Så rullade nöjeslivet fram under högtiderna. På Alörn, efter Djupsten det populäraste utflyktsstället om somrarna,
festades det också. Vid ångfartyget Norrlands besök den 19 aug. 1838 deltog societet från Vasa, Jakobstad och Nykarleby i
dansen. Det var första gången ett ångfartyg anlöpte Nykarleby. Trots hällande regn var stämningen hög: ”Mellertid
söps copiöst i boufetten, dock mest Norrlandsvaror. O. Roos drack vänskaplig brorskål med Ryska presten, begge fulla. Mot morg.
blef kallt; man var våt, man frös, man gäspade, då fick man mat man kom sig återigen valsade hyggligt ...”
”Platen slogs med en dräng, adeligt blod flöt. Af Herrarna voro många hvad man i hvardagstal kallar illa fulla”. ”En
gudomlig morgon, den talrika folkmassan, de sköna damerna, den gröna holmen, den lugna sjön, det ståtliga ångande skeppet
allt detta förgylldt af den upgående solens guld, kanonernas dån och echot och det snart allmänna hurraropet, allt detta var en herrlig
och poetisk tafla i den klara morgonens glans.” 30) [Dagboken.]
Hilda
Olson bekräftar i sina Minnen denna skildring. Hon bevistade med sina föräldrar
evenemanget som en pigg och iakttagande sexåring. En stor mängd ungdomar och medlemmar av hovrätten hade följt med ångbåten
från Vasa, berättar hon. Från Nykarleby strömmade ”hela staden” ned till hamnen, och alla båtar, som kunde ros eller
seglas, var på väg till Alörn, trotsande stenarna i Ragnörsforsen. I det stora magasinet på ön ställdes det till bal,
musik fanns ombord och glädjen stod högt i tak. Ett häftigt regn kunde ej störa dansen. Man dansade i galoscher och under paraplyer
och roligt hade man. 31)
I juli s.å. hade en sällskapsteater bildats
i staden. Den verkade på Kuddnäs med Emilie Lindqvist och Sophie Topelius som drivande krafter. Den
3 aug. generalrepeterades där prinsessan Amalia av Sachsens lustspel ”Fästmön från Hufvudstaden” och den
14 aug. uppfördes detta stycke och Heibergs komedi ”Sen er i spegeln” inför inbjudna åskådare. Föreställningarna
mottogs med livliga applåder. 32) I dec. s.å. uppträdde teaterdirektör
C. W. Westerlund med sin trupp i Calamnius' ruckliga hus eller i Lithéns stora lada väster om älven med olika stycken, vari flera
av Nykarlebyungdomarna medverkade. Därmed började ”en lysande theatralisk period i vår stads annaler”, skriver Topelius. Efter
föreställningen den 21 dec. av Eugene Scribe et Co:s Gumman eller Ålderdom och Älskvärdhet med åtföljande ouverturer
för varje akt, utförda av nämnda ungdomar, antecknar Topelius: ”Det var den dramatiska konstens triumph i NyCarleby, den första
musikpjes vi sett här, undant. magister Berggrens ”skramliga operor”. 33)
Teatersällskapet stannade kvar till slutet av jan.
1839, en höjdpunkt i stadens teaterliv vid denna tid.
Publika baler förekom också, såsom den av Henrik Backman och Topelius
arrangerade i Lithénska salongen nyårsdagen 1839. Omkr. 150 personer var närvarande.
Dansprogrammet omfattade sexton nr, från vals till potpurri och balen slutade vid 4-tiden på morgonen, medan sångarna höll på
till 9-tiden. 34)
Det mest berömda kalaset vid denna tid var J. A. Lybecks rådmanskalas tjugondag jul 1839, då han invigde
sitt nybyggda hus. I samband med denna bal presenterar Topelius hela det dåtida dansanta Nykarleby inom societeten. 35)
Bland damerna intog
kommissionslantmätardottern Augusta Åberg första rummet i bildning och talanger, ”dansar rätt nätt, valsar stundom
litet ojemt, är icke alltid i tour”, men en blomma, uppdragen på främmande jord och uppväxt under en annan sällskapston och
därför ej rätt hemmastadd i Nykarleby. Emilie Lindqvist och Sophie Topelius var jämngoda i litterär bildning, vilket betydde att
de ägde någon sådan relativt till de andra, som ”genom en försummad uppfostran sakna det nödvändigaste i den
vägen”. Emilie ”dansar konstlöst, men ganska behagligt och valsar oftast väl.” Sophie ”är en i botten bra och treflig
Beata Hvardagslag”, dansar gärna. Thilda Lithén ”var på hjärtats vägnar en af våra bästa flickor”,
förr mycket glad och dansade gärna, men hade numera blivit alldeles för allvarsam för sina 17 år. Thilda Lindqvist dansade
gärna, Rosalie Lithén var en av de muntraste, gladaste och pratsammaste, omtalad för att göra vacker figur i kadriljen. Josephine
Calamnius var förlovad, hade sett sig omkring i världen och var ej utan anlag för bildning och talanger, dansade väl, var alltid
i tur. Marie Hammarin var bara barnet ännu, men mycket bemärkt. Hade de yttre fördelarna av rikedom och vackert utseende, de inre
av ett gott och ofördärvat hjärta. Bildning och talanger stod dock efter de övriga, valsade väl, var alltid i tur. Carolina
Backman var förlovad, något vek, valsade ganska bra, men var ej i tur. Mina Ottelin var fosterdotter hos fru Backman på Juthbacka,
dansade gärna och visade glada miner, valsade väl, men var ej heller alltid i tur. Marie Berger hörde illa, var osäker i sitt
sätt att vara, dansade gärna, ej alltid i tur, Marie Wennerholm var något sluten, var ofta tyst i sällskap, hade ett bildat och behagligt
sätt och hade gått i dansskola, men hade sällan god tur. Sophie Olson var förlovad, lynnet var ombytligt, ej alltid fint, dansade
gärna, turen bland si och så. Sophie och Gustafva Stenroth betecknas som pratsamma flickor med eld i var åder, Louise Kerrman som en livlig själ, passionerad, valsade bra och var ofta i god tur. Charlotta Backman var sluten och retirée, hade dock sina glada stunder,
dansade liknöjt och var sällan i god tur. Christine Bäck var förlovad och aldrig riktigt i tur, dansade ej mera, Ulla Bäck,
till åren den mognaste av alla, älskade dansen med passion, men var i tur endast då kavaljererna hade ont om damer.
Bland fruarna
märktes Johanna Frosterus, den bästa valsösen i Nykarleby, fru Synnerberg, fruarna Turdin, Hammarin, Lithén och Benzelstjerna.
Bland herrarna hade tidigare kapten Lars v. Platen med sina oefterhärmliga enstiger, chasseer och battementer och
apotekare Benzelstjerna med sin sarkastiska läpp och sin vals, icke olika en snurra när den håller på att stanna, varit de
trevligaste i dansen, men nu var de mera sällan på humör. Av andra gifta karlar dansade Hammarin och Turdin rätt ivrigt,
de flesta övriga tog sig en kadrilj emellanåt och ibland en menuett, kostelig att påse. Gubben Matts Lithén var munter att påse,
när han i valsen trissade runt på ett och samma ställe. Magister Jochum Kurtén var bland ungkarlarna äldst och ingen
ivrig dansör, häradshövd. Sixtus Donner valsade bra enligt flickorna, borgmästaren Johan Haeggström var en trög
dansare och visade sig endast i svensk kadrilj ”och det icke alla dagar”. Janne Lybeck betecknas som en ”stadig karl med afmätt
dans, slät kurtisör, men den bäste valsören i Nykarleby”. Carl Josef Collander var en ivrig dansör och ivrig kurtisör,
lång, ”utmärker sig genom en viss Hamburgsk krökning af ryggleden, valsar ganska jemt”. Stud. Joh. Henrik Logren var likaså
en ivrig dansör, Henrik Backman en gentil pojke, men stor vindböjtel, livlig kurtisör och valsör, Albert Dyhr, en tämlig
dansör, ingen kurtisör, valsade ej, Zachris Topelius ”stor vindtibeutel”, ivrig dansör, valsar si och så. Pastorsadj. Abraham Neuman visade sig någon gång i svensk kadrilj, lantmätare Bror Lagermarck var ej den trögaste bland dansörer,
lantmätare Carl Wilander en föga ivrig dansör, J. Sandström dansade ivrigt liksom C. E. Ekholm, Svante Svahn var en ivrig dansör ibland, men nog sjöman ännu i dansen, J. Bergenwall, dansade svensk kadrilj och potpurri, J. Ekberg, visade
sig sällan på styva linan och såg då generad ut, Alex. Aspegren slutligen, dansade svensk kadrilj, och den i småstadssammanhang
alltid förekommande, mer eller mindre tillfällige outsidern, aktören Kellman, ”damernas Adonis”, var på briljant danslynne.
Balen
började kl. ½7 på kvällen, fortsatte med soupé kl. 23 och slutade kl. ½6 på morgonen, då damerna
pälsade på sig. Herrarna stannade kvar. ”Tiden led, Lybeck släppte ingen bort min häst, som stått nersnögad
hela natten, hemskickas; frukostbord dukas, man valsar med jungfrurna kring borden ... Ändtligen tågar man i formlig procession med näsdukar
som fanor, under anförande af Lybeck som öfverste och Backman som adjutante högtidligen ett slag kring frukostbordet det commenderas
fyr, bränvinsbrickan eröfras och tömmes, faten anfalles tappert Champagne och Bourgogne flöda det är ett lefverne
sedan gymnasticerar Lybeck ändtligen adieu och viel Dank, min liberale bror!” 36) [Dagboken.]
Bland
artister, som uppträdde i staden vid denna tid, märkes trollkarlen (”taskspelaren”) Balabrega, som gav en föreställning
i Lithénska salen. En annan gång uppträdde en dansös i samma sal med kastanjetter. På 1840-talet uppträdde en lindansare
i Nykarleby. Klädd i sammetsjacka vandrade han helt behändigt med balanserstången i handen uppför en snett uppspänd lina, som
förenade rådhusets torn med gatan framför Turdins, alltså över torget.
[Balabrega, Jacob (17931859) Amsterdam, Kalmar. Han medföljde svågern mekanikus Meier Maju till Sverige omkring
1810 och av denne fick han lära sig till ”taskspelare”. Vid 24 års ålder var Balabrega färdig att på egen hand ge
sig ut med förevisning av ett konstkabinett. Vad ett sådant omfattade framgår av den ofta använda benämningen ”mekanisk,
fysisk och optisk teater”. Det var mer eller mindre invecklade mekaniska apparater och trollkonster, optiska synvillor, flammande eldsken och bilder,
som projicerades mot en bakgrund. Tio års turnerande tog nu vid. Förutom i Sverige turnerade han till bl.a. Paris, Helsingfors, St. Petersburg,
Kristiania, Köpenhamn. Från 1817 kallade sig Balabrega mekanikus. De svenska kraven för att få kalla sig detta var höga. Det
visade programmet var uppdelat i tre akter och kunde innehålla följande: ”För första gången visas ett mekaniskt skrivdon.
Ett konststycke med 12 kort. Låter Konstnären wexa 2:ne Nötter, i storlek av äpplen. Wisas en figur, som föreställer en spåman;
denne gör flera konster med klingande mynt.” osv. 1827 förvärvar Balabrega egendomen Hälsobrunnen Hälsan utanför Helsingborg
och konstkabinettsepoken var tills vidare slut. Nu var det lantbruk och driften av hälsobrunnen som gällde. 1839 och några år framåt
behövdes tydligen tillskott i kassan på vintern, för nu började Balabrega ge ”program med variationer”. 1855 drog Balabrega
sig tillbaka, och 1859 dog han i en rödsotsepedemi.
Källa: Sveriges Magi-Arkiv.]
Man
samlades även till junta-fester hos varandra med traktering, musik och dans, soiréer o.s.v. De ledande var utom Topelius och Henrik Backman
Emilia Lindqvist och Sophie Toppelius. Då och då företog man även utflykter till Jakobstad, såsom den 27 dec.
[skall vara sept.] 1840, då man deltog i ”Kissornas Bal”. Topelius ger här en dråplig skildring
av grannstadssocieteten. Kontentan av besöket blev, ”att man har ganska roligt i Jacobstad och ganska bildadt, ganska angenämt sällskap,
blott man händelsevis för allt sådant med sig”. 37
Topelius skildring bottnar i den starka rivalitet, som i äldre
tider rådde mellan Nykarleby, som Jakobstadsborna kallade ”Betlehem” eller ”Hufvudstaden” och Jakobstad, som av Nykarlebyborna
kallades ”Pedesikissornas stad”. 38) Nykarlebyborna betraktade Jakobstadsborna såsom ohyfsade och underlägsna i bildning och vett.
Det oaktat företogs rätt ofta slädpartier och andra utflykter till Jakobstad och vice versa därifrån till Nykarleby. Chatarina
Sofia Calamnius (17911868) berättade för sin dotterson Z. Schalin som exempel på Jakobstadsbornas bristande vett och fason om
några herrars uppträdande vid en picknick, som hölls i Jakobstad för lustresandena från grannstaden. Det bryggdes naturligtvis
bålar, och de flitigt smuttande herrarna blev livade. Så kom en Jakobstadsherre in i salongen, hållande i handen en läckande stäva
med vatten. Han lyfte den högt för åskådarna och sade flinande: ”Vill ni si huru skjulon pissar!” En annan herreman
hade varit ute som hastigast och kom in till sällskapet med öppen, hängande byxlucka, sådana som den tiden brukades. Då hans
fru märkte det, sade hon till honom med en betydelsefull blick: ”Anders, skjut spjället!” I den stilen gick konversationen i Jakobstad,
helt ogenerat, berättar fru Calamnius. 39) |