2. Den första
bilen
På 1930-talet var bilar ännu ganska sällsynta
på våra vägar. I lilla Nykarleby, kallad ”Nordens Betlehem”
med sina knappa tusen invånare, var det inte många som hade en bil.
Min far var en av de lyckligt lottade. Han hade en A-Ford
av 1930-års modell. Den var hans stora stolthet. Så hade den också
nästan kostat honom skjortan. Han putsade den och höll den skinande
blank.
Ibland åkte vi på den krokiga
vägen till grannstaden Jakobstad, där farfar och farmor bodde. Men när
klockan närmade sig den tid, när turbussen från Jakobstad skulle
komma, gällde det att hålla sig på sidan om vägen isynnerhet
i kurvorna, så att det inte skulle bli kollision. I de värsta kurvorna
gav man också ljudsignal för att varna eventuella resande.
Det
sades att i Nykarleby varje gumma hade sin ko och sin seminarist. Kon gav henne
mjölk och seminaristen betalade hyra för det rum som han hyrde. Nykarleby
hade Finlands enda svenskspråkiga folkskollärarseminarium som utbildade
manliga folkskollärare.
Utanför staden
fanns en grind. Den vaktades av en
gammal halt gumma. Utanför grinden ner mot Andra sjön fick stadsbornas
kor gå gratis på bete. Korna hämtades hem på kvällen för att
mjölkas. När far åkte genom grinden öppnade den gamla gumman
den och far kastade åt henne en slant på marken. [Den
första bilen av Erik Birck.]
|