[Projektets upptakt i föregående kapitel.]
Tillkomsten 19491950
av den nya bad- och tvättinrättningen invid kraftverket och Topeliusparken uppfattades inom staden som ett praktiskt problem, ej som ett estetiskt
eller kulturellt. Att byggnaden stängde den berömda utsikten över älven för husen vid Lybecksgatan tycks man ej ha reagerat för.
Tre gamla stadsbor, nämligen Einar Hedström, Henrik Wik och Maria Castrén protesterade emellertid kraftigt mot placeringen av den i och för sig nödvändiga inrättningen. Ute i landet väckte byggnadsplanerna
en häftig kritik. Stiftelsen Z. Topelius' barndomshem slog alarm. Kulturpersonligheter i hela Finland protesterade mot bygget. Dr Paul Nyberg insände
som ordf. i stiftelsen en protestskrivelse till stadsfullmäktige, daterad den 16 juli 1949. Den anlände till stadsfullmäktiges ordf. Joh.
Åbonde den 20 juli, två dagar efter det att arbetet på byggnaden redan vidtagit. Protesten föredrogs ej i fullmäktige utan undertrycktes
till den 19 jan. 1950. Då skrivelsen sedan gick till stadsstyrelsen för utlåtande, var bygget så gott som färdigt, varför
den ej föranledde någon åtgärd.
Nyberg framhåller i sin skrivelse, som aldrig företetts allmänheten i Nykarleby,
att stiftelsen med oro och beklämning erfarit, att ett av ortens vackraste landskap, strandpartiet ovanför älvkröken vid Nybrobacken,
löpte fara att totalt förvanskas och förfulas genom den annars nog så nyttiga inrättningen. Han önskade staden all möjlig
framgång i sina strävanden att förbättra levnadsvillkoren för sina invånare, men här var det fråga om sådana
oersättliga kulturvärden, som allra minst en liten stad hade råd att offra i kampen för tillvaron. Enligt stiftelsens åsikt fanns
det i Nykarleby två stadsdelar, vilkas skönhetsvärden man under alla omständigheter borde slå vakt om och vilka därför
borde förbli oförändrade, nämligen området kring bron och den nu ifrågavarande strandremsan vid Topeliusparken och Lybecksgatan.
Dessa partier bestämde i hög grad stadens utseende och gav den sökande främlingen de starkaste skönhetsintryck. Älven var
för Nykarleby en oförliknelig naturtillgång och vid bebyggelsen av dess stränder borde på det mest finkänsliga sätt
hänsyn tagas till dessa skönhetsvärden.
”Strandremsan vid Topeliusparken.” Här finns nu ljusparken. På förstoringen syns en stock som går ner till älven. Den är troligen till för att släpa upp klappbryggan.
Stefan Ågholm tilhandahöll. Stig Haglund digitaliserade.
(Inf. 2021-06-10.)
Det är en heder för staden, framhåller Nyberg vidare, att ha fostrat män
sådana som Zachris Topelius, Mikael Lybeck, Paul Werner Lybeck, Victor Malmberg, R.R. Eklund, Woldemar Backman, Ivar Heikel. Med staden förknippas
ytterligare namn som Joel Rundt, Ernst V. Knape, Gånge Rolf med flere. Staden har för att hedra tvenne av dessa sina mest bemärkta män
givit deras namn åt Lybecksgatan [Gatan uppkallad efter farfadern Janne Lybeck.], Topeliusgatan och Topeliusparken. Detta förpliktar staden att vårda sig om dessa gator och parker
med den största hänsynsfullhet. Därför vore bebyggandet av den ifrågavarande platsen en gärd av oförlåtlig pietetslöshet
mot dessa i hela Skandinavien kända litterära stormän. Den lybeckska gården, som dock utgör en av stadens få monumental
byggnader och som jämte sin närmaste omgivning i kulturhistoriskt avseende äger ett stort värde, bleve totalt skymd och skulle inte
mera göra sig gällande, om en modern, dominerande byggnad placerades vid dess sida. I gårdens norra vindskammare bodde Topelius under sina
talrika senare besök Nykarleby. Den utsikt över älven mot Kuddnäs, som han älskade framom alla andra platser i staden och som tidigast
öppnade bröderna Lybecks sinne för naturens skönhet, bleve nu brutalt avklippt och för alltid avlägsnad från stadsbilden.
Stiftelsen
ansåg sig förpliktigad att framföra de allvarligaste betänkligheter beträffande den planerade åtgärden, som dessutom
enligt dess uppfattning stod i strid med stadens byggnadsordning och gällande stadsplan. Skrivelsen gav samtidigt uttryck åt en kraftig opinion
runt om i Finland bland dem, som med icke obetydliga penninggåvor bidragit till insamlingen för uppresandet av Topeliusbysten i hemstadens park och inlösandet jämte restaureringen av Kuddnäs. Det vore, slutar skrivelsen,
skäl för stadsfullmäktige att taga tvättinrättningens placering under ny omprövning och att allvarligt överväga,
om det trots allt icke vore med stadens egen fördel förenligt och överensstämmande med dess anseende som gammal traditionskulturort
att utse en annan, mindre framträdande plats för den planerade inrättningen.
Skrivelsen kom som sagt aldrig till behandling i stadsfullmäktige,
utan refererades endast som ett delgivningsärende till lämpliga delar, sedan det under ett halvt år legat under gröna klädet.
I stadsstyrelsen föredrogs ärendet vid ett tillfälle, då den lokala oppositionens representant var frånvarande. Någon ansökan
om stadsplaneändring hade ej heller inlämnats.
Däremot refererades frågan redan den 29 juli 1949
i ortstidningen. Nyberg hade enligt tidningen kallat byggnadsplanerna ”en upprörande kulturskandal”: ”Man kan lugnt säga, att
Nykarleby spårar ur, ifall planerna verkligen tar form.” Det föreföll, som om stadens invånare ”för tillfället
mest består av inflyttade personer, som saknar känsla för dess historia och minnen”. Däremot var flera Jakobstadsbor mycket upprörda
över det obetänksamma tilltaget och ”beklagade djupt stadens sorgliga öde att ha råkat i ovärdiga händer”. Att
man på detta sätt med berått mod förstörde ett värdefullt kulturminnesmärke var en skandal, som upprörde hela
landet. Detta enligt ÖP.
Stadsdirektör Mouritzen förnekade i ett bemötande, [Lars Pensar är
av åsikten att den anonyma artikeln skrivits av någon annan.] att det fanns någon ”storopinion” inom och utom staden emot ”vårt
nybygge”. På sin höjd var det tre personer i staden (Hedström, Wik och Castrén), som klagat över planerna, ”och det
har väl ingen betydelse?” Stadsstyrelsen och stadsfullmäktige hade fattat ett absolut enhälligt beslut i saken, ”och dessutom har
vi landets stadsarkitektur på vår sida”, försäkrade Mouritzen. Stadsarkitekt Ekelund hade sålunda granskat och godkänt
de uppgjorda projekten. Den nya byggnaden passade enligt honom väl in i miljön. Inrättningen skulle enligt Mouritzen få en ”oerhört
stor betydelse” och placeringen skulle ej komma att störa i nämnvärd grad. Häremot invände Henrik Wik, att ingen i staden,
ej ens ”de tre” var emot en för staden lämpad bad- och tvättinrättning. Det var endast platsen, som ansågs mindre lämplig,
”synnerligast som andra lika förmånliga och goda platser bättre skulle lämpa sig för nybygget”. ”Bad- och tvättstugufulingen”
blev även senare föremål för mycken kritik från såväl utomstående som från stadsbors sida.
Byggandet
av kraftverksdamm och el-verket på 1920-talet förändrade den historiskt betydelsefulla Nybroplatsen helt, men den ståtliga utsikten
över älven var ännu ej fullt stängd. Genom bastubygget satte man sedan definitivt en mur för utsikten över älven både
uppåt och nedåt. Miljonbygget bredde även ut sig på Topeliusparkens bekostnad. Genom att stänga ut den arkitektoniskt och kulturhistoriskt
ovärderliga Lybeckska gården och bygga för utsikten över älven hade man förtagit staden ett av dess största skönhetsvärden.
Början till stadens omvandling från stilren 1800-talsidyll till en ordinär småstad i betong och asfalt var härmed gjord och följdes
snabbt av Grundfeldtska husets rivning. |