Från ”landet söder om staden”
Det är fem veckor till jul, och ännu vet vi ej av någon vinter. Hösten har varit den bästa tänkbara. Det är nästan så man börjar glömma de forna regniga höstarna och slaskiga vägarna. Också vintrarna här oppe synes bli kortare år från år. Sällan har vi någon snö före jul numera.
På tal om vägar så kan vi nämna att bygdens folk går och drömmer om att få en ny väg ännu genom landsdelen. Redan har vi ju två goda vägar, en på vardera sidan om Nykarleby älv. Den tredje går från staden rakt genom kyrkoby till Munsala och Vasa. Detta är riksväg no 8.
På grund av den ökade trafiken i vårt land, så har under senare år en tendens att dra vägarna snörräta genom bygden och förbi tätorter och städer gjort sig gällande. Vi minns den krokiga riksåttan mellan Gamlakarleby och Kronoby. Där har varit hur många dödsfällor som helst. — Nu har ing. Nordström kommit med en fin idé beträffande vägens sträckning söderut från Kållby. Vägen skulle dragas via Bennäs, Kovjoki, Jutas och till Peltmo åbro i Munsala. Alltså bli omfartsväg i Nykarleby. Då detta projekt skulle betyda oerhört mycket för Nykarleby lk., så tillsatte komm. fullm. för en tid sedan, några personer som hos de högsta vägmyndigheterna skulle tala för detta projekt. Nu har vi en hängbro vid Jutas och en annan i Ytterjeppo. Kanske en ny riksåtta över älven vid Jutas eller Harald skulle göra dessa broar — som byarna byggt och underhållit — överflödiga. Och tänk vad projektet skulle betyda för dräneringen, av de berörda markerna.
Som en nyhet från hembygden kan ännu nämnas att nyskifte sedan mer än ett år tillbaka pågår i Forsby och Kyrkoby. Detta kommer att bli till stor nytta för jordbruket i bygden, i synnerhet i Forsby, där hemmanen varit uppdelade i tiotals bitar och där all nybyggnadsverksamhet nästan legat nere. När brukningsdelarna efter skiftet blir större, kommer de många traktorerna bättre till sin rätt, då täckdikningar etc. kan genomföras.
Från jordbruksfronten kan ännu nämnas, att all mjölk från Socklot, Kyrkoby, Forsby och Ytterjeppo numera med bilar transporteras till Centralmejeriet i Nykarleby. Detta gör naturligtvis driften mera lönande, då man har att räkna med mindre slitage av maskiner, mindre personal, fastighetsunderhåll osv.
Vad sysselsättningen på orten beträffar så blev det nog dåligt sedan firma Bröder Gyllenbergs industri gick omkull. Där står byggnaderna sedan ett år tillbaka tomma. Vad nuvarande ägaren, försäkringsbolaget Tarmo menar, vet ingen. Många arbetare och familjer som hade sin utkomst ifrån nämnda företag har fått emigrera eller söka sig till andra orter.
[En tolkning av ing. Nordströms förslag (blått) hade kanske inte varit så illa för Nykarleby. Både i början och i slutet (streckat) kunde vägen ha byggts i befintliga väglägen. Dessutom kunde den kanske ha varit en del av den omfartsväg som nu är planerad att dras till Jakobstadsvägen. I nord-sydlig riktning skulle det ha blivit cirka 10 % längre. Det hade dock blivit sämre för de som från Jeppo skulle ansluta till riksvägen. Ortnamn som nämns i texten är understrukna med gult.]
En glädje i bedrövelsen är, att Joupers verkstäder i Kyrkoby arbetar med oförminskad kapacitet, likaså Bröderna Engs Telltegelfabrik. Ännu ett glädjemoment kan omnämnas. Ytterjeppo mejeri fick vid utrymningen ny användning. En ingenjör Öhrman [som hyrde i Ekholms gård] köpte fastigheten och startade en fabrik för tillverkning av termostatkaminer. Han har ett tjugutal arbetare sysselsättning. Kaminerna tycks gå åt som smör på heta stenar. I övrigt är allt sig likt.
Den 13 sept. var det 150 år sedan striden vid Jutas [200 år var det i höstas]. Skolbarnen och lärarna från Kyrkoby och Forsby nedlade blommor vid stoden. De unga kände vördnad inför fädrens gärning.
Vi önska alla ortsbor i fjärran land en God Jul och ett gott nytt år.
R. D—t. [Ragnar Dahlstedt] |