[Prästgården från sydost sommaren 1958. Mangården, den
vita byggnaden, uthuset närmast den och drängstugan med vitt tak finns
kvar. Hela bilden (530
kB).]
Till prostgården kunde man gå in genom paradingången
eller köksingången. I köksfarstun fanns också en trappa
upp till ett av vindskontoren, dörren till köket var till höger.
Innanför den stod vedlåren och vattenämbaret med sin skopa av
järn. Alla var välkomna att ta sig en slurk när man kom in. Det
smakade på ett speciellt sätt med järnet och det kalla vattnet.
Det hände alltid nånting i köket, Momi och ”jungfrun”
stökade och bakade. Doften av brödet var ljuvlig och man fick alltid
smaka när det var nybakat, med seghård skorpa och mjukt innanmäte.
Särskilt lyser en vinterkväll när vi kom från Helsingfors.
Det var kallt, sent och tröttsamt och vi kom in i det varma, doftande köket
och fick nybakade hålkakor med smältande smör.
Vi gick ut på inköpsrundor med Momi, ofta kombinerat med en visit någonstans. Man kunde köpa glasspinnar nere i allén,
som fortsatte prostgårdens björkallé ända in i Nykarleby.
De var gröna och hade smak av päronessens och sackarin. Där kunde
man svänga till vänster och gå förbi Barnhemmet.
Jag tittade på barnen som hängde på gatan utanför eller
skymtade i fönstren. Jag tyckte synd om dem. Gick man sedan rakt fram kom
man till Mejeriet. Dit gick vi ofta.
Det var ett spännande ställe där det ekade av rostfria kärl
som klang i golv och väggar och där golvet var fullt av skummjölksskum.
Mjölklukten var stark, lite kall och kväljande. Tanter i vita rockar
och hucklen mätte upp mjölk och grädde i Momis medhavda kannor.
Vi
gick och hälsade på folk som var ensamma eller som hade skador, som
måste bli tillsedda. Momi var ju utbildad sjuksköterska. Ibland fick
vi stanna ute och vänta, ibland fick vi komma med in. Efter Bombnedslaget
minns jag en stor, nästan vuxen flicka som blivit träffad av en granatskärva
i armen. [Ingen skadades i Nykarleby/LP.] Hon hade ett otäckt sår fullt
av var och röda linjer rann uppför armen. Om de nådde hennes hjärta
skulle hon dö och Momi talade strängt till dem som var omkring henne.
Jag har ofta undrat hur det gick för henne.
Vi skickades till Bageriet för att köpa jäst och bröd. Det var Ulla som lärde oss
att man fick bita i det nybakade, varma brödet under hemvägen. Jag minns
min förfärade förtjusning när hon gjorde det första gången.
En gång hade vi ätit upp ett halvt bröd. Men det var alltid lovvärt
att äta.
Var det faktiskt Morfar som lärde oss den vanvördiga
sången ”Söner av åtta franska bröd?” Vi brukade
sjunga den på hemvägen från Bageriet. Han kunde en annan också,
som han sjöng medan han marscherade runt i vita långkalsonger:
”Frälsningsarmén här tågar fram fram
fram
och snoret ur Snåres näsa rann rann rann.”
Snåre
hade funnits på riktigt i Frälsningsarmen i Borgå.
Morfar
lärde oss vår första nonsensvers:
”Jag hör på grodans kvitter
Bland tallens gröna
blad
Den sången gör mig bitter
och därför är
jag glad.”
Han berättade att han
hade två tvillingbröder, Grobus och Filippus. Filippus talade fort
med pipig röst och tyckte mycket om snask och hade ofta ont i magen. Grobus
talade långsamt med dov röst och var djupt pessimistisk. Filippus talade
brakotjetska och Grobus talade brakobratjska. De bodde i en stor golvklocka. Morfar
ställde sig bakom den och sen hoppade nån av hans tvillingbröder
fram. Och de var tvillingar alla tre.
Irmelin
Grobus och Filippus var inte riktigt lika gamla som morfar själv. Han hade
framfött dem (ur sitt huvud givetvis) omkring 1914 när Forsbloms bodde
på Petersgatan, när hans döttrar var små och mormor hade
bett honom leka med dem. När döttrarna blev stora, lade sig Grobus och
Filippus i ide, de vaknade upp när Heddi och jag kom i ålder för
dem. Senare presenterades de för våra yngre kusiner, och till dem sällade
sig småningom en Moster Corinda.
Heddi
Jag älskade att klä ut mig och en gång kom jag insvävande
till morfar i några gamla, tunna gardiner och talade om att jag var älvadrottningen.
Han tittade upp på mig över glasögonen. Så reste han sig
från bordet och bugade sig och sa:
Då är jag Tolvakungen!
och så dansade han med mig.
När man gjorde nånting dumt
sa morfar: Lek ej med elden, minns hur det gick för Erik och för
Alarik. Den ena en sten i huvudet fick, den andra dog på ett ögonblick.
Namnen Erik och Alarik hörde ihop, så det var ju klart att deras ende
son fick heta Erik.
Morfar var mycket snäll, han sa aldrig nej om man
bad honom om nånting. När Momi nekade oss att göra något
kunde han säga lite lågt: Sucka mitt hjärta men brist icke,
den vän du vill ha får du visst icke. Varför inte det?
kunde vi fråga. Det ena du vill det andra du skall, så plägar
det gå uti dylika fall, svarade han då. Fast då kunde man alltid
”knyta näven i byxfickan”. Jag säger inte vem som sa
så, kunde han tillfoga till det mesta han sade. Han lärde oss en ramsa
som man inte fick säga när Momi hörde på: ”Finemang
sa Mobergskan när rumpan sprack på Brobergskan!” Mobergskan var
en barnmorska i Borgå när morfar var liten. Ibland hann han säga
första raden och när Momi då hyschade åt honom tittade han
finurligt på oss, vi visste ju fortsättningen.
När han uppförde
sig ”ovärdigt” slutade det alltid med att Momi kom in i rummet
och sa: Nåmen Alarik, då! och då hummade och brummade
han och blev ordentlig igen. Deras rollfördelning var sådan, Momi stod
för allvaret, det var hon som till vardags upprätthöll den prostliga
värdigheten, hon som ombesörjde bestraffningarna, morfar var den som
fick lov att leka.
Vi gick i kyrkan. Det var ganska tråkigt,
för att hålla oss snälla matade Momi oss med halva sockerbitar.
Jag satt och tittade upp i taket som var fullmålat med svartmuskiga änglar,
som blåste i lurar och trumpeter med runda, röda kinder. Ut ur lurarna
slingrade långa band av bokstäver. En sorts pratbubblor. Jag försökte
sjunga med i psalmerna genom att titta på Momis mun och försöka
gissa vad hon sjöng för ord. Och dessemellan predikade morfar uppe i
predikstolen, med den gyllene duvan svävande över sitt huvud. Efteråt
stod Momi och tog folk i hand och pratade.
|
[Änglar i kyrktaket. Foto: FL, juli 2005. Daniel
Hjulström och takmålningarna i Nykarleby kyrka av Kari Appelgren.]
Det kom bombplan över Nykarleby också ibland. Det fanns ett bombhål
bortom kohagen. Det var allmän mörkläggning och alla fönster
täcktes med mörkblå rullgardiner. Jag minns hur jag satt på
en pall i mörkret tillsammans med morbror Erik medan han hörde på
nyheter från Fronten. Det enda som lyste var radions gröna och gula
lampor och Eriks pipa, som glödde rött när han satt och sög
på den. Man måste vara alldeles tyst medan Erik lyssnade på
den malande finska rösten.
Morbror Erik hade blivit sårad. Han
hade sår i sin rygg. Ulla pysslade om dem i solen på prostgårdstrappan.
Det största var rött och gulaktigt och ännu fullt av var och hon
tvättade försiktigt med bomull och ritade en rand av gul jod runt det.
Det gick parallellt med ryggraden och han försökte klia sig med ena
handen, ett finger på var sida om såret. Ulla sa att nu läker
det snart när det har börjat klia. Efter skadan tror jag inte att han
behövde kriga mera. Istället blev han flottare och ibland kom han hem plaskvåt och iskall och Momi beskärmade sig
och talade om hans lungor.
När bombplanen kom mullrande gick vi in
i Arkivet, där morfar förvarade kyrksilvret och nattvardstillbehör
och en massa böcker och papper. Nångång när jag var sjuk
fick jag av nattvardsvinet. Jag tror att det var vid någon av bombnätterna,
jag ser mig ligga i en tillfällig bädd på en soffa i Kansliet.
Arkivet hade en tjock dörr av grönmålad plåt. Den fanns
på innerväggen av Kansliet, som Morfars arbetsrum hette. En gång
förrättade han en vigsel där och brudparet knäböjde på
två små pallar klädda med röd sammet och kantade av bolltofsar.
Annars satt han där vid ett skrivbord och skrev predikningar.
Framför
honom stod en skål med vattlingon. Morfar hade sockersjuka och fick inte
äta sötsaker.
Inga berättar om en skål karameller som
han alltid hade på sitt arbetsbord när hon var liten.
Irmelin
Såvitt jag vet blev Nykarleby
bombat bara en gång, i mars -44 [februari/LP]. Tutu var inte med. Hemma
i Helsingfors hade hon sagt att: i Nykarleby finns det inte ens skyddsrum, så
säkert är där, dit kommer inga bombplan, det är för långt
borta. [Och Jacob Södermans mormor sade i
Nykarleby bombas inte.]
Det var första kvällen, och jag låg
nerbäddad på rokokosoffan i salen, dörren till sängkammaren
där Heddi skulle sova med mormor och morfar stod öppen. Inga och hennes
lilla Ninni sov i övre våningen. Tutu hade, i ett som hon senare påstod
vara ett sista försök att få mig intresserad av dockor, givit
mig en babydocka i nästan naturlig storlek. Huvudet var av papier-maché,
kroppen hade hon sytt och stoppat själv och klätt i riktiga babykläder,
mina och Heddis avlagda. Jag blev mycket rörd över hennes möda
och en lång tid släpade jag med dockan överallt, hon hette Blåöga.
Hon låg någonstans i närheten och sov på en stol, jag ville
inte ha henne i sängen, hon var för stor och hennes huvud var för
kallt och hårt.
Jag hade vid den tiden en skatt av mera portabelt
slag som jag hade i sängen. Det var ett postkort. Det föreställde
en familj vita möss till sjöss i en ansjovisburk med ett lönnlöv
till segel. I en jolle av valnötsskal satt en musflicka i ljusblå klänning,
det var jag. I jollens kölvatten stod ett litet ord som jag kunde läsa:
TOVE.
Bäst jag låg där, varm och behagligt sömnig,
kom där ett vinande, dånande brumtjut som slutade i ett brak
det blixtrade utanför prostgården var inte mörklagd
jag visste genast vad det var och störtade upp. Genom den öppna sängkammardörren
såg jag eldsken, och där låg ju Heddi jag försökte
springa dit så hörde jag mostrarna och mormor springa och ropa
benen darrade under mig så jag föll omkull, och där låg
jag när dörren till tamburen öppnades och Inga ropade: Kom
till morfars arkiv, skynda!
Eldskenet som fladdrade över sängkammarväggarna
var inte farligt, det hade fladdrat hela kvällen och kom från en brasa
i kakelugnen.
Vi samlades i arkivet som hade betongväggar och ståldörr.
Men belysningen därinne kom från en glödlampa i sladd till en
stickkontakt ute i kansliet, så dörren måste stå på
glänt.
Därinne var det hyllor runt alla väggar med viktiga
saker, ett bord och några stolar i mitten. Vi satt insvepta i filtar och
väntade. Då och då gick mostrarna ut. Inga gick huset runt med
ficklampa och kom tillbaka och rapporterade att en del söderfönster
hade hål av bombskärvor. I Tusculum låg det fullt av skärvor
på golvet. Hon var skakad, just den kvällen hade hon flyttat sig och
Ninni från Tusculum till Masculum som vette åt trädgården.
Ingen eld någonstans. Morfar ringde, och efter en stund kunde han berätta
att det rört sig om ett eller två plan som möjligen kommit vilse.
Ulla kom med Blåöga som jag så kallhjärtat lämnat efter
mig, och mitt musfamiljskort som jag blev mycket glad över.
Prostgårdens södergavel var perforerad. En skärva hade flugit
in genom ytterväggen, genom en gång, in genom en garderobsdörr.
Den hade skurit hål i morfars bästa svarta kostym, och fastnat i garderobens
innervägg. Mormor muttrade förargat citat ur Fänrik Stål:
”tocken! som skjuter för mig platt fördärvad rocken! som jag
idag bär på mig andra dan ...” [von
Törne.]
Sen gick vi till sängs igen.
Tre bombgropar
inspekterades följande dag på andra sidan kohagen, nära den stora
rian som begränsade vår södra horisont. Några bomber hade
fallit i älven och till somliga ortsbors förvåning rent av gjort
hål i isen.
Jag antar att mormor skaffade
mörkläggningsgardiner efter det.
Jag skickades till Dagsmark,
men kom tillbaka när det blev sommar. Hela den sommaren samlade Heddi och
jag bombskärvor. Vi sparade dem i en särskild skoask. De var mycket
tunga, också de små, och de hade lustigt knorriga kanter- |
[En del av staden omkring 1935. Prästgårdsrian på fältet
i överkant stod ungefär där Hagalunds
personalparkering finns i dag. Hela
bilden (430 kB).] |
Heddi
Prostgården hade en utetupp. Den
låg ganska långt borta, förbi lidren med Ödebovägen,
förbi Drängstugun. Där fanns tre stora hål för vuxna
och två mindre hål för barn, på lite lägre nivå.
Varje hål hade ett prydligt lock som skulle sättas på. På
sommarn kunde man titta ner på ett surrande svart moln av flugor genom hålen.
Sittbrädet var så högt över marken att man knappast behövde
tömma, högarna sjönk ihop efterhand. Om man gick bakom tuppen kunde
man se dem, toppformiga under varje tupphål. Säkert kunde man spionera
på folk om man ville. På sommarn var det svårare, det växte
tvåmeterhöga brännässlor som insynsskydd bakom tuppen. Att
gå på tuppen tillsammans var naturligt och trevligt. Där kunde
man i lugn och ro sitta och prata och ingen var generad för eventuella ljud
som hördes under proceduren. Men det var besvärligt under vintern, kallt
om baken, lång väg att pulsa i snön för en liten som hade
bråttom. På natten använde man pottor som täcktes med en
tidning. Istället för tupppapper fanns det en ”stjärttrasa”.
[Prästgårdens drängstuga (vid Gustav Adolfsgränd) utanför
staden klarade sig vid branden
1858. I början på 1970-talet bedrevs där juniorverksamhet
och möjligen också söndagsskola. Det enda jag kommer ihåg
från lokalen är en modell av en negerby (som det hette på den
tiden) och en sparbössa i form av en neger som bockade när man satte
i en slant. Lånade mina ABI-82-skor från Missionsstugan, som då verkade i byggnaden.
Foto: F.L., den 9 juli 2004.]
Om pottor
berättades en historia som jag tror var sann. När Momi och morfar gjorde
besök i gårdarna, bjöds de ju på förplägnad av
olika sort. En gång bestod den av en stor filbunke som serverades mitt på
bordet, man fick varsin sked att äta med ur samma potta. För det var
det, filbunken låg i en jättestor porslinspotta med vackra målade
blommor. Momi mumlade nånting tveksamt, men värdinnan försäkrade
henne:
Int ha vi nånsin använt den till sitt rätta
bruk, de e den för fin till, vi köpte den på auktion från
gamla prosten.
Bastun låg långt borta i en kohage. Dit
vandlade man i en liten tropp, damer för sig och herrar för sig. Fast
det hände att Irmelin och jag fick bada med morfar och mormor. I bastun använde
man bastukvastar av björk som man slog sig på ryggen med när svetten
hade börjat rinna. När det skulle bli bröllop, tillverkades en
hemsk brudgumsbastukvast med tisslar och nässlor. Jag vet inte om den användes,
men brudgumsbastun var förenad med mycket ståhej.
En gång
på hemväg från bastun råkade jag trampa i en färsk
kopannkaka och kände hur smeten pressades upp mellan tårna och hela
min fina basturenhet gick förlorad.
Det fanns alltid vuxnor som
hade tid med en.
Jag fick åka till andra ställen på pakethållaren,
oftast var det Ulla som cyklade. Hon berättade om älvor som dansade
och som kunde försöka röva bort en när man åkte genom
dimman. Jag drog in mina ben från den kalla fukten och kände hur det
pirrade längs ryggraden. Ulla ville gärna skrämmas lite. Hon berättade
historier med hemlighetsfull och dunkel röst och hon kunde visa en sak och
berätta om den och just det att hon höll den i sin hand var bevis för
att historien var sann. Pärlemors tänder, till exempel. Hon hade egna
smeknamn på oss. Jag var hennes lilla Gumilunta.
Ibland gick vi ner
till älven och simmade. [Prästgården hade en gång i tiden
ett eget simhus.] Vattnet var brunt och klart
och det forsade kring stenarna. Det var spännande att simma ut till en sten
och känna hur strömmen försökte ta en på vägen,
nå fram till stenen och hänga sig kvar och låta kroppen svänga
och svansa i strömmen. Det var nog lite farligt också, när jag
var mindre minns jag mest lugna plaskturer i Andra Sjön. Men den låg
ganska långt borta, man fick cykla dit, åka pakethållare. Där
lärde jag mig vad jag räknade som mitt första simsätt
att vandra på händerna i det långgrunda vattnet och låta
kroppen flyta i vattenytan. Småningom kunde jag släppa med ena handen
och så, medan hakan sjönk ner i vattnet, korta stunder fäktande
hundsim med båda händerna.
Morfar behövde inte simma, han
kunde flyta på rygg av sig själv. Han brukade ligga längre ut
och man såg bara näsan och tårna över vattnet. Kanske lite
av magen också.
Morfar brukade sova middag under ett Slummertäcke,
virkat av många små lappar i olika färger. Han låg på
ena sidan och stack pekfingret i det översta örat för att inte
bli störd. Jag försökte göra efter, men mitt finger trillade
ut.
Murre brukade krypa in under överkastet på deras dubbelsäng
och sova på dagarna. Ibland kröp jag själv in där och gjorde
mig så liten och rund jag kunde. Momi förstod genast att det var Murre
och blev förskräckligt förvånad när jag avslöjade
mig.
Ibland fick jag ligga mellan Momi och morfar när morfar bad morgonbön,
som han gjorde varje dag innan de steg upp. Hans böner började ofta
med ”Käre Herre Jesus”. Jag försökte förstå
vad han sa, men det var oftast allmänna uppmaningar om att Jesus skulle vända
sitt ansikte mot oss och låta sin nåd lysa över oss. Och han
skulle hjälpa oss att öppna våra hjärtan. Lite för underligt
för att vara spännande. Ett lysande ansikte över våra öppnade
hjärtan.
Nu får det mig att tänka på Christian Barnard.
Faktum
var att jag aldrig förstod riktigt vad han talade om. Det drev mig att när
den tiden kom studera religionshistoria och religionspsykologi på universitetet
i Lund. Kanske förde det mig en aning närmare förståelse.
Men fortfarande är de gudliga orden i vägen för min egen religiösa
övertygelse. Som liten reagerade jag mot det där med hjärtan. Lyckan
och sorgen sitter i magen, det kunde jag alldeles tydligt känna. (”Hjälp
oss att öppna våra magar för Din Nåd ...”)
Lite
klokare blev jag när jag sent omsider läst hans lilla avhandling om
den Heliga Birgitta, ”Sancta Birgitta såsom bärare af den medeltida
mystikens praktiska grundtankar” (Helsingfors 1911). Han talar där om
vikten av att stå öga mot öga med Gud, om mystikens funktion som
vitalisering av bibelordet. Jag ser att det jag reagerar emot är den tunga
synden och skulden som belastar oss från födseln, livet som en enda
lång och ofta smärtsam knådningsprocess som till slut skall få
degen att jäsa upp i himlen. Bortvisandet av mystiker som drar sig undan
från världen och ”redan till detta lif förlägga ett
tillstånd hvaraf vi först efter döden bli delaktiga”. Den
stränga och straffande guden, den vanmäktiga, ömkliga varelse som
han skapat, som intet förmår utan hans hjälp.
Ja, det var
det han predikade om, men han var inte uppgiven och vanmäktig, han stred
mot övermakten som en Don Quijote och hans vapen var kärlek, kärleken
som övervinner allt.
|
Irmelin
Sandman Lilius och Heddi Böckman (1996) Hand i hand, sid. 266277.
Lars Pensar tillhandahöll med kommentarer markerade med LP.
Läs mer:
Prästgården i kapitlet Fakta.
Min
röda karamell av Irmelin Sandman Lilius utspelar sig också på
prästgården.
Bomber
över Nykarleby av Lars Pensar.
(Inf. 2006-01-14, rev.
2012-02-09
.)
|