|
|
|
|
|
Förutom jordbruket med sju till nio kor utgjorde fisket en livsnäring. – Det var inte så roligt alla gånger, säger Helmi Willman som nu hunnit fylla 83 år men är frisk och vid god vigör. Helmi har två vuxna barn, en son i Nykarleby och en dotter i Lahtis. Dottern har två söner. Helmi som blev änka för tio år sedan bor i sin stuga på Högbacka i Nykarleby. Trots att man inte gillade alla uppgifter protesterade ingen. Det fanns ingen annan råd än att börja arbeta och hjälpa till så fort man dög till någonting, som det sades på den tiden.
När fadern insjuknade i lungsot blev det bekymmersamt i den erikssonska familjen. Sönerna var för unga för att ta körkort. Och familjen hade liksom de andra gårdarna i byn sin mjölktransportdag. På den tiden kördes mjölken till mejeriet i Jakobstad. Familjen Eriksson hade en T-ford som behändigt kunde omändras till en så kallad ”flakabil” och lämpade sig för mjölkkörslor. Det hjälpte inte att fadern var sjuk och ingen i familjen hade körkort, alla bönder hade sin körtur och det skulle också Erikssons ha. Helmi som var äldst av barnen hade fyllt 22 år. Nu fick hon skaffa sig körkort. Detta hände år 1929. På den tiden var det synnerligen sällsynt att kvinnor hade körkort. Bilar var sällsynta och damer vid ratten var ännu mera sällsynt. – Det var inte så svårt och invecklat att erhålla körkort, minns Helmi. Någon regelrätt bilskola förekom inte. Helmi minns i alla fall att hon lärde sig trafikmärkenas betydelse och lite allmänt trafikvett. Ett intyg över nykterhet skulle hon också ha. Det gavs av nykterhetsföreningen på orten. Selim Smeds var ordförande på den tiden och han kände bra till Helmis leverne så några problem med att erhålla nykterhetsintyget hade hon inte. Sen var det dags att åka till Jakobstad för att köra upp för besiktningsmannen. Inga skriftliga förhör förekom. Samtidigt som Helmi rattade runt i Jakobstad förhördes hon i teorin. Hennes bröder som hade rattat bilen på ägovägar ansåg sig vara betydligt mera lämpade som chaufförer. De trodde inte att Helmi skulle få körkort. Men se det fick hon, och dessutom vid första försöket. Nu var det bara att börja köra mjölk till mejeriet.
Hjälp med de tunga kannorna fick hon av bröderna som vanligen följde med på åkturerna. Trafiken var ju inte speciellt livlig på den tiden. – På vägen mellan Socklot och Jakobstad kunde jag möte en eller två bilar, berättar Helmi. Ibland mötte hon ingen bil. Några olyckor eller dikeskörningar var hon inte med om. Helmi minns inte att hon väckte någon större uppmärksamhet när hon kom körande med bil till staden. En annan socklot-flicka tog körkort samtidigt med Helmi. Men de två var de första damerna med körkort i Socklot. Mjölkkörandet fortsatte hon med ända till någon av hennes bröder kom i körkortsåldern och övertog sysslan. Före bilåldern kördes mjölk med häst till Jakobstad. Förutom att mjölken levererades till mejeriet hände det också att den såldes direkt till butiker i staden. Likvid erhöll bönderna en gång i veckan. Mjölkskjutsbolagen omfattade 6–7 gårdar därför hade varje gård i medeltal en körtur i veckan. Någon fartdåre var inte Helmi. - Jag körde högst 50 kilometer i timmen, berättar hon.
Det var inte enbart mjölk som kördes till Jakobstad. Fiskandet var allmänt i Socklot och fisken skulle ju säljas. – Därför for vi några dagar i veckan till torget i Jakobstad för att sälja fisk. Onsdagar och lördagar var fiskförsäljningsdagar. Pojkarna var ute och fiskade tidigt på morgonen för redan klockan sju skulle fisken vara på torget. Då kom fabriksarbeterskorna för att köpa fisk innan de gick till sitt arbete. Det var Helmis bröder som fiskade. På den tiden fanns ingen bilväg ut till Grisselön utan man färdades med häst mellan Grisselön och Socklot. Sen for man iväg med bilen lastad med fisk från Socklot till Jakobstad. Helmi minns inte att Erikssons skulle ha farit till Nykarleby för att sälja fisken. Den staden var nog för liten för kommersen. För det mesta fiskades strömming. Men också abborre fiskades och såldes. På hösten var det siken som utgjorde delikatessen. På matbordet hemma vankades ofta fisk. Strömming förekom i alla former, nästan året om. – Nog blev man led på fisken, utbrister Helmi. Hon minns också hur byborna saknade en ordentlig väg ut till Grisselön. Fisket var av stor betydelse för byborna och därför skulle en bilväg underlätta hanteringen. På talko byggdes sedan en väg. – Vår gård hade en viss vägstump att iordningsställa. Erikssons hade sin del som Helmis bröder åtog sig att bygga. Nog var det en glädjens dag när vägen togs i bruk i slutet på 20-talet. Helmis far var sjuk när vägen byggdes. Han dog år 1930, yngsta barnet i familjen var då bara två år. Modern levde som änka i över trettio år. Hon dog 1962. Helmi gifte sig med Joel Willman och flyttade till Högbacka i Nykarleby. Han hade en motorcykel så något bilkörande blev det inte för fru Helmi. Så småningom köptes en Moskowitz men Helmi tyckte att trafiken blivit så pass livlig att hon valde att sitta som passagerare bredvid chauffören. Därför är det många av hennes vänner som inte vet att hon haft körkort.
När Helmi drar sig till minnes olika händelser från sin barndom i Socklot minns hon tiden då ryssarna belägrade samlingshuset. Det var under åren 1916–1918. Då använde de mejeriet som kokstuga. Där kokades bland annat ärtsoppa. Hon minns att de åt sura rysslimpor och hade stora sockerbitar. Ryssarna körde antingen med häst eller så vandrade de till fots. Helmi minns speciellt den dag när ryska bataljoner marscherade till Socklot. Hären var som en grå taktfast massa. Helmi gick i skola och eleverna fick gå till fönstret för att bevittna ryssarnas inmarsch. På något sätt fanns en ingrodd rädsla för ryssarna. Vi vågade oss aldrig in i samlingshuset. En del pojkar gick dit ibland men inte flickorna. Helmi har dock inga tråkiga minnen av ryssarnas vistelse i Socklot. De var snälla och vänliga speciellt mot barnen. Men visst var det kusligt när de provsköt på Grisselön och Gråsön. Ryssarnas uppgift i Socklot var att bevaka åmynningen som infart till landet.
Helmi tycker nog att Socklotbyn förändrats radikalt i och med nyskiftet på 50-talet. Förr var alla jordbrukare och fiskare. Alla bodde längs bygatan. Många hade stugan på ena sidan vägen och fähuset på den andra. Nu finns inte många bönder och fiskare kvar. De som är bönder har stora jordbruk med minst tjugo kor. Fisket har också ebbat ut. Istället blomstrade pälsnäringen i byn under sjuttio- och början av åttiotalet. Näringen är nu i kris. Helmi hoppas att krisen skall vända och att näringen har en framtid. För med den har också byn Socklot en framtid.
|
|