Den svenska bosättningen i södra Österbotten är enligt
språk- och fornforskningens nyaste resultat urgammal. En svensk
befolkning fanns här i landet redan under stenåldern, tusental
år före Kristi födelse, medan finnarne ännu voro
bosatta i Ryssland. Dess bosättningsområde sträckte sig
i norr till Esse å och Vetil älv, i öster till Kymmene
älv och de tavastländska sjöarna, varjämte ett svenskt
fornfyndsområde förekommer även på västkusten
av Ladoga sjö. Rester av fornfynden, tillhörande denna Finlands
svenska urbefolkning av jägare och fiskare, ha påträffats
i alla våra kustsocknar från Kristinestad allt upp till Uleåborg,
enstaka dylika till och med i Torneå och Rovaniemi, på en
bredd av 2 till 3 mil från den nuvarande kustlinjen. Denna gick
dåförtiden högre upp i landet, varför fornfynden
också påträffas i nuvarande skogs- och kärrmarker,
gamla vik-, sjö- och fjärdbottnar. Den svenska befolkningens
nuvarande bosättningsområde var under stenåldern till
god del ännu havsbotten.
Det svenska
Österbotten är, i motsats mot vad tidigare forskare antagit,
rätt rikt på dylika fornfynd från både sten-, brons-
och äldre järnåldern. Till dess fyndområde hör
även Lappo älvdal, särskilt dess övre lopp och trakten
kring Ala- och Evijärvi sjöar samt Kuortane, där Lappo-
eller Nykarleby älv har sina källor. Småningom torde
fornbefolkningen flyttat allt längre ned för älvarna, allt
efter som havet drog sig tillbaka och kustlinjen förändrades.
Dess omnäjder, Vörå och Kyro älvdal, äro bland
Finlands rikaste arkeologiska fyndområden. I förbigående
må här omnämnas, att stenåldern i våra trakter
antages ha upphört omkring 1500 f.Kr. eller på de bibliska
patriarkernas tid, bronsåldern omkring 500 f.Kr., samt äldre
järnåldern 600 eller 700 e.Kr.
I Jeppo, Kofjoki och Munsala finnas tillsvidare kända ett trettiotal
forngravar från dessa tider. De kallas av allmogen jätteröjsor
(röjso=röse) och innehålla lämningar av brända
lik, vilka på den tiden icke jordades utan brändes å
bål. Ensamt i Esse socken finnas 130 fornsvenska gravar och många
i Purmo, däribland de intressanta Vilobacken och Heimbacka.
På den s.k. helga backen i Kofjoki, där nu ungdomsföreningens
hus reser sig, (namnet antyder måhända ännu förekomsten
av ett gammalt hedniskt offerställe) hittades för icke många
år tillbaka ett av våra märkligaste myntfynd, numera
förvarat i vårt nationalmuseum, ett
romerskt kopparmynt, som är från kejsar Antonius Pius [Antoninus
Pius, kejsare år 138–161. Skall vara Hadrianus (117–138)]
tid, att döma av bröstbilden å detsamma samt bränt
i kanten, enär det troligen lagts på gravbålet med liket
av någon hednisk krigare från den tiden. I Ala- och Evijärvi,
(det senare namnets första led antagligen fornsvenskt, av ordet (ävja=dy,
lera), påminna ännu många ortsnamn om forntida svensk
bosättning (t.ex. Storstrang av fornsv. ordet ang, anger vik; Jyringinkylä
av hjöring=svärd). I grannsocknarna Esse och Purmo ha många
fyndföremål särskilt från stenåldern anträffats. Traditioner finnas även om upphittade forntida skeppsvrak t.ex. på
en ås vid Skrivars i Vexala; i ett kärr vid den s.k. Kackordunten samt en ekstock (båt av urholkad trädstam av stenålders
typ) från Markby [en annan från Markby], vilka alla tyvärr icke tillvaratagits. Även de i Nykarleby skärgård förekommande namnen
på forntida hednagudar och gudinnor, såsom Torsön, Frös
(Frej) ön, Tyrskärssund (Tyr=krigsguden), Skadön (av Skadi)
Ransvik i Soklot (Ran=Näcken eller Ägir) ha antagits vittna
om den fornsvenska bosättningen i hedentid i dessa trakter. Märkligt
nog, förekommer icke någon namnsammansättning med Odin,
vilken gud blev den förnämsta först under den yngre järnåldern
eller vikingatiden. Även namnet Vexala har härletts från
fornnorden ve (=vi=helgedom) och sal (=offersal, offerhall, tempel), och
således antagits betyda den heliga offerhallen, varmed då
de kringliggande holmarnas gudanamn synas kunna förbindas. I Munsala
sjöbyar fortlever en sägen om dessa trakters bebyggande av tre
vikinghövdingar. (Traditionen meddelad av P. Ohls). De från,
i fornforskning och fornsvenskan totalt okunniga, finnpräster på
Porthans tid härstammande fantastiska och orimliga härledningarna
(Munsala från Munasalo, Vexala från Väkisalo och Oravais
från orava) förtjäna numera ej det ringaste avseende.
Den äldsta fornsvenska befolkningen i Nykarleby trakten torde från
övre loppet av Lappo eller Nykarleby älv småningom utbrett
sig i dess mellersta och nedersta älvdal, måhända redan
tidigare slagit sig ned vid sina fisklägen i skärgården.
Den blev antagligen, liksom befolkningen i omnäjderna; under yngre
järnåldern förstärkt genom inflyttningar från
den motliggande norrländska kusten. I Lassuska anteckningarna,
förvarade i Vörå kyrkoarkiv och av vilka delar publicerats
av professor J. O. J. Rancken samt begagnats av Yrjö Koskinen
i hans akademiska avhandling Pohjanmaan asuttamisesta (om
Österbottens bebyggande), omnämnes, att storfäderna
brukat fara hitöver från Norrland på fiske och sälfångst
varje vår och höst, efter det åkerarbetena gjorts därhemma
och vid återresan kvarlämnat trälar och yngre söner
för att vakta fiskbragderna och jaktdonen samt hugga upp små
tegar kring de av obilade stockar hoptimrade stugorna. Storfäderna
i Vörå trakten sammanträdde varje torsdag å Ulfvis
hemman i Karvat, och hörde det då till saken, att minst sju
olika fiskrätter och villebråd funnos på bordet. Seglation
bedrevs fortfarande på moderlandet, och även härjningståg
omtalas.
Från korstågstiden finnas traditioner (likaledes upptecknade
av Lassus) att den förste tidens kristna måste beväpnade
besöka kyrkan, där vapnen under gudstjänsten upphängdes,
i våken (vapen) huset, vakt hölls och strid måste ofta
utkämpas mot hedningarna, som samlats att anfalla de gudstjänsten
besökande. Nykarleby trakten hade sin första kristna kyrka
i Pedersöre, men endast mycket få traditioner finnas kvarlevande
från katolska tiden såsom berättelsen
om ett brudpars förolyckande på en brudfärd från
Pedersöre vid de s.k. Brudholmarna. Ett fynd från katolska
tiden gjordes dock i början av 1800-talet i den s.k. grottan å
Kärrs hemman i Nykarleby, där man hittade rästerna av ett
träkors eller krucifix med den latinska inskriptionen ex voto
(helgad till följd av ett löfte). Ortsnamnet Munkgrundets
härledning är däremot historiskt obekant. Delar av Nykarleby
nuvarande församling, särskilt Ytterjeppo hörde jämte
Jeppo under katolska och reformationstiden till Vörå kyrka,
som första gången omnämnes år 1540 i biskop Mikael
Agricolas Register. Lassus berättar om katolska ceremoniers
begående vid den s.k. radbandsstenen på en holme i Oravais
och om en forntida kapellkyrka därstädes, vilken enl. fornminnesföreningens
tidskrift och prof. Leinbergs anteckningar måhända varit ett
äldre katolskt kyrkogäll än Vörå under
Pedersöre. [Kommentar
av K.V. Åkerblom.] dfsf
I motsats till en möjlig inflyttning från Sverige under vikingatiden
eller måhända ännu tidigare, omtalas under Gustav Vasas
tid en utflyttning till Norrland. Konungen fann dock sig nödsakad
att vid höga viten förbjuda österbottningarna att flytta
till Sverige, då de genom sin talrikhet där sades åstadkomma
dyhr tidh. I stället påbjöd han, att eremarkerna (=ödemarkerna) skulle bebyggas. Under hela den svenska tiden
till 1809 och även senare hitflyttade många vattusvenskar
(i Vasabygden kallade frattar) i egenskap av gesäller, handlande,
ämbetsmän även som indelta soldater, de sistnämnda
isynnerhet under frihetstiden,
emedan till följd av den genom Stora
Ofreden [171321] i våra trakter uppkomna folkbristen,
soldatrotarna måste besättas med soldater från Sverige.
Härom påminna ännu åtskilliga gårdsnamn, som
t.ex. Dalkarls i Munsala o.a.
Under reformationstiden på 1500-talet, då lutherska läran
infördes i vårt land, sträckte sig Pedersöre socken,
till vilken Nykarleby också dåförtiden hörde, i
norr så långt, att den omfattade nuvarande Munsala (då
kallat Modhensal) kyrkoby och i söder och sydost till nuvarande Lehtimäki
församling. Tidigare hade härtill hört även Gamlakarleby
trakten. Gränsen i norr gick mitt igenom nuvarande Munsala socken,
så att Monäs och Hirvlax byar hörde till Vörå.
På 1500-talet delades Pedersöre i 4 fjärdingar,
av vilka den fjärde kallades Lepu eller Lapu fjärding, men år
1571 Jepu fjärding. Lepu namnet motsvarade i senare tid nuvarande
Nykarleby och Jeppo socknar samt nuvarande Munsala kyrkobys område.
År 1592 tillkom en femte fjärding, bildad av nuvarande Esse
och Purmo samt Marckeboby (=Markbyn).
År 1548 omnämnes, att i Lepu by finnas 36 bofasta bönder,
bland vilka nämnas Nils Klockars, Jöns Finne, Matts Frille,
Erik Jute samt (år 1590) landsköpmännen (=lanthandlarne)
Pelle Pettersson i Lepu, som således är den förste kände
affärsmannen i Nykarleby trakten, samt Jöns Drake (=Drakabacka?).
År 1546 bötfälldes vid Pedersöre ting 26 Soklot
bor för våldsvärcke som the hade wällodh sigh till
ett stycke skoog för Lepuboo och högge wedh till en svedh.
Vid vintertinget 1550 bötfälldes åter Lass Anson (=Andersson)
i Lepu, för att hans bror Nils hade stulit 2 ströminghs
skiöt från Jöns Pettersson i Epu (=Jeppo). År
1571 dömdes Nils Ols i Socklot (=sockenlötet?) till tu
kappeland jord, liggande vid hans jord att sin bror Siffred Olss i Lepu
haffve fått sig teges upp.
Ännu 1665 förekommer namnet Lepu eller Lapu by, men 1685 kallas
den med sitt nuvarande namn kyrkoby, varvid även namnet Bonääs
för första gången förekommer. År 1695 omnämnes
Mickelsbacka, Järfbacka, Frille och Jutbacka;
1705 omtalas en Erik Mickelsson Yrjas och Hans Harald. År 1712 åter
Juth, Ohls, Högbacka, Drakabacka, Juthbacka, Kuddnääs,
Broo, Mickelsbacka, Pelkos, Yriäs, Back, Lillollas, Kiärr, Klockars,
Nygjörds, (=Nygård), Forsbacka, Snabbs (?), Bonääs,
Sorfvist. [Se Hemman och husbönder . . .
för mer fakta.]
Rajåkerns namn återfinnes så tidigt som
år 1540 och var då antagligen eget hemman i Lepu by. I Ytterjeppo
omtalas Kaup; i Jeppo åter Jungaren, Grötas, Romar
samt i Munsala det antagligen uråldriga Vexal. Alla dessa nu här
omtalade fakta vittna var på sitt vis om den urgamla svenska bosättningen
i Nykarleby och dess omnäjder. Men dessa trakters egentliga kulturhistoria
sammanfaller dock först med stormaktstidens begynnelse under Karl
IX och hans store son och efterföljare, Gustav II Adolf vid början
av 1600-talet. |