|
|
Genom fönstret ser hon ut över vägen, som numera är permanentbelagd, och de bördiga åkrarna. Hon erinrar sig gångna tider när hon var barn och måste traska längs gyttjiga vägar höstar och vårar till skolan. – Skulle vi helst ha haft gummistövlar som barnen i dag har, men pjäxor ur vilka halmen stack ut genom uppspruckna sömmar, säger hon. Där bördiga åkrar idag breder ut sig, svallade vattnet i början av seklet. Litet varstans i byn fanns flatbottnade båtar och vissa tider av året kunde man med dem ta sig ända till vägen. Rosa minns också att pojkar och karlar på höstarna brukade ”pyta” lakar på den nylagda isen. Det var bara att slå ett slag med en yxa eller med något annat tungt föremål på isen och fisken blev bedövad. Därefter var det bara att hugga ett hål i isen och ta upp den. Det enda som är kvar längre av viken är ån eller ”fari” som numera snällt hålls på plats av vallarna på sidorna.
Rosa har på fädernet anknytning till Rivas i södra ändan av byn. Hennes farfar var Anders från Rivas, en son till Erik, känd som profilstark husbonde på hemmanet och skicklig stenhuggare. Anders, eller Ant som han senare kom att kallas, fattade tycke för Sofia på Ollas, det blev giftermål och Ant stannade som måg på hemmanet. Han tog Wiik som tillnamn. I äktenskapet föddes tre pojkar och tre flickor. Två av pojkarna for till Amerika. Johannes, den äldsta, d.v.s. Rosas far, stannade på hemmanet och tog sig hustru från Vexala. I äktenskapet föddes nio barn av vilka Rosa var äldst. Efter det att Rosa flyttat hemifrån tog man Granvik som tillnamn. Granvikarna i byn är således ättlingar till folket på Rivas. – För att jag var äldst föll ett stort ansvar på mig, minns Rosa. Från unga år måste barnen ta del i arbetet i ladugård samt på åker och äng. Särskilt mödosamma minns Rosa de ändlösa vandringarna efter harv och plog vår och höst. – Pappa var med i lantmannagillet och genom det hade han kommit att börja odla bland annat turnips och att rensa och gallra turnipslanden var en stående, men ack så tålamodsprövande sysselsättning för oss barn, minns hon. Bönderna i Socklot hade över lag rätt stora hemman och i Rosas hem fanns i regel mellan åtta och nio kor och det tog sin rundliga tid morgon och kväll att mjölka och utfodra dem. På det gamla bondlandet var kvinnans lott hård och någon jämlikhet enligt dagens värderingar, var det inte fråga om. Under de mest bråda tiderna skulle hon hinna vara med på åker och äng samtidigt som hon också skulle hinna med sysslorna i hem och ladugård. Man levde i naturahushållning, pappa brukade fiska vårar och höstar vilket gav värdefull omväxling i kosten. På höstarna slaktade man för vintern och Rosa minns att man en höst slaktade hela 13 får. Trots att pappa John tidvis arbetade med byggnadsarbete var det tämligen ont om pengar, men Rosa minns att han inte knusslade med pengar till barnen om det blott fanns några i huset. Ett av de mera dramatiska skedena i Rosas liv var uppladdningen före första världskriget, något som Socklot-borna också fick uppleva på nära håll. Hennes första upplevelse av de ryska soldaterna är från en resa till ett elevförbundsmöte i Bennäs vintern 1915. Senare kom ryssar också till Socklot där de hade förläggning i samlingshuset. En följd av det här var att ungdomarna inte längre fick ha sina danser där och därför byggde man en tillfällig danslave nära åbron vid ”Passchin”, d.v.s. vid den smala vägen som förbinder Lill- och Storsocklot. Vad Rosa minns var ryssarna fredliga av sig så länge de var förlagda i byn. Förhållandet mellan främlingarna och byborna var korrekt och språket utgjorde ett hinder för några livligare kontakter. Hon minns dock att en del av ryssarna brukade gå omkring i gårdarna och sälja ”rysslimpor”, förmodligen för att få pengar. Läraren i byn hette på den tiden Froste och Rosa minns att han hade för sed att hålla sommarkalas ute vid sin villa på Hästbådan. Ett dylikt sommarkalas väckte en gång ryssarnas intresse. De kom roende till Hästbådan från Bure-sidan och deras ledare, en officer, kom upp till sällskapet på sommarkalas och undrade vad som riktigt försiggick. När det stod klart att det inte var något farligt avlägsnade de sig. Rosa minns från händelsen att officeren sade att man inte fick ge soldaterna någonting. Dramatiken kring avväpningen av ryssarna i byn, natten till den 28 januari 1918, minns hon också. Förläggningen i samlingshuset gav sig utan vidare motstånd, medan de som var förlagda vid batteriet i Gråsön inte var lika snara att ge upp. Senare under vårvintern kom hon att resa tillsammans med en annan kvinna från byn med mat åt pojkarna som då stred mot ryssarna i Tavastehustrakten. Som avslutning på resan fick de vara med om den stora upplösningsparaden i Helsingfors den 16 maj 1918. Något som speciellt starkt etsat sig i Rosas minne är att hon under en del av paraden kom att stå alldeles nära Mannerheim. Som ett minne har hon alltjämt en reproduktion av en tavla av Mannerheim, målad av Eero Järnefelt, hängande på väggen.
Att försöka teckna ett porträtt av Rosa och inte nämna om hennes insatser i det kulturella livet i byn vore att lämna bort en väsentlig del av bilden. Rosa erinrar sig att hon mycket tidigt kom med i Hoppets här. – Det var ”Smess'-Ellen”, d.v.s. Ellen Fogel, som satte i gång med verksamheten, berättar Rosa. Vi brukade spela teater och deklamera, säger hon vidare. Och det var tydligen redan i det skedet som Rosa fick sitt intresse för litteratur och lyrik väckt. Något som alla som känner Rosa närmare vet, är att en dikt eller berättelse uppläst av henne, var ett givet nummer i programmet vid olika fester i byn. När vi sitter och samtalar i hennes hem medan skymningen faller på, citerar hon med jämna mellanrum någon strof ur en dikt eller några diktrader. När sångkören i medlet av 1920-talet återupptog sin verksamhet var Rosa med bland sångarna. Lotta Svärd har engagerat henne i tiden och i hela 20 år var hon chefs-lotta i byn. Martha-rörelsen har hon genom åren gett tid och krafter och därför konstaterar hon något besviket att dagens kvinnor inte vill engagera sig i marthaverksamheten. Men hon har också förståelse för det här eftersom arbetar- och medborgarinstituten övertagit en hel del av martharörelsens tidigare verksamhetsformer. Rosas far hade i tiden genomgått en kurs i Kronoby folkhögskola, en förmån som senare kom henne till del när Mellersta Österbottens vandrande folkhögskola år 1914 förlade en vinterkurs i byn. Det här var en upplevelse som kom att få betydelse för hela livet. Skillnaden mellan livet i det gamla Socklot och dagens livsstil är markant och det här är något som Rosa kommer till gång på gång under vårt samtal. Förr fanns det kor och hästar i myckenhet. I dag är det bara två gårdar i byn som håller sig med kor. Och bara två hästar finns kvar. Ingenting är som förr. Inte mycket av det gamla finns kvar. Strängt taget inget annat än Rosa och hennes stuga.
|
|
|
|
Bilaga A
Bilaga B I Erik Ångerman, kallad Sursill.
Bilaga B1
Bilaga B2
|
Sl.-led |
|
P-nr |
VII |
Margaretha Johansdotter Forsman, född 1690. Död i Piteå i Sverige 1715, där hon vistades på flykt under Stora ofreden. Gift 1706 med Benedictus Granroth. Student i Åbo. Kapellan i Uleåborg 1710. Död i Piteå 1715. |
7968 |
VIII |
Gustaf Benedictusson Granroth, född 1710. Student i Åbo 1729. Kapellan i Pedersöre 1735. Död där 19.4.1755. Gift i Pedersöre 23.10.1735 med Anna Catharina Telin, född 1707. Död i Pedersöre 10.2.1770. Dotter till kapellanen Elias Telin i Pedersöre och hans första hustru. |
7969 |
IX |
Johan Gustafsson Granroth, född 29.4.1739 i Pedersöre. Död där 21.3.1790. Bonde på Pirilö skattehemman i Pedersöre. Gift 25.11.1762 med Beata Persdotter Rif, född i Pedersöre 11.3.1743, död där 30.1.1826. Dotter till bonden på Rif i Edsevö, Pedersöre, Per Eriksson och Margaretha Eriksdotter Sträng. |
7987 |
X |
Catharina Johansdotter Granroth, född 1764 i Pedersöre. Död där 1.10.1843. Gift 7.10.1781 i Pedersöre med Jakob Johansson Sandvik, född 16.7.1757 i Larsmo. Drunknade 16.5.1832 i Karby Raj. Bonde på Pirilö i Pedersöre till 1806, sedan på Raj i Karby. Son till bonden i Larsmo Johan Carlsson Käld, senare Sandvik, och hans hustru Anna Andersdotter Holm. |
7988 |
XI |
Jakob Gustaf Jakobsson Pirilö, sedan Granroth, född 15.8.1788 i Pedersöre. Död 27.3.1838 i Björneborg. Gift i Nykarleby 24.10.1822 med Maria Helena Johansdotter Smeds, född 26.5.1796 på Smeds i Karby och död 28.3. 1870 på Raj. Dotter till bonden Johan Grelsson Smeds i Karby och Margaretha Pehrsdotter Styrmans. |
7991 |
Ethel Ekmark, sid 12–18.
|
|
|