Utmärkningen av farlederna och lotsningen skedde ännu i början
av 1800-talet genom städernas försorg. Först på 1840-talet
begynte inrättandet av lotsdistrikt med kronolotsar i Österbotten. Förberedelserna
började redan på 1830-talet.
Inspektören för lots-
och båkinrättningen, gen.major Abraham Arvid Finckenberg företog
1837 en resa längs kusten av Bottniska viken i avsikt att utse ställen
för fyrbåkars uppförande och inrättande av lotsstationer. 6)
Resultatet blev Norrskärs fyr 1848, den första vid den österbottniska
kusten, och småningom Snipans fyrfartyg 1866 och Valsörarnas fyr 1886.
Någon följd av denna resa omnämnes inte i stadens bevarade
handlingar, men tydligen fick man i uppdrag att förse även fiskeläget Stubben,
som låg tre mil från staden och tillhörde Munsala socken, med
en särskild lots. Här fanns redan på 1700-talet en kase och flera
fiskarstugor. Den första lotsen på Stubben blev Carl
Schiötén (Schytén), som antogs till befattningen
1837 och tjänade som lots här till sin död 1842. Vid denna tid
bodde stadens lots ej på Stubben, utan seglade ut varje gång ett fartyg
begärde lots t.ex. till Oravais lastageplats.
[Walsörarne. Fyren, Fiskarbadstu, Lifräddningsbåten och Kummelskärsbåk.
Vykort: J. Grönroos, Vasa, Imp. 1904. Förstoring.
Man vill ju inte komma tomhänt från den årliga vykortsmässan, så i brist på Nykarleby-kort köpte jag detta avsänt till ”Fröken Elsa Blomkvist, Sofieholm, Stygusund, Sverji”. Stugsund ligger i Söderhamns kommun.
(Inf. 2019-11-13.)]
Den 31 juli 1848 beslöt
magistraten låta anställa syn på Soklothällan,
som då var platsen för två av stadens lotsar, samt på Stubben.
Orsaken var det nämnda, sedan 1847 genom adjutanten vid lotsverket, kapten Boris Nordmann pågående inrättandet av lotsdistrikt för
kronolotsningens införande i Österbotten. De staden tillhöriga
lotsbyggnaderna på Hällan och känningsbåken på Stubben
för inloppet till Oravais lastageplats, bekostad av ägaren till Kimo
järnbruk, L. M. Björkenheim (Björkman), skulle inlösas
till kronan. Dessutom skulle kostnadsförslag uppgöras för uppförande
av en lotsstuga på Stubben. 7) Den kom dock ej till stånd före
1858, men är upptagen i Lotsöverstyrelsens beskrivning 1865 som en envåningsbyggnad
med signalstång. Lotsarnas antal var redan före Krimkriget 1 äldre
lots och 1 lotslärling och 18651 lots och 2 lärlingar. 8) De lotsade
till Nykarleby och Kantlax hamnar, Monäs sund och Oravais
bruk.
Under Krimkriget skall lotsarna till en början ha uppehållit
sig på Storön och senare Luiskalholmen eller Bergkubban invid Björkskär. 9)
Känningsbåken
på Stubben synes ha varit förfallen vid krigets början. Den återuppfördes
med bidrag från kronan 1858. Den beskrives 1865 som en stympad, sexkantig
pyramid av resvirke, brädfordrad med lågt, spetsigt tak, över
vilket ett 12 fot högt kors var uppsatt. Färgen var röd och höjden
över grundet 57 fot.
Handlanden C. G. Ekholm hade 1856 åtagit
sig att uppföra ett känningsmärke för 75 Rbl sr enligt ritning
och materialförslag från guvernören. Det var färdigt 1857. 10)
Vid
denna tid gick som vi sett stora farleden från havet liksom nu öster
om Soklothällans båk och Torsön och därefter till Alörns
östra strand, dit skeppsvarvet och uthamnen flyttades på 1840-talet,
samt vidare till Djupstens ankarställe. Härifrån fortsatte den
gamla båtfarleden öster om Djupsten till Åminne, där gamla
hamnen och tull- och packhuset, handelsmännens magasin och bodar samt
upplagsplatsen för tjära m.m. låg.
I april 1849 meddelade
guvernör B. Federley, att lots- och båkinrättningen enligt Kejs.
beslut skulle övertas av kronan. Upprensningen av de allmänna farlederna
skulle från nämnda år verkställas genom lotsverkets försorg.
Guvernören tillsände nu magistraten skriftlig uppgift om grund och prickar
i farvattnen vid staden. Magistraten gav den 23 april order åt kronolotsarna
Anders Jakobsson och C. E. Broman att vid första öppet vatten utsätta
och därefter underhålla nödiga prickar i stadens farvatten, enligt
en av koff.kapten Chr. Wennerholm efter lotsen Jakobssons uppgifter upprättad
”Förteckning å grund prickarne med mera vid farleden från
Socklot häll-båk till Djupsten ankarställe vid NyCarleby stad.”
Tyvärr
återges läget för de 4 första, de 8:de, 10:de och 11:te prickarna
ej i magistratens protokoll, därför att de låg på landskommunens
eller Munsalas vatten. De övriga var:
5. |
Schjomans grunds pricken, norr
ifrån stengrundet på 19 fots vatten, på stadens område. |
6. |
Lillgrunds pricken, N.W. ifrån
stengrundet på 14 fots vatten, stadens område. |
7. |
Sandö
yttre pricken, syd ifrån sandbanken på 18 fots vatten, stadens
område. |
9. |
Hällgrunds
pricken, syd ifrån stengrundet på 14 fots vatten, stadens område. |
12. |
Från Djupstens ankarställe
till Åminne fanns 18 st mindre prickar på ömse sidor om
farleden. Detta farvatten kunde begagnas blott av högst 5 fot djupgående
fartyg. |
Djupstensskatan var sedan gammalt remmad av staden,
medan Sikgrundet väster om den dåvarande Djupstensskatan skulle utremmas
av Kyrkobyborna. Soklotborna skulle sätta ut 4 remmare runt Soklothällan
och vid Sandgrund öster om Torsö. De och Kyrkobyborna slarvade ofta
med detta, vilket var ett ständigt bekymmer för stadens myndigheter.
Redan i slutet av 1600-talet synes en båk ha funnits vid ”Torsöö
inloppet”, d.v.s. på Soklothällan. Den hotade 1725 att i grund
förfalla, varför borgerskapet uppmanades bege sig ut för att reparera
den. 11)
Några
av de mera kända grunden må här omnämnas.
Schjomansgrundet hade sitt namn efter koff.kapten Johan
Schjoman (f. i Nkby 14.6. 1779, d. där 28.2. 1850). Schjoman törnade
på grundet med sitt fartyg och höll på att gå förlorad
där, men fick assistens i rätt tid. Schjoman, som fått burskap
som skeppare den 6 juni 1814, ägde skonerten Mesach om 46 läster och
det var med den han grundstötte. [Kallas även Sjumans- Schaumansgrundet.]
Schjoman hade köpt skonerten
den 5 sept. 1839 av bonden Gustaf Kankkonen i Gamlakarleby. Den var byggd av furu
på kravell i Kronoby socken. Efter att ha upptett köpebrev, bilbrev och mätebrev för magistraten samt edfäst sin äganderätt,
inmönstrade Schjoman besättning på Mesach den 9 sept. s.å.
för utrikes sjöresa. Troligen inträffade grundstötningen på
utresan, ty den 18 nov. tillkännagav Schjoman inför magistraten, att
han ”för bodmeri skuld” överlåtit
skonerten till den tidigare ägaren, Gustaf Kankkonen. 12) |