Min barndomsstad
Nykarleby bjuder på många personliga minnesbilder, men låt oss
höra hur staden och bygden ter sig i sina skalders minnen.
Zachris
Topelius har berikat Nykarleby stads liv och personhistoria i gången
tid med många detaljer, som återfinns i hans dagböcker och berättelser.
Men så frikostig skald han än var, då personer, orter, inrättningar
landet runt skulle hyllas, har han ej ägnat någon större dikt
åt sin barndomsstad. Älven har han dock ej med tystnad kunnat gå
förbi. Den rann genom hans liv, bekände han när Kuddnäs skulle
säljas. I olika smådikter tecknar Topelius träffande och känsliga
bilder. Några citat:
”Två strida forsar, mellan
dem en lugn, en tankfull flod, de sjöngo för mitt barndomshem den sång
jag bäst forstod. [Fortsättning]”
”Hur mycket av den sol, som lyser världen, kan stundom stråla
i en enda punkt, när morgonskimret i vårt liv är ungt och intet
åskmoln än förmörkar färden. Vad vill du mer? Ett vindsrum
där mot söder, en björk, en rosenhäck, ett smultronland, en
buktig flod, en fors, en bro, en strand, och kyrkans torn mot morgonskyn som glöder.
[Fortsättning]”
När
Topelius på gamla dar återser sin barndoms och ungdoms älv, mediterar
han i dikten ”Speglande vatten”:
”Tyst glider
i lugna kvällen en båt över spegelglas. Hans åra hon blygs
att bräcka den vackra trymån i kras ... Den lummiga, höga stranden
med lutande björkar på, han brytes i älvens vatten mot aftonhimmelens
blå. Han vikes i dubbla linjer för lekande ljusets lag, en dyker i
djupet under, en höjes i öppen dag”. Sist ett topelianskt sluttackord
i livets aftontimma: ”I fjärran ser jag vindskammarfönstret glimma,
i fjärran ser jag barndomshemmet än i tårars glans som en begråten
vän stå solbelyst i årens aftondimma.”
*
För
skalden Mikael Lybeck ter sig staden
en sommardag på 1890-talet så här:
”Häggar,
rönnar och syren mellan gårdarna i staden, korna mitt i esplanaden,
människorna en och en. Över bron på tröga hjul kör en
fora drängen söker sova där han går och röker,
solen steker het och gul. Några ungar i en brant gräva skrikande i
mullen, andra passa på vid tullen, öppna grinden, få en slant.
Vägens krökning ner mot sjön drängen med sin fora hunnit,
och med ens har stan försvunnit bakom björk och hägg och rönn
Stadens
midsommarnatt skildrar Lybeck så:
”Spel av gyllne
färger dallrar länge i väster. Bullrande skratt skalla i gränderna.
Dagen skvallrar högljutt om vad som händer i natt. Älvens ulliga
dimmor ånga bort mot mynningens säv och snår. Forsen sjunger
sin sång som i många hundrade år. Höga lummiga sommarstränder
dämpa dess dova, brusande ton. Pigor med kvistar i svettiga händer ta
sig en dans med gesäller på bron. Daggiga ängar av blommande klöver
sprida i nejden sin sötma, sin doft. Unga, älskande unga, däröver
vandra sig varma till lador och loft.
Toddy på krogen (Brunnsholmarna)
ovanför kvarnen borgarna dricka tills solen går opp. Fruarna hellre
där hemma med barnen hålla sig vakna med kaffe och dopp. Färgernas
spel från väster till öster glidit i båge och råkat
i brand. Flickornas skratt och pojkarnas röster tystna alltmer men höras
ibland. Luften blir kylig, timmarna långa, klockan i tornet tvekande slår.
Forsen sjunger sin sång som i många hundrade gångna år”.
*
Mikael
Lybecks bror vicehäradshövding Paul
Werner Lybeck skrev noveller med motiv från staden och bygden, bl.a.
”Den siste majgreven”,
en person- och tidsbild från det gamla sjöfartsnykarleby. ”Konungasonen”
heter en ypperlig personteckning av bygdeoriginalet-lustigkurren Slarv-Bergman,
namnet fingerat men icke personen. Kanske mest tilltalar berättelsen om ”Matts
Mattsson Dalabacka”, den karlavulne bandpojken från skogsbyn och hans
korta men gripande levnadssaga, som författaren lärde känna under
jaktfärder till byn. Werner Lybecks ungkarlshem i föräldragården
vid älven (nu De Gamlas Hem) var samlingsplats för det s.k. torsdagssällskapet,
ett tiotal herrar från stan, mest äldre, som odlade sina litterära,
historiska och fornsvenska intressen med vettiga samtal och recitationer.
*
Till
detta slutna sällskap hörde jämväl Gånge Rolf, skaldenamn
för sem. lektor, sedermera direktor Viktor
Karl Emil Wichmann, känd genom sina vikinga- och svenskhetssånger
och sina dikter över historiska motiv. Men även naturen och livet i
Nykarleby och omnejd kunde han träffande skildra. Hans ”Skärgårdsgossens
visa” är en pärla av friskhet och behag. Jag var skolpojke när
den visan, tonsatt av musiklektor Illberg, hade premiär på examensdagen
1897 och vi sjöng ur fulla bröst:
”Nu sväller
seglet och böljan slår med munter klang emot hällen, och skummet
vitt över stäven står, det är så lustigt om kvällen
att länsa undan för förlig vind så glad om hjärtat och
röd om kind, för hi och hej och hipp hurra, och där bor sjöfolk
i skären.
Där blånar röken på hemmets härd,
röd skymtar stugan på hällen, far vittjar näten på
fiskrik fjärd, mor pysslar stilla i kvällen. Här är så
härligt på hemmets jord, den är dock skönast vår bygd
i nord, för hi och hej och hipp hurra, Gud signe hemmen i skären!”
[Hela visan.]
*
Ernst
Viktor Knape, läkaren och diktaren bodde ett tiotal år i 1900-talets
början i Nykarleby. De var hans mest produktiva år under vilka han
skildrade både staden och bygden och dess folk i ypperliga dikter, dels
i folkvisestil, t.ex. strofen: ”Minns du en dans på bron, då
ljus var natten och forsens skum flöt bort på älvens vatten?”
Och flickans sorgmodiga slutreflexion: ”Ant han dansa med mej, Matt han dansa
med mej, ingen av dem ville ändå ha mej.” [Hela
dikten.]
Staden målar Knape i stämningsbilder, som vi äldre
så väl känna igen:
Älven sorlar och brusar,
livet drager förbi.
Staden är tyst och stilla, sjunken i
drömmeri.
Gamla minnen av bättre dagar komma igen;
gamla minnen
av diktarn, barnasagornas vän.
Helgmålsklockarna ringa. Kvällen
är ljus och lång,
parker och esplanader fyllda av fågelsång.
Sjunkande kvällsol gjuter rött över kyrkans torn.
Natten kommer
och vakten vandrar kring med sitt horn.
Staden är tyst och stilla, sjunken
i drömmeri.
Älven sorlar och brusar, livet drager förbi.
[Dikten kan, illustrerad med ett vykort, laddas
ned som pdf.]
Under sina många hembesök lärde
Knape sig känna bygdens liv och folk inifrån, vilket gav upphov till
dikter av varaktigt värde. I dikten ”Änkan Smeds” ger Knape
en gripande bild ur folklivet. Några rader må citeras:
”Nu hade hon slitit i tio år med kutig rygg och med ögon röda,
ensam var hon att gården stöda. Jag öppnade dörren och hälsade
glatt: God afton, mor!
Hon vände sig knappt där hon satt
vid fönstret.
Fårad var pannan och grå voro håren av
sorgen och åren.
Vi talte om vädret och stallet och kvarnen.
Då nämnde jag barnen. Hon knäppte med näverdosans lock ett
tag mot dess buktiga sida och snöt sig i kjolen och svarade lugnt. Men jag
hörde nog hjärtat kvida. I himlen hos Herren bo tre. De hava det gott,
och dem får jag se. Men tre bo långt i Montana, och det är det
tyngsta, han ligger i lungsot där borta den yngsta.
Hon tvinnade tinningens
stripiga testar och vaggade sakta med stirrande blick. Jag reste mig tyst och
gick.
Aftonskymningens dimblå slöja drogs om en halftförfallen
gård.”
Längtan till fjärran land hos bygdens
söner ger skalden anledning att i en annan dikt spörja: ”Män
från slätten och havet, går eder längtan långt?”
Svaret formulerar han så: ”Floderna gå genom slätten. Vindarna
gå över havet. Längre vår längtan går.
Ständigt
blicka de, bygdens söner, bort mot slätternas blånande rand. Fjärran
de längta till hemmet, och hemma de längta till fjärran land. Gåtfulla
längtan sen tusende år, var du vårt arv från släkte
till släkte; intet dig stäckte, intet dig hämmar den dag som går.”
*
Skalden Joel Rundt var förtrogen med
Nykarleby sedan barnaåren och ungdomstiden: ”En stad, en älv,
en bro, en gammal kvarn, det var den syn vi sågo såsom barn. Det var
idyllens ort och sångens stad med sina låga hus, sin esplanad. Vi
minns den i soligt sommarljus och höra ännu tvenne forsars brus och
se bland höga träd på älvens strand det hem, som skänkte
sången åt vårt land, där diktarn sina första drömmar
närt och där han sång av sina aspar lärt.” [Hela
dikten.]
Då seminariet på den höga stranden fyllde
60 år skrev Joel Rundt en kantat varur jag citerar:
”Vi
minnas din frid, din stillhet, du drömmande, tysta stad, dina gårdar
i trädens grönska, din lummiga esplanad.
Här lyddes en gång
en gosse vid älven till asparnas sus och såg huru kyrkans spira stod
högt emot morgonens ljus.
Vi minnas den grönskande bygden vid älven,
som brusande bred,
vi minnas dess röda gårdar och slätten,
där Döbeln stred.
Er, ungdomens höga salar, dig stad i din
nordiska vår,
en minnenas hälsning vi bringa från mandomens
värvfyllda år.”
[Hela
kantaten.]
Nykarleby-diktaren Ragnar
Eklund tecknar kring sekelskiftet enkelt och innerligt sin barndomsstad
och sig själv som drömmarpilten Edgar. Några spridda citat: ”Överallt
finner Edgar solskenet och gruset och gräset. Bakom de små tingen reser
sig tystlåtna jättar som står och vaktar. Kyrktornet och esplanadbjörkarna
är sådana allvarsamma vakter. Tar man sig fram till åstrandsstupet
nere vid vattenlinjen är man i en värld för sig, liksom i en djungel
mitt i stan. Högt över en hänger Storbron, björkar, rönnar
och häggar klamrar sig fast runt om en. Under de dinglande kvistarna flyter
skumkakor långsamt motströms, fast det fräser kring stenarna mitt
i ån. Det dånar till när en bondskjuts kommer sättande över
bron. Man är avstängd från hela stan därnere.
När Edgar vandrar hem kan det hända att ett ensamt fjolårslöv
virvlar kring ett dragigt gathörn. Han måste stanna och betrakta det.
Hur länge skall det hålla på? Oavbrutet snurrar det runt i en
cirkel som om det lekte med sig själv. Edgars tankar går till jättegrytan
nedanför Storbrobacken och vad lärarn i skolan berättat om den.
Där hade en sten lekt för länge länge sen. Långt innan
det fanns stad och människor här på stället. Edgar tänker
och tänker där han står på urberget, som sticker fram genom
planket vid Kisors butik. (Själv bor Edgar i gården näst intill).
Om det nu flöt vatten här och lövet var en sten, så skulle
Kisors få en präktig jättegryta nära butiks dörren,
funderar Edgar. Men så slog honom den tanken, att när grytan var färdig
så skulle det inte längre finnas någon Kisorättling och
någon butik. De hade dött och utplånats för länge sen.
Och förresten om det verkligen fanns vatten här, så skulle Kisors
inte kunna hålla någon butik på den plats där den stått
i samma lantliga skick i många årtionden. Men man får ju tänka,
som gubben Zeta i Nystan brukar säga. Gatan vid vilken Edgar bor med sin
syster och sin mamma, tar tvärt slut vid pumpbrunnen, ty bakom den trängs
Rummelbackens rullstensblock stora som hus. De är spräckta och vilda
och våghalsiga, slängda omkring och någonting alldeles för
sig. Driver Edgar fram på de släta och linjalräta gatorna så
är han mitt inne i själva redan. Det är som om mor skulle ha ordnat
upp det hela, tycker Edgar. Där står det huset med den sortens krusor
över fönstren och där ett annat med sin saffransfärgade gavel.
Nätta och putsade dockskåp med buketter emellan. Man tar inte miste
på någonting: allt är som det skall vara för tid och evighet,
tycker gossen Edgar. Vem vet, kanske Rummelbackens stenhopar och alsnåren
vid vägen till uthamnen tål att titta närmare på. Edgar
börjar gå och kisa med huvudet på sned där han driver omkring.
Men bäst förstår han sig på kvällsglöden över
älven och sådant. När han får ögonen på utsikter
av sådant slag, glömmer han sig kvar för långa stunder.”
*
Skalden Viktor Sund räknar mer än
gärna andlig frändskap och samhörighet med Nykarleby, blev förtrogen
med orten och dess traditioner och hyllade staden i ett briljant kåseri
på vers den 10 aug. 1946, då en modersmålslärarkurs därstädes
avslutades och Gerda Wrede reciterade dikten, som här återges något
förkortad.
”Nykarleby, en stad, kanske efterbliven,
men vacker och glad i färg. Du ser den liksom omgiven av höga berg.
Som en dröm, som en ouppfylld önskan i de vita syrenernas ljus den ligger
inbäddad i grönskan med sina gårdar och hus. Den håller
ej stora fester, den är ödmjuk i sin själ Men gärna tar den
mot gäster, och alla behandlar den väl. Det är stundom där
lite rabalder, för det mesta rent kommunalt. Men det stör ej konstnärer
och skalder, som orten till hemvist valt. Kring minnet av Knape och Gånge
är det redan ganska tyst, och farbror Zachris är fången i en park
som en tråkig byst. Där forsens skumpärlor dugga sitt finaste
silverstänk, ser du Mikael Lybecks skugga med broderns på en bänk.
Och Tomas lndal ses dröja vid älven ej långt därifrån.
Och strandängens tuvor röja en inslumrad ”konungason”.
Men de som här bo, vad leva de av? En ko och en äng, ett potatisland
och en skreva med blommor, en morotssäng. Vid älven ha de en lada med
sommarens doftande hö. Så leva de nöjda och glada sitt enkla liv
tills de dö. Som fordom i esplanaden gå korna ännu i dag, så
ha de i sekler gett staden dess lantliga behag. Den har den egentliga styrkan
i sin vardagsekonomi, i sitt kraftverk och i kyrkan och även sin poesi. Och
skolor har staden fyra, för övrigt är den rik på psaltare
och lyra och seminaristromantik. Original och lustigkurrar fanns det gott om i
staden förr. Nu för en järnväg man hurrar vid en oviss framtids
dörr. De gamla släktena sova sin sömn vid Ragnörns fors. En
eftervärlds gåva är en lutande sten och ett kors. Så anspråkslös
än din hållning och ringa du synes dig själv, finns det något
av skygg förtrollning hos dig och din värld och din älv. [Hela
dikten.]
*
Självfallet
ingår älven med sitt rörliga vatten, sina lummiga stränder
och sina skiftande scenerier som ett huvudmotiv i skaldernas och författarnas
minnesbilder från Nykarleby. Älven ger stadens utseende dess markanta
karaktär, älven ger staden dess förnämsta skönhets- och
stämningsvärden och är efter kraftverkets tillkomst ett stöd
för stadens ekonomi. Vi Nykarleby-barn har ett gemensamt band, som binder
oss vid födelseorten även sedan vi övergivit den. Det är älven
som rinner genom våra barndoms- och ungdomsår, ja, fortfar att rinna
i minnets värld till livets slut var vi än befinner oss. Vi är
älvens urbota barn. Sommartid bjöd den på stillsamt flytande vatten,
lockande och skrämmande på samma gång för våra barnaögon.
Här och var bildades mystiska, mörka malströmmar och sugande virvlar,
farliga ställen, som vi barbenta småpojkar varnades för, dock
med ringa åtlydnad. Med upphetsad spänning upplevde vi våldsamma
islossningar och mäktiga vårflodstider, som drev oss till våghalsig
företagsamhet med isblock och störar.
Älven i vinterdräkt
med sina dåtida höga, branta stränder ovanför stadsforsen
gav oss hårdhänta, härdande kramar och kast, innan vi kunde konsten
att stå utan att falla i brant stupande skidspår. Och vilken sällsam
tjusning det var att i kamraters lag på skrinnskor ila fram över förvinterns
bågnande, brakande glansis! Ja, älven drev oss till kamp och aktivitet
allt efter årets växlingar. Eller till stillsamma drömmerier i
timmar på en strandhäll vid metspöet, flötet och lekande
löjors blänk i vattenbrynet.
Hösten var sikens och nejonögonens tid och är det ännu fast i mindre grad än förr. I stadsforsen,
som nu är alldeles ur räkningen som fångstplats, tävlade
förr både yrkesfiskare och amatörer om varandra att få plats
mellan stenarna för sina nätingsbockar. Från strand till strand
blev forsen fullsatt med trebenta bockar i många rader. På bockarna
lades gånglänjor, som hölls på plats av pinnar fästa
vid bockarnas långben. På kortbenen fästes från bock till
bock länjor, som skulle hålla de till bottnen nedsänkta fångstkassarna
på plats. Det var spännande att följa med mina kamrater Arne och
Helge för att vittja deras pappa skomakarens kassar, placerade i forsen ovanför
Storbron. Visst var de våta länjorna otäckt hala att beträda
och balansera på och forsen brusade under fötterna. Men vad betydde
det mot tjusningen att på nära håll få vara med och hjälpa
till då kassarna, envar fäst vid sin rektangulära ram, halades
upp ur vattnet och tappen i kassens topp togs ur och våtglänsande nejonögon,
”nätingar”, skrann ned i pärtkorgen och ringlade sig där
under hemfärden. Yrkesfiskare klarade sig på sviktande länjor
ännu vid hög ålder. Jag har i min ägo ett fotografi som visar
Stadsforsen fullbelagd med bockar och 80-årige fiskaren Matts Boman stående
på länjor mitt i forsen hållande fram korgen, medan reslige sonen
Gustaf, som återvänt från färderna på världshaven
och från fårvaktandet i Australien, tömmer fångsten ur
kass efter kass.
Älvar är gudarnas budbärare, sade de gamla
grekerna. Om de ordens djupa innebörd visste vi småpojkar ingenting,
men det erfor vi, att mycket av det väsentligaste i vår barndomsvärld
anknöt sig till älven. Kyrkan och skolan på var sin strand och
bron, som förband dem med varandra. Klappbryggan där våra mammor sköljde och klappade byke sommartid, medan vi
strövade längs stranden eller klev i och ur fiskebåtar, beklädda
med silverglänsande strömmingsfjäll inombords och spridande sin
kännspaka lukt.
Simstränderna vid Flickhällan, Pojkhällan, Tullstranden och Alisvaj,
näckrosorna, doften av säv, bottenävja och färska propsar,
backsvalorna, som flög in och ut i sina mörka hål i strandbrinken
vid Åminne
gård, allt var vi förtrogna med. Ofrivilliga inplumsningar och
drunkningstillbud råkade många av oss ut för. Allt upplevde vi
berikande och kamratskapsfostrande inför älvens växlande anlete.
*
En skald av yngre årgång, Sebastian
Lybeck, också han med härstamning från Nykarleby, formade
i samband med Juthbacka-jubileet sommaren 1961 en djupsinnig strof, som må
bli slutvinjett på denna minnenas defilad: ”Älven glittrar och
gräver sin fåra, tiden svinner och plöjer sin jord, ödet
ror med en silveråra, skalden leker med bräckliga ord. Allt det är
flyktigt, och ändå vi vet något blir kvar som en hemlighet djupt
i det eviga vattenbruset ..., gömt under vinden, gömt under gruset,
gömt i ett hjärta som log och grät. [Hela
dikten.]
|