[Resår av olika modeller och storlekar. Knorrvridare av Karl Wenelius.
Foto: Rafael Sjöblom.
(Inf. 2008-09-24.)]
Företaget upplevde nu sin glansperiod med 110 anställda (1961) och utsikter att vid
årets slut kunna fördubbla arbetsstyrkan. Den planerade utvidgningen hälsades med glädje av ortsborna. Men planerna kunde ej förverkligas
och 1963 stod företaget på nytt inför konkurs med ett 60-tal anställda. Det övertogs emellertid i febr. 1964 av Fiskarskoncernen.
Ett dotterbolag till Joupers, Oy Nyman Ab, som bildats i aug. 1961 för handel med bilfjädrar, hydrauliska och pneumatiska anordningar samt
till bilbranschen hörande maskiner, reservdelar m.m., och till vars styrelse hörde Georg A. Jungfelt och Joh. Hellman med Bjarne Lundqvist, Nykarleby
som verkställande direktör, upphörde i okt. 1964 med sin verksamhet. Lundqvist hade sedan 1948 varit försäljningschef vid Jouper-Produkt
och sedan 1960 vid Oy Jouper Ab.
[Bilden av en ”hädangången väg” och samtidigt slutet på en industriera är speciell. Här i Joupers cykelförvaring
hängde arbetsdagar fullt med cyklar. När bilden togs hösten 1993 var det länge sen någon cykel hängt där. ”Mossbelupt
är trappan och ogräset gror.” F.d. Kyrkoby skola/Finska skolan i bakgrunden.
Lars
Pensar fotograferade och kommenterade.
(Inf. 2006-11-01.)]
Övertagandet kom rätt oväntat för allmänheten,
trots att företagets svårigheter varit kända åtminstone inom en trängre krets. Farhågor yttrades redan nu för att
Fiskarskoncernen genom köpet endast velat taga död på en konkurrent och inom kort skulle lägga ned företaget. Detta tillbakavisades
dock av koncernchefen, bergsrådet Fjalar Holmberg, som framhöll, att koncernens strävan endast varit att ”utveckla produktionen, möjligen
lägga om den, men i varje fall fortsätta driften vid Joupers.” Företagets arbetare skulle så vitt bergsrådet visste fortfarande
beredas arbete under den nya regimen.
Till disponent för företaget utsågs från den 15 april s.å. ing. Nils Höglund,
bördig från Jakobstad och tidigare anställd vid W. Rosenlew & Co i Björneborg. Till teknisk ledare utsågs 1967 ing. Nils
Eklund, Björneborg. Illavarslande var, att fjädertillverkningen, som varit en av Jouperfabrikens huvudprodukter, redan 1964 överflyttades
till en av koncernens nya fabriker i Pojo. Ännu under sommaren 1964 hade företaget planerat att inköpa ett större jordområde av
Nykarleby landsförsamling för detta ändamål. I Nykarleby skulle i stället en del nya produkter tillverkas, såsom hydrauliska
och pneumatiska anläggningar. Bl.a. skulle planeringsavdelningen utvidgas. I samband härmed ställdes i utsikt, att antalet anställda
ej blott skulle bibehållas utan t.o.m. utökas.
Orsaken till fjädertillverkningens överflyttande klarnade 1966, då Fiskars
träffade avtal med Ab Scania-Vabis i Södertälje om tillverkning av 40 % av firmans behov av bladfjädrar
[Joupers f. d. fabrikslokaler när Ostrobotnia Päls verkade i dem.
Foto: Rafael Sjöblom. För pekaren över bilden för att se kolorering tillhandahållen av Peter Gullback. (Inf. 2020-06-29.)]
Trots stor orderingång visade det sig emellertid svårt att marknadsföra Jouper-fabrikernas produkter. Man försökte
med nya sådana, bl.a. stålflak för bilar i Forsbyverkstaden. Men även dessa produkter var svåra att marknadsföra från
det avlägset liggande Nykarleby, därifrån transporterna var långa till avnämarna i södra Finland. Trots att Jouperfabrikernas
produkionsvärde 1966 steg till 700.000 mk, nådde företaget ej upp till de produktionsvolymer, som fordrades för att göra driften
lönsam. Företaget gick med allt större förlust för varje år. Vad var då naturligare än att flytta produktionen
söderut? Hösten 1966 fusionerades företaget mycket riktigt som ett första steg med Salon Sähkö ja Konetehdas och samtidigt
beslöt Fiskarskoncernen att, som det hette, ”på grund av centralisering av koncernens verksamhet” avveckla hela företaget. Detta
genomfördes från april 1967.
De anställdas antal var då 37 tjänstemän och arbetare. De flesta flyttade till andra
orter eller emigrerade. Det pratades visserligen om att ett konsortium skulle övertaga bolaget, men därav blev intet trots att företaget
disponerade över c:a 4 ha tomtmark och c:a 2.000 m² fabriksbyggnader. Samtliga maskiner och anläggningar monterades i stället ned och
transporterades under sommaren söderut. Därmed var Jouperfabrikens saga all. [Men namnet lever kvar i Joupersgatan på Nygård där
fabriken fanns.]
Trots att företagets svårigheter länge varit kända innebar Jouperfabrikens nedläggande ett svårt
bakslag för staden och landskommunen. Företaget hade varit ett viktigt skatteobjekt och länge stadens största arbetsplats. Det hade
även varit en exponent för Nykarleby som ett framåtsträvande samhälle och ingivit förhoppningar om att nya företag skulle
attraheras till orten. Nu hade förhoppningarna grusats igen en gång: kapital- och produktionssuget till landets rikare delar hade åter
verkat.
Bland arbetarna var stämningen bitter: ”För Fiskars del betydde det troligtvis mest att få bort en konkurrent inom bilfjädertillverkningen.
Något intresse för produktionen (i Nykarleby) fanns inte.” Fiskarskoncernen hade, så var den allmänna meningen, på något
över tre år lyckats eliminera hela denna en gång så lovande metallindustri.
Den 1,8 meter höga remdrivna husbehovskvarnen med pyramidformad tratt av brädor tillverkad vid Joupers fabriker finns vid Hinnerjoki hembygdsmuseum 20 km nordost om Letala, mer känt under namnet Laitila. Från Finna.fi. (Inf. 2022-04-03.) Även Gyllenbergs tillverkade kvarnar. |
[Kovjoki Resår]
Att fjädertillverkning
ej var omöjlig i Nykarleby på grund av dåliga transportförbindelser m.m., som man ständigt hörde påstås, visas
av att mekanikern Karl Kronkvist 1963 tog upp resårfjädertillverkningen och drev den med framgång. Han hade i 17 år varit
anställd på Joupers fjäderfabrik och inköpte det 1937 i rödtegel byggda mejeriet i Kovjoki, som upphört med sin verksamhet
1962. Det hade då varit i gång sedan 1894. Kronkvist byggde om huset för fjädertillverkning, utvidgade utrymmet till 200 m² och
drev företaget med hjälp av fyra av sina söner under firmanamnet Kovjoki Resår.
År 1966 hade företaget sex
anställda och golvytan förstorades till 400 m². En härdningsugn, en smidesugn och en ny centerpress anskaffades och arbetsstyrkan utökades.
Fabriken tillverkade olika fjädrar för lastbilar, bussar och släpvagnar. Hela produktionen levererades till partifirman Akno Oy i Helsingfors,
som i sin tur distribuerade produkterna runt hela Finland. År 1975 hade företaget en golvyta om 600 m² och sysselsatte c:a 15 personer.
Efterfrågan på fabrikens produkter var stor och produktionen därför maximal; vissa tider på året var fabriken i gång
dygnet runt. Kovjoki Resår visade, att produktionen av resårfjädrar i Nykarleby kunde vara lönsam.
[Gyllenbergska fabriksfastigheterna]
De
f.d. Gyllenbergska fabriksfastigheterna i Forsby övertogs i febr. 1968 Byggnadsbyrå Kaustinen och Kattil, Jakobstad. Huvudbyggnaden, som
av tegel, omfattade 1.000 m² varm- och 200 m² kallyta och skulle inrymma elementfabrik. Själva fabrikstomten omfattade c:a 7.000 m².
Företaget hade grundats efter kriget av Vöråbyggmästarna Håkan Storskog och Runar Lund. Dess huvudprodukt var byggelement av
trä för egnahems- och radus. År 1975 hade företaget 14 anställda.
[Efter Kaustinen och Kattil verkade Juthas småhus i lokalerna.
Firman övertogs av Oravais Hus. Sedan 20?? verkar Nykarleby Spåntak (vars verksamhet inleddes 1988 och namn antogs 1990) i anläggningen.]
|