Lillollas kaplans bol finns inte mera. I början av
1920-talet avyttrades det och Värnamo nära staden blev kaplansgård.
År 1928 kom prästgården på Lillollas i Fanny
Lundbergs ägo. Tre år senare lät hon en byggmästare
flytta den till tomten Bankgatan 20 inne i staden. Där står
den väl vårdade hemtrevliga gamla prästgården
med de fem rummen, de ursprungliga dörrarna med sina antika låshandtag
och de gamla stora fönstren med sina genuina låsanordningar.
Sedan ca 35 år ägs och bebos den av kötthandlare Hugo
Gleisner med familj. [Färgbild.]
Om Thomas Elenius ville för sina församlingsmedlemmar på
Jungarå i första hand utveckla ett demonstrationsjordbruk,
så hade han goda förutsättningar till det. På t.ex.
Tollikko eller Mietala hemman skulle sådant tillsvidare inte ha
varit möjligt, så dessa ännu år 1810 enligt mantalslängderna
saknade odlad jord. På Gunnar hemman fanns detta år 53 ha
odlad jord. Det berättas att han varje höst tröskade ett
hundratal rior spannmål, säkert någonting uppseendeväckande
för den omgivande befolkningen. Mycket lejt folk behövde han
av naturliga skäl till det, men själv var han så långt
det var möjligt med i allt slags arbete. Mången gång
lär han ha stått och iståndsatt sotiga riugnar, då
folk kom till honom med barn, som man ville få döpta.
Pastor Elenius dog den 25 maj 1809, enligt Nykarlebys församlings
dödslängd i ”feber”. Efter slaget
vid Jutas den 13 september 1808 skulle en grupp kosacker ta sig över
Nykarleby älv till dess östra sida. Då ingen bro fanns
vid Jutas vandrade de söderut längs älven fram till Ryss
hemman. Där skall de enligt sägnen ha rivit ned en riebyggnad
och av virket gjort en flottbro och så kommit över älven.
Ett av deras mål skall ha varit ”Prästas”, som Jungarå
alltfort i dagligt tal kallas, där Elenius då uppehöll
sig. Men denne skulle ha blivit varskodd och låtit sin trettonåriga
son Johan Jakob föra åtta hästar i säkerhet till
Pitkant skogsäng några km österut från gården.
Hemma hos sig höll han sin högt avhållna hingst.
Dä kosackerna kom till gården lade de märke till den
vackra hästen och beslöt att ta den med sig. Men Elenius ville
förstås förhindra detta och en häftig ordväxling
uppstod, vilket ledde till att en officer och pastorn råkade i slagsmål.
Enligt sägnen skulle prästen ha varit den avgjort starkare och
lagt officeren under sig. Men då skall denna ha dragit fram sin
värja, med den påföljd att Elenius fann det vara klokast
att retirera och låta hingsten föras bort.
Enligt en annan version skulle Elenius ha mött ryssarna, då
han var i färd med att hämta hem hästarna från Pitkant.
Också enligt denna skulle striden ha lett till febern som anges
som dödsorsak.
På tal om Thomas Elenius som de starke prästen fick jag för
ett drygt år sedan del av en sägen genom Kustaa Elenius i Ylihärmä.
Den anslöt på ett märkligt sätt till vad jag blev
uppmärksamgjord på av min far i min tidigare barndom. Jag minns
hur min far en gång på väg mellan Jeppo och Nykarleby
visade på en stor sten vid sidan av landsvägen vid Jutas och
berättade att denna sten en gång varit mitt på vägen
till förargelse för trafikanterna, men att en stark präst
på färd mellan Nykarleby och Munsala skulle ha stigit ned frän
sitt fordon och rullat den stora stenen till sidan av vägen. Enligt
en tradition som säkert gått från far till son i fyra
släktled ända till Kustaa Elenius skulle den här starke
prästen ha varit Thomas Elenius. [Freytag brukar i vanliga vara starke prästen.]
Med tanke på kosackernas vana att ta för sig i gårdarna
vad som föll dem in skulle Thomas Elenius ha gömt undan värdeföremål
och pengar på Jungarå. Den påstådda gömman
har dock inte hittats trots sökande.
Enligt vad Vilhelm Sarelin berättade för mig en gång
skall Thomas Elenius vara begraven bakom den
gamla polisstationen vid Sollefteågatan i Nykarleby. Intill
hösten 1797 utgjordes Nykarleby församlings begravningsplats
bara av området närmast runt kyrkan och under kyrkan. Men den
26 november detta år invigdes en
ny begravningsplats på östra sidan om klockstapeln och
omfattade den närbelägna skoltomten, torget och området
öster om Esplanadgatan, där bl.a. den nämnda polisstationen
befinner sig. Allt detta har byggts ut på den forna begravningsplatsen
efter stadens brand tjugondedag jul 1858. Den 21 juli 1833 invigdes den
äldsta delen av begravningsplatsen vid Ragnörn c. en km
norrom staden.
Susanna Elenius som änka
Efter Thomas Elenius död måste familjen lämna kaplansbolet
Lillollas och flytta till Jungarå. Åt sin son från första
äktenskapet Jöran, ibland kallad Georg, Roos köpte Susanna
Elenius år 1812 Herrgård hemman på Mietala, det som
nu innehas av Martin Elenius, för 500 riksdaler. Såsom här
ovan påpekats fanns på Mietala hemmannummer i Jeppo ännu
år 1812 inte någon odlad jord utan endast ängsmarker
vid sidan av skog och impediment. Susanna Elenius dog den 11 september
1816, och sonen Jöran gifte sig samma år med bonddottern Anna
Henriksdotter Gunnar i närmaste grannskap, och makarna fick åtta
barn. I hemmet rådde stor brist på livets nödtorft på
grund av avsaknad av odlad jord och makarnas ohälsa från unga
år. År 1817 gick hemmanet dem ur händerna. De var fortfarande
skrivna på Herrgård, men som inhysningar till år 1850,
då hustrun dog. Sina sista år var Jöran Roos skriven
på Jungarå hos sina halvsyskon som barnalärare. Han dog
1857.
Av familjen Roos finns kvar i Jeppo endast några personer. De flesta
har emigrerat eller bosatt sig på annan ort i vårt land.
Var Susanna Elenius är begraven förtäljer inte traditionen.
Men helt säkert i Nykarleby, måhända i sin mans grav,
för i Jeppo fanns inte begravningsplats förrän på
1860-talet.
11
Johan Jakob Elenius, född den 19 maj 1795. År 1815 gifte han
sig med bonddottern Maria Tollikko, född den 10 september 1798. Makarna
fick åtta barn:
111 Sanna Lisa 8/7 1823
112 Anna Sofia 29/4 1826
113 Maja Albertina 9/9 1828
114 Johan Jakob 8/10 1831
115 Isak 7/12 1833
116 Tomas Jakob 5/11 1836
117 Erik Gustaf 9/10 1839
118 Greta Matilda 4/3 1843.
Alla barnen är födda på Tollikko hemman i Jeppo.
Efter moderns död 1816 övertog Johan Jakob här ovan nämnda
Sandbacka hemman på Mietala, som föräldrarna inköpt
ett tiotal år tidigare. Efter tre år sålde han hemmanet
åt doktor Topelius för 1000 rubel. Följande år,
1820, köpte Johan Jakob en hemmansdel på 1/8 mantal på
Tollikko av Anders Johansson, det som nu ägs av Leo Elenius. Liksom
mietalahemmanet var också tollikkohemmanet vid denna tid enligt
mantalslängden utan odlad jord. År 1837 köpte han av svågern
Johan Eriksson ena hälften av sin hustrus hemgårdshemman på
1/8 mantal för 500 riksdaler jämte sytning, numera sönderdelade
Joel Elenius och Johan Nyströms hemmansdelar, samt år 1839
den andra delen av samma hemman.
År 1847 sålde Johan Jakob Elenius bort sina hemmansdelar
på Tollikko, dels åt brodern Gustav, dels åt en Isak
Böös, och i stället köpte han av lantmätare Carl
Erik Stenroth samma år Smedsbacka hemman i Nykarleby med undantag
av gårdstomt, trädgård och älvstrand for 1200 rubel.
Smedsbacka var ett stort och värdefullt hemman och som häradsdomare dessutom ansågs Johan Jakob Elenius vara en man i mycket upphöjd
ställning i samhället. Dock blev denna tid mycket kort, endast
tio år till år 1857.
|
Vbl Mikael Herrgård |
Kristliga folkhögskolans gamla kosthållsbyggnad
må vara en påminnelse om den tid Johan Jakob Elenius var
husbonde på Smedsbacka hemman, som år 1919 inköptes
av Österbottens svenska kristliga folkhögskolesällskap
r.f. Många små parceller hade då utbrutits från
hemmanet under de gångna sextio åren, förrän
stomlägenheten kom i folkhögskolans ägo. |
En fattig man
Gamla Vilhelm Sarelin i Jeppo, Johan Jakob Elenius dottersonson, berättade
en gång för mig hur det gick till, då Elenius plötsligt
gick miste om all sin omfattande egendom. En affärsman, eventuellt
flera, i Nykarleby behövde för sin verksamhet uppta lån
och var därför i behov av borgesman. Elenius åtog sig
att iklä sig borgesmannens otacksamma roll. Så en dag inträffade
det ödesdigra: affärsmannen gick i konkurs, och det blev slutet
på Elenius liv som bonde på Smedsbacka. All egendom togs ifrån
honom, och den tidigare så förmögna bonden stod nu där
utfattig, tidsmässigt närapå samtidigt med att Nykarleby
stad brann upp på en enda natt.
Enligt Nykarleby församlings kyrkböcker var Johan Jakob Elenius
med familj bosatt några år i någon liten stuga på
Juthbacka och senare i Bonäs utanför Nykarleby stad. Bl.a. skall
han någon tid ha kört likvagnen vid begravningar. Vid ett tillfälle skall hästen ha tredskats
och vägrat dra sitt lass. Kusken gjorde allt vad han förmådde
för att få hästen att lyda, dock utan att lyckas. De medföljande
begravningsgästerna drog av detta den slutsatsen att den avlidna
gått en osalig evighet till mötes.
Sina sista år bodde de utfattiga Maria och Johan Jakob Elenius
hos dottern Anna Sofia, som var bondvärdinna på Stenbacka i
Jeppo. De var med i gårdens arbete och gjorde vad de kunde i hemmets
olika sysslor.
Eftersom Johan Jakob var prästson hade bysborna, berättas
det, en stor tilltro till allt vad han gjorde, med inte så ringa
övertro på hans förmåga. Vid kyttlandsbränning
var han med, och det av en speciell anledning. Sedan man antänt kyttlandet
och gjort allt vad som skulle göras av förberedelser gick Elenius
ett varv runt det antända området och lade sig sedan att sova.
Det övriga gårdsfolket fick lugnt gå hem, för någon
skogsbrand kunde det inte bli, då prästsonen vaktade elden.
Johan Jakob Elenius dog av ålderdom den 16 januari 1868 och Maria
den 24 oktober samma år. Enligt Vilhelm Sarelin är de med all
säkerhet begravna i Jeppo. Detta är också högst troligt,
då begravningsplatsen i Jeppo sedan några år var iordningställd
för sitt ändamål. Det framgår av en gravsten som
står kvar där sedan den tiden. På den läser man:
”Här wilar Simon Andersson Jungar föd den 10 november 1819,
död den 16 augusti 1867.”
Någon gravsten på Maria och Johan Jakobs grav finns inte,
varför dess plats har hamnat i glömska.
12
Samuel Elenius föddes den 10 oktober 1796. Medan de andra bröderna
i hemmet blev jordbrukare, gick Samuel i skola och blev student 1816,
samma år som hans mor avled. Tre år senare blev han prästvigd.
I övrigt är uppgifter om honom sparsamma. Det ser ut som om
han först någon tid skulle ha tjänstgjort som kaplansadjunkt
i Kurikka, från 1821 som tjänstförrättande kaplan
i Merijärvi församling och från 1823 kyrkoherdeadjunkt
i Kalajoki till sin död som ogift i lungsot den 4 juni 1828.
13
Matts Elenius föddes den 29 april 1799. Ännu år 1819
var han mantalsskriven på Jungarå, men synes snart därefter
ha blivit butiksbiträde i Gamlakarleby och från hösten
1821 varit bokhållare på Östermyra bruk. Där gifte
han sig år 1826 med smedsdottern Anna Helena Forsberg, född
den 8 oktober 1804 på Kimo bruk i Oravais. Hennes föräldrar
var båda rikssvenskar till börden. Fadern, tidigare smedmästare
i Kimo, senare i Östermyra, var född 1769 och modern, Brita
Pehrsdotter, 1771. Familjen flyttade från Kimo till Nurmo, dit Östermyra
då ännu hörde, någon gång under finska kriget.
Första gången besökte de nattvarden i Nurmo kyrka den
25 mars 1809.
Den 20 oktober 1828 flyttade Anna Helena och Matts Elenius från
Nurmo för att överta en del av hemgårdshemmanet på
Jungarå. Med på färden hade de den snart ett och ett
halvt år gamla sonen Samuel och hustruns syster Brita Forsberg.
Anna Helena väntade just då sitt andra barn, och det fick hon
så lov att föda till världen i ett landsvägsdike
vid Krouvi, ett ställe på andra sidan älven nästan
mitt emot Jungarå. De hade bara behövt komma över ån
och sedan några hundra meter vidare längs ån så
hade den nye världsmedborgaren fått födas i det hem, där
han sedan skulle leva och arbeta resten av sitt långa liv.
|