Förrän universitetet öppnade sina portar för T., hade han en lång följd af år varit tidningsutgifvare. 184160
redigerade han Helsingfors tidningar, där en stor del af T:s dikter
och berättelser först såg dagen. Där skref han bl. a. ett stort antal krönikor, de s. k. Leopoldinerbrefven,
184354, som behandlade dagsnyheter och stora spörsmål i en kåserande form. [Utgivna år 2003.] Där började han 1842
binda den oförvissneliga krans af sköna sånger, åt hvilka han gaf namnet Ljungblommor och hvilka sedermera utgåfvos häftesvis
(1:a h. 1845, 2:a 1850, 3:e 1854) samt utkommo samlade 1860 (många uppl.). Ljungblommor utgöra det hufvudsakliga af T:s ungdomsdiktning.
Samlingen mottogs tämligen knarrigt af kritiken, som klandrade bl. a. de mystiska inslag, genom hvilka inflytandet från Almquist gjorde
sig gällande. Många af de lyriska och lyriskt episka sångerna, såsom Vintergatan, Ödemarkens
jul, En liten pilt, Ynglingens drömmar och Snöflingorna,
vunno emellertid genast en utomordentlig popularitet både i Sverige och Finland. Hvad han diktade under sin mannaålders dagar utkom 1870 i samlingen Nya blad (många uppl.), och dikterna från hans ålderdom ingå i samlingen Ljung (1889). Genom dessa tre diktsamlingar,
som innehålla de mest olika stämningar från ett rikt sångarlif, förvärfvade sig T. namn som en af de mest framstående
lyrikerna på svenskt tungomål. Till skillnad från Runebergs klassiskt enkla och rena diktning är T:s lyrik till sin innersta natur
romantisk, öfverallt i T:s diktning möter man romantikens symboliska uppfattning af naturen som en spegelbild af människovärlden. Han
låter innehållet icke sällan uppgå i idel stämning. Romantikens långa längtan besjöng T. i flera
dikter (t. ex. På Roines strand), och denna längtan tar sig icke sällan på rent
romantiskt maner uttryck i en poetisk sträfvan hän mot det oändligas strand. T. gaf tjusande, veka bilder af det finländska
insjölandskapet, och med ännu varmare hänförelse tolkade han stämningar från sin hembygds
skärgård. Det jämte naturstämningen mäktigaste källsprånget i hans lyrik är hans patriotism. Hans sångmö
är fast rotad i fosterjorden, och fosterlandskärleken gaf upphof till flera af skaldens bäst lyckade och varmaste dikter (Studentvisa, Vasa-marsch, Islossningen i Uleå elf, Finlands
namn m. fl.). Finlands natur besjöng han i härliga toner, och dess minnen dallra ofta i hans bröst, som då vidgas och
af fullaste hjärta jublar eller sörjer. I detta afseende står han vid sidan af sin store mästare Runeberg, ehuru den fosterländska
dikten hos honom ej når upp till Runebergs lugna storhet. I T:s dikter återspegla sig intrycken från stundens bekymmer och stundens glädje,
de förhoppningar och farhågor, de ideella sträfvanden, som tillhörde de årtionden, då nationalmedvetandet i Finland utvecklades.
Under ett skede af sitt lif, förra hälften af 1840-talet, var T. starkt påverkad af Lönnrots och Snellmans åskådning, Kalevala var då en nationell poetisk inspirationskälla
af stor betydelse för honom. Han ställde sig rentaf i flera dikter i de allra radikalaste nationalisternas led och kräfde, att kulturarbetat
skulle byggas på uteslutande finsk grundval. I ett föredrag 1843, Eger det finska folket en historia?, framlade han denna sin uppfattning.
Ett folk! ett land! ett språk! en sång och en visdom! heter det i promotionsdikten 1844, och i en dikt 1845 säger han om den
nyvaknade finska anden: Germaniskt slagg han måste af sig skaka. Sedan vardt det förnämligast tankens och bildningens frihet,
som T. besjöng i sina fosterländska dikter; politiskt tog han häftigt parti mot västmakterna under Krimkriget. Om Finlands skuld till
Sverige skref han som äldre den erkännande dikten Originala skuldsedeln. En innerlig religiös förtröstan på Finlands
framtid genomandar hela hans lyrik. Näst efter de fosterländska stämningarna äro de religiösa öfvervägande hos
T. Som medlem af psalmbokskommittéerna af 186869 och 187579 författade han en mängd psalmer, hvilka ingå i den numera
antagna nya svenska psalmboken för Finland. Men äfven sina världsliga dikter ger T. icke sällan ett religiöst slutackord och låter
oss veta, att sången har sitt egentliga fäste och sin rot i Gud. Med denna uppfattning hos T. bli äfven de stora naturolyckorna medel i
Guds hand, hvarmed han bestraffar folken för deras synder (Septembernatten 1867). Och stundom kläder skalden sig i den stridande kyrkans
harnesk och predikar ett korståg mot vetenskapens framsteg och de nyaste uppfinningarna (Nebulosan, Aftonstjernan, Fotspåret i klippan m. fl.). Mot den rationalistiska och utilistiska uppfattningen uttalade han sig med skärpa, såsom i dikten Voltaires hjerta. Med
tilltagande ålder vardt T. gärna predikosam och förnumstig i sin diktning. Konservativ i vanlig bemärkelse var T. dock ej. Han ställde
sin lyra äfven i framåtskridandets tjänst och slog dess strängar för folkfriheten, för andens rätt och ljusets segrar
(Svarta gardet, Herr Meyer m. fl.). T:s diktning i sin helhet utmärkes genom innerlig känslostämning, ideal uppfattning af lifvet,
väckelse att ställa målet högt och glödande maning för sanning och fosterbygd, allt detta uttryckt i en formrik versbyggnad
och en smältande diktion, som göra den synnerligen egnad att omsättas i musik. Åtskilliga af T:s dikter ha också på tonernas
vingar flugit kring Norden. Kritiken anmärkte likväl med rätta, att hans bildspråk ofta var osäkert och offrade poesiens logik
för välljudet.
De karakteristiska dragen i T:s lyriska diktning återfinnas äfven i hans berättelser. Äfven
dessa publicerades till allra största delen i Helsingfors tidningar,
som redan på 1840-talet innehöllo omkr. sjuttio smärre skisser med ett ungefär lika brokigt innehåll som i Blanches Bilder
ur verkligheten: brottmålshistorier, skolpojksstreck, studentputs, reseäfventyr, spådoms- och spökhistorier,
t. ex. Den gamle beckbrännaren, Lindanserskan och Den evige studenten (alla från 1844), Vattenmärket (1846), Toholampi (1850). Det mystiska, det romantiska och det historiska äro redan här inväfda i hvarandra
på ett sätt, som är eget för T. och som gjorde läsningen af hans berättelser så spännande för publiken, att
hvarje nytt nummer af Helsingfors tidningar afbidades med otålighet. 1849 trycktes i nämnda tidning Gamla baron på Rautakylä
och 1850 Hertiginnan af Finland (utg. i bokform s. å.), den längsta inhemska novell, som dittills pröfvat finska tidningsläsares
tålamod. Den tog publiken med storm. Framgången sporrade T. att slå ett nytt och ännu mer afgörande slag. 29 okt. 1851
publicerade han i sin tidning första början till Fältskärns berättelser,
romantiska skildringar ur Finlands och Sveriges historia, som nått en alldeles ojämförlig spridning i både Sverige och Finland, framför
allt som ungdomsläsning. De fortgingo sedermera nummer för nummer till in på året 1866 och utgåfvos ej långt efter publicerandet
i tidningen i bokform (fem cykler af dem utkommo, 185367, många uppl., öfv. på da. samt, delvis, på ty. och eng.);
en planlagd sjätte cykel vardt icke skrifven. Den historiska novellen var en konstart, som lämpade sig synnerligen väl för T. Hans studier
hade tidigt fört honom till historien och likaså hans arbeten, t. ex. texten till Finland framstäldt
i teckningar (184552), som innehåller en mängd smärre historiska skildringar. För T:s rika fantasi var det en lätt
sak att förflytta sig i det förgångna och känna mänsklighetens stora hjärta klappa i tidehvarfven. Härigenom
blefvo dessa fortgående skildringar ur Sveriges och Finlands gemensamma historia lefvande och åskådliga, och de ha varit af icke ringa
betydelse för skaldens egen nation, emedan de i sin mån utbredde och befäste det fördjupade nationalmedvetandet. Finlands historia
var föga känd och ej populariserad; genom T:s skildringar vann den allmänt intresse. T. fäste sig framför allt vid sådant,
som framhöll insatserna från Finland i den svenska häfden; naturligt nog kom han att öfverdrifva dessas betydelse. Hans ställning
är i detta hänseende analog med Walter Scotts, som framhöll skottarna i jämförelse med engelsmännen; Scott är f. ö.
den stora förebilden för T., ehuru en senare romantiks lifligare och flyktigare framställningssätt präglar T:s alstring. Liksom
hans lyra understundom gett uttryck åt ingifvelser ur ortodoxiens och konservatismens läger, så delade han äfven nyromantikens uppfattning
af 1700-talet, mot hvars fritänkeri och förståndsbildning han lifligt opponerar sig i slutcyklerna af Fältskärns berättelser.
Bland det bästa i boken äro skildringarna af det inre tillståndet i Finland under olycksåren och nödtiderna, hvarvid han stödde
sig på både dokument och traditioner. Bäraren af det mystiska inflytandet i berättelsen, konungens ring, hämtade
T. från Justinus Werners Magikon. Vid sidan af och under fortgången af denna stora romancykel offentliggjorde T. i sin tidning äfven
en mängd smärre noveller, dels med, dels utan historisk bakgrund. Dessa utgåfvos sedermera jämte de tidigare nämnda skisserna
i urval under rubriken Vinterqvällar (2 cykler, 188081; flera uppl., delvis öfv. på da. och ty.). Samtliga dessa
noveller äro af en mer eller mindre romantisk karaktär. Det är sällsamma historier, psykologiska gåtor och fixa idéer,
som utgöra skildringens föremål. Hvarje tilldragelse är liksom förebådad af en komet och människornas öde fastkedjadt
vid någon hemlighetsfull talisman. T:s flödande berättartalang och fängslande stil förneka sig emellertid ej heller i dessa noveller,
af hvilka Gröna kammarn på Linnais gård, Fröken Drifva, Vincent vågbrytaren, Tant Mirabeau, Vernas rosor, Pastorsvalet i
Aulango, Ljungars saga och Ungdomsdrömmar kunna nämnas som särskildt karakteristiska för T. Ännu på sin ålderdom
utgaf T. en större historisk berättelse, Planeternas skyddslingar (1889; i senare uppl. kallad Stjärnornas kungabarn; öfv.
på da.), där både äfventyrsromantiken och mystiken taga stort utrymme; drottning Kristina är en af hufvudpersonerna, och skildringarna
flytta öfver hela Europa, från Finland, genom Sverige och Tyskland till Konstantinopel.
De romantiska dragen i T:s novellistik i förening
med hans stora intresse för barnavärlden gjorde honom till en synnerligt lycklig sagoförfattare. Som sådan utvecklade han ett mästerskap,
som söker sin like i den svenska litteraturen. Redan 184752 offentliggjorde han 4 häften Sagor. Sedermera författade han till barntidningen
Eos och Trollsländan en mängd sagor, dikter och skådespel, hvilka ingå samlade i Läsning för
barn (8 samlingar 186596; många uppl.; delvis öfv. på fr., ty., eng., no. och ry.). Stort inflytande öfvade T. på
Finlands och Sveriges ungdom genom dessa sagor och genom de båda läseböckerna Naturens bok (1856; många uppl.) och Boken
om vårt land (1875; många uppl.), ehuru från pedagogiskt håll berättigade anmärkningar gjorts mot såväl
språket som innehållet i dessa läseböcker. I sina sagor förstår T. att med den varmaste sympati omfatta barnalifvet
i alla dess former, han ger rik näring åt barnens fantasi, han utvecklar i sina sagor den rikaste skatt af munterhet och godt lynne, men vid
allt detta går genom hans sagor och läseböcker en djup och mäktig underström af de högsta idéer, framställda
under den enklaste form; och framför allt är det fosterlandet, för hvilket han får de ungas hjärtan att klappa högre och
varmare. Som exempel härpå må nämnas sagorna Björken och stjernan, Pikku Matti och Fästningen Hjelteborg.
T. uppträdde äfven som dramatisk författare, ehuru mindre själfständigt och ursprungligt.
Hans större skådespel, det rafflande Efter femtio år (en dramatisering af hans berättelse Gamla baron, 1851,
2:a uppl. 1881; öfv. till fr. och eng.) och Regina von Emmeritz (ett stycke ur Fältskärns berättelser; 1854; 3:e
uppl. 1881), äfvensom Brita Skrifvars (uppfördt 1868, otryckt) och texten till operan Kung Carls jagt (1852; musik af Pacius) äro
egentligen dramatiseringar efter någon af hans noveller. Som rena tillfällighetsstycken måste åter betraktas Ett skärgårdsäfventyr (1858), Veteranens jul (1859) och Prinsessan af Cypern (1860), ett fullblodigt romantiskt skådespel, ett försök att införa
Kalevalamytens gestalter på scenen. De sistnämnda jämte Titians första kärlek utkommo samlade under titeln Dramatiska
dikter (1861). En ny samling med denna titel, afsedd att innehålla alla T:s skådespel, begynte utkomma 1881, men blef ofullbordad. T:s skådespel
äro, äfven de, påverkade af romantiska förebilder. Det mest berömda och det, som längst bibehållit sig på scenen,
Regina von Emmeritz, betecknade T. själf som ett ungdomsarbete under inflytande af Victor Hugos dramer, särskildt Hernani.
Från denna förebild härröra såväl styckets prunkande patos som dess starka effektmedel.
Äfven på andra
områden än de nu nämnda deltog T. i sitt lands intellektuella och konstnärliga sträfvanden. Så blef han 1847 sekreterare
i Finska konstföreningen, hvilken befattning han sedermera utbytte mot ordförandeskapet, som han bibehöll till 1878. Vidare var han 186489
ordf. i konstnärsgillets styrelse. På bägge dessa platser verkade han mycket för finska konstens utveckling. Som en hedersbelöning
för sin skaldeverksamhet erhöll han 1873 Svenska akad:s Karl Johans pris och vid dess hundraårsfest, 1886, dess stora guldmedalj.
Efter
sitt afskedstagande bodde T. på sitt vackra landställe Björkudden i Östersundom skärgård strax ö. om Helsingfors. Talande
bevis på sina landsmäns tacksamhet erhöll han 14 jan. 1888, då han fyllde 70 år. Hela landet hade medelst deputerade, adresser
och telegram stämt möte i hufvudstaden, där en medborgerlig fest firades till skaldens ära.
Två festpublikationer utkommo vid detta tillfälle, nämligen Zachris Topelius 14/1 181814/1 1888 och Zacharias
Topelius. Minne af festdagen den 14 Januari 1888. Med hänsyn till hans försvagade hälsa fingo hyllningarna tio år senare en annan
gestaltning, men voro ännu mångfaldigare och allmännare. Kort därpå afled han efter en kort sjukdom. |