De äldre handelshusens historia i Nykarleby är höljd i
dunkel, emedan branden
1858 förstörde praktiskt taget alla privatarkiv. Dit hör
de turdinska, hammarinska, bergerska, lindqvistska, lithénska, dyhrska och lybeckska arkiven som tydligen slukades
av lågorna. De delar som ev. räddades, har senare förskingrats.1)
1) Bland J A Lybecks gamla böcker, inropade på auktion på
Kuddnäs 1868, fanns enligt Z. Schalin en långkladd från
17961809. Schal. saml. i Helsingfors universitetsbibliotek.
Så mycket större värde har därför handlanden,
rådmannen Carl Josef Collanders affärskorrespondens.
2)
2) Bref Copie Bok. Herlers museum, Nykarleby, som till en del har
blivit bevarad. Den omfattar tioårsperioden januari 1845 till
Collanders död i mars [april] 1855. Den erbjuder mycket av intresse genom
att man här kan få en viss kunskap om nykarlebyköpmännens
affärsförbindelser med såväl utländska som
inhemska företag och personer, och hur de lyckades eller misslyckades
i sina affärstransaktioner. Collander kan häruti betraktas
som typisk för sin tids handelsmän i staden.
[Collanders gravsten. ”Här hvilar råd- och handelsmannen Carl Joseph Collander född 18 11/2 11 död 18 17/4 55”. Lyckades tyda ”Ps. 145 ... Herren är rättfärdig”, men en googling gav ”Ps. 145:17 Herren är rättfärdig, han älskar rättfärdigheten; de redliga skola skåda hans ansikte.” Gravvården i bakgrunden. Förstoring.
Det finns ju ett otal föreningar i staden, men en saknas: Föreningen för vård av gravvårdar. Korset har en spricka, men om det sköra gjutjärnet reparerats eller håller på att gå i bitar kan jag inte avgöra.
Foto: F.L. 8 juli 2004. (Inf. 2022-10-26.)]
Collander var hemma i Kristinestad och föddes den 13 febr 1811.
Hans föräldrar var handlanden Carl Magnus Collander och rådmansdottern
Margaretha Hannelius. 1825 fick han anställning som handelsbetjänt
i Nykarleby hos Matts Lithén och öppnade egen butik 1835.
Redan 1836 valdes han till rådman. Han ägde tillsammans med
Gustaf Turdin (till 1838), Matts Lithén (till 1843) och J.A. Lybeck
fregattskeppet Emelie om 180 läster tills det såldes
samt 1/4 av briggen Paulina om 64 läster, tillsammans med
C.J. Berger, Petter Abr. Lybeck och J.A. Lybeck. Den förliste 1838.
Vidare ägde han den 1854 byggda slupen Nahebe om 19 läster
samt 5/32 av stadens beckbruk.
På 1840-talet arbetade han i kompanjonskap med J.A.
Lybeck tills denne insjuknade i struptuberkulos och började dra
sig tillbaka från affärerna. Av honom köpte han 1/4 av gården
nr 17, som han ägde till sin död.
Collander var under sin hälsas dagar en av de mest energiska borgarna
i staden, livligt verksam till stadens bästa på många
områden. Bl.a. hörde han jämte Adolf Hammarin och J.A.
Lybeck till dem som reorganiserade stadens brandväsen och genomdrev
en utmönstring av eldfarliga hus och bostäder på 1830-
och 1840-talen. Att hans arbete värdesattes framgår av att
han redan vid 25 års ålder valdes till rådman. Han anlitades
även flitigt av utländska affärsmän som ombud för
ekonomiska transaktioner av olika slag: växelaffärer, uppbörd,
bevakning av fordringar i konkurser m.m., vilket visar att han åtnjöt
förtroende hos dem. Han tillhörde den topeliuska umgängeskretsen
och förekommer ofta i Z. Topelius dagböcker. Han omnämnes
även av denne som en tidigare olycklig beundrare av Rosa Lithén,
Emilie Lindqvist m.fl. bland de dåtida nykarlebyskönheterna.
Collander gifte sig den 20 juli 1843 med Angelique Paulina Berg, f i
Gamlakarleby den 10 juli 1823 och dotter till provinsialläkaren Sven
Petter Berg och Catharina Henrietta Gummer. Familjen Collander hade flera
barn, bland dem Paul, f i Nykarleby den 11 dec 1848, d i Helsingfors den
13 april 1922, medicinelicentiat och bataljonsläkare vid olika skarpskyttebataljoner
18811902.
Collander drev från mitten av 1830-talet exporthandel
med beck, tjära, trävaror och spannmål på Medelhavet
(Livorno, Marseille), England (London, Hull, Liverpool), Preussen och
Tyskland (Hamburg, Altona, Lybeck, Danzig, Pillau, Memel), Danmark (Kiel,
Köpenhamn, Helsingör), Sverige (Stockholm, Umeå) och Ryssland
(Riga, Petersburg, Kronstadt). Importvarorna bestod av salt, kolonialvaror,
tyger, järn och mjöl. [Karta.]
De inhemska varorna, såsom tjära och trävirke levererades
av tillverkarna till staden, medan becket brändes eller kokades i
stadens beckbruk,
för det mesta av tjära, som ej hade kunnat säljas eller
upplagras någon längre tid. I returfrakt tog bönderna
leverantörerna salt, järnvaror, tobak m.m. ur köpmannens
lager. Under snöfattiga vintrar var tillförseln till staden
dålig, liksom även utförseln. Från novdec
till juni var stadens hamn i regel ej trafikabel på grund av ishinder.
Handelsöverenskommelserna träffades i allmänhet redan under
vintern för leverans vid första öppet vatten. Den långsamma
postgången var ett stort hinder i affärerna, liksom avsaknaden
av banker och växlingskontor. Betalningen skedde oftast genom växlar
till affärsbekanta och mäklare i de nämnda länderna
med en viss osäkerhet som följd.
Exporten och försäljningen skedde ofta på kommission,
vilket kunde medföra långvariga fördröjningar och
stora förluster. Över huvud synes nykarlebyköpmännen
ha haft svårigheter att överblicka den merkantila situationen
och de ofta snabba växlingarna i marknader och priser utomlands.
Blockad- och krigshot var risker som man ständigt fick ta, utom de
vanliga riskerna med sjöfart i dåligt utmärkta, mestadels
obelysta och av grund uppfyllda vatten, ofta under hårt väder
långt fram på hösten. |