Nykarleby älv har fått sitt namn efter bygden. Som färdväg
var den fordom vattenrika älven tidigare av stor betydelse för staden.
Vid tiden för stadens grundläggning och över ett århundrade
framåt var den farbar för större fartyg till Nålörn,
därifrån pråmar och t.o.m. mindre skutor kunde ta sig upp genom
Ragnörns fors till den nära stadens centrum belägna Nybron. Men
inte ens de forsar, som här mötte, var oframkomliga för mera grundgående
farkoster. Vid ett ting i Nykarleby år 1674 tvistades i samband med ett
kvarndammsmål om huruvida det ”rätta båtfaret” gick
på östra eller västra sidan om ”holmen i ån”.
Klagande i målet var greve Totts hauptman på Carleborg, Johan Forsman från Nordmaling i Sverige, som
blev stamfader för de kända finländska släkterna Forsman och
Yrjö-Koskinen. I en beskrivning över Nykarleby stad, författad
år 1759 av en tullnär Myrman, säges om ”Jutforsen” (Juthbacka
fors), ”Stadsören” (Nybro fors) och ”Ragnören” ”att
de underlätta handelsvarornas utförsel med stora last- och förningsbåtar”.
Även för allmogen vid älvens övre lopp var det av intresse,
att forsfarlederna öppenhölls, så att man genom dem hade färdväg
ända ned till havet. Vid ett ting i Nykarleby år 1633 fordrade lappoborna,
att ”Nykarlebybor och socknemän måtte åläggas att rödja
farled i forsarna, så att man med båt kunde föra kronans utlagor
till sjöss”. Kyrkoherden i Nykarleby, John Forshaell, som år 1784
i Åbo Tidningar publicerat en beskrivning
över staden, framlägger i denna sina åsikter om bl.a., huru
man borde förbättra ”kommunikationerna med de längre uppe
i landet belägna socknar allt från de stora insjöar, som flyter
ned förbi Tammerfors”. Detta skulle ske ”genom en forsrensning
i Lappo älv och den därmed medelst Kuortane träsk gemenskap ägande
Alavo å i Ilmola socken, samt en obetydlig kanals öppnande igenom den
lilla lantrygg, som skiljer förstnämnda sjöar från de vatten,
vilka genom Lappo älv ha sitt utlopp till Nykarleby stads hamn”. Härigenom
skulle ”både landt- och stadsmannanäringarna vinna ny drift och
tillväxt”.
För Nykarleby stad var frågan om älvens farbarhet främst
av betydelse för tillförseln. Konsul C. A. F. Grundfeldt
petitionerade såsom stadens lantdagsman åren 1863 och 1867
om upprensning av Lappo älv ända till dess källa, ”såsom
varande ett livsvillkor för Nykarleby stads framtid”, vilket
dock avslogs. I ett brev till en bekant skrev han från lantdagen
bl.a.: ”Finge jag en gång se vår älv upprensad och
tjärbåtarna liksom i forna tider åter nedkomma till Nykarleby,
så doge jag nöjd”. En forsrensning i Lappo älv verkställdes
senare.
I vår tid
är älven farbar för t.ex. mindre bogserbåtar till Nålörn.
Vid medelvattenstånd kan man med roddbåt ta sig genom Ragnörns
fors.
Vattenmängden i älven är givetvis olika under olika
år, beroende på årets nederbörd. Den vattenmassa, som avrinner
per sekund, har vid mätningar beräknats vara från 15,6 m³ till
19 m³ vid medelvattenstånd. Skillnaden i vattenmängd är mycket
stor under olika årstider. Enligt år 1919 verkställd syn uppges
vattenmängden vid högflod vara 322 m³. Vid särskilt starka vårfloder
har den dock varit ansenligt större, medan den under ovanligt torra somrar
nedgått ända till 1,5 m³. Den starkaste vårfloden inträffar
strax efter islossningen, och de torraste tiderna utgör sensommaren samt
februari och mars månader.
Efter forsrensningarna högre uppe
i älven avrinner vårfloden hastigare, och lågvattenperioden inträffar
följaktligen tidigare än förut. De på statens försorg
anlagda regleringsdammarna vid älvens utlopp ur Kuortane sjö (färdiga
år 1940) avser en jämnare fördelning av vattenmängden.
Skillnaden
i vattenståndet under vårfloden och den torraste tiden har enligt
beräkningar vid Nykarleby kraftverk sedan år 1926 utgjort i medeltal
1,2 meter.
Nybro fors utplånades år 1926, då kraftverksdammen
byggdes. Dessförinnan gjorde den breda forsen under högvattenstid ett
nog så mäktigt intryck, men på sensommaren kunde man torrskodd
ta sig över från den ena stranden till den andra. Den smala men ganska
strida huvudfåran gick tätt intill östra stranden. Uppdämningen
påverkar älvens vattennivå ända till området nedanför
Brunnsholmarna, och man räknar, att denna strax ovanom dammen höjt sig
med c. 1,7 meter och med c. 1 meter vid Storbron. På grund härav har
hela den genom landhöjningen uppkomna strandremsan lagts under vatten. Därmed avser jag strandområdet
nedanför stenkajerna på älvens östra strand. Ett liknande
område befinner sig på den andra älvstranden mittemot ”Fåfängan”.
Genom
den åren 1937-1938 företagna upprensningen i Ragnörns fors har vattennivån på sträckan Nybron-Ragnörn sänkts
c. 0,2 meter. Om upprensningen skulle genomföras enligt det ursprungligen
uppgjorda projektet, skulle vattennivån sänkas med närmare 1 meter.
Redan nu är djupet mellan stranden och Färgargrundet (Madagaskar) ställvis så ringa, att man vid lägsta vattenstånd
knappast kan färdas där med roddbåt. Den djupaste utfartsleden
från Nybron utgör den smala passagen mellan Färgargrundet och
östra älvstranden [?].
Älvens mynning låg ännu
i mitten av 1700-talet c. 1 kilometer utanför nuvarande Gamla
hamn eller c. 3,5 km från Nybron. Efter tillkomsten av ”Läppogubben”
(och upplandningen mellan Läppolöten och Djupsten)
varigenom den västra älvstranden har förlängts, har mynningen
förflyttat sig över 1 km utåt. Älvmynningen anses i detta
fall ligga vid den mot väster längst utskjutande udden av ”Socklotsanden”
strax norrom Läppogubben, där strömmen kröker sig i en mera
nordlig riktning. Emellertid kan den norr därom liggande trattformiga Djupstensfjärden
betraktas som en bredare fortsättning av älvområdet. Älven
har där skurit en huvudfåra i undervattensdeltat.
Vattenståndet
i älven påverkas under sommaren ända till Ragnörns fors av
havsvattenståndet. Vattennivån, beräknad efter såväl
älvens som havets medelvattenstånd, var vid Storbron före uppdämningen
c. 3,2 m, medan den nu når en höjd av c. 4,2 m över havsytan.
Om strömhastigheten i den ovannämnda trattformiga
mynningen säger professor Rosberg i ”Österbottens finska deltan” år 1895, att den är mycket
stor och ännu under sommaren märkbar mellan Alörn och Hästbådan. Vid vårflödet skulle den enligt hans uppgift
vara så stark vid Djupsten, att man icke kan hålla fiskebragder där.
Under
islossningsflödet gör sig strömmen särskilt gällande
därigenom, att den på Alörns fjärd skär upp en fåra
isfritt vatten, vilken ibland sträcker sig ut ända till Schomans [OBS!
Inte Schaumans.] grund på Torsöfjärden, innan isen i den övriga
skärgården gått. Medeltiden för isläggningen infaller
i november och islossningen i slutet av april. Avvikelser härifrån
kan dock självfallet inträffa. Islossningen bör enligt gamla märken
börja ”9 veckor efter det första takdroppet efter kyndelsmässa”.
Sedan vårisen försvunnit från vattnen innanför norra Djupsten,
får man räkna med ytterligare 9 dygn, innan hela skärgården
är isfri. Dessa data överensstämmer i huvudsak med Forshaells uppgifter
av år 1784.
Älvens vatten ger sin bruna färg åt vattnet
i hela skärgården ännu långt efter islossningen, och salthalten
är mycket ringa. Vattnet klarnar och blir saltare först i mitten av
juli, då lågvattenståndet i älven inträder. |