AV FIL. DR FRIHERRE ERIC VON BORN
I. DET SVENSKA ÖSTERBOTTEN. Kuststräckorna på ömse sidor om Bottniska viken uppvisa ett antal städer, som så att säga blicka mot varandra. Mitt emot de åtta kuststäderna i Medelpad, Ångermanland och Västerbotten finna vi sålunda tio städer i Österbotten, av vilka de fyra nordligaste i dag äro enbart finskspråkiga, medan de sex andra från Kristinestad i söder till Gamlakarleby invid språkgränsen i norr bära en mer eller mindre starkt framträdande svensk prägel. Vi skola här företaga en liten rundvandring genom sistnämnda sex stadssamhällen och börja då med Vasa, som är äldst och störst och i dag står på femte efter förlusten av Viborg på fjärde platsen bland Finlands städer.
|
På Karl IX:s tid uppstod en landsförsamling invid Lappo å, och åt den gavs namnet Niekarleby med hänsyftning på konungens namn och nummer. Därav bildades vid stadens tillkomst på Gustaf II Adolfs tid namnet Nykarleby. Kort efter sitt grundande år 1620 kom den att i bildningsavseende betyda mycket för hela Österbotten, ty den första trivialskolan uppstod här och flyttades först senare till Vasa. Nykarleby var en tid landshövdingsresidens och bildade under ett par decennier medelpunkten i ett av fyra socknar bestående grevskap, som förlänades åt Claes Tott. Grevskapet Karleborg indrogs i likhet med andra förläningar under reduktionen till Kronan och därefter levde den lilla stadens invånare sitt liv i stillhet fram till de omskakande krigiska händelser [Stora ofreden], under vilka trakten svårt härjades av både pesten och ryssen samt därefter av elden [1858], som sex år efter branden i Vasa ödelade [skall vara nästan] hela Nykarleby stad utom den gamla kyrkan med dess ännu i dag oskadade, vackra väggmålningar.
Nykarleby
ligger på ett avstånd av omkring 70 kilometer från Vasa och
20 kilometer från Jakobstad. Staden ligger numera 4 kilometer från
kusten. Den tidigare smalspåriga
järnvägen upp till stambanan såldes
under första världskriget av den äventyrlige Aleko
Lilius till ryska regeringen, och stadens fäder gingo med på denna
till synes vinstbringande affär. Genom bristen på gummiringar har man
under pågående undantagstillstånd fått avstå från
en direkt förbindelse medelst buss med den nio kilometer avlägsna stora
stambanan. En busslinje
från Vasa genom Nykarleby och Jakobstad upp till Gamlakarleby upprätthålles
alltjämt och möjliggör utbyte av varor och befordran av resenärer
till denna idylliskt belägna österbottniska småstad med bibehållen
rent svensk karaktär. Staden utgör ett naturligt centrum för de
kringliggande svenskspråkiga socknarna. Någon industriell betydelse
äger den numera icke. Liksom hos namnfränden Gamlakarleby har dess kommersiella
makt fordomdags i hög grad varit stödd på exporten av tjära,
vilket ju framgår av dess originella
emblem, en upprätt stående tjärtunna med lågor, som
slå ut åt alla håll. Förutom Mariehamn äger Finland
intet annat enspråkigt svenskt stadssamhälle än Nykarleby, med
vilken ort vi här avsluta vandringen genom de sex städerna i det svenska
Österbotten. Janet
Bäckström tillhandahöll. | |||