Ellen Fogels minnesbilder
Bengt Harald
Pensionerade folkskollärarinnan Ellen Fogel, född Smeds, i Nykarleby besitter trots att hon har fyllt 88 år en beundransvärd minneskunskap vad det gamla Socklot anbelangar. Genom åren har hon bevarat episoder och händelser som inträffade vid tiden kring sekelskiftet. Det hon kan förtälja är numera ovärderligt sett såväl kulturhistoriskt som i släktperspektiv. Bengt Harald sökte upp Ellen i hennes hem vid Lybecksgatan intill Topeliusparken en dag i slutet av oktober 1981. Hennes rapsodiska minnen har han i intervjuform sammanställt till en skildring av livet på Smeds och i Socklot i allmänhet vid tiden strax efter sekelskiftet. |
Ellen Fogel, 88 år, har trots sin höga ålder alltjämt klara minnesbilder från tiden kring sekelskiftet när hon var barn. Berättarförmågan har hon kvar och den som bara vill lyssna kommer snart underfund med att hon har ett outtömligt förråd att ösa ur.
De traditionella julberättelserna om hur det gick till vid ljusstöpningen förr i tiden hade sin fulla motsvarighet i verkligheten i det österbottniska bondesamhället. Ljus har man alltid behövt och eftersom man inte kunnat köpa dem har man varit tvungen att göra dem själv. Även på Smeds hörde ljusstöpningen till de mera påtagliga julförberedelserna vid tiden omkring sekelskiftet.
Egentligen började ljusstöpet förberedas redan på hösten när Ellen Fogels farfar Johan i samband med slakten tog vara på de bästa bitarna av fårens talg. Ett par veckor före julen innan storbaket börjat sökte farfar fram den undangömda talgen som hackades i fina bitar. Därefter sattes fårfettet i en särskild gryta där det fick smälta. Farfar var noga med att endast det bästa av fettet skulle komma till användning. Den smälta massan rördes om länge och väl, skummades omsorgsfullt för att den skulle vara så ren som möjligt.
Till ljusveke brukades för det mesta bomullsgarn även om lingarn också någon gång kom till användning. Vekarna bands fast vid käppar eller stickor varefter stöpningen vidtog. Det hörde liksom till att alla i familjen som bara ville skulle få delta i stöpet. Alla utom Edith för hon var så liten, säger Ellen.
Vart ett av barnen fick göra ett grenljus åt sig. Till ljusstöpet hörde också att göra ett speciellt kransljus, men eftersom det krävde ett visst handalag förbehöll sig farfar rätten att göra det själv. Ellen minns att de ljusen efter det de doppats i grytan sänktes ner i en smörkärna fylld med hett vatten.
Julgran i taket
När julaftonsdagen grydde hämtades julgranen in och hängdes i taket och kläddes med ljus och prydnader gjorda av bl.a. silkespapper. Enligt Ellen var det sed åtminstone i den delen av byn att granen skulle hänga i taket och inte stå på fot på golvet. Orsaken till det var att det var trångt i gårdarna på grund av att familjerna i allmänhet var stora.
In i familjen på Smeds räknades också en faster som hette Lina. Lina tjänade hos fint folk i Jakobstad och hon brukade då och då komma hem till Smeds på besök. Ofta hade hon med sig saker till barnen och familjen när hon kom hem. En jul lät Lina förstå att herrskapet i Jakobstad inte hängde sina granar i taket utan hade dem stående på fot på golvet. Lina berättade också om hur herrskapet prydde granarna. En av nackdelarna med att ha granen i taket sett ur barnaperspektiv var att det var svårt att få den tänd, särskilt för familjens yngsta.
Jakob Smeds, Ellens far, som var lyhörd för allt vad som gällde förbättringar var inte sen att på Smeds tillämpa jakobstadsherrskapets lösningar. Han förfärdigade ett julgranskors av trä och satte granen att stå på golvet. Och det lär inte ha dröjt länge förrän man även i granngårdarna lyfte ner julgranen ur taket.
Juldagen
Förutom storbaket hörde även en del av matlagningen till julförberedelserna. Lutfisk och risgrynsgröt var då som nu stående maträtt på julaftonen. Men på juldagen skulle det vara en speciell rätt som avåts när familjen återvänt från julkyrkan. Det var en sorts potatislåda som gick under namnet putthaj. Och putthaj var en verklig delikatess som alltjämt skulle försvara sin plats på vilket kalasbord som helst, försäkrar Ellen. [Trodde jag skulle få ett nytt Unikt ord, men Putthaj är ett indiskt(?) efternamn.]
Tillredningen av den här rätten inleddes med att man kokade en stor gryta utvalda och välskrubbade potatisar. När potatisen kokat tillräckligt länge skulle den skalas varm varefter den stöttes till mos i en bytta. Det var vanligen något av barnen som fick uppgiften att stampa medan ett annat fick på sig att oavbrutet röra smeten. Det var nämligen viktigt att smeten rördes tills den kallnade. Därefter tillsattes rikligt med kryddor av varierande slag. Sist påspäddes grädde och av vattnet som potatisen kokat i.
Följande skede i tillredningen var att smeten sattes i plåtformar varefter man med en träsked drog upp ett rutmönster i ytan. Rutorna fylldes sedan med tjock grädde eller smör. Ett alternativ var att hälla lökspad över anrättningen. Sist strödde man litet vetemjöl över det hela varefter lådorna sattes in i ugnen. Efter en stund började smeten puttra och ytan anta en brunaktig skiftning. Det att smeten puttrade har gett anrättningen dess namn putthaj. Till efterrätt på juldagen hörde risgrynsgröt som hade kokats på julaftonen.
Julaftonsfröjd
Till julaftonsfröjden hörde julklappsutdelningen. Julklappar skulle det vara även om de givetvis inte var så påkostade som i våra dagar. En händelse förknippad med julklappsutdelningen en jul har Ellen på ett särskilt sätt bevarat i sitt minne. Det var den julen hennes bror Evert fick en mycket naturtroget gjord gunghäst. Med den hästen var det så, att den kommit till Smeds från skolan där lärare Frostes barn vid det laget redan vuxit från leksaken. På Smeds hade man restaurerat gunghästen omsorgsfullt och kring en brödstång med en speciell teknik flätat nya tömmar. Och bror Everts glädje kände inga gränser när han den julen fick sin häst, minns Ellen.
Finnas på julkalas
I jultraditionerna på Smeds ingick också att ha bjudningar och julfrämmande. Eftersom farmor i gården, Greta-Lisa, var från Haralds mitt i byn var kontakterna åt det hållet särskilt goda. Det hörde liksom till mönstret under en följd av år att antingen smedsfolket åkte över till Haralds eller haraldsfolket kom till Smeds på julbjudning. Det hade utvecklats till något av en tradition att julbjudningen skulle hållas på trettondagen även om undantag från den regeln förekom.
Från mycket unga år har Ellen ett minne av hur det gick till vid ett kalas, mest kanske därför att Ellen och hennes syster Tekla den gången fann sig orättvist behandlade. Vid en sådan julbjudning på Smeds dignade långbordet täckt med franslakan av mat. Det var lutfisk också den gången jämte skummande dricka i karaffer. Julbjudningarna brukade anta formen av veritabla gästabud och man dröjde sig i timmar kvar kring bordet. För karlarna gav den gångna sommarens skörd, fisket, prästtiondet och vägarna ämnen mer än nog för ingående meningsutbyten.
Barnen på Smeds hade innan gästerna anlände fått förhållningsregler om hur de skulle bete sig när gästerna från Finnas kom. Ellen säger att dåvarande värdinnan på Finnas, Maria, född Högdahl från Kovjoki, åtnjöt en speciell respekt på Smeds den tiden. Därför var värdinnan på Smeds, som även hon hette Maria, mån om att det skulle vara särskilt väl fejat när gästerna från Finnas bjöds. (Här kan nämnas att Maria Högdahl var gift med Johannes Harald, son till Jakob Harald vars syster just var den tidigare nämnda Brita Lisa som gift sig till Smeds. Johannes och Maria åter var föräldrar till Johan Harald, husbonde på Finnas, som avled för ett antal år sedan.)
Vid ett sådant kalas, där pappa Jakob satt i bordsändan och Finnasfolket på en sida och Smedsfolket på den andra, hade barnen svårt att accepterna att de inte fick äta samtidigt som gästerna. Ellen berättar att hon då och då kastade förstulna blickar på anrättningarna på bordet, men att hon varje gång bragtes till ordningen av pappa Jakobs stränga blickar. Efter måltiden sade han barskt till henne: ”Sade jag inte att ni skulle vänta tills vi var färdiga.”
När gästerna hade ätit blev det barnens tur och det räckte gott och väl åt dem också av bordets håvor. På faderns anmärkning svarade Ellen halvt med gråten i halsen: ”Om jag någon gång får egna barn så skall de inte behöva stå bredvid och se på när de äldre äter utan de skall nog få äta på samma gång.”
Och hon säger att hon senare som värdinna på Fogel i Vexala höll det löftet. Hon bad gamla farfar att göra i ordning ett litet bord enkom för att barnen skulle kunna äta samtidigt med de äldre när man någon gång hade matgäster.
Vinternöjen
En av de större händelserna i byn under vinterhalvåret var kappkörningarna med hästar på viken. I Ellens barndom var viken verkligen en vik som var istäckt vintertid och således ypperlig för travtävlingar. Banan var utmärkt med granruskor. Efter travtävlingar brukade det följa prisutdelning i ungdomslokalen. En gång tog pappa Jakob sin hustru och Ellen med till en sådan prisutdelning. Ellen minns att pappa den gången fick avhämta ett andra pris.
Isen på viken som tidvis låg blank så långt ögat såg utgjorde med Byöursbacken en omtyckt samlingsplats för byns ungdomar. Ellen minns att barnen brukade ”neka” dvs med en käpp slå ett tunnband långa vägar över isen.
Slåttermaskinen
Den dag pappa Jakob, gissningsvis år 1899, kom hem med slåttermaskinen var en av de mera revolutionerande, inte bara på Smeds utan i hela byn. Slåttermaskinen som var grannröd och med ordet Deering målat på gräsbrädan var den första i Socklot. Den väckte berättigad uppmärksamhet och byborna kom för att beskåda underverket. Men farfar Johan var bekymrad och sporde ruin för gården samt undrade hur Jakob hade tänkt sig att få maskinen betald. Pappa berättade att namnet på gräsbrädan var namnet på den fabrik som tillverkat slåttermaskinen. Ellen stavade om och om igen på ordet som för henne öppnade vägen till läsandets svåra konst.
När maskinen väl hade kommit till gården skulle den givetvis också prövas. Det skedde vid Karkon, ett vattensjukt område. Jakob tog matsäck med och förberedde sig så som om han inte hade tänkt komma hem i brådrasket. Därför väckte det en viss förvåning när han efter några timmar åter var hemma.
”He gick inte na”, blev svaret på mors fråga. Slåttermaskinen som var avsedd för en häst hade sjunkit ner med den påföljd att den stackars hästen inte orkat dra den. Men Jakob gav sig inte. Han konstruerade om draganordningen så att två hästar kunde spännas för. Och med två hästar i redet gick slåttermaskinen med fart över de vattensjuka ängarna.
Karlfolket som nu slapp gå och slå tåteln med lie i hettan njöt medan flickorna som hade att räfsa ihop höet i strängar fick det så mycket värre. – De slet nog hårt, säger Ellen om tjänarinnorna som många gånger hade benen fulla av sår rivna av det vassa gräset eller kvistar. Men slåttermaskinsköpet visade att det inte fanns något som Jakob Smeds inte hittade på för att underlätta arbetet. Han var också mycket tidigt ute när det gällde att dra vattenledning till hus och ladugård.
När farfar var ung
En höstdag i lingontiden när Ellen i skriftskolåldern sopade vägen kom två pojkar släntrande. Släng kvasten och kom med oss och plock lingon till Hästbådan, sade pojkarna som var Jakob Harald och Evald Sigfrids. Ellen följde pojkarnas förslag och de tre ungdomarna vandrade i väg norrut till Vattugål'n (tjockt Socklot-L) där farfar Johan som var en ivrig fiskare hade sin båt förtöjd. De lösgjorde båten och rodde över till Hästbådan. Så värst mycket lingon hittade de nu inte varför de småningom återvände. Pojkarna rodde och Ellen njöt i fulla drag där hon satt i båten. Plötsligt skar ett rop genom luften: det var farfar som hade kommit ner till stenen där han brukade ha sin båt förtöjd.
Hur skulle man nu klara ut den här situationen för man visste att han inte var att leka med. Nå ja, det fanns strängt taget inget annat val än att ro i land och ta tjuren vid hornen. Och farfar var inte så litet uppbragt över att i timmar ha varit tvungen att stå på stranden och vänta på båten. Till Ellen skrek han: ”Å tu humblon är å me.” Sist och slutligen visade farfar förståelse för ungdomarnas tilltag och händelsen föll i glömska. Ellen berättar att Evald Sigfrids längre fram i livet vid ett tillfälle knöt an till den här händelsen och frågade om hon mindes den. Vilket hon givetvis gjorde.
Telefon i gården
Vid sidan om sitt jordbruk var Jakob engagerad i en hel del kommunala förtroendeuppdrag. Det gjorde att han ständigt behövde stå i kontakt även med folk utom byn. Telefonen visste han att den var ett hjälpmedel när det gällde att ta kontakt på långa avstånd. Nu ska vi ha telefon i gården. Jag går runt i gårdarna för att höra efter om någon annan är intresserad, sade han en dag. Och Jakob möttes av varierande intresse. En som definitivt visste att hon inte skulle ha någon telefon var Nystu-Brit. Hon skällde ut fader Jakob för att han ställde med allt möjligt. Skall du ha telefon, får du allt laga den själv. Vi kommer inte med, sade hon på ett sätt som inte lämnade någon i undran över vad hon egentligen menade. Men Jakob sade på sitt lugna sätt: ”Vänt du bara Brit, nog kommer telefonen till er också en vacker dag.” Och förmodligen fick han rätt.
Hinder på kunskapens väg
En gång minns jag att jag blev besviken på far, berättar Ellen. Det var när jag slutat skolan och det blev aktuellt att börja fundera över hur livet skulle gestalta sig i fortsättningen. Lärare Frostes två barn skulle följande höst börja i lärdomsskola och eftersom de fick så ville också jag börja och bli doktor eller något annat fint. Jag anförtrodde mamma mina planer och hon verkade förstående, men hon sade att det där måste vi prata med pappa om i kväll, berättar Ellen. Man tog upp saken och Ellen säger att hon ännu minns fars reaktion där han satt på sin stol: Han höjde huvudet, svängde på nacken och såg ut över golvet där småsyskonen kryllade.
Hur sku du kunna lämna mamm vår ensam med så många barn ..., föll faderns replik som klippte av all diskussion om tankarna på att gå den lärda vägen.
Några år senare fick Ellen dock genomgå folkhögskolan i Kronoby och när diskussionen om vad hon skulle ta sig för i livet efter det tog ny fart mötte det inget motstånd när hon lade fram sina planer på att börja i seminariet i Ekenäs därifrån hon dimitterades 1916.
I skola på Nabba
Här är det på sin plats att aningen gå bakåt i tiden. Innan Ellen kommit så långt att hon var färdig lärarinna hade hon först att passera ett antal lägre nivåer på den lärda vägen. Sin första skolgång fick hon uppleva i Karby, men från den tiden har hon inte just några minnen. Efter det blev det att flytta till Nabba där hennes moster Greta Westerlund bodde och för en tid av sex veckor upplåtit sitt hem för en ambulerande barnskola.
När Ellen for till Nabba sände föräldrarna med mat. Hos Westerlunds samlades barnen till skola i storstugan medan man åt i framstugan. Från skoltiden i Nabba har en händelse etsat sig fast i hennes minne. En dag läste man ur Uppenbarelseboken i Bibeln om människor som satt på tronen och hade tecken i sina pannor. Det här med tecken i pannorna gjorde Ellen en hel del fundersam. Bland annat funderade hon över hur de fick märkena att hållas kvar.
Händelsen i Hanna Staras småbarnsskola i Nabba dök upp i Ellens medvetande när hon i slutet av 1950-talet var rest som finlandssvensk delegat till en kvinnokongress i Edinburgh i Skottland. Bland alla tusentals delegater från alla jordens hörn upptäckte hon en dam från Fjärran östern, tydligen någon prinsessa, som förutom att hon hade praktfulla kläder också hade en guldstjärna i pannan. Inför den åsynen glömde hon för en god stund att hon var i Edinburgh och fann sig sittande hos moster Greta Westerlund läsande på berättelsen om människorna som bar märken i sina pannor. Hon berättade episoden för den andra finlandssvenska delegaten som omedelbart replikerade: Du har nu dina idéer du ... Vartill Ellen svarade: Jag har alltid levt på idéer jag.
Vilket ju den som något känner Ellen Fogel onekligen måste hålla med henne om.
|