Det gamla Nykarleby hade natten till
tjugonddagen år 1858 uppgått i lågor. Branden begynte
kl. halv 8 på kvällen, då många av stadens barn
jämte äldre personer var samlade i rådhuset för att
barnen skulle få dansa julen ut. Elden tog sin början i ett
obegagnat stall på handlanden Granholms gård vid nuvarande
apoteksbacken (Borgaregatan 1). Vid tillfället blåste en hård
sydvästlig vind. Under ett par timmar lyckades man begränsa
elden, men därefter flammade den plötsligt upp på flere
ställen, och man insåg att alla släckningsförsök
var fruktlösa. Staden måste lämnas åt sitt öde
och var inom kort ett eldhav. På morgonen återstod endast
askhögar och lämningar av eldstäder.
Av den egentliga staden d. v. s. bebyggelsen öster om älven,
kvarstod efter branden endast fyra gårdar utom kyrkan, nämligen
den gamla skolgården, södra och norra tullgårdarna samt
heikelska gården. Till gårdarna väster om älven
nådde lågorna inte. [Betydligt fler gårdar än så
klarade sig, men de flesta revs eller flyttades eftersom de låg
olämpligt placerade med tanke på den nya stadsplanen.]
Vid branden gick ej blott en mängd dyrbar privat egendom förlorad,
utan även många för stadens historia värdefulla ting.
I det ärevördiga rådhuset hade bl.a. förvarats stadens
äldre handlingar, som nu alla brann upp, och likaså stadens
tvenne fanor samt uniformer från borgarbeväpningens tider m. m.
[En jämförelse mellan den gamla och nya stadens utbredning
kan du se antingen
- i detta fönster eller
- i ett nytt fönster så att du kan se
på kartan medan du läser.]
Den gamla staden var till sitt omfång liten. Den skulle rymts inom
ett område, som nu begränsas av Köpmans- (Sollefteå-)
gatan och Gustaf Adolfsgatan; noggrannare bestämt gick dess rålinje
från heikelska gården [Kivinen] genom södra delarna av
nuvarande Kisors och Joupers [Esso] gårdar (Sollefteågatan
5 och 7), avskar det nordöstra hörnet av Nordlings tomt (n:o
9) [Torghallen] och fortsatte snett över torget, lämnande dess
sydöstra del utom stadsplanen. Den skar den nuvarande Esplanaden
ungefär vid stadshotellets hörn [”Grönhuset”]
och fortsatte därifrån i riktning mot Källbacken ungefär
till skärningen av nuvarande Källbackgatan och Gref Tottgatan
[?, gatorna är parallella] samt löpte därpå ned till
tullen [Nykarleby museum] vid norra landsvägen.
Staden hade i sin längdriktning fyra egentliga gator. De gick i
något mera nordostlig riktning än de nuvarande. Ågatan (eller Strandgatan) började vid Kyrktorget, ungefär mittför
kyrkan, och sträckte sig till Nybrobacken, där den avbröts
av älven. Rådhusgatan begynte likaså vid Kyrktorget från
nuvarande normalskoltomtens nordöstra hörn och gick genom nuvarande
Topeliusparkens sydöstra del till Esplanaden, som den skar nedanför
Källbackgatan, Här löpte den samman med två andra
gator, nämligen Östra gatan (eller Östra Storgatan), som
började på nuvarande Kisors tomt och Östra Lillgatan,
(senare Trädgårdsgatan) som tog sin början vid nuvarande
Helsingfors bank [Merita, Wargendahl] (Bankgatan 8) och gick i en båge österut.
De tre förenade gatorna fortsatte i Storgatan, som löpte ut
till tullporten och övergick i norra landsvägen.
Längs stadens hela gräns i öster gick dessutom Repslagarbanan,
där stadens repslagare slog sina rep och trossar, för vilket
arbete behövdes en lång fri sträcka. Den vinsch, som tvinnade
ihop kardelarna var placerad på kyrktorget. Det behövdes mycket
repgods för stadens fartyg. Repslagarbanan blev senare Staketgatan,
uppkallad efter det staket, som omgärdade stadsplanen.
Staden hade två torg. Kyrktorget sträckte sig norrom kyrkan
ungefär till nuvarande Bankgatan och i öster till normalskolbyggnaden.
Salutorget sammanföll nästan fullständigt med den nuvarande
apotekstomten och var ej större än denna.
[Torget med rådhuset i mitten. Målning av Gunnar Clément 1942. Ca 2,3x1,4 m. Fakta.
Foto: F.L. juli 2017. Gästrins modeller användes förmodligen som förlaga. Förstoring. Nykarleby i konsten. (Inf. 2018-03-09.)]
Gatorna var smala. På de bredaste ställena var det högst
9 meter mellan husraderna. De var sedan år 1769 [1767
enl. Birck.] stenlagda liksom torgen; sedan år 1630 hade de
varit belagda med kavlar av trä. (Kavlar var stockar, som lades ut
på sank mark t. ex. kärr och mossar eller på landsvägar
för att göra vägarna farbara.)
Då Carl von Linné år 1732 reste genom staden, fann
han dessa kavelgator mycket behagliga att åka på.
Tomterna var små och av olika storlek. Nära hälften av
dem var ej över 500 m²; av dessa var ett 20-tal under 400 m².
Dessutom var de av olika form. Tomtens gatsida var i undantagsfall över
20 m, men kunde vara endast 10 m och djupleken var likaså växlande.
Såsom jämförelse erinras om, att de mindre av våra
dagars tomter är (odelade) omkring 1.000 m², med varje sida
ungefär 33 m och de större 2.200 m². Huru trångt
det j själva verket var i den gamla staden framgår därav,
att större delen av stadens befolkning, ehuru den var ungefär
lika stor som nu, rymdes på ett område mellan den nuvarande
Esplanadgatan och stranden, oaktat där fanns tvenne torg, samt att
inom Topeliusparkens gränser fanns ett 10-tal tomter. Byggnaderna
låg tätt intill varandra, nästan sammanhängande som
en kedja. Vid salutorget fanns flere tvåvåningshus, men de
övriga husen i staden var låga envåningshus. De flesta
byggnaderna var rödmålade.
Genom stadens nordöstra del rann ”stadsbäcken”, som
inkom i stadsplanen på den nuvarande brandgatan mellan tomterna
8 och 10 vid Borgaregatan [?, tomterna 8 och 10 finns vid Bangatan] och
utmynnade i parkens norra ända. Den var i 200 år alldeles öppen
till hela sin längd, varför broar ledde över de gator som
den skar i norra delen av staden. Vid stadens brand var den dock redan
täckt till sin norra del.
Strandsluttningen vid Nybron var vid branden ännu bebyggd med ett
par magasin, minnen från den tid, då detta ställe ännu
var stadens lastningsplats.
Ytterom östra stadsgränsen norrom nuvarande poliskammaren [ämbetshuset]
låg stadens andra begravningsplats från år 1797. (Se
kap. gravgårdarna!)
Nystaden, d. v. s. staden väster om älven, hade på
1700-talet haft endast en bebyggd tomt, men vid tiden för branden
hade den hunnit bebyggas med 17 bostadsbyggnader i oregelbunden ordning.
Något intryck av grönska kunde man väl knappast få
inom den dåvarande staden. Utom de båda torgen hade staden
inga öppna platser, och de små tomterna gav inte utrymme för
planteringar. Det fanns dock vissa tomter, som av en eller annan anledning
var obebyggda under längre eller kortare tid och av sina ägare
användes till trädgårdar eller ”kryddgårdsland”.
Av dylika bör särskilt nämnas den idylliska ”Fåfängan”,
sista tomten mellan Strandgatan och älven.
Över staden låg, huru liten och till sitt yttre anspråkslös
den än var, ingen sömnaktig dåsighet. Handeln var ett
av många idkat näringsfång. Vid tiden för branden
fanns här 20 handlande, som hade egen gård. De hade på
den tiden ej att räkna med någon konkurrens från landsbygden.
Handeln med utlandet var rätt omfattande; man exporterade främst
tjära och beck, och i importen var saltet den viktigaste varan. Utrikeshandeln
försiggick direkt och i regeln med egna fartyg. Sålunda byggdes
från år 1830 till stadens brand inte mindre än 20 fartyg,
de flesta på Djupsten. Vid stadens brand fanns här 19 skeppare
och flere tiotal sjömän.
Det fanns få allmänna nöjen, men familjetillställningarna
kunde vara nog så festliga. Målande exempel därpå
ger Zachris Topelius i sin dagboksskildring av ”Janne
Lybecks rådmanskalas”.
Korta beskrivningar av staden finns redan från 1700-talet. Där
nämnes bl. a. stadens läge invid ”de angenäma forsarna,
vilka tillskynda innevånare både nytta och nöje och förse
staden med ren och hälsosam luft”. Ja, ”de som akta sig
för fylleri och överflödighet når här en ålder
av 80, 90 och t. o. m. 100 år”.
Efter stadens brand gjorde sig olika åsikter gällande om platsen
för dess återuppbyggande. Jakobstad återupptog den gamla
konkurrensen städerna emellan och anhöll på högsta
ort, att Nykarleby icke alls måtte uppbyggas på sin forna
plats, utan dess invånare åläggas att överflytta
till Jakobstad. Emot detta förslag skrev bl. a. Z. Topelius. Anhållan
blev avslagen. Vissa nykarlebybor föreslog att staden skulle flyttas
till Oravais, närmare bestämt till Karvat by, där man hade
att tillgå det djupa, redan i forna tider använda Karvat sund.
Det berättades nämligen, att konsul Wolff i Vasa, Österbottens
rikaste köpman och skeppsredare, skulle givit ett hemligt löfte
att överflytta hela sin stora rederirörelse till Nykarleby,
ifall staden flyttades dit. Om ryktet hade någon grund, och vilket
i värde det i så fall hade, är okänt. Flere omständigheter
talade dock emot en flyttning. De flesta stadsbor var också varmt
fästade vid sin gamla minnesrika stad, och på allmän rådhusstämma
beslöts, att staden skulle återuppbyggas på sin gamla
plats.
Att uppgöra ny stadsplan uppdrogs
åt rikssvensken, arkitekt Carl Albert Edelfelt, (far till den
kände målaren Albert Edelfelt).
Då man t. o. m. i nuvarande tid hör kritiska yttranden
fällas angående valet av plats för den nya staden, må
här erinras om de synpunkter, som då gjorde sig gällande
och blev avgörande för det beslut som fattades.
De bäst odlade och tätast befolkade trakterna i Österbotten
finns kring älvarna, som varit av största betydelse för
samfärdseln och handeln och vilkas roll oaktat uppgrundningen ingalunda
ännu var utspelad (t. ex. stockflottningen). Av landsvägarna
åter gick endast strandvägen genom Oravais, under det att till
Nykarleby dessutom utlöpte vägarna från Lappo, Kauhava,
Yli- och Alahärmä samt Jeppo, och via Lappo hade staden haft
förbindelse även med de inre delarna av landet ända till
Karelen. Genom stadens flyttning till Oravais skulle den ha förlorat
sina handelsområden i nämnda landsdelar ävensom i Nykarleby
socken. Den sistnämnda skulle naturligtvis ha vänt sig till
Jakobstad, och Vörå sannolikt hellre till det större och
välkända Vasa än till det nya, lilla Nykarleby.
Dessutom skulle iordningställandet av den nya stadsplanen i Oravais
och flyttningskostnaderna för stadsborna blivit de mindre bemedlade
övermäktiga. Dessa skulle ha kvarstannat på den gamla
platsen som fiskare, torpare osv. Den nya staden skulle ha bildats av
några handlande, skeppare och tjänstemän, snart sagt en
stad utan befolkning. |