Innerligt
fäst vid den plats där han fötts och uppvuxit hade Topelius redan
vid den första tanken på försäljning 1868 svärmat för
att framdeles såsom emeritus slå sig till ro på det kära
fädernegodsets mark i en egen villa med trädgårdstäppa, ehuru
han ju då ej mera kunde tänka på att driva något jordbruk,
eller någon mejerihantering, som han brukat rekommendera såsom mest
lönande för Kuddnässpekulanterna. I sådant syfte ville han
vid en eventuell försäljning hava för sig stipulerad rättigheten
att »mot billiga villkor få tillösa sig antingen ettdera boningshuset
eller helst lusthustomten med ett par kvarter i trädgården samt fähus
och betesmark för två kor» detta »för att icke
avskära all möjlighet att en gång kunna återvända till
fädernehemmet». Så skrev han i ett brev till mina föräldrar
2/11 1868. Efteråt inseende att denna av hemkärlek och pietetskänsla
frammanade tanke var en orealiserbar utopi, förbehöll han sig vid den
slutliga försäljningen endast rättighet till en tomtplats nere
vid älven, norr om den forna kvarnrännans utlopp. Men i brådskan
vid köpets uppgörande glömde han att tillförsäkra sig
fri väg ned till lägenheten, varför han sedermera skämtande
klagade att »man väl måste ro eller flyga till denna villaplats».
Emeritusvillan på Kuddnäs mark förblev dock ett luftslott för
alla tider. Men en underlig ödets nyck måste man väl kalla det,
att ungefär på den stipulerade platsen nu står det nya kommunalhemmet
[Östervall, numera Yrkesträningsskolan], sedan Nykarleby landskommun
i sin tur försålt Kuddnäs huvudbyggnader till ett återuppståndet
Topeliushem.
*
Majniemistugan, för att
nu till sist återkomma till denna och dess något hugnesammare öden,
stod efter herrskapet Topelius' bortflyttning 1868 obebodd i flera år. »Vi
hade ingen anledning mer att uppsöka vårt forna avlägsna sommarhem»,
säger Topelius i sin självbiografi. Sommaren 1869 bodde familjen i Ekenäs
skärgård och sedan på flera olika ställen. Men saknaden
efter hembygden övervann Kuddnäs-sonen aldrig. I brev från Westersund
på Elgön i Pojo klagar han den 23 juli i ett brev sålunda: »Riktig
hemtrevnad har jag sommartid väl aldrig mera som på Kuddnäs och
Majniemi. Även den skönaste natur, såsom här, där allt
är så vildskönt, bergigt, skogigt, lummigt, djupt, med en labyrint
av otaliga öar, sund och vikar, har dock icke barndomsfägringen, ungdomsglansen
som ett solsken över sig.» Därför lystrade han ock villigt
till svågern Lybecks inbjudan att ännu tillbringa somrar i Nykarleby,
hos honom i staden och på hans härligt belägna villa Charlottenlund
på Alörn i Majniemis närhet. I staden fick han sedan bo uppe i Lybeckska
byggningens frontespis emot älven »i ett fågelbo»,
som han sade, med utsikt längs älven bort emot Kuddnäs och hans
oförgätliga vindskammare där; och på Alörn upplivade
han gamla kära minnen, fiskade med gammal lycka och njöt av naturen
som förr. Detta skedde somrarna 1870, 1873, 1879, 1887, 1890, och sista gången
1897. Anteckningar på en vägg
i rummet, där han logerade på Charlottenlund, förtälja
om där tillbragta sommardagar.
Så länge Majniemistugan stod
kvar på sin övergivna plats tittade han en gång in och fann till
sin ledsnad att våldsverkare huserat där och bland annat plundrat salen
på flera av dess tavlor. År 1873 d. 23 juli skriver han härom:
»Majniemi ser invändigt ut som plundrat av kosacker, men utvärtes
är det inbäddat i den skönaste grönska jag någonsin
sett.» Elva dagar senare firades där på stugans soliga
veranda för sista gången professorskan Maria Emilias namnsdag med en
enkel kaffebjudning. Mariadagen hade under många år varit familjens
förnämsta festdag ute på Alörn. Då ville släktingar
och vänner så gärna vara med. När herrskapet Topelius följande
gång gästade Alörn var stugan borta. Rådman Lybeck hade
med T:s bemyndigande sålt den till en bekant bonde, som flyttat den till
Bonäs strandlöte på fastlandet. Därmed var likväl denna
stugas Topelius-saga ännu ingalunda all, ty det stod skrivet i ödets
bok, att den en gång skulle komma tillbaka till sin förra plats och
där hysa inom sina väggar skalden själv och hans barn och barnbarn
åtminstone som tillfälliga gäster. Och på dess nya veranda
skulle ännu vid många glada utfärder kaffepannor tömmas och
Topeliusminnen från fordom leva upp igen!
Men en utförligare
berättelse härom måste lämnas till en särskild publikation
jämte andra Alörsminnen. Här kan jag endast i korthet nämna,
att Topelii forna stuga 18 år efter dess bortflyttning inköptes och
återuppbyggdes med medel insamlade genom Nykarleby (och delvis Ekenäs)
seminarister, varefter stugan den 15 juli 1897 överlämnades åt
dess förre ägare vid hans sista sommargästande på Alörn.
För oss få anhöriga, som då i den stilla sommarkvällen
närvoro (Topelii dotterdotter Anna Nyberg, hans frus systerdotter Mimmi Lybeck,
min syster Emmy samt min fru och jag), blev det en oförgätlig högtidsstund
att här få välkomna den vördade snart 80-årige gubben
till hans forna stuga. Vemodsfullt, gripande, var att se honom ensam och tyst
nalkas hyddan och inträda däri. Svängande hatten sade han blott
rörd och överraskad: »Vilken uppståndelse!» Och inne
i stugan tyckte han sig igenkänna de gamla möblerna glömmande att
de funnos i hans eget hem. Vi hade lyckats få liknande i de förras
ställe. Efter att ha tagit del av min Majniemi-historik i början av
stugans nya främlingsbok och intygat dess riktighet, inskrev han såsom
ställets förre husbonde sitt namn i boken med orden: »Mitt tack
och min välönskan. Z. Topelius». Någon stämningsvers
sade han sig denna gång icke kunna tillägga, men kanske en annan gång.
Såsom ock skedde. Han erinrade även om en annan »uppståndelse»,
som han året föut haft glädjen att uppleva, nämligen hans
farfader målaren Michael Toppelius' artistiska rehabilitering genom de avbildningar
av hans kyrkodekorationer, vilka Finska Fornminnesföreningens konsthistoriska
expedition till norra Savolaks och Österbotten då hade exponerat i
Helsingfors 162 år efter målarens födelse. Genom nämnda
konstverk hade Toppelius dokumenterat sig såsom en »med många
artistiska egenskaper begåvad, intressant och ursprunglig målare för
sin tid» (senare hälften av 1700-talet), om också icke som en
fullödig konstnär. 1) Med nämnda för sonsonen-skalden
så överraskande bilduppvisning i minnet gladde han sig nu dubbelt åt
denna nya återerövring av ett värdeföremål från
glömskans rike. Sedan vi ännu tillsammans druckit te, kokat på
stugans lilla öppna spisel såsom i forna dagar, tog den käre gubben
avsked och vandrade tillbaka till Lybecks Charlottenlund, där han skulle
logera, ledsagad av sin trogna väktarinna Mimmi och dotterdottern Anna.
1) Den konsthist. expeditionens ledare mag. Nervander säger
i sin efteråt utgivna bok om »Michael Toppelii liv och verksamhet»
bl. a.: »Ödet har så fogat, att Michael Toppelius skall
utan egentliga föregångare eller efterföljare intaga en enastående
plats i vår ringa konsthistoria såsom rokokostilens enda representant
hos oss under dess blomstringstid i norden.»
Icke
långt därefter firade stadsborna en fest för Topelius på
Majniemi, liksom till invigning av stugan, med middag ute i det gröna, kaffe,
sånger och tal, varvid skalden i sitt svarsandragande berättade om,
huru han först som fiskare kommit till denna stuga och vad han sedan upplevat här. Under avsjungande
av Sylviavisan »Jag gungar i högsta
grenen» följde vi honom sedan s. a. s. i procession hem
till Lybeckska villan. Många gånger under de veckor han denna
sin levnads sista sommar tillbragte på Alörn kom han på sina
lustvandringar i dess »gröna salar mellan rönnar, alar, där
naturens fria stämma talar», hit till sin Majniemistuga och satt en
stund och vilade på dess veranda, försänkt i stilla meditation.
Tog sig till och med stundom en middagslur på den långa vita soffan
inne i »salen». Välgörande för den gamles trötta
själ och sinnen måtte den djupa stillhet hava känts, som här
rådde, men i ensamheten och stillheten stego väl även vemodsfulla
tankar fram och kastade sorgflor över de tusen minnena av här genomlevda
sommarfröjder. Borta var framför allt hon, den innerligt älskade
makan ( i Helsingfors den 14 nov. 1885), som här varit hemmets själ
och dess goda ande! Han själv åter, ensam i livets sena höst,
långt bortom barnafröjden och ungdomsglädjen, vad kunde han numera
för sin personliga del njuta av detta återupprättade tomtebo,
där den forna lyckan ej mera var hemmastadd! Dock! Där glimrade ändå
bland skuggorna en ljusstråle, ägnad att i någon mån trösta
och glädja mitt i saknaden. Detta verkets tydliga innebörd var ju kärlek,
vördnad och tacksamhet för vad han givit sitt fosterland och särskilt
dess växande ungdom, och det förstod vår gode gamle diktare så
väl. Då skrev han enligt sitt löfte en gång, vid ett enslingsbesök
i denna minnenas stilla helgedom, följande känsliga strofer i Majniemis
främlingsbok:
»Majniemi
8. aug. 1897.
Ett sommarhem, ett tomtebo
för barnafröjd
och åldersro,
förgånget ren i tidens ström,
uppståndet
som en ungdomsdröm
och åter rest på Alöms strand
av unge söner till vårt land.
Här tystna dagens storm
och strid
i morgondagg och aftonfrid.
Här bor ett älskat minne
blott
Av liv som flytt, av tid som gått.
Dröj vandrare, eho
du är,
var lugn, var god, var lycklig här!
Z. T.»
De
sista orden inneburo tydligen en nog så väl motiverad bön om hägn
och skydd för den gamla kära stugan, som hädanefter skulle stå
öppen att gästas och beses av »vandrare» och turister från
eget och främmande land. Med intresse vittjade också Topelius främlingsboken
varje gång han tittade in i stugan, för att se, om där kommit
några nya namn sedan sist. Och namn kommo rätt många redan den
första sommaren. Sedan dess har Majniemi blivit en ofta besökt utfärdsplats
för turister och sällskap, mest för deltagare i allehanda möten
och kurser, och nästan en gång varje år i september eller maj
för Nykarleby seminariums ungdom. Den, som sett Kuddnäs, vill om möjligt
också se Majniemi, n. b. om han hört talas därom
, och sålunda höra de båda allt fortfarande samman i relation
till Topeliusminnena i Nykarleby.
|