Vid ångbåtsbryggan fanns
nämligen en allmän simstrand som kunde utnyttjas av såväl
stadsbor som sommargäster. Det största problemet var dock att ta sig
dit, eftersom det saknades kollektivtrafik och då t.o.m. cyklar var en bristvara.
Apropå det miste vi två ”fredstida” cyklar under
pågående krig och efter fredsslutet köpte min far två inhemska
damcyklar. Emellertid var cykelramen av så dålig kvalitet att den
brast vid ett par tillfällen då jag cyklade med en kamrat på
pakethållaren till Andrasjön. För övrigt fick jag en egen
cykel först när jag var tolv år. Det var en Hermes som vi köpte
vid ett besök hos släktingar i Husqvarna och den har nu fungerat över
ett halvt sekel och står fortfarande kvar i garaget!
Nåväl,
för ta sig till havet var man således ibland tvungen att promenera.
Antingen valde man den krokiga vägen i hopp om att eventuellt få lift,
eller så genade man genom skogen längs den gamla banvallen. Halvvägs
till målet gjordes också avstickare upp i den karga bergsterrängen
täckt av ris, lavar och enstaka martallar. Från bergets högsta
punkt kunde man mellan trädtopparna i väster skönja delar av havet
och de närmaste holmarna, vilket gav nya krafter att vandra vidare till ångbåtsbryggan.
Folke
och syster Harriet (gift Gleisner) plaskar vid Andrasjön. |
ryggan delade stranden i två delar. På
den södra sidan låg båtar
huller om buller för ankar och guppade med stäven mot vinden och
upptog en stor del av vattnet med undantag av området närmast bryggan. Den låga stranden var speciellt lämplig för solbadande familjer med småbarn, som
här fritt kunde gräva och bygga sina sandslott i vattenbrynet. Blev
det för hett i solen kunde man söka skugga bland albuskarna och samtidigt
läska sig med något. På den
norra sidan var det båtfritt och långgrunt, så där
kunde man fritt plaska på och idka vattenlekar utan risk för att trampa
på något ankare. Platsen var också mycket lämplig för simundervisning och kurser anordnades regelbundet i samarbete med Röda korset och senare
Folkhälsan för att så många barn som möjligt skulle
bli simkunniga. Även jag deltog i en sådan, men huruvida jag lärde
mig simma där är nog tveksamt. Jag tyckte nämligen att den pedagogiska
undervisningsmetoden med torrsim först och sedan ett varsamt nedgående
i vattnet var tråkig och tog för lång tid. Därför sökte
jag mig tidigt ut på djupare vatten.
Då
var det bara att följa den långa stenbryggan tills man kom ut på landningsbryggan; en robust träkonstruktion
från ångbåtstiden.
Där lastade och lossade skärgårdsbor behändigt sina båtar
medan ungdomar och vuxna samlades för att simma eller meta. På stenkistorna
längst ut hade man byggt ett fem meter högt hopptorn och ett badhus som stod i förbindelse med själva bryggan via en gångbro.
Det var alltså här, där vattnet var så pass djupt att man
inte bottnade, som många lärde sig simma enligt den s.k. naturmetoden.
Den var brutal men effektiv och fungerade på vilken hundvalp som helst,
så varför inte på oss ungar också? Man knuffades helt enkelt
i vattnet och uppmanades simma och ta det lugnt så skulle allt gå
bra, vilket det också i allmänhet gjorde bortsett från en och
annan kallsup. Risken för att på så sätt ofrivilligt hamna
i vattnet var störst om man satt och solade längst ner på trappan
mot söder eller befann sig på gångbron till hopptornet. Och på
dessa platser lärde man sig snabbt att vara extra vaksam.
å småningom lärde sig var och
en på sitt sätt att bli vän med vattnet och många blev riktigt
goda simmare. En sommardag minns jag att vi var några unga pojkar som simmade
fram och tillbaka till Långören, en sträcka på drygt en
kilometer. Ett dumdristigt företag och ingenting att skryta med, eftersom
det skedde utan följebåt och kunde ha slutat illa. Men det visade också
att vi saknade vuxna förebilder inom simsporten. Någon fungerande simklubb fanns inte på orten och endast sporadiskt ordnades enstaka sim- och hopptävlingar.
Främst var det representanter för Vasa Simsällskap som kom på
besök för att propagera för simsport. Och som ett minne från
den tiden har jag en av nämnda sällskap tilldelad belöning: ”Pillövskransen
för goda framsteg i simning
, Vasa den 7 augusti 1951”. |
tonåren vaknade mitt intresse för båtar.
Före det hade jag endast sporadiskt fått åka båt till någon
sommarstuga i skärgården. Det bör kanske påpekas
att antalet båtar inte var särskilt stort vid den här tiden. Vid
Andrasjön såg man främst roddbåtar, ett antal inombords-motorbåtar
och någon enstaka segelbåt. Men i takt med den stigande levnadsstandarden
ökade dock sortimentet av fritidsbåtar. Själv fick jag fick en
gammal Oslojolle som min far köpte av F.
Zittra. Båttypen var bekant från tidigare eftersom jag hade seglat
som gast på vår granne H. Haglunds ”Trollsländan”;
en Oslojolle vars tidigare ägare var den i seglarkretsar så välkände E. Hedström.
Som ung båtägare hade jag mycket att
lära och därför kändes det naturligt att gå med i SS
Ägir, Österbottens äldsta segelsällskap med anor från
1864. På Loppan hade föreningen sin segelpaviljong som tillsammans
med själva holmen utgjorde en unik samlingsplats för båtägare.
Där ordnades regelbundet interna kappseglingar och motorbåtstävlingar,
men också klubbkamper och regattor för gäster från närliggande
städer. Och i dessa ville även jag gärna delta. |
Oslojolle.
Foto: John André Nordhus sommaren 2000. |
ör att en tävling skall bli intressant
och rättvis bör förutsättningarna var desamma för alla.
Hur skall men ordna detta, då båtarna är av olika typ och inte
direkt kan jämföras på basen av seglad tid? Jo, man inför
ett handikappsystem baserat på i första hand båtens längd,
bredd och segelyta. Varje båt får på så sätt ett
mätningstal som överför seglad tid till beräknad tid varefter
båtarna kan rangordnas. Systemet missgynnade min båt som till konstruktionen
var lång, smal och hade centerbord. Dessutom var den överriggad eftersom
jag hade kompletterade storseglet med en hemmasydd fock av lakanslärft för
att förbättra kryssningsegenskaperna. Den typiska segelbanan var: Loppan
Kråkskärssund Ostpricken Djupön Loppan,
en rutt på ca 4 sjömil som seglades med- eller motsols och tog cirka
en timme beroende på vindförhållandena. I resultatlistan fick
jag ofta en blygsam placering, men vad gjorde det då jag i allmänhet
var bland de tre främsta i mål.
På
senare delen av 1950-talet tillkom en ny entypsbåt, ”Comet”,
konstruerad och byggd i Jakobstad. Syftet torde ha varit att öka intresset
för segling bland ungdomar genom att ta fram en enkel och lättseglad
båt till överkomligt pris. Några cometer bl.a. Ajax, Kon-Tiki,
May, Mallorca och Pluto inköptes till Nykarleby och därmed inleddes
en ny era i SSÄ:s historia. Verksamheten på Loppan blev livligare och
tävlingarna tilldrog sig allt större intresse då kampen om segern
blev både jämnare och ovissare. Regattor i grannstäderna Jakobstad
och Vasa lockade också, men att ta sig dit var inte det lättaste. Det
fanns nämligen inga trailers så båtarna kopplades ihop till ett
långt tåg och bogserades sjövägen till destinationsorten.
Resorna krävde gott sjömanskap, ty risken för incidenter med släpet
var överhängande i krabb öppen sjö. I allmänhet kom vi
ändå lyckligt fram, övernattade i tält, seglade så
gott vi kunde och deltog efteråt i den kamratliga samvaron för att
sedan återvända hem en och annan erfarenhet rikare.
I
skolan fick man lära sig några bevingade ord på latin, som en
viss romare Pompejus (10648 f.Kr) lär ha yttrat, nämligen ”Navigare
necesse est, vivere non est necesse”. Detta är naturligtvis rena
nonsens, eftersom alla vet att man måste leva för att kunna segla.
Däremot är det kanske nödvändigt att segla för att lära
sig respektera och förstå de enorma naturkrafter som finns i vindar
och vågor. Detta fick jag erfara många gånger då t.ex.
skotet brast, rodret havererade, båten vattenfylldes eller kapsejsade i
hårt väder.
lla går vi väl och bär på
minnen från vår barndoms smultronställen. Oftast är det
trevliga och roliga sådana som sitter fast förankrade i våra
minnesceller. Nu när sommaren är som skönast och jag besöker
min hemstad känner jag dock en viss sorg och saknad då jag betraktar
ingreppen i miljön längs älven. Där har man offrat mycket
kulturhistoria på teknikens slagfält. Kommunpamparna drabbades i tiden
av klärvoajans, stränderna kalhöggs och vallar byggdes för
att hindra vattnet från att rinna över bräddarna i samband med
dammhöjningen.
På min vandring stannar
jag på gångbron vid kraftverket och blickar
ut över älvens vatten.
Ingenting tycks vara som förut.
Förändringen är total och proportionerna förefaller helt fel.
I mina ögon ser det ut som om kyrkan skulle spegla sig en konstgjord och
livlös sjö omgiven av några estetiskt utplanterade träd för
turister. I den andra riktningen mot Topeliusparken blir bilden rentav grotesk
då den påminner om ett jättestort avloppsdike. Quo vadis,
du tidigare så charmiga Nykarleby älv? |
Folke Holmström (juli 2006).
Läs mer:
Fortsättning: Del 2, Vinter med snö och is.
Andrasjön
i kapitlet Fakta.
(Inf. 2006-07-06.)
|