Såsom
tidigare nämnts övertog seminariet 1875 stadens lägre folkskola som övningsskola för de blivande lärarna. Den kallades normalskola till 1900, då det officiella namnet blev seminariets övningsskola. Den gamla benämningen var dock den vanliga
tills skolan upphörde.
Skolkursen var normalt sjuårig, d.v.s. två år i småskolan, vanligen kallad barnkrubban 28)
och fem år i den egentliga normalskolan. En omorganisation vidtogs vid sekelskiftet, då den s.k. sammansatta klassen hösten 1900 tillkom.
Övningsskolan hade då fyra klasser och den nya sammansatta avdelningen fyra avdelningar. Från hösten 1901 intogs även flickor
i normalskolan. Småskolan inlemmades i denna, och den så tillkomna övningsskolan blev sexklassig. Till 1908 var normalskolan inrymd i övre
våningen av seminariets verkstadsbyggnad. [Nuvarande bildningskansliet.] Skollokalen omfattade 4 små klassrum à c:a 30 kvms golvyta,
ett större klassrum, som tillika var samlingsrum vid morgon- och aftonbönen samt ett lärarrum. Elevantalet översteg sällan 10 per
klass och i småskolan 20 per avdelning. Den sistnämnda var placerad i ett stort rum i norra flygeln av seminariets huvudbyggnad. Dessutom disponerades
seminariets slöjdverkstad, gymnastiksal och sångsal.
Skolrådet J.
L. Birck har livfullt beskrivit pojkarnas och flickornas liv och läroår i ”barnkrubban”
och normalskolan i seminariet. Älvstranden och gräsmattorna var idealiska tummelplatser för barnen under olika årstider. Samhörigheten
med seminariet och seminaristerna var intim även om kvällar och söndagar, då smågossarna fungerade som ”pumpanpojkar”
åt lärarkandidaterna på deras speltimmar. Seminariets arbetsliv löpte jämsides med normalskolans och pojkarna rönte omedvetet
ett fostrande och kultiverande inflytande därav. För seminaristerna hyste man sympati och trivdes bra med dem som kandidater och lärare.
För lektorerna, som gick in och ut i klasserna, kände man djup vördnad. 29)
Bland lärarna väckte föreståndaren
vid denna tid, lärare Karl Fredrik Spolander 30) särskild respekt. ”Han hade högrest,
ståtlig gestalt med värdiga avmätta rörelser, svart hår och genomträngande blick. Han disciplinerade pojkarna med blotta
blickarna. Sällan behövde han för det ändamålet tillgripa sin ständiga följeslagare utomhus, promenadkäppen. Respekten
för honom var stor.” Som föreståndare var han fast, ordningsfull och praktisk, som lärare klar, saklig och fordrande. Någon
glad förtrolighet visade han ej mot eleverna, men ibland kunde han vara skämtsamt ironisk. Han blev aldrig häftig eller tjatig utan städse
kall och lugnt saklig i umgänget med stora och små.
Så lyder f.d. eleven Bircks omdöme. Det bekräftas av andra iakttagare.
31) Även lärarkandidaternas undervisning var av god klass, strängt övervakade som de var av seminarielektorerna -handledarna. Särskilt
lektorn i modersmålet K. J. Hagfors hade förmåga att
pressa sina kandidater till goda resultat. Satsanalysen ingav eleverna en känsla av sport och spänning, varje stycke i läseboken innehållsbehandlades,
uppsatsskrivning och handstil övades. Resultatet blev för de flesta eleverna goda insikter i modersmålet och dess användning. Detsamma
gäller kunskaperna i räkning och naturlära, där lektor A. F. Mennander nitiskt övervakade, att inga avsteg gjordes från den metodik han utformat med åskådning, experiment och logiskt formade slutledningar,
oftast framförda av eleverna med kritan i hand på skoltavlan. Huvudräkning övades varje timme. Någon läro- och exempelbok
i räkning fanns ej att tillgå utan eleverna fick utarbeta sina egna räkneböcker enligt lärarens anvisningar.
I geografi arbetade man under lektor V. K. E. Wichmanns översyn med metoder, som
påminner om den moderna skolans självständiga grupparbete. Kartkunskaperna var viktiga och kartor utarbetades av eleverna för varje
land och världsdel och redovisades gruppvis på svarta tavlan. Som lärobok användes Erslev-Modéen och senare Lagerblad.
I historia, där Wichmann likaledes handledde, lades huvudvikten vid lärarens framställning som ett nödvändigt komplement
till P. Nordmanns kortfattade och följaktligen torra läroböcker.
Som bredvidläsningsbok användes Boken om vårt land, vars
roll enligt Birck knappast kan överskattas, då det gällde att väcka intresse för fäderneslandets historia.
Teckningsundervisningen
var gammaldags, men linjalritning och lättare projektionsritning utfördes även. År 1903 blev Otto Nylund teckningslärare
vid seminariet och förnyade denna undervisning i grund både där och vid normalskolan. Träslöjden övervakades av verkmästarna Isak Thors och efter honom Anders Holmqvist. Gymnastiken följde tyska mönster och lektor Gustaf Hedströms modell. Idrott
och sport förekom ej. Skolsångerna inövades med notskrivning, formelsjungning, tonträffning och slutligen textsjungning. Tvåstämmiga
sånger var vanliga i de högre klasserna. Grunden till skolsångens relativt höga nivå i seminariet och normalskolan hade lagts
av lektor F. V. Illberg och efter 1897 av lektor I. E. Koskimies, som moderniserade undervisningen och bildade en stråkorkester
vid seminariet. 32)
Det var således en för folkskolförhållanden ovanligt gedigen uppfostran och undervisning Nykarlebypojkarna
fick i normalskolan vid denna tid.
De första flickorna intogs såsom tidigare nämnts 1901 och var 9 till antalet.
Under åren
18751923 hade normalskolan besökts av sammanlagt 1237 elever. Nedgången i elevantalet efter 1915 berodde dels på att skolstyrelsen
beordrat inskränkning av elevantalet i de två lägsta klasserna för att möjliggöra en effektiv undervisning. De avvisade barnen,
oftast från landsförsamlingen, kunde om de ville söka sig till landskommunens skolor i Soklot eller Kovjoki eller till Kyrkoby folkskola,
sedan denna inrättats 1923. Dels berodde minskningen även på att Nykarleby
samskola inrättats 1919, vilket ledde till att en stor del av eleverna övergick dit från 3. och 4. klasserna.
Skolans lokaliteter i seminariebyggnaden hade redan vid sekelskiftet blivit mer eller mindre otjänliga. Nya utrymmen behövdes för den
växande undervisningen. Genom nådig kungörelse av 14 juli 1899 skulle vid seminarierna inrättas en s.k. sammansatt klass med 4 års
avdelningar för de blivande lärarnas auskultering och övning. Till en början upphyrdes en tillfällig lokal på Smedsbacka
gård. I mars 1900 framhöll överinspektör S. Lönnbeck, att seminariets övningsskola behövde större lokaler. Ett
förslag, att seminariets verkstadslokal skulle ombyggas till normalskola förkastades av lärarkollegiet 1902. Man ville ha en ny, tidsenlig
normalskolebyggnad.
I dec. 1904 meddelade stadsfullmäktiges ordförande, överlärare K. F. Spolander, att Överstyrelsen
för skolväsendet till senaten ingått med framställning om att ny, lämplig skollokal av sten borde uppföras för övningsskolan
vid seminariet. Nödiga byggnadsritningar förelåg redan och hade godkänts av lärarkollegiet. Spolander hemställde nu till
fullmäktiges beprövande, om ej skäl förelåg att staden utan ersättning skulle upplåta de s.k. stenhustomterna vid torgets västra sida för ändamålet. Tomternas areal omfattade 4963 m² och skulle genom sitt fria och torra läge bereda
elevernas en lämplig lekplats. |