|
Jakobstad |
Nykarleby |
.
År 1607 bildades av delar av dåvarande Pedersöre och Vörå socknar ett pastorat, som fick namnet Nie Carleby efter dåvarande konung Karl IX. Gustav II Adolf, som nitälskade för handelns och sjöfartens uppblomstring, uppmanade allmogen att så talrikt som möjligt bosätta sig nära Nykarleby älvs mynning. Något senare, år 1617, grundlades Nykarleby stad [glöm det], men stadsprivilegierna daterades 7 sept. 1620. Stadens vapen skulle vara en brinnande tjärutunna med tre eldsflammor uthur den övre botnen och på bådhe sijdhor. Näringslivet och byggnadsverksamheten stimulerades, 1640 erhöll Nykarleby Österbottens första trivialskola och 1653 blev staden huvudsäte i grevskapet Carleborg, som förlänades Klas Åkesson Tott. Staden håller heter det i en åldrig urkund årligen Olofsmässomarknad den 29 Julii, och drifwer en fördelaktig Tjäruhandel samt med Wed, Bräder och Smör. Åkerbruk, boskapsskötsel, säljakt och fiske voro även viktiga näringsfång. Nykarleby nådde en viss blomstring fram till år 1700, då krig utbröt. Under stora ofreden blev staden nästan folktom och fienden gick härjande fram. Under lilla ofreden framfor fienden dock här mildare på allt sätt. Men under 180809 års krig stod här en drabbning inom stadens hank och stör midsommardagen 1808, varvid ryssarna vid sin reträtt brände bron. I mitten av 1800-talet torde handeln varit livlig på inlandet; tjära, trävaror och spannmål voro utförselvaror. Då Saima kanal öppnades 1856, rönte emellertid den österbottniska handeln menligt inflytande därav. När sedan Uleåborgsbanan byggdes på 1880-talet, drog sig handeln till grannstäderna. Den stora segelflottan drabbades av förluster och hamnförhållandena blevo dessutom försämrade genom den fortsatta landhöjningen. Den smalspåriga järnvägen, som byggdes vid sekelskiftet, åstadkom därför icke det väntade ekonomiska uppsvinget. Branden 1858 hade förstört nästan hela staden, men den reste sig ånyo ur askan. Och man kan säga, att Nykarleby mycket gynnats: av naturen, som gav staden ett vackert läge, av myndigheterna, som här inrättade landets svenska folkskollärarseminarium och av sånggudinnorna som ställde sina älsklingars vaggor här. Senare fick staden en mellanskola och i dess omedelbara närhet Kristliga folkhögskolan. Sedan staden anknutits till stambanan genom en normalspårig järnväg, hoppas man på ett nytt ekonomiskt uppsving. Kraftverket förmår gott leverera kraftström till nya småindustrier utöver dem, som redan finnas eller planeras: maskinsnickerier, ullkarderi och -spinneri [Mathesiusgatan 1, församlingens loppis] konfektionsindustrier, tvättinrättning, gjuteri och fiskfryseri. Få städer ha så vackra infarter som Topelius' stad. Detta står i god samklang med den karakteristik en författare gett av staden: här har skaparen velat ge människan en söndagsort och han har gjort det utan att knussla med ingredienserna. |
|
SEVÄRDHETER I NYKARLEBY.
| ||||||||||||||