Som exempel på det
kulturinflytande seminariet utövat, förtjänar kanske musikundervisningen
att särskilt uppmärksammas. En läroanstalts anseende skapas till
stor del av dess lärare. Seminariet hade på musikens område lyckan
att ända från början ha skickliga sådana, såsom lektor Fredrik Illberg, lärjunge till prof. Pacius,
18731897, lektor Iivari Eliel Koskimies (Forsman) 18981917,
som startade salongsorkestern och lade grunden till de högre musikstudierna
vid seminariet, organisten, senare lektor Maria Castrén, timlärarinna
i instrumentalmusik m.m. 19001939, en idealisk spellärare, lugn, tålmodig
och samtidigt fordrande, lektor B. G. Wikström 19191930,
begåvad pedagog och ypperlig dirigent, omtyckt av eleverna, och lektor Rafael
Ahlbeck 19391969, skicklig och inspirerande kördirigent och orkesterledare.
Sången och musiken hade en hedersplats bland seminariets kulturaktiviteter.
De unga lärarna blev kör- och orkesterledare ute i bygderna, många
av dem de främsta inom sång- och musiklivet på svenskt håll
i landet.
Bland dem kan nämnas Herman Kling i Kronoby, Uno
Moring i Övermark, Herman Remell i Karleby och Elis Johansson i Jakobstad, director cantus med kyrkosång och musik som specialitet, högt
musikaliskt begåvad och skicklig organisatör och dirigent för
kyrkokörerna i Jakobstad och Pedersöre under ett 50-tal år. Bl.a.
framfördes under hans ledning oratorierna Skapelsen och Messias, det senare
1953 av Jakobstads kyrkokör för första gången på svenska
i Finland. Vidare Matts Leander Granö i Vörå, Ragnar
Hertsberg i Oravais, Erik Nygren i Nedervetil, Mikael Stark i Sydösterbotten, lärare i instrumentalmusik vid seminariet 19301934, Selim Segerstam i Nykarleby, Vasa och Helsingfors, kompositör och
körledare, Viking Björklund i Vasanejden, Verner Lindsjö i Bergö och Terjärv, Sigurd Sid, konsertpianist i Helsingfors, Paul Jansson, musiklärare och dirigent i Åbo samt bland de yngre
dirigenterna Carey Lillkung och operasångaren Caj Ehrstedt.
Indirekt kan även kompositören, prof. Erik Bergman räknas
som en produkt av seminariemiljön.
Instrumentalbehandlingen uppövades
genom att seminaristerna på lediga stunder oupphörligt tränade
med olika instrument bl.a. folkvisor ur Brages folkmusikhäfte, som då
var det centrala i detta ämne på seminariet. I Maria Castrén
hade man dessutom en utmärkt privatlärare och här lades den säkra
grunden till mångens fortsatta utbildning.
Seminariets betydelse för
musiklivets utveckling i de svenska bygderna kan sålunda knappast överskattas.
Som
inspirationskälla och impulsgivare för diktning och skaldekonst spelade
seminarieundervisningen säkerligen en stor roll. Man behöver bara nämna Joel Rundt, Hjalmar Krokfors och Solveig v. Schoultz bland
seminariets elever samt P. W. Lybeck och kanske i viss mån även Ernst Knape, Mikael Lybeck och R. R. Eklund bland dem, som
dels direkt och dels indirekt inspirerades eller påverkades av den kulturatmosfär
seminariet och dess lärare skapade under tidigare år. Det har sagts,
att om man från Storbron i Nykarleby som centrum drar upp en cirkel med
30 km:s radie, kan man infånga praktiskt taget alla tidigare och i detta
nu verksamma författare och skalder i Österbottens svenskspråkiga
del. För dem, som verkat under de senaste hundra åren, bör seminariets
roll som idégivare härvidlag ej underskattas.
Man får
ej heller bortse från den möjlighet till förändring av den
sociala ställningen som studier vid seminariet gav. Bondpojkarna blev lärare
och från lärarhemmen steg nästa generation ut med helt nya förutsättningar
för utbildning och karriär. Seminariet betydde därför vägen
ut för många ynglingar på landsbygden.
Seminariets anseende
som läroanstalt påverkade självfallet även allmänhetens
uppfattning om staden Nykarleby. Som vi sett var seminariets renommé under
tidigare år ej alltid det bästa. Under 1900-talet förbättrades
dess anseende starkt och från 1920-talet framåt förstärktes
alltmera uppfattningen om seminariet som en av de centrala kulturhärdarna
i Svensk-Finland. Detta gav återglans åt staden, som nu fick en nimbus
av skolstad mera än någon annan stad i Österbotten.
Även
på trä- och metallslöjdens område nåddes goda och
fruktbärande resultat. Bland skickliga lärare nämnes Isak Thors, J. W. Nessler och Werner Wiklund, (metallslöjd), den sistnämnde
åren 19261965, Anders Holmqvist och Jakob Eliel Backlund.
Denne verkade vid seminariet 19171952 och var en sällsynt skicklig
lärare, trots att han saknade lärarutbildning. Seminaristerna bibragtes
sålunda en kunnighet på detta område, som i framtiden i rikt
mått kom deras elever i svenskbygderna till godo.
Vad lärarkåren
i övrigt beträffar torde man kunna säga, att dess standard före
de senaste krigen på några få undantag när var god. En
del av de tidigare lärarna har vi redan omnämnt. På 1920-talet
fanns det, enligt elevers utsago, inga dåliga lärare vid seminariet.
Bland förnämliga lärare nämnes däremot N. A.
Fougstedt i religion och finska och såsom tidigare nämnts K. J.
Hagfors i svenska. Den senare var fruktad av eleverna för sin stränghet,
men som bekant en utmärkt lärare. Då Hj. Krokfors och H. Fagerudd,
för att nämna ett exempel, efter lärarexamen tenterade nordiska
språk vid Helsingfors universitet, sade professorn: ”Ni är Hagfors'
elever, jag behöver ej tentera Er i grammatik.” 63) En brist hos
Hagfors var dock, att han slutade litteraturundervisningen med Strindberg, vilket
gjorde att seminariebiblioteket ej tillhandahöll modernare litteratur på
1920-talet.
En skakande bild av lektorernas vantrivsel i staden får
man i K. J. Hagfors' brev och minnen. 65) Redan från sin
seminarietid hyste han motvilja mot Nykarleby. ”Där var andligt trångt
och fattigt, livet glädjelöst.” Ända från 1891, då
han övertalats att söka ett vikariat vid seminariet, försökte
han komma därifrån. Han sökte alla lediga tjänster i landet,
som han var kompetent till, men förbigicks ständigt. Man ville ha honom
kvar vid seminariet för att förbättra dess vid denna tid dåliga
anseende. Hagrors stannade och trivdes med själva seminariet, men fortsatte
under nästan alla sina 40 tjänsteår där att vantrivas med
småstaden. ”Om jag ock vore här i 100 år, så kan jag
ej tycka om denna ort”, skriver han till sin vän A. I. Heikel.
Han kände, att han stannat i växten och lämnat krafter outnyttjade
inom sig. ”Jag lever blott med en del av min varelse i Nykarleby, d.v.s.
som plikttrogen och samvetsgrann ämbetsman”, skriver Hagfors 1894. Ännu
vid 60 års ålder gjorde han försök att bryta sig loss genom
att söka snart sagt vilka tjänster som helst. Han var och förblev
dock ett slags ”Nykarleby stadsfånge” precis som Johan Kaldén
ett halvt sekel tidigare.
Något umgängesliv av högre klass
förekom ej i staden på Hagfors' tid. På 1890-talet hade de flesta
handelsmännen som känt gått i konkurs. Då
Nykarleby bank gick omkull 1913 duggade konkurserna åter tätt.
De försök till sällskapsliv som gjordes, förlamades av konkurserna
och försnillningarna.
För Hagfors framstod
de fåtaliga tjänstemännen, ”herrarna”, i staden som
rotlösa människospillror. De hade sett bättre dagar, men hamnat
i Nykarleby, där de gick under. Borgmästaren t.ex. var en begåvad
man, men avskydde arbete och försattes slutligen i konkurs och bysättningshäkte
med avsked från tjänsten som följd (W. Strömmer). Hans vikarie,
f.d. borgmästaren i Vasa (Isidor Taucher) prisade det sorglösa livet
i Nykarleby och sade sig aldrig ha ”varit lyckligare än nu, här
nere i botten”. Tullförvaltaren (A. Stråhlman) sköt sig för
en balans om 3.500 mk i kassan och ”apotekaren” (Jul.
Sandström) var alltid utan pengar och följaktligen var det brist
i de kassor han skötte. Det var det även för den stendöve
postförvaltaren (O. Järnefelt), en ”toddygubbe”, som på
äldre dagar gift sig med en ung och energisk postfröken (Josefine Karlberg 66),
som efter mannens konkurs och död åtog sig att som en hederssak betala
hans skulder, vilket hon stretade med under resten av sitt liv.
Postförvaltaren Oskar Järnefelt, f. i Nurmes 13.7. 1833, d. i Nkby 16.6.
1902. Postförvaltare i Nkby 21.7. 18751902. Tillika pressombudsman
därst. 1.2. 1894. Här omgiven fr. v. av tjänsteflickan Mari Sund,
svärmor Olivia Carlberg, hustrun sedan 1.12. 1887 Josefina [Ina] Olivia, f. i Nkby
18.2. 1869, d. där 8.5. 1953, första bokhållare vid postkontoret
i Nkby 1919, postspeditör 22.12. 1926, avsked 1.10. 1927 samt brorsdottern
Helmi Järnefelt. Platsen är svärmoderns
gård på tomt 77 vid Nybro Boulevarden, från 1926 ägt av Josefina Järnefelt.
Foto A. J. Andersson, 1890-talet. [Postkort
avsänt av Oskar Järnefelt. Några ord av Karl Wenelius. Frågan om en andra postlåda i Nykarleby av Järnefelt. J. var enagerad i Brunnsholmarna. En vildgås. Järnefelts villa.]
Som en lärare
i särklass betecknar f.d. elever den tidigare nämnde lektor A. F.
Mennander i matematik och naturkunnighet 18961925. Han gav generationer
av lärare en säker grund i räknekonsten. Hans lärdom visas
av att han redan 1924 höll föredrag om atomkraften och dess framtida
betydelse som energikälla. 64) Skickliga lärare var även lektorerna Niilo Böök och Runar Ingberg i gymnastik 19191932,
resp. 19351953 och lektorerna Otto Nylund i teckning 19051920, Lars Arne Jernström 19221937 och Torsten Korsström från 1938. Lektor Sigurd Sahlberg 19201936 i geografi och naturhistoria
betecknas som en eldsjäl med ett imponerande kunskapsförråd och
en lysande lärarförmåga. Han och hans efterträdare i ämbetet
19371956, lektor Gunnar Forsander, uppskattad även han som god
pedagog lade en fast grund för lärarnas geografiska och biologiska kunskaper
under en lång följd av år. Lektor Oscar Olin i svenska
med historia och pedagogik 19191925 var omtyckt för sin anekdotspäckade
historieundervisning, som bondpojkarna tyckte om och ville ha. Om andra historielärare
faller omdömet ej lika gynnsamt. En av dem, ”Mumien”, verksam 19311953,
betecknas som knastrande torr och sövande i sin undervisning och till ytterlighet
bunden av läroboken, som dock här och där kompletterats med i marginalen
noggrant antecknade ”lärorika” historier, upplästa årsklass
efter årsklass för tålmodiga elever.
Som bekant sammanfaller
elevers uppfattning om sina lärare oftast ej med de senares mening om sin
vikt och betydelse som pedagoger. I fråga om Nykarleby seminariums lärarkår
på 1940- och början av 1950-talet kan man från f.d. elever få
höra de mest kritiska omdömen. Missnöjet gick så långt,
att eleverna försökte få de mest odugliga lärarna avlägsnade
från seminariet. Aktionen ledde självfallet till intet, liksom ett
försök på 1940-talet att få direktorn själv avlägsnad.
Ett så viktigt och vid seminariet tidigare så dominerande ämne
som svenska var enligt elevers utsago helt vanskött. Undervisningen bestod
mest i försök att driva grammatikexercis med den store Hagfors som förebild,
men utan beaktande av de förändringar i metodik och ämnesinnehåll,
som ägt rum under de förflutna decennierna. Litteraturundervisningen
var ännu mera försummad och bestod i att lektorn läste högt
ur något äldre litteraturhistoriskt verk.
Samstämmiga uttalanden
föreligger från många håll. De speglar sannolikt en bred
elevopinion och berör även andra missförhållanden vid seminariet.
De bör givetvis tas med en nypa salt, men kan ej förbigås, då
man bedömer seminariets inre förhållanden vid denna tid. Den demokratiseringsprocess,
som karaktäriserar vår tids skola, hade ej ens anats vid det hårt
styrda seminariet. Att missförhållandena ej väckte större
uppmärksamhet utanför seminaristernas krets, torde förklaras med
det faktum, att man i svenska Österbotten, därifrån de flesta
eleverna kom, var van vid att småstädernas högre läroanstalter
i allmänhet ej förmådde locka till sig någon högre
kvalificerad arbetskraft. Undermålig undervisning, rättshaveri, despotism
och orättvisor var något så vanligt från skolledningars
och lärares sida, att nästan ingen reagerade. Seminariets lärarkår
torde därför på några undantag när i stort sett ha
motsvarat genomsnittet bland de akademiskt utbildade lärarna vid denna tid
i Österbotten. Mot slutet av 1950-talet förbättrades situationen
och torde under 1960-talet ha varit fullt tillfredsställande.
Huru
som helst, seminariet och lektorerna, goda som dåliga, gav status åt
staden. Man torde ej överdriva om man säger, att seminariet under hela
sin existens höll staden vid liv både andligt och lekamligt. Det framstod
vad tiden led som ett oumbärligt komplement till de obetydliga kulturella
livsyttringar, som utvecklades av stadsborna själva. I ekonomiskt avseende
stod lektorerna och den övriga personalen för drygt ¼ av skatteinkomsterna
och ökade avsevärt handelsomsättningen i staden. Det gamla talesättet,
att stadens invånare levde på en seminarist och en ko var sant i flera
avseenden. Den stora mjölkkon var seminariet, som dessutom gav staden en
aura av kultur, lärdom och skolstad framom övriga österbottniska
städer.
Man kan emellertid fråga sig, huru lektorerna å
sin sida trivdes i idyllen Nykarleby. De flesta kom från annat håll,
ofta från betydligt större förhållanden. Av lektorerna var
endast Gustaf Hedström och Maria Castrén Nykarlebybor, medan Zachris
Schalin tack vare släkten hade starka anknytningar till staden. Alla, som
ej avled under tjänstetiden, utom de två förstnämnda och
lektorerna O. Holmqvist och Alfr. Huldén, flyttade bort från staden
efter längre eller kortare tids tjänstgöring eller som pensionerade.
Detta gällde även dem, som under själva tjänstetiden av allt
att döma trivdes i staden, såsom V. K. E. Wichmann, byggde
sig hus såsom K. J. Lobbas [Bankgtan 25 vid korsningen med Mathesiusgatan,
Palm.] eller var djupt engagerade i stadens och seminariets angelägenheter
såsom G. Forsander och H. v. Schantz.
Detta och mycket annat
tyder på att lärarna visserligen trivdes med undervisningen, men ej
med staden. I själva verket var Nykarleby en alltför liten och obetydlig
ort för att bära upp en så stor läroinrättning som ett
seminarium. Detta framstod ju längre tiden led som ett obestridligt faktum.
Övningsmöjligheterna för lärarkandidaterna var alltför
begränsade. ”Kulturutbudet” utanför seminariet inskränkte
sig till en biograf, ett par kaféer och någon improviserad teaterföreställning
av lokala krafter. Anskaffningen av böcker och undervisningsmateriel var
besvärlig. Bibliotek utanför seminariet, arkiv, museer, utställningar,
kulturhistoriska sevärdheter, industrier och offentliga institutioner, lämpliga
som studieobjekt o.s. v. saknades nästan helt i staden och dess omgivning.
Idyllen, som varit en lämplig miljö för seminariet på Cygnaei
tid, motsvarade allt efter som tiden led enligt mångas åsikt ej mera
dess behov på olika områden. Detta framhölls även, såsom
vi i det följande skall se uttryckligen av seminariets sista direktor i olika
sammanhang.
Hagfors ger flera exempel på människor, som vantrivdes
till förtvivlan i småstadslivets tristess. Om kvällarna satt man
på ”Gästis”, spelade skruv,
drack toddy och skvallrade. Den som ej trivdes
med den formen av liv blev ensam. ”Förfärlig är ensamheten
under de långa mörka kvällarna”, skriver Hagfors 1895. 67)
Som gift 18961923 trivdes han bättre, men äktenskapet slutade
med en tragedi. [Hustrun hängde sig.] Året före ger han dock en stämningsbild av staden
i juni månad, som kanske förklarar, varför lektorer och andra
trots allt var så djupt fästa vid denna trista, lantliga men idylliska
småstad.
”Det är som om man för
närvarande befunne sig i Edens lustgård. Rönnar och syrener blomma
kring stadens alla röda stugor, där tysta, vänliga människor
röra sig med spade och kratta. Guds härliga sol skiner från kl.
1 på natten till kl. 11 på kvällen, så att man inte kan
lägga sig före kl. 12, och då är det ännu ljusaste dag
med en svag rodnad rakt i norr... Runtomkring staden står gräset frodigt
och tätt på lindorna, rågen vaggar blågrön och strid
på åkern, i potatislanden sticka blasten upp... Det är en glädje
med sommaren, då den verkligen kommer. I övrigt råder djup frid
över vår grönskande stad just nu. Forsen brusar, ty vattnet står
fortfarande högt efter de ymniga regnen, timmerstockarna glida med lätthet
utför strömmen mot sågen
vid Ragnörn ...”
Andra vackra
Nykarlebyvyer, tecknade av Hagfors, finns ytterligare. Med skärgården,
jakten och friluftslivet trivdes han även, ehuru kanske ej lika väl
som andra lärare, bland vilka Gustaf Hedström, A. F. Mennander och K.
F. Spolander kan nämnas som särskilt stora entusiaster.
Det var
dock knappast på det området en läroinrättning av seminariets
typ behövde resonans från omgivningens sida. År 1919 var Hagfors
beredd att taga avsked med full pension och föreslog sin vän J. J. Huldén
att söka vikariatet som direktor. Härav blev dock intet.
Sedan busstrafiken medfört bättre
kommunikationer fann sig Hagfors, som alltid reste mycket, bättre tillrätta;
man behövde ju ej mera ”förtorka här”! Seminarieundervisningen
gav honom, ju längre tiden led, alltmera kompensation för vantrivsel
i staden. Kort före avskedet betygar han: ”Jag tror att det inte i hela
landet finns ett så angenämt lärarkollegium som det vid Nykarleby
seminarium. Och pojkarna nå äntligen nära idealet; de ha blivit
bättre år från år ...” 68)
Ett annat
exempel på småstadslivets förkvävande inverkan är V. K. E.
Wichmann. Han placerades vid seminariet som nybliven 26-årig magister
av kanslirådet Carl Synnerberg och generaldirektören för överstyrelsen
av skolväsendet, statsrådet L. L. Lindelöf. Denne hade 18771878
varit Nykarleby stads ombud vid ständermötet. Även ledamoten vid
samma överstyrelse, prof. C. G. Estlander hörde till dem, som övertalade
Wichmann att taga tjänsten. I synnerhet Estlander synes ha närt förhoppningen,
att den unge skalden i småstaden Nykarleby skulle utvecklas till en ny Runeberg.
Därav
blev dock intet. Wichmann blev en utomordentlig lärare och en intresserad
kommunalman och politiker på det lokala planet, men slocknade mer eller
mindre som skald. Han blev en beundrad och uppskattad tillfällighetsdiktare,
men utvecklades ej och drunknade småningom i småstadens alltför
lättköpta och okritiska beundran. 69)
Mikael Lybeck,
som gjorde ett försök att återvända till barndomsstaden och
arbetade där som författare 18891893, ger i
sina dikter och brev många exempel på tristessen i Nykarleby.
Konflikten
mellan den religiösa auktoritetstron och det fritänkarpatos, som Lybeck
tillägnat sig under studentåren på 1880-talet, vill Kihlman förlägga till Nykarlebytiden, och tolka som en reaktion mot ”det
överspända religiösa svärmeriet”, som just då skulle
ha frodats i staden. Hagfors tillbakavisar dock detta påstående
och menar, att Lybeck andligen levde på denna front, d.v.s. jagade efter
hycklare och var kristendomsfientlig i hela sitt liv. Kristendomsfientlighet hörde
till 1880-talet. Ett lämpligt byte tyckte sig Lybeck finna i lektor Sundwall,
vars religiösa uppfattning var något pietistiskt färgad. ”Jag
träffade Mikael i början av 1890-talet dagligen och för honom var
Sundwall en ”hycklare”, vilket säkert var ett stort misstag”,
skriver Hagfors. Lybecks motvilja mot Sundwall förefaller ovanligt långsint,
eftersom den sistnämnde redan 1886 bortflyttat från staden, men Hagfors
ger en förklaring: ”Nu kunde ju Mikael haft också en annan orsak
till aversion mot Sundwall: hans syster Mimmi var djupt förälskad i
Sundwall, som dock sökte sin maka på annat håll, vilket kunde
framkallat hat hos familjen Lybeck, vars kynne inte var fritt från denna
svaghet. Då Erik Kihlman skrev om sin svärfar, uppfattade han inte
denna nyans av 1880-talets andliga liv, utan antar, att en sjuklig religiös
väckelse skulle förekommit i Nykarleby på Mikaels ungdomstid.
Jag kände Nykarleby väl då och visste, att så inte var fallet”.
Om
Sundwalls efterträdare som direktor, Zachris Schalin, som tydligen
ej utsattes för några angrepp från Lybecks sida, säger Hagfors,
att han var för kylig för att trycka någon andlig prägel
på eleverna vid seminariet.
Sällskapslivet i staden led m.a.o.
av höggradig anemi och de kulturella aktiviteterna utom seminariet var fåtaliga
eller obefintliga. Mest inskränkte de sig till kaffebjudningar i speciella
kotterier med skvaller som viktigaste andliga ingrediens. Hagfors berättar,
att då han 1891 kom till Nykarleby, bildade ett antal herrar, som åt
middag hos borgmästare Strömmer, ett Sällskap för nyttiga
lögners utspridande. Någon i sällskapet skulle var gång
berätta lögnerna under tysthetslöfte. ”Man hade då ofta
nöjet att få dem tillbaka följande dag med diverse broderier,
som förskönade dem ...” 70)
Ett tappert försök att bilda ett sällskap på mera litterär
och kulturell grund gjordes omkring 1906 av häradshövding P. W.
Lybeck, det s.k. Torsdagssällskapet, som nått en viss uppmärksamhet. 71)
Hagfors skildrar sällskapets öden och verksamhet på följande
sätt. 72)
”Torsdagssällskapet uppstod så att häradshövding
P. W. Lybeck, som misslyckats på ämbetsmannabanan, återvände
till hemstaden omkr. 1906, där han bodde med sin syster i den stora gården.
Han led av svårt hjärtfel och var dödsdömd, men han ville
gärna ha sällskap ibland och bjöd till sig Gånge, Gustaf
Hedström och mig. Han var då livad och spirituell, bjöd på
te och punsch eller toddy. Samtalen rörde sig mest om litterära ämnen
(Runeberg, Topelius, Tegnér, Tavaststjerna m.fl.), varvid man icke sällan
påtalade vår publiks kritiska lynne, då endast ringa erkännande
skänktes författare av andra rangen (Gånge och kanske P. W.
själv). Men ofta rörde sig diskussionen om fornnordiskt hjälteliv,
fornnordisk stil och dikt. P. W. hade alltid Snorre Sturlassons Konungasagor
på sitt bord och dyrkade de gamla nordborna. Gånge var ju mycket beläst
på området. Värend och virdarne hörde ock till P. W.:s
älsklingsböcker. Folklore och språkvetenskap var ett annat ämne,
och det var rent underbart, huru lätt de båda författarna klarade
filologiska knoppar, som forskarna grubblat över i årtionden. Allt
var naturligtvis uppåt väggarna, men det var trevligt att höra
på. I sitt sinne förundrade de sig högeligen över min brist
på filologisk fantasi. P. W. fick in i Finsk tidskrift en saga, vilken
han skrev på ett märkvärdigt språk, som vann mycket erkännande
i hans dödsruna, författad av Julio Reuter, om jag ej missminner mig.
Sagan skulle ådagalägga, att Odin ännu lever i folkets munde.
Det beprisade språket var en sammansmältning av Snorres stil, gammaljuridiskt
skrivsätt och allmogemål. För den, som känner allmogemål
är stilen onjutbar, men tonen hölls bra uppe, och det förundrade
mig, att Reuter, som är filolog, inte genomskådade sammanhanget. D.v.s.
det var inte medveten humbug utan en lustig dikt.” 73) [Språket
i Matts Mattson Dalabacka är
av samma stil.]
Detta litteraturhistoriska avslöjande av Hagfors kräver
en viss uppmärksamhet. Prof. J. N. Reuters nekrolog över P. W.
Lybeck ingick i Finsk Tidskrift något efter hans död. 74) Den
var mycket uppskattande. Reuter uppfattar Lybecks berättelser som ”folksägner”.
Om Mårten Timmerbas säger han: ”Vi återfinner här i
en egendomlig omklädnad ett motiv ur sagan om Odin, den gamla germanske vindguden
och hans vilda ridt, af författarens sagesmän bland den österbottniska
allmogen förlagdt till förra hälften af 1800-talet. Det var ett
motiv som lifligt anslog Werner Lybecks sinne för gamla traditioner, och
denna historia har han mer än en gång berättat i kamratkretsen”.
Hagfors'
undran över att filologen Reuter låtit lura sig är sålunda
fullt berättigad. Det tycks ha förbigått honom, att även
den lärde prof. Fredrik Böök i Lund helt föll för
P. W. Lybecks ”kärlek till det fornsvenska och forngermanska, sådant
det mötte honom i språk och tanke, i trosföreställningar
och sägner”. Enligt Böök hade P. W. L. ”också
upptecknat Sägnen om Lille Mårten Timmerbas ... och denna folksaga
är förvisso ett märkligt exempel på de uråldriga föreställningarnas
sega livskraft. Nytt och gammalt är här blandat om vartannat på
det mest fantastiska sätt ... Så hade Verner Lybeck hört
Närpesbönderna berätta och folksägnen bekräftar att de
nordiska traditionerna levde kvar i den svenska odlingens östra gränstrakter ...
Man kan endast beklaga att det icke blev honom förunnat att framställa
dem fylligare, sådana de mötte hans iakttagande blick i allmogens och
borgarnas liv ...” 75)
Man kan med Hagfors ej annat än
häpna över den okritiska uppskattning P. W. Lybecks fria fantasier
fick hos dessa två företrädare för vetenskapen.
De
uppfattade på allvar hans berättelser som uppteckningar av faktiskt
fortlevande folksagor.
Hagfors fortsätter: ”Folklivet, som herrarna
studerat på jaktresor, sammanträden och ting, pejlades djupt och fantastiskt
i stil med Matts Mattsson Dalabacka, 76) som ofta repeterades. Det
var en älsklingsidé hos P. W. och Gånge att vår svenska
allmoge härstammade direkt från vikingarne och hade i allt väsentligt
samma karaktärsdrag. Jag, som levat folkets liv, var barn i jämbredd
med dem i djup kännedom av detta samma liv. Jag opponerade ogärna, emedan
det var roligt att höra denna psykologi. En del erotiska upplevelser fingo
också en psykologisk och historisk belysning.
Jag var
nog en betydelselös medlem och satt mest tyst, men jag teg visst på
ett intressant sätt liksom Hedström. P. W. undrade en gång
över att jag så föga kunde göra mig gällande, vartill
jag svarade, att jag hade så ringa ”livserfarenhet och att mina studier
lärt mig stor försiktighet i omdömen angående språkfrågor
och om människor. Politik taltes just ej, inte heller vanliga anekdoter ur
tidningar ...”
Tonen var annars frispråkig och studentikos
i detta sällskap, med en viss anstrykning av frivolitet. Hagfors berättar,
att P. W. under dessa aftnar vann hans hjärta. ”Han (P. W.)
hade ett lågande temperament, kände många människor och
hade en så fri ställning, att han i det slutna sällskapet inte
använde den mask, vi ju alla behöva”.
Torsdagssällskapet
upphörde med P. W. Lybecks död 1911. Bland medlemmarna nämnes
även hans barndomsvän Gustaf Roos, dr Ernst Knape och
brodern Mikael Lybeck, som sporadiskt skall ha bevistat mötena vid
besök i staden. De nämnes dock ej av Hagfors, ej heller sällskapets enligt eget påstående yngste
medlem Einar Hedström, som 19081913 var föreståndare
för Mellersta Österbottens vandrande folkhögskola och kan ha varit
i tillfälle att med sin fader besöka sällskapet en eller annan
gång. 77) Knape kan ej ha varit med annat än något år,
eftersom han avgick från stadsläkartjänsten redan i okt. 1908
och bortflyttade från orten.
Så var det med Torsdagssällskapet.
Av Hagfors' skildring får man det intrycket, att sällskapet närmast
var tillkommet för att förströ P. W. Lybeck under hans sjukdom
och att den andliga underhållningen vid sammankomsterna mest bestod i att
lyssna till hans och Gånge Rolfs fantasier kring dunkla gåtor i hembygdens
och Nordens fornhistoria. Häri ligger även sällskapets litteraturhistoriska
betydelse: det gav resonans för P. W. Lybecks tankegångar och
sporrade honom främst genom Gånge Rolf att publicera sina skrönor,
som sedan av okritiska beundrare upphöjdes till nära nog vetenskap.
Men
visst kunde man ha roligt i Nykarleby på 1880- och 1890-talet. En som trivdes
utmärkt i sällskaps- och umgängeslivet i staden var just Gånge
Rolf. Hans Hågkomster ger
en alldeles annan bild av staden än Hagfors'. ”Brusande av ungdomslust
och livsglädje” kom han från huvudstaden till det stilla Nykarleby.
Snart hade han samlat omkring sig allt var staden hade av ungdom och societet.
Han nämner särskilt bröderna John, Werner och Mikael Lybeck, Fritz
Olson, Adrian Nyman, Oscar Calamnius, ”den evigt unge” Julle Sandström,
Viktor Olander, Alexander Sjöström, Axel Cederberg, Konstantin Wegge,
Hugo Grundfeldt, Germund Aminoff, Gusti Roos, Arvid Castrén, Alfred Herler,
Ville Eng, Bruno och Elis Häggblom, senare även Ernst Knape (fr. 1902)
m.fl. Bland damerna nämner han Nanna och Hildegard Burman, Mia Wennerström
(alla rikssvenskor) Aline och Sigrid Lybeck, Hilma och Elna Grundfeldt, Märtha
och Alfhild Castrén, Anna Olson (f. Appelberg), Lotti Dyhr, Bertha Herler,
Lotti Sandström, Maria Nylund, Betty Carlsson, Ester Backman, Helga Backman,
Berta och Gabriella Häggblom m.fl.
Bjudningar, baler, slädpartier,
maskerader och sällskapsspektakel avlöste varandra i oavbruten följd.
Gånge anförde fransäser och kottiljonger, var ”teaterdirektör”,
kommunal- och brandkårsman o.s.v. Bland teaterstycken som uppfördes
var Topelii ”Ett skärgårdsäventyr”, Blanches ”Järnbäraren”
m.fl. Inkomsterna festades upp vid gemensamma, glada supéer i rådhuset.
Inbjudna unga damer från Jakobstad deltog och på Runebergsdagen återgäldades
besöken i grannstaden. Äldre och yngre stadsbor slöt upp, och de
äldste påminde sig sin glada ungdom under Topelii ungdomstid. Att rida
hörde till nöjena och Gånge skaffade sig en egen ridhäst.
När Gustaf Hedström stiftade segelsällskapet ”Ägir”
1884 deltog man med iver i kappseglingar och regattor. Jaktföreningen ”Frida”,
som bildats av den intresserade jägaren K. F. Spolander vidgade möjligheterna
till jakt och friluftsliv. ”Sällskapsklubben”
eller ”Herrklubben”, som bildades ungefär samtidigt gav däremot
tillfälle till kortspel, dryckjom, sång och tal och sågs ej med
blida ögon av det ”fromma” Nykarleby, d.v.s. prästen, nykterhetsföreningen,
marthaföreningen, missionsföreningen m.fl. sammanslutningar, som vid
sekelskiftet bildades kring en mera andlig målsättning.
Detta
glada och sorglösa liv varade enligt Gånge tills ofärdsåren avbröt det hela. 78) Roligare blev staden inte under 1920- och 1930-talen.
De enda livsyttringarna av kulturell art utom seminariet var tillkomsten av Josef
Herlers sporadiskt uppträdande amatörteatersällskap och av hans museum samt Kuddnäs'
uppryckning från fattiggård till minnesmärke över Topelius.
Dessa små institutioner, som alla kämpade med svår penningbrist,
hade dock knappast någon större betydelse för seminarieundervisningen
eller för lärares och elevers trivsel och utveckling.
I övrigt
fortsatte livet som förut med kaffebjudningar, lotterier, basarer och andra
välgörenhetstillställningar familjerna emellan i bästa idylliska
1800-talsstil. Sedan busstrafiken kommit igång behövde man dock ej,
såsom Hagfors intygar, ”förtorka” i Nykarleby, utan kunde
lätt taga sig till Vasa eller Jakobstad eller rent av resa till Helsingfors,
Sverige eller kontinenten för att få litet omväxling. Att dessa
möjligheter flitigt utnyttjades av de flesta bland lärarna är allom
bekant. Man flydde staden så fort man kunde; miljön var för trång
i andligt avseende och staden för liten och obetydlig för att kunna
ge lärarna vid en så stor inrättning som seminariet den vederkvickelse
de behövde.
Bland en del stadsbor förefanns även, som vi
tidigare konstaterat i olika sammanhang, den åsikten, att seminariet och
dess lektorer var till skada för stadens utveckling. 79) Lektorerna
hade, påstod man, av ideella skäl bl.a. förhindrat en industrialisering
av staden och därigenom bidragit till arbetslöshet och emigration. Denna
åsikt företräddes särskilt inom de bredare lagren av stadens
invånare. Här hälsade man rent av seminariets indragning välkommen;
den hade ej skadat staden i ekonomiskt eller annat avseende, men däremot
möjliggjort en politisk förändring, som skulle föra staden
mot en ny utveckling. ”Det ser ut”, skriver en av företrädarna
för denna åsikt, ”som om det skulle råda en förbannelse
över staden sedan seminariet kom hit, men nu verkar det som om förbannelsen
skulle vara bruten sedan seminariet kom bort för nu har den ena efter andra
småindustrin fått fotfäste i Nykarleby ...” 80)
För
de flesta Nykarlebybor framstod dock seminariet som den axel kring vilken tillvaron
rörde sig.
En annan fråga är den, huru seminaristerna trivdes
i staden. De flesta var österbottningar från landsbygden, ehuru stadspojkarnas
andel ökade under 1950-talet.
Österbottningarnas antal uppgick
under åren 19441969 till i medeltal 66,29 % och de flesta var
landsbor, liksom fallet var även med icke österbottningarna. Från
Helsingfors var c:a 11 ynglingar, från Åbo endast 1 och från
Vasa c:a 9. De övriga stadsborna var från de österbottniska och
andra småstäderna. 81)
Trivseln var självfallet olika
bland seminaristerna. De som bodde inackorderade på olika håll i staden
kunde konstatera vad alla studeranden genom tiderna konstaterat överallt,
att en del tanter tog väl hand om sina inackordenter, andra inte. En svårighet
var att få tag på det ena och det andra i staden, berättar en
f.d. seminarist. Butikerna var illa försedda och överhuvudtaget var
det smått och inskränkt i staden. Den borde ha kunnat erbjuda seminaristerna
större möjligheter till kultur- och andra aktiviteter. Orienteringen
utåt blev lidande, i synnerhet som själva seminarieundervisningen som
sådan tidvis var av mindre god klass. Brostugan framstod för seminaristerna
som en oas i öknen; där fördes djupsinniga diskussioner kring de
mest skiftande ämnen. Några andra kaffestugor att tala om fanns ej
och på gästgiveriet, resp. Wiks hotell kunde en seminarist ej visa
sig utan att riskera svåra påföljder.
[Här är ett foto jag (L. P.) kallar ”Burkar på Brostugan”
och datum är den 4 februari 1960. Från vänster: Carl Gustav Sundman,
bor som pensionär i Nedervetil, Lars Pensar, bor som pensionär i Nykarleby,
Lars von Schantz, bor som pensionär en stor del av året på turkiska
delen av Cypern, Rolf Grandell, torde bo som pensionär i Virkby och längst
till höger, Ole Norrback, f.d. SFP-ordförande, minister och i skrivande
stund Finlands ambassadör i Grekland.] |
Små
kotterier bildades dock, såsom kring Josef Herler, stadens ledande kulturpersonlighet
under flera årtionden från 1920-talet framåt. Han ledde tidvis
kurser i talteknik vid seminariet och gav därutöver eleverna mycket
av sitt stora teaterkunnande. Det var dock endast de mest kvalificerade seminaristerna,
som upptogs i Josefs slutna sällskap, de flesta fick stanna utanför.
Själva naturen kring staden, älven, möjligheterna att vår
och höst komma ut till sjön och skärgården, friluftslivet,
idrotten och föreningslivet inom seminariet var en stor tillgång för
seminaristerna. De bildade även på 1920-talet en egen skyddskår,
till vilken praktiskt taget alla anslöt sig och som sedan verkade under flitiga
övningar till krigsutbrottet 1939.
Gymnastikklubben 192324.
[I seminariets festsal. Notera kakelugnen,
fönstren och direktorsprträtten.]
Kl. II vid seminariet
1897.
[Tyckte att bilden passade bättre i kapitlet Ett
sjunkande skepp.]
Eftersom de flesta av seminariets
elever var beroende av mathållningen på Kosthållet, var
denna detalj i organisationen synnerligen viktig. I allmänhet torde mathållningen
ha varit tillfredsställande, men på 1920-talet betecknas den av samtida
seminarister som helt enkelt bedrövlig. Det antyds t.o.m., att ”försnillningar”
pågick så att den personal, som åt på kosthållet,
höll sig med den bästa maten på elevernas bekostnad. För
att taga ett exempel: då det serverades fläsk och potatis, räckte
fläsket till bara för de fem första vid bordet, de övriga
fick nöja sig med sås och potatis. Direktor Hagfors, som satt överst
vid bordsändan, fick en riklig portion och tyckte att allt var gott och bra. 82)
Hushållet som sådant levde alltså bra på det, som eleverna
skulle ha ätit. Ett 30-tal seminarister åt vid denna tid på kosthållet. 81)
Senare förbättrades förhållandena och i varje fall under
åren 19201943 och 19441954 hade eleverna organiserat ett eget
bespisningsandelslag, 84) som åt på Burkebo. [Hos Maria Boman
på Seminariegatan 11. Seminaristerna fick säkert njuta av Bomans
pepparkakor.]
De fåtaliga nylänningarna, åbolänningarna
och ålänningarna tycks på få undantag när ej ha vantrivts.
Det torftiga livet på internatet gjorde det möjligt att stå ut,
säger en f.d. seminarist. Den stränga ordningen, som på senare
år utvecklades till ett slags halvmilitär perfektionism, gjorde det
kanske svårt att anpassa sig för mera konstnärliga och bohemiska
naturer, men hjälpte säkerligen det stora flertalet att vandra den rätta
vägen fram mot examen.
|