undantag är Hugo Ekhammar (Ekholm) (1880—1955), som i två längre öm också löst komponerade romaner har gett liv och ande åt sina egna och sin fars minnen från Österbotten och Nyland.
— — —
[Sid
94—101. Inf. 2008-09-27.] |