Min första skoltimme (1863)
Någon ”lektion” kan jag ej kalla det, ty gossarna voro sysselsatta med tysta övningsarbeten, skrivning och räkning. Högtidlig tystnad rådde i rummet. Man hörde blott gåspennornas entoniga sprättande eller raspande emot pappret i gossarnas ”stilböcker”, där de sutto vid låga pulpeter eller småbord, — icke alls sådana långa höga pulpetbänkar, som vi hade i Kaskö, vilka voro typiska för den tidens skolor och i Wasa kallades ”låkor”, [Därav trol. ”luokka”]. Sådana funnos också i Nykarleby skolas II. klass' rum, men icke i III. klassen, där vi [jag och mina klasskamrater] redan hade skild pulpet för varje elev.
Men nu försiggingo eftermiddagsarbetena i I. klassens stora rum, där troligen två klasser sköttes tillsammans av rektorn själv. Då jag icke hade någon stilbok med mig, icke heller skrivdon, fick jag till uppgift att räkna några tal i Zweigbergs räknebok, antagligen i addition. Men det blev icke mycket uträttat för mig denna första timme! Jag minns ej alls om jag fick något tal färdigräknat. Allt var så nytt och främmande. Jag distraherades av att betrakta de nya kamraterna i deras olika attityder, i synnerhet skrivarenas, och jag kunde bl.a. icke få mina ögon ifrån en större gosse, som, med huvudet ombundet med en vit duk, troligen för örvärk, satt djupt nedlutad över sitt häfte och präntade ”stilen” med synnerlig omsorg. Därvid beledsagades alla pennans rörelser på pappret med lustiga ansiktsfaxer, i det gossens mun drogs än åt höger, än åt venster, och ögonbrynen höjdes och sänktes, helt omedvetet förstås, och under största allvar. Denne gosse hette Joel August Heikel, såsom jag sedan erfor, och han blev min sidokamrat och min bästa vän i denna skola. Egendomligt, att jag sålunda till först skulle fästa mig vid honom bland alla gossarna i rummet! Men det orsakades främst av hans vita bandage. Sjuka öron hade han riktigt nog, och led ofta därav samt blev allt dövare med tiden. Heikel dog som kyrkoherde och prost i Wasa stad.
— Nå', nog tittade jag ju i min räknebok också, och då rektorn, som allt efter litet gick omkring och såg efter huru eleverna arbetade, kom till mig, så passade jag på att visa min kritiska iakttagelseförmåga, i det jag steg opp och sade, pekande på ett ställe i min bok: ”Ser rektorn, här är ett tryckfel i boken”. ”Ja ja”, svarade rektorn, räkna nu på bara! Och ännu en gång senare hade jag något annat onödigt att påpeka. Bra barnslig var karlen ännu vid denna första begynnelse, men innan han efter några åt utgick från samma skola, hade han knogat sig fram till platsen som skolans primus. — Något vidare minnes jag ej från de första timmarna i ”Storskolan”. Antagligen arbetades där från 4—6 på eftermiddagarna och arbetet slöts med aftonbön.
Kl. 8 på morgonen börjades det åter och fortgick till 12 på förmiddagen, med 10-minuters ”kvarter” emellan. — Någon av de första dagarna råkade jag illa ut under en geometritimme, då rektorn tog mig fram till svarta tavlan att ”bevisa” något angående där uppritade geometriska figurer. Det var väl en proposition i Euklides, som skulle utredas; Där stod jag gruvligt förlägen och såg hjälplöst på de hemska trianglarna, försökte väl få fram något som ej dugde och måste återvända till min plats, — skamsen, men med beslutet att sätta mig bättre in i saken.
[Detta får mig att tänka på:
Hjärnan ännu i mig vrides.
När jag tänker på Euklides
och på de trianglarna
ABC och CDA.
Svetten ur min panna gnides
Värre än på Golgata.
Carl Michael Bellman]
Och så länge jag hade mors hjälp att tillgå, var det ingen nöd! Om kvällen ritade vi trianglar hemma, och mor pluggade i mig de Euklidiska bevisen tills jag kunde dem. Och nästa geometritimme, då rektorn åter tog mig fram, rablade jag galant upp hela radiramsan, så att rektorn berömde min bevisning, men han gjorde tillika den närgångna frågan: ”Vem har nu hjälpt dig med lexan?” — Oskuldsfullt svarade jag som sanningen var: ”min Mamma”. Hade jag nu helst förstått att säga: ”min mor”, så skulle det möjligen kunnat passera utan åtlöje, men — ”min Mamma!” Man kan förstå, vad pojkarna fingo roligt åt den gula nykomlingens naivitet! Nog aktade jag mig sedan att så där offentligt blamera mig med min älskade mammas omnämnande. Dessvärre var det nu inte, och saken glömdes av pojkarna snart. Men min moder blev ett par veckor hos oss kvar på Kuddnäs och hjälpte mig på traven med mina lexor, tills jag någorlunda kommit in i skoltakten. Sen for hon hem igen, lemnande mig i Mormors och Fannys goda vård. Dock minnes jag ej, att de just skulle hjälpt mig med lexorna, — möjligen Fanny någon gång med förklaring över dunkla ställen.
Överhuvud minnes jag icke att skolgången i Nykarleby skulle vållat mig några synnerliga svårigheter, isynnerhet som jag ock snart vann rektorns ynnest, utan att på något sätt ”gnida fedes” hos honom, såsom pojkarna kallade vissa individers inställsamhet. Tvärtom förgick jag mig mot honom ett par gånger och blev av honom därför straffad. Jag bör ock nämna att icke långt efter mig kom också min 3 år äldre syster Emmi till Kuddnäs för att gå i skola. Först läste hon för vår småkusin Fanny Toppelius, mormors fosterdotter, och sedan kom hon i Fru och Mamsell Westerstråhles flickskola. I Emmy fick jag en god kamrat, som även tog det till en hederssak att ”hålla reda” på sin broder, särskilt hans garderob.
Det passade sig ock så, att vi fingo följas åt från våra resp. skolor, åtminstone om kvällarna, hem till Kuddnäs, belysande vår färd längs landsvägen med egen lykta. Jag avhemtade efter slutade lektioner i min skola syster Emmi från hennes skola, och så följdes vi åt, — vanligen i sällskap med Inge Ekholm, Kapten Wennerholms dotterdotter, som bodde hos morfadern i Kuddnäs ”gula byggning”. —
(Inf. 2013-08-23.) |