Innehåll


SMEDS-bladet nr 14

December 198
 

 

Bästa Smeds-ättling

Minnen från en svunnen tid av Mats Fors

Nykarleby kyrka – Fädernas kyrka av Tor Fors

Släktens brudpar av Carita Häger

Anekdoter om Smedsare av Gunnar Smeds

Ättlingar till Matts Henriksson Smeds. Släktutredning av Tor Fors

 

Bästa Smeds-ättling!

Tor Fors

Västerås, där jag och min familj har bott sedan 1962, har i år firat 1000-års jubileum. Jubileumsåret inleddes på nyårsaftonen med musik och tal och vid tolvslaget bröt ett färgsprakande fyrverkeri ut. Tusentals människor hade samlats för att vara med om festligheterna.

Under namnet ”AROS – 1000 år” (Västra Aros är det gamla namnet på Västerås) har jubileumsyran pågått hela året med en mängd begivenheter; kongresser, konserter, idrottstävlingar, utställningar m.m. som Västerås har lyckats locka till sig.

Ett av de arrangemang som jag besökte var de släktforskardagar som Sveriges släktforskare hade samlats till. På Rudbeckianska skolan var rummen fyllda av utställare från när och fjärran. Under släktforskardagarna gavs många möjligheter att stilla sin nyfikenhet och utöka kunskaperna och de som hade släktingar som utvandrat till det stora landet i väster under förra seklet fick besked av Emigrantinstitutet. Om datorhjälp i släktforskningen eller hur krigsarkivet kan bidra med upplysningar när det gäller släktforskningen var också något av den hjälp som erbjöds.

Släktforskardagarna bjöd även på många föreläsningar, bl.a. om hur man finner sina anförvanter i Nordamerika.

Det berättades också om mormonernas stora satsning på släktforskning. Deras genealogiska bibliotek i Salt Lake City, Utah, USA, startade 1894. Idag finns där en miljon mikrofilmer, 150 000 böcker och åtta miljoner familjeblad och det internationella släktforskarregistret enligt 1984 års upplaga beräknas innehålla cirka 82 miljoner namn från hela världen.

Men viktiga arkiv för släktforskning finns på betydligt närmare håll, bl.a. riksarkivet, landsarkiven och så pastorsämbetet i varje församling.

Känns det inspirerande att börja släktforska? Tadå inte de allra första stegen med att hasta iväg till första bästa arkiv, de står där de står och dit är det inte så bråttom. Börja med att leta på vinden, i byrålådorna, kanske du där hittar din farmors/mormors bröllopsfoto med anteckningar på baksidan ”24 juni 1902 Johan och jag” eller kanske du rent av hittar ett amerikabrev. Och vad vet din gamla faster/moster? Men glöm för all del inte att skriva ner vad de gamla berättar. Lycka till!

Den släktutredning som vi presenterar i år omfattas av ättlingar till Matts Henriksson Smeds, f. 1734 och hans dotter Susanna född 1774. Den släktgrenen har tidigare – åtminstone för mig – varit okänd. Även de berörda ättlingarna har inte heller känt till att de tillhört Smedssläkten. Vi hälsar dem välkomna och hoppas att de skall känna släktgemenskapen.

Glöm inte att boka in släktträffen den 12 juli 1992 i Nykarleby!

God Jul och Gott Nytt År!


Vi tar tacksamt emot bidrag, stora som små, till Smeds-bladet. Sänd ditt bidrag till någon av nedanstående i redaktionen.

       

Tor Fors

Gransångargatan 132

724 71 Västerås

Sverige

Bo-Erik Granvik

Tärnvägen 10

824 00 Hudiksvall

     ”

Carita Häger

 

66 930 Kovjoki

Finland

Birgitta Östdahl

 

68 500 Kronoby

     ”


Tor Fors, sid 1.

Minnen från en svunnen tid

Mats Fors

 

Edith Sofia Björkman är 88 år och hemma i Socklot. I följande artikel berättar hon om hur det var att vara liten i början av seklet, den hårda kampen för brödet men också saknaden efter den riktiga kärnmjölken!


Edith Sofia Granvik, sedermera Björkman, föddes den 21 mars 1902. Familjen bestod av tio personer, föräldrarna inräknade. Då, i början av seklet, var det vanligt med stora barnkullar.

– Vi barn vi delade säng. För var skulle vi ha placerat åtta sängar, säger Edith.

Barnen fick tidigt lära sig att arbeta. Det kunde gälla allt från passning av mindre syskon till höbärgning. Edith minns att hon började delta i höbärgningen när hon var så liten att hon knappt fick av höet från störarna. Men alltid var vi till någon hjälp.

Bäcken genom Socklot, ”fari”, svämmade över varje år, särskilt vid Ransvik var det stora översvämningar.

– Vi slog höet vadande i vattnet så benen blev alldeles röda och såriga. Höet räfsade vi ihop och drog det på en flotte till ladorna. Vi höbärgade också på tillandningarna, lötet, ute vid sjön. Där var det inte mycket att bärga men allt skulle tas till vara. Höet hängde vi upp i träden för att det skulle torka.

Edith berättade om vargen som strök runt gårdarna. En gång hade någon glömt att stänga farstudörren. I farstun fanns dörren till skafferiet där kalvkött förvarades. Vargen fick upp skafferidörren och for i väg med ett helt kalvlår!

– I samma veva dödade vargen också en hund. Jag tror att det var Henrik Wiiks hund, men jag kommer inte ihåg om vargen åt upp den också.

– Det var fattigt och usligt förr. Men vi hade i alla fall mat. Det fanns många fattiga mänskor här i Socklot. Att de inte svalt ihjäl var ett under.


Självhushållning

Basfödan bestod av bröd, fisk och potatis. Brödet bakade vi alltid själva, ett gott bröd. När vi gick i skolan hade vi ju en bit bröd med oss och då bytte vi bröd med varandra, det var alltid godare på det viset.

Som många andra i byn på den tiden fiskade även Ediths pappa. Han fiskade med ryssjor och fick bland annat strömming, abborre och kutul.

– På vintern var han med och drog not. Han brukade göra upp en stor brasa invid vår bagarstuga för att karlarna, när de kom tillbaka från notdragningen, våta och frusna, skulle få värma sig. Där sorterade de också fisken och lade den i lådor. Ibland var det svårt att sälja fisken och en gång for min pappa ända till Jyväskylä för att sälja den.



Fiskefångsten delas. Från vänster:
Sven Nikonen, Sven Granvik, Karl Granvik ock Joel Björkman. Den lilla i mitten är Nils, Ediths och Joels son.


När pappa fiskade på hösten så rensades fisken och saltades i en fjärding. Kutul skulle ha överflödigt med salt, i annat fall gulnade den.

När man skulle ha fisk till middag påföljande dag, togs den in kvällen före och lades i blöt över natten.

– Mamma kokade den med potatis och lagade vitsås till. Och det åt vi med kryddpeppar till och det var gott det, minns Edith.

Jag kan inte påminna mig att vi skulle ha plockat svamp, men däremot plockade vi lingon för hela vinterns behov.


Barnkläder och krimskrams

Många gårdar hade stora potatisland. Det tog lång tid att ta upp potatisen för allt togs ju för hand. Hjälpte man andra med potatisupptagningen fick man en liten ersättning – 25 penni och mindre ändå var vanligt för några dagars arbete. Efter det att potatisen var upptagen for man till marknaden. Inte före.

– Det var mycket folk på marknaden. De måste ha kommit långväga ifrån för på den tiden fanns det inte så mycket folk i Nykarleby.

På marknaden fanns allt möjligt att köpa. Allt från barnkläder till krimskrams. Men hade vi råd med en bulle fick vi vara nöjda. Jag kan inte komma ihåg att vi sålde någonting på marknaden. Men det fanns väl också lite rikare folk än vi i byn. Det kan väl hända att någon bybo hade med sig något till marknaden som de sålde.


Lin blir garn

Vad gällde kläderna tillverkade man så mycket som möjligt själv. Ibland köptes någon tygbit men ofta vävdes tyget av lin och hampa som man först odlat. Det var mycket arbete med det. Först skulle man skörda linet och sedan skulle man dra det i en skå med taggar. Därefter skulle linet rötas i en grop med vatten. Efter en vecka tog man upp det, hängde det på gärdesgårdar för att torka och slutligen för att linet skulle bli riktigt torrt lade man det i bastun. Sedan skulle det bråtas, klippas och skickas till spinneriet. Efter en tid fick man det tillbaka som garn. Jag har fortfarande kvar garn av det lin jag skördat.

– Jag kommer inte ihåg att vi färgade lingarnet, men däremot annat garn som vi vävde av. Man talade om Jeppo-färgen – ett färgningspulver som man köpte i Jeppo, därav namnet. Som färgningsmedel användes även ”stenmossa”, som gav en gul färg.

[Trodde att man köpte från yllespinneriet, men så stötte jag på denna annons:

Österbottniska Posten, 11.01.1924, nr 2, s. 3
Nationalbibliotekets digitala samlingar.
(Inf. 2023-01-04.)]


Barfota till kyrkan

Vid höstslakten togs det mesta tillvara. Huden garvades till läder som skulle användas för att tillverka bl.a. skor. Brukligt var att en skomakare kom till byn på höstarna efter höstslakten, han gick från gård till gård och sydde vardagsskor. Men aktsamma om skorna skulle man vara.

Edith berättar att när familjen gick till kyrkan, för övrigt nästan varje söndag, gick barnen barfota. Först när de kom till stan tog de på sig skorna. De hade helt enkelt inte råd att nöta dem under den tid då vädret tillät att gå barfota.


Skolgång och skriftskola

Edith har gått i skola i sammanlagt fyra år. Ja, det var ju någon slags småskola före och den hölls först i olika gårdar, något skolhus fanns inte på den tiden, berättar Edith.

Det sista året Edith gick i småskolan fick hon en ”fröken” som var utbildad och ”inte som de andra som bara var sådana som kunde läsa och skriva”. Hon hette Nanny Andersson och var gift med den lärare som Edith hade under sitt sista år i skolan, John Sundqvist.

Nanny höll skola i samlingshuset, där det var fruktansvärt kallt eftersom det inte eldades under lördagar och söndagar.

– På måndagarna var det så kallt att vi måste ha fötterna uppe på bänkarna och med jämna mellanrum sprang vi runt, runt för att hålla oss varma.

Direkt efter avslutad skolgång började Edith arbeta som piga eller ”tjäna” som man sade. Hon var fjorton eller femton år och arbetade där det behövdes. Edith var duktig att arbeta och därför var hon också efterfrågad. När hon var sexton gick hon i skriftskolan.

– Inte gick det för sig att gå i skriftskolan när man var femton som nu. Under skriftskoletiden var hon inneboende i stan. Jag bodde hos min kusin, tant Hanna. Till söndagarna gick jag hem till mina föräldrar och syskon.


Nöjen och giftermål

Efter konfirmationen fortsatte Edith att arbeta i gårdarna. Det fanns inget annat arbete och studier var det inte att tänka på, eftersom föräldrarna inte hade någon ekonomisk möjlighet till det.


Skolkort från
1915. Övre raden från vänster: Viola Kronqvist-Segerstam, Ester Vikström, Sven Nikonen, William Wik, Hugo Gleisner, Verner Ekström.
     Nedre raden från vänster: Helmi Haglund-Vesterholm, Helmi Harald Vesterlund, Edith Granvik-Björkman, Dagny Nyman-Grägg, Gunda Sjöblom-Wik, Toini Ahlnäs, Helmi Ahlnäs-Wik och läraren, John Sundqvist.


På samlingshuset var det ofta dans, soaréer och andra festligheter, även till närliggande byar for de på dans.

– En i byn hade lastbil, med den tog vi oss från by till by. Jag sjöng med i sångkören och då fick jag ju också vara med på en hel del tillställningar.

Den 13 november 1925 gifte Edith sig med Joel Jacob Björkman efter att de ”följts åt ett bra tag”. Bröllopet hölls i Ediths hem med många gäster och bröllopsmat bestående av kött och potatis samt risgrynsgröt och fruktsoppa, vanlig bröllopsmat på den tiden.

– Jag hade en mörk brudklänning. Jag minns att den var grå med en sydd ros framtill. I övrigt var den helt slät. Inte satt man något värde på brudklänningen på den tiden. Den bara försvann den.

De nygifta flyttade till den gård där de fortfarande bor. Förutom Edith och Joel bodde också Joels föräldrar i gården.

– Vi bodde i den ena ändan, de andra i den andra.

Joel fick halva hemmanet direkt när vi gifte oss. Senare ärvde han hela hemmanet.

Efter giftermålet fortsatte det vardagliga slitet för brödfödan. Edith berättar att allt som skulle göras gjordes ”för hand”. Inga maskiner fanns att tillgå, så mjölkningen ”kostade på armarna.”

– Man steg upp klockan fem på morgnarna, mjölkade och om det var säsong för höbärgning, höbärgade man. Annars var det fullt upp med andra sysslor. På kvällen var det så dags att mjölka korna igen. Mjölken kördes till mejeriet i Pedersöre. Byborna turades om med att köra de många vändorna.

Edith saknar inte det tunga arbetet i dag men däremot kärnmjölken!

– Tänk om man fick ett glas riktig kärnmjölk i dag!


Familjen Björkman sommaren 1950. Ludvig, Nils, mamma Edith, pappa, Joel, Inga-Britt och Solveig.


Byns utveckling

Någon gång på 20-talet kom den första traktorn till byn. Edith tror att det var 1922 som ”Smess-Evert” köpte sig en traktor. Hon minns också när elektriciteten kom till Socklot.

– Nog minns jag bra när vi hade ångpanna här i byn som producerade elektricitet. Det fanns en där som passade upp. Mattsson hette han.

– Man såg knappt någonting när alla tände lamporna samtidigt. Då vi senare fick el från Nykarleby var den så pass stark att vi såg. Men inte ens den var riktigt bra heller. De gårdar som låg längst bort räckte elen inte till.

Telefonen kom nästan samtidigt till byn som elektriciteten. Till en början var det inte många som hade telefon. Ediths familj var en av de som skaffade telefon så fort den kom.

– Telefoncentralen fanns i byn. Dit ringde man och talade om vilket nummer man önskade komma till. Men det hördes ju över hela världen! Alla i byn visste med vem och om vad man pratat.


Ransonering och krig

Något som vi alla var med om och aldrig glömmer, var kriget. Hon berättar om ransoneringen på alla matvaror, kläder, ja allt. Ediths familj hade brödet, de slapp svälta. Men förutom att se till att själva överleva, skulle gårdarna också leverera till armén.

– Alltid hade vi någon brödbit och potatis vi kunde leverera, men de där stackarna som var på samlingshuset, de som övade för kriget. I det kalla samlingshuset hade deras potatis frusit De sade att inte ens böndernas grisar skulle äta den, men de var tvungna.

Så blev det fred, äntligen. Jag hade tre bröder ute i kriget. En blev kvar där.


Mats Fors, sid 2–6.

Nykarleby kyrka – Fädernas kyrka

Tor Fors


”När man skrev et tusende sex hundrade sju
med flit märk detta Läsare du!
Uti Konung Carl den niondes tid,
Utgick mandat och befallning blid,
Att Kyrko skulle upprättas
Och folket med flit underrättas:
Då blef denna Kyrka ny
Först upbygd i Nykarleby”.

Så skrevs det en gång i tiden om den första kyrkan i Nykarleby.

Nykarleby första kyrka byggdes således år 1607. Men redan efter 100 år var kyrkan i behov av reparation. Biskopen befallde att kyrkan skulle repareras men nykar1ebyborna ville annorlunda och beslöt att riva den och bygga en helt ny kyrka, som stod färdig 1708 för invigning den första söndagen i advent.

Byggnadstiden inföll under stora ofredens dagar. Tiden var hård och församlingsborna måste ikläda sig stora uppoffringar för att kyrkobygget skulle fullbordas.

Klockstapeln hade byggts färdig redan 1702, kyrktornet 1709 då också en kyrktupp, inköpt i Stockholm, uppsattes på tornets spets.



Nykarleby kyrka
med klockstapeln, i bakgrunden. Bilden är tagen före älvregleringen. Idag är vattennivån väsentligt högre.


I klockstapeln fanns tre klockor som anskaffades år 1623, 1685 och 1736. Det berättas att när man ringde med anledning av Gustav II Adolfs död den 6 november 1632 rämnade kyrkklockan. Samma klocka rämnade också under vinterkrigets dagar när den användes som alarmklocka.

Under stora ofreden då ryssarna plundrade och rövade i Nykarleby 1714 lät rådmannen bortföra de båda större kyrkklockorna. Han nedsänkte dem iKarviken för att de inte skulle råka i fiendens händer. Den tredje klockan lyckades ryssarna ta hand om. Kyrkskruden och kyrksilvret överfördes till Sverige.

Nykarleby kyrka är rik på målningar och ansågs en gång i tiden höra till de allra vackraste kyrkorna i Österbotten. Målningarna i kyrkans tak, på predikstolen och på läktarbarriären härstammar från 1750-talet, påbörjades av målaren Daniel Hjulström och slutfördes av Johan Ahlm. För att ytterligare pryda predikstolen inköptes från Stockholm ”et vit trä-Lamb med segerfana” och en vit träduva samt en vit träsol, som inköptes från Vasa.

Som avslutning på målningsarbetena målade Ahlm på orgelläktarens vägg en lagerkrans med konung Karl IX:s namnchiffer och inom kransen följande inskrift:

”Sancta Birgitta är mitt namn, Kyrkia uti Carlby nya. Jesus fägne i sin famn Siälar utaf Stad och Byar. Hvilka här sin gudstjänst giöra. Värdes nådigt them bönhöra.”

Kyrkan blev väl omhuldad av församlingsborna. Därom vittnar de många prydnader, som än idag möter kyrkobesökarna och som är gåvor av enskilda personer, bl.a. ljuskronorna i mässing tillverkade i Skultuna. Av silverpjäserna kan nämnas en kanna som är skänkt av Christina Brahe, kusin till Ebba Brahe och nära anförvant till den svenska kungafamiljen på 1600-talet.

Även, så att säga, i vår tid har det funnits privatpersoner som har bidragit till utsmyckningen av kyrkan.

År 1898 skänkte assessor och fru Lindbom en tavla föreställande Kristi förklaring, målad av Alexandra Såltin. Tavlan var altartavla till 1928, då den vid kyrkorenoveringen placerades i södra korset. Den nuvarande altartavlan är målad av Daniel Hjulström.

En annan person som bidragit till utsmyckningen av kyrkan är framlidne folkskolläraren August Ahlnäs, som ville komma ihåg sin fädernekyrka. Genom hans donation kunde två korfönster anskaffas.



Det ena av korfönstren. Glasmålningarna är utförda av konstnären, professor Lennart Segerstråle. Korfönstren invigdes första söndagen i advent 1940. [Bilden visar treenigheten i kyrktakets mitt.]


Församlingsbornas sista viloplats låg intill kyrkan och som brukligt var, även under kyrkans golv. Begravningsplatsen invid kyrkan fanns kvar fram till 1797 då en ny begravningsplats öppnades öster om nuvarande torget där ämbetshuset finns i dag. Den 21 juli 1833 invigdes den nuvarande begravningsplatsen som finns norr om staden.

Den 12 januari 1858 drabbades Nykarleby av en häftig brand. Så gott som hela staden ödelades. Kvar blev kyrkan, skolhuset och några hus söder om kyrkan och norra tullhuset. ”Det war en förskräcklig natt, mången bergade icke mer än lifwet,”

Kyrkan, bron, brostugan och stadsbornas brunn står kvar från gamla staden som minnesmärken för Nykarleby.

Kyrkan har varit en samlingspunkt sedan urminnes tider. Där döptes barnen, där vigdes de unga och där begravdes de döda. På sockenstämman och i kyrkorådet fattade man beslut som rörde andligt och värdsligt i bygden. Till kyrkans uppgift hör också att föra bok över församlingsmedlemmarna.

Riksomfattande regler för den kyrkliga folkbokföringen fastställdes genom 1686 års kyrkolag och enligt den skulle prästerna föra längder över:

”Alle Brudefolk, med dheras och Föräldrarnas namn”

”Alle Barns, så äctas, som oächtas, med deras Föräldrars och Faddras Namn, födelse- och döpelsedag”

”The aflednas Namn, som i Kyrckian eller på Kyrckiogården äro begrafne”

”Theras Namn, som tijd efter annan flyttia in uti, eller utur Församlingen”

”Sochnefolket, under By och bolag, för deeld [fördelad] i wisse Columner ther uti hwars och ens, som kan läsa, framsteg i Catechismi lära, beskrifvit warder”.

Dessa längder utgör än i dag grundstommen i kyrkobokföringen. De är också släktforskningens viktigaste källor.

Särskilt husförhörslängderna, som är unika för både Finland och Sverige, ger mångskiftande upplysningar om våra förfäder. Husbonden med hustru och barn, pigor och drängar, föräldrar och inhyseshjon, allt är noga noterat. I husförhörslängorna är också kunskap i katekes, i läsning och förståelse noterat.

De sirliga handskrifterna som finns i de gamla böckerna håller på i dag att bytas ut mot stilla susande dataterminaler.


Källor: Broschyren Nykarleby kyrka.
Einar Hedström: Nykarleby, min barndoms- och barndoms stad.


Tor Fors, sid 7–9.

Anekdoter om Smedsare

Gunnar Smeds


För ett par år sen träffade jag Sigurd Smeds i en butik i Jakobstad. Vi bytte några ord och då kom han att berätta en liten historia om min far Evert Smeds. Då slog det mig att det skulle vara både roligt och viktigt att dokumentera anekdoter om medlemmar i släkten. Smedsbladet skulle vara ett utmärkt forum.

Smedsboken berättar endast korta data om oss och våra förfäder. Dessa uppgifter ger oss ingen uppfattning om personernas karaktär, livssyn m.m. Genom anekdoter och berättelser tror jag att t.o.m. en för länge sedan avliden person kan levande träda fram för oss. Men det är viktigt att anekdoter också om nu levande personer antecknas, emedan berättarkonsten hela tiden tycks avta.

Då man skall skriva ned anekdoter stöter man genast på flera problem. Skall de vara på dialekt eller (hög)svenska? Hur skall dialekten stavas? Förstår merparten av Smedsbladets läsare olika dialekter?

Jag har av många minnesgoda släktingar per telefon fått några anekdoter, som i huvudsak berör Smedsare på hemgården. Kretsen måste senare vidgas så att materialet blir intressant för så många som möjligt av bladets läsare.

Anekdoten, som gav idén till denna artikel hände på Smedsgården omkring 1947. Sigurd Smeds kom på besök och sa till Evert, som hade fyra pojkar i åldern 5–13 år: ”Du har väl redan stor hjälp av dina pojkar”, ”Ja”, suckade Evert lite uppgivet, ”Jag behöver inte längre söka några verktyg, de ligger överallt”.

Arne Harjulin i Jakobstad har berättat följande anekdot om Jakob Smeds. Det var prästuppbåd i Nykarleby någon gång på 1920-talet och bönderna körde ved, säd o.dyl. till prästgården. Det var då vanligt att prästfrun bjöd på kaffe i prästgården. Jakob hade kommit med sitt vedlass och blev serverad kaffe, men fick en herrskapskopp (= halvfylld). Det tyckte han inte riktigt om och kunde inte hålla inne med kommentaren: ”Jag mätte nog med fulla mått i morse”. Då fick han koppen helt fylld.

Sigurd Smeds har också bidragit med en historia om Jakob Smeds, som i hembyn Socklot kallades kungen. Han höll på med att passa in ännu oglasade fönsterbågar i Sandö-stugan, som Selim Smeds med familj länge har använt som sommarstuga. Han övernattade också i den halvfärdiga stugan. Tidigt en morgon kom jägarynglingarna Holger Sjöholm och Hugo Haglund förbi och kom på att de skulle gå in i stugan. De tog ut en fönsterbåge och kröp in. Holger sa högt med skämtsam röst: ”Då de kom till kungens gård, så var där ingen hemma”. Därvid vaknade Jakob och ropade till. Ynglingarna blev skrämda och hoppade ut genom närmaste fönster, som ännu hade bågarna kvar. Hugo fick bågen runt halsen och fick bort den först en god bit från stugan.

Tidigare var självhushållning vanlig på Smeds liksom på andra gårdar. Karlfolket tillverkade redskap o.dyl. medan kvinnfolket vävde tyger och sydde kläder. En gång då Johan Jakob Jakobsson kom hem från markerna var det en laukku-ryss, som försökte sälja tyg åt gårdens kvinnor, vilka gärna skulle ha köpt det. Men Johans ord vid hemkomsten stäckte av all vidare tyghandel: ”Låt kroppen bära vad händerna göra”. Hjördis Smeds har berättat ovanstående historia.

Början är gjord – nu är det ni läsare som skall fortsätta. Undertecknad tar emot obegränsade mängder anekdoter, historier, talesätt och annat som ansluter till medlemmar i vår stora släkt, under adress Himmelsbergsgatan 6 B 9, 68 600 Jakobstad eller per telefon 967 235 918.

Jag hoppas att ni också kan ge bakgrunden till historien – plats, årtal m.m. Det ger mera liv åt den.

Vi samlas i jul- och nyårshelgerna och talar om gamla släktingar. Låt också andra ta del av det roliga genom Smedsbladet.


Gunnar Smeds, sid 15–16.



Smeds-bladet Nr 14/1990.


Läs mer:
Föregående nummer, 13.
Följande nummer, 15.
(Inf. 2022-12-18, rev. 2023-01-04 .)