[Fredrik
Liljeström vid hängbron i juli 2004. Foto: Karin Wahlberg Liljeström.]
|
Historik.
Frågan
om att bygga en bro över älven är icke ny, tvärtom gammal nog. Många gånger har frågan diskuterats, och många
förslag har framkommit. Det första förslaget torde ha varit att bygga en flottbro, eller också en bro på bockar. Vid närmare
eftertanke har man kommit till insikt om att en sådan bro icke kunde gagna ortsbefolkningen menförestid vår och höst, då isen
varken bär eller brister, och då denna bäst skulle behövts. Efter det folkskolan i Forsby år 1893 vidtog med sin verksamhet,
och svårigheterna med skolbarnens överfart från Kyrkoby för varje år föreföll allt svårare, diskuterades ofta
man och man emellan, huru drägligare förhållanden kunde ernås. År 1913 0ch 1914, vid av dåvarande folkskolinspektor H. Appelberg
förrättade inspektioner vid skolan, uppmärksamgjorde han direktionen på, hur ofantligt många dagar elever från Kyrkoby
försummat under menförestider. Direktionen beslöt på grund härav att försöka vidtaga åtgärder därhän,
att distriktet skulle bygga en smal gångbro, upphängd på stålvajer. Dåvarande direktionsordf. sågägare
A. Olin införskaffade prisuppgifter på behövligt material, vilket för brons byggande förutom arbete, trävirke och
grus skulle stiga till 192 mk. Själv lovade han att gratis giva allt behövligt trävirke. Direktionen utlyste nu allmän distriktsstämma
å folkskola den 29 juni 1915. Till skoldistriktet hörde då förutom Forsby, jämväl hela Kyrkoby och Ytterjeppo byar. Ett
stort antal personer infann sig till stämman, men blev beslutet att man på grund av världskriget och de osäkra tiderna icke skulle
på börja brobygget utan se tiden an. Så förföll åter brofrågan för en tid. På grund av kriget fingo
också byborna annat att tänka på. Ingen brännolja kunde uppbringas, belysning behövdes, och frågan om elektrisk belysning
i byarna upptog allas sinnen under flera år. Efter kriget då ordnade förhållanden åter inträtt framryckte åter
brofrågan. I jan. 1922 fick undertecknad i uppdrag att av en brobyggnadsfirma i Helsingfors införskaffa ungefärligt kostnadsförslag
på en hängbro på stålvajer. Efter det ritning uppgjorts, mätningar, jord och grundbeskrivning insänts, erhölls svar
att bron komme att kosta cirka 100.000 mk. Summan förskräckte alla, och frågan fick åter vila. Länge räckte det dock
ej, förrän frågan ånyo upptogs, varvid också en kommitté tillsattes för att föra den framåt. Men då
läropliktslagen vid samma tidpunkt trädde i kraft, och kommunen enligt denna ålades att sörja för skolbarnens frambefordran, samt
kommunen inköpt en båt och anställt en avlönad färjkarl, ansåg kommittén överfarten vara väl ordnad, varför
deras vidare åtgärder förföllo.
[Hängbron
inbäddad i grönska i slutet på augusti 2007. Foto: Lars Pensar.]
Oaktat den ordnade överfarten med båt genom
läropliktslagen tillkommit, var man ej i byarna nöjd härmed. Andra än skolbarnen behövde också färdas över älven,
och under menförestider kunde ej båt och färjkarl hjälpa. En vinter arbetade en syförening på orten för att erhålla
medel för inköp av diverse saker till lägre skolan. Sedan dessa blivit inköpta, hade föreningen ännu överblivna penningar.
Dessa beslöt föreningen anslå som en första början till en brokassa. Följande år hölls lotteri, så att kassan
erhöll behövligt tillskott. Kassan hade vuxit med ränta på ränta, så att den 1 jan 1929 steg till 13.366 mk 75 p:i.
Sedan
numera en kassa fanns, vaknade intresset för bron med förnyad styrka. Efter det ortens Marthaförening bildats, upptog och denna brobyggnadsfrågan
på sitt program. Sommaren 1928 sammankallades ett allmänt möte till Jutas samlingslokal, varvid frågan om brobygget återupptogs.
En kommitté tillsattes och fick denna i uppdrag att avsyna lämpligt ställe för brons placering samt att inkomma med ett detaljerat
kostnadsförslag. Sedan kommittén fullgjort sina åligganden, sammankallade den ett nytt möte å folkskolan för att få
frågan slutligen avgjord. Till mötet infunno dock sig ett fåtal personer. Dessa beslöto nu att genom annons i ortstidningen sammankalla
ett nytt möte, och skulle i annonsen nämnas, att frånvarande finge åtnöja sig med de närvarandes beslut. Till det annonserade
mötet infunno sig ett stort antal personer. Enhälligt beslöts nu, att bro skulle byggas. Efter kommitténs förslag bestämdes
platsen vid den s.k.»Guldstycksbacken» mittemot Jutas, där bron nu är uppförd. Därjämte tillsattes en brobyggnadskommitté.
Till denna ha hört Hugo Eklund, Elis Renvall, John Bäck, E. J. Strandberg, Karl Hellman, Aug. Bonäs och Joel Renvaktar. Kommittén
fick nu i uppdrag att verkställa alla nödiga beräkningar samt att verkställa uppbörderna. Därjämte skulle kommittén
tillsätta arbetsledare, så att arbetet kunde vidtaga i maj månad detta år. Allt arbete skulle utföras med medels uttaxerade
dagsverken. Allt övrigt lyckades kommittén klara ganska bra, men att få arbetsledare som åtoge sig ansvaret vid bygget, blev värre.
Efter förfrågningar gjorts till många håll, lyckades kommittén slutligen erhålla icke mindre än fyra entreprenadförslag.
Det högsta 55.000 mk, det lägsta 48.000 mk. Entreprenören skulle då bekosta all behövlig material förutom grus, virke och
arbetskraft. Vid av kommittén sammankallat nytt möte bestämdes, att man skulle överlämna bygget på entreprenad åt
den minst fordrande, nämligen åt byggmästare J. Skrivars. Orsaken till att detta förslag godkändes var icke allenast det, att
det var lägsta anbudet, utan att det att han lovade utföra arbetet helt under sommaren förlopp. De övriga entreprenörerna ville
bygga brolocket under vintern. Byggmästare Skrivars lovade ej heller för mycket, vilket bevisas genom att bron nu är färdig. Sådan
bron nu är upphängd på stålvajer, vilka vila på järnbockar, stående på cementgrund, kostar den i kontanter
Fmk 48.000, härtill kommer av byborna levererade 230 lass grus, 1600 löpm. stock samt 400 dagsverken. Värderat i penningar stiger det till
37.000mk. Jord måste därjämte inlösas till vägen på vardera sidan om bron. Oaktat stora ansträngningar har detta brobygge
icke kunnat slutföras utan skuld. Denna belöper sig i runt tal till 10.000 mk. Denna skuld tror man sig dock kunna inbetala, efter det ett nu
tillämnat lotteri hunnit slutföras. Den slutliga kassaställningen kommer i sinom tid att delgivas.
[Gångbanan
i slutet på augusti 2007. Foto: Lars Pensar.]
|