Nykarleby Manskör 198384.
Första
raden fr. v.: G. Östman, F. Zittra, B. Wiklund, S. Östman, T. Janfelt,
dirig. John Nybacka, A. Erlund, G. Stenvall, O. Lillqvist, G. Bergfeldt, R. Riissanen.
Andra raden: J. Widdas, L. Wideman, B. Fors,
B. Söderlund, L. Högbjörk, B. Nyholm, R. Fors, H. Kivinen, R. Carlstedt,
S. Björklund, E. Sund, D. Sundqvist.
Tredje
raden: R. Hästbacka, L. Johnson, G. Öhman, B. Kronqvist, R. Backman,
M. Lönnvik, R. Tonberg, A. Nyman, B. Gunell, R. Rudnäs, P. Vesterlund,
A. Ekblom, S. Strand.
Fjärde raden: L.
Edman, H. Hellström, D. Lindgrén, G. Björklund, W. Kivinen, R.
Carlstedt, C. Sundstén, T. Johnson, H. Haglund, K. Sund. [Förstoring.]
Stämsång i det forna Nykarleby
Det
var år 1858 som nykarlebyborna, troligen för första gången
i stadens historia, fick ta del av organiserad kvartettsång dock
under beklagliga omständigheter. Natten mot tjugondagen hade största
delen av staden eldhärjats och nöden grinade bakom knuten. Hjälp
gavs dock från många håll, och bl. a. gav Akademiska Sångföreningen
i Helsingfors en konsert för stadens återuppbyggande; den gav ett netto
på över 500 rubel. På sommaren samma år anlände en
sångartolva från samma kör och gav konsert på Juthbacka
under stor publikuppslutning och med gott resultat. Säkerligen hade den trogna
gynnaren Z. Topelius sin hand med i denna hjälpverksamhet. Sångartolvor
gästade staden också åren 1861 och 1869. Förmodligen var
det dessa besök som alstrade gnista till egen körsång i Nykarleby.
Man känner till att en blandad kör bildades inom societeten på
1860-talet, och den torde ha sjungit ännu något år efter sekelskiftet.
Den
hade inte så fasta former och övade mest tillfälligtvis inför
lokala evenemang.
Omkring år 1880 bildades i staden en omtalad manskvartett,
vars mest hängivna medlemmar var provisor Julle
Sandström (I bas) och sedermera seminariedirektor Gustaf
Hedström (II bas). Den sistnämnde hade redan 1877 ordnat en
serenad för sin kransbinderska fröken Hilma
Grundfeldt, och som ett kuriosum kan nämnas, att nuvarande Nykarleby
Manskör höll serenad för samma dam i det närmaste 60 år
senare, natten mot hennes 80-årsdag. Ytterligare namn som bör nämnas
från denna kvartett, som med växlande sammansättning sjöng
till 1901, är de goda tenorerna Carl Arrhenius och Einar
Hedström från kvartettens senare tid. Också inom Frivilliga
brandkåren sjöngs tidvis manskvartett.
Lärare och elever
i det från år 1873 verksamma folkskollärarseminariet kom att
berika kulturlivet i staden. Ledare som överlärare K.F.
Spolander, musiklektorerna F.V.
Illberg, B.G. Wikström och Maria
Castrén kan plockas fram ur en lång rad musikbefrämjare
fram till 1940-talet. De två sistnämnda ledde under flere decennier
stadens blandade kör, där mansstämmorna till stor del sjöngs
av seminarister. Också stadens stråk- och blåsmusik var i mycket
beroende av den inspiration och kunnighet som utgick från seminariet.
Allmänt
taget kunde det forna Nykarleby uppvisa ett rikt musikliv, i anseende till sitt
ringa befolkningstal, och orten hade ett gott anseende bland kringresande konsertgivare
som en musikälskande stad, där normalt fulla hus kunde påräkna
En kör blir till
Det
var sålunda med goda premisser den tillfälligt anställde spelläraren
vid Nykarleby seminarium Mikael Stark tog initiativ till bildande av en manskör
på orten. Hösten 1933 lät han införa ett upprop i lokalbladet
Österbottniska Posten med följande lydelse:
Kvartettsångare,
intresserade för bildande av en manskör,
behagade sammankomma måndagen den 23 okt.
kl. 8 e. m. hos kantor Söderman. |
Fröet var sått.
Inspiration hade väl också
kommit från grannstäderna, där manskörer redan körts
i gång, Vasa Sångargille 1930 och norröver ännu tidigare.
Man hade i landet hämtat sig efter konjunktursvackan och det fanns vilja
till både materiellt och kulturellt nyskapande. Körintresset var allmänt
i stigande: nära en tredjedel av Finlands
Svenska Manssångarförbunds körer är tillblivna på
trettiotalet liksom också själva förbundet. Och så fanns
ju Elitkvartetten (senare Konventskören) vid seminariet.
Närvarande
vid den första sammankomsten torde ha varit Mikael Stark, Oscar Sund, Anton
Söderman, Ossi Andersson, Karl Sund, Torkel Rajander och Erik Forstén.
Man
ville smida medan järnet var varmt och utlyste direkt en övning till
följande måndag samt manade till ökad anslutning. Tydligen gick
starten bra och man övade tämligen regelbundet denna första vinter,
så pass träget att man beslöt ställa upp på samskolans
vårfest på ungdomsgården [Sockenstugan?]
den 21 april. Lokaltidningen ÖP ansåg det vara en remarkabel händelse
i stadens pulserande musikliv, detta uruppträdande av den ännu odöpta
manskören. ÖP:s referent blev rentav lyrisk. |
| ”Av
applådåskorna och stampningarna att döma, blev det i sanning
en verklig braksensation, och kan utan förbehåll givas sångarna
det bästa erkännande. Körens utmärkta dirigent M. Stark har
på vår lilla ort lyckats samla kring sig en röstbegåvad,
sin ledare och uppgift hängiven sångartrupp. Med små men strama
gester suggererades sångarna att ge utöver, vad man vågat hoppas.
Ekot av 'sångarfärden' ljöd mäktigt från hembygdens
slätter över Nordanhavet, och någonstans allt under de tindrande
stjärnor sjöng en ensam tenor sin trånande kärlekslängtan
'Gute Nacht mein susses Lieb'. Nykarleby manskör har blivit en faktor att
räkna med i stadens kulturliv, och motses med stort intresse en egen konsert
av densamma.” |
Sångarskaran hade vuxit efterhand,
så att den vid debuten omfattade något över tjugo mannar, och
det är inte att undra på, då man hade en sådan eldsjäl
som Mikael Stark att tillgå. Han hade gått vägen via lärarseminariet
till Helsingfors konservatorium, en optimistisk och rivande sångledare,
som till fullo behärskade sin uppgift och nådde resultat därefter.
Kom sedermera att bli känd som ”Allsångs-Micko” över
en stor del av svenska Österbotten, förbundsdirigent och festdirigent
vid ett tiotal musikfester. |
Mikael Stark Dirigent 193334. |
John Sundkvist Dirigent 193438, 194554. Hedersdirigent. |
Det första protokollförda sammanträdet är
daterat 7.5.1934. Där framlade Stark förslag om att kören skulle
få fasta former och att sålunda en interimsstyrelse skulle utses,
och detta blev också mötets beslut. I denna styrelse ingick Anton Söderman,
Eirik Rostén, Åke Åström, John Sundkvist och Holger Wikström
med den sistnämnde som sammankallare och med herrar Andersson och Finnström
som ersättare. Till vicedirigenter kallades Åström och Sundkvist.
Man
var rapp i vändningarna. Redan en vecka senare hade man de preliminära
stadgarna klara, och de godkändes med smärre förändringar
på möte den 22 maj. Sålunda kunde man välja ordinarie styrelse
för körens första egentliga verksamhetsår. De stiftande medlemmarna
var 28 till antalet. Närvarande vid denna för körens historiska
tilldragelse skall ha varit nedannämnda.
Ahlnäs, Valfrid |
Lund, Erik |
Sund, Einar |
Andersson,
Ossi |
Nordling, Emil |
Sund, Holger |
Backman, Ragnar |
Nordling, Joel |
Sund,
Oscar |
Bergman, Valdemar |
Olson,
Bertil |
Sundkvist, John |
Dahlstedt,
Ragnar |
Pensar, Axel |
Söderman,
Anton |
Finnström, Joel |
Rajander,
Gustav |
Wikström, Holger |
Forsman,
Karl |
Rajander, Torkel |
Willman, Tor |
Forstén, Erik |
Rostén,
Eirik |
Åström, Åke |
Hellström,
Torkel |
Skog, Yrjö |
|
Hägglund, Lennart |
Stark, Mikael |
|
Protokollet upptar följande styrelse för år 193435:
Ordförande |
dr Andersson |
V. ordf. o. klubbmästare |
rektor
Wikström |
Sekreterare |
lektor
Rostén |
Skattmästare |
guldsmed
Forstén |
Dirigent |
sånglärare
Stark |
Vicedirigenter |
magister
Åström
lärare Sundkvist |
Arkivarie |
kantor
Söderman |
Suppleanter |
herrar
Finnström och Nordling |
Vid detta möte behandlades
även frågan om namn för kören, och bland förslagen märktes
sådana som Manskören Nykarleby Sångare, Strömkarlarne och
Nykarleby Manskvartett. Efter diskussion enades man i alla fall om, att den nya
föreningen skulle heta Nykarleby Manskör, eller förkortat N. M.
Allmänhetens
varma sympati fick kören att besluta sig för att ge en ”sångafton”
ännu samma vår, och så begav det sig att man den 1 juni ställde
upp för debutkonserten. Man hade för den goda akustikens skull valt
att sjunga i normalskolans övre hall.
De tjugoåtta sångarna
verkade i början något nervösa, men sedan dirigenten blomstersmyckats
under ihållande applåder klingade sången som den skulle. Märket
Fe i ÖP berömde tenorsolisten Åke Åström och
beskrev dirigenten som en temperamentsfull ledare, som förmådde sångarna
att ge sitt bästa och ingjuta verkligt liv i sången, intuitivt fångande
stundens stämning. ”Sångarna och deras dirigent är att lyckönska
till framgången.”
Ännu en gång kom kören att
framträda denna vår, nämligen vid invigningen
av Kuddnäs midsommardagen. Nöjda och glada kunde sedan sångarna
dra hemåt mot båtar och sommarverandor. Man visste att man gjort väl
ifrån sig under inkörningsperioden och kände på sig, att
man även i fortsättningen skulle ha publikens helhjärtade stöd.
Och vad mera var. Man hade funnit en sångupplevelse, ett musikskapande i
en likasinnad sångarbrödrakrets. Det bådade gott för framtiden.
(Inf.
2005-06-19.)
Tyvärr miste kören
redan efter första verksamhetsåret sin energiske dirigent, som flyttat
bort från orten. I hans ställe valdes enhälligt lärare John
Sundkvist till ny dirigent. Valet torde inte ha varit svårt, ty denne hade
då redan bakom sig en tjugoårig verksamhet som körledare. Han
visste följaktligen, vad han ville ha gjort och hur han ville att kören
skulle arbeta. Han betonade genast, att en kör bör ha en tvåfaldig
uppgift: den ena att åstadkomma vacker sång och den andra att arbeta
för ett gott kamratskap i sångens tecken. Han införde du-tilltal
bland medlemmarna. Den seden är ju i dag självklar, men var det ingalunda
i trettiotalets Finland.
Ny viceordförande blev skräddarmästare
Finnström. Söderman (tenorerna) och Finnström (basarna) utsågs
till körens första stämfiskaler och inpiskare på det att
ingen månde försoffas.
Sålunda utrustad med delvis ny besättning
stävade ”sangerbaaden” vidare, passerade julen och fann sig snart
i brottning med de vårliga konsertsjöarna. Den 26 april avsjöngs
vårkonserten inför fulltalig publik. Man hade åter valt normalskolans
vestibul som konsertsal, men denna ansåg märket k i ÖP vara
mindre lyckad musikaliskt.
En protokollsanteckning från hösten
upptar årets sångprogram, tydligen lika med konsertprogrammet:
Suomis sång
Sångfåglarna
Ack Ola, Ola
Rosen i dalen
Käraste bröder
Orphei drängar
Ett bondbröllop
1. Bröllopsmarsch
2. I kyrkan
3. Önskevisa
4. I bröllopsgården
Joachim uti Babylon
Konserter gavs också
i Monå och Jeppo för påfyllning av den förmodligen blygsamma
körkassan.
Kritiken antecknar en tydlig strävan till större
musikkultur, berömmer renhet, textuttal och frasering. Åke Åström
tycks ha rönt stor uppskattning för sitt solo i den norska folkvisan.
”Ett önskemål, som kören själv torde vara medveten om,
är, att tenorerna kunde vara flera för att motsvara de präktiga,
märgfyllda basstämmorna,” skriver n från Jeppo-konserten.
Inför
säsongen 193536 nyvaldes Johannes Åbonde som sekreterare. Övningarna
hölls fortsättningsvis i samskolan och inleddes med stora ambitioner.
Ett
helt nytt konsertprogram skulle inövas. De gynnsamma betingelserna kom likväl
styrelsen (fungerade vid den tiden också som musiknämnd) att något
överskatta körens resurser, och man konstaterade senare, att åtminstone
med ett par av de verkligt krävande sångerna nådde man inte så
långt som man önskat.
Sångarskaran anlitades numera ganska
ofta vid olika festligheter. Från dess medverkan vid invigningen av stadens
nya skyddskårsgård den 10 december rapporterar signatur No Name i
Vasabladet: ... ”Efter talet gick Nykarleby manskör för tredje
gången i elden och sjöng fyra med stort bifall mottagna sånger.
Utan att ingå på närmare bedömning av kvartettens prestationer,
så kan man som allmänt omdöme uttala, att kvartetten sjöng,
såsom den aldrig förr sjungit. Kören kan inte mera betraktas som
en nybörjare utan som en väl insjungen kvartett, och uppträdandet
vid dessa invigningshögtidligheter var sådant, att man med stora förväntningar
motser de sedvanliga vårkonserterna.''
Enligt årsberättelsen
inövades tretton sånger under året, och en sentida körmedlem
noterar att Reissigers Olav Trygvason, Palms Vid
älvmynningen (text Topelius) och Lindsjös Sångarmarsch ingick
bland dessa. Den sistnämnda har sedermera kommit att fungera som körens
honnörssång.
En notis i ÖP påvisar en vårkonsert
26.5. på Karleborg.
Ett programblad från Nykarlebynejdens sångfest i Oravais 12.7.1936
upptar en avdelning med NM, men för övrigt tycks verksamheten oväntat
ha börjat tyna. Endast några protokoll från perioden 193637
visar att kören ännu var i gång, men tydligen endast på
sparlåga. Ett av dem nämner, att man planerade delta i manssångarförbundets
stora sångfest sommaren -37 i Jakobstad. Från detta evenemang finns
inte några anteckningar, men enligt en muntlig uppgift skall man ha medverkat
där.
1936 flyttade den uppskattade Ossi Andersson från orten
och ersattes som ordförande av Henrik Wik.
Det sista protokollet före
kriget är daterat 31.5.1937, då man höll årsmöte och
valde styrelse för inkommande år men med endast sju medlemmar
närvarande. Därefter tycks ordnad föreningsverksamhet ha legat
nere för att återupptas först 1945.
Varför det blev
så, när man fått så god början, kan vi endast ana
oss till. En av orsakerna var nog den stora omsättningen i styrelsen. Inom
endast några få år hade hela den ursprungliga ledartrojkan
dirigent, ordförande och sekreterare avflyttat från staden,
och med den försvann för mycket på en gång. Den begynnande
oron i landet med åtföljande militära repetitionsövningar
naggade en redan förut fåtalig sångarskara i kanterna.
Det
finns knappast skäl att desto djupare analysera orsakerna till dessa tystnadens
år i körens historia. Låt oss i stället med tillfredsställelse
konstatera, att betydelsefulla resultat hade nåtts under de aktiva åren.
Man hade nått en hedersam plats bland kvartettsångarna i det svenska
Finland, man hade en plattform för fortsatt verksamhet.
Och helt tystnade
kören inte. Under kriget ställde kören, eller en spillra av den,
upp för att hedra en fallen krigare med sin sång. Likaså torde
man någon gång ha medverkat vid firande av nationella högtidsdagar.
* * *
|
En historia från krigstiden.
NM-basen Joel F. går
vakt vid ena ändan av Storbron en vinternatt, extra mörk genom den rådande
mörkläggningen. Vaktposten vid det andra brofästet hör hans
steg och anropar, varvid följande dialog utformas:
Vem där?
Nå, he e bara jag.
Å vem e 'jag'?
Nå,
he e tu he. |
Manskören reorganiseras
I januari
1945 samlades man igen för att rekonstruera sammanslutningen. Apparitionen
hade undergått en betydande förändring sedan kören senast
varit samlad. Flera ur det gamla gardet hade lämnat orten eller dragit sig
tillbaka och en betydande nyrekrytering hade skett.
Då intresset för
en nysatsning var livligt, beslöt man att igen börja med regelbundna
övningar, närmast med sikte på att kunna svara för ett programavsnitt
vid sommarens sångfest på Kuddnäs. Och det tycks ha gått
galant. Den 1 juli kunde man framträda med ett tiotal sånger, dels
vid festkonserten, dels vid kvällsfesten. Under vårens lopp hade man
också hunnit med några andra publika framträdanden.
Vid ett
möte i oktober -45 valdes Reinhold Blomqvist till ordförande för
den nystartade kören, Stig Ingo blev viceordförande och Holger Rajander
sekreterare. John Sundkvist lovade fortsätta som dirigent. Mötet uttalade
sig för en anslutning till manssångarförbundet och satte som mål
för året att genomföra en riktig vårkonsert igen samt att
kunna delta i Ekenäs-sångfesten sommaren -46. |
Efter krigen återupptogs kårarbetet. Bilden från sångfesten
på Kuddnäs 1.7.1945. |
En tradition som togs
upp från trettiotalet var att ordna kamrat- och sångarsamkväm
en gång per månad till allmän förnöjelse. Ibland höll
man till på Karleborg, ibland på Wiks
hotell, där man också firade gemensam valborgsmässoafton. |
Reinhold Blomqvist Ordf. 194546, kassaförv. 194564. |
Georg Tarvos Dirigent 195458. Hedersdirigent. |
Inkom så den 25 maj. Konsertdags! Fulltalig publik i normalskolans festsal,
förväntansfull efter de långa, magra krigs- och krisåren.
Vad är trevligare för en sångare, som behärskar sin uppgift,
än att möta sin trogna publik? Kören var i god form och hade dessutom
förmånen att i leden ha två framgångsrika solister, tenoren
Åke Åström och barytonen Stig Ingo, vilka visade sin förmåga
bl.a. i Wideens Serenad och Griegs Landkjending. Blommor, bisseringar [repris]
och extra nummer blev det och mycket positiv kritik i pressen, fast man kan väl
tänka sig, att framgången i någon mån berodde på
åhörarnas glädje och lättnad över att igen gå
mot ljusare tider. Och litet nostalgi fanns med, förstås.
Det
blev ett tiotal körmedlemmar, som deltog i jubileumssångfesten i Ekenäs
57 juli.
Hösten 1946 nyvaldes Georg Tarvos till ordförande
och Ragnar Nordström till sekreterare. Åström och Ingo utsågs
till första respektive andra vicedirigent och stämfiskaler bestämdes
nu skilt för samtliga stämmor. Man beslöt att stärka underlaget
för verksamheten genom en energisk medlemsvärvningskampanj och aktiviteten
gav resultat. Vid vårkonserten stod 36 sångare på trallarna.
Man
kunde också nu glädja sig över den stora publikanslutningen. Kören
sjöng inför fullsatt salong. Särskilt hyllad denna kväll blev
dirigenten John Sundkvist, som gjort ett gediget arbete och skänkt publiken
en verklig musikupplevelse.
Det kan ännu noteras, att kören under
året gjort en utfärd till Lepplax för ett sammanträffande
med körerna norrpå, samt att man gjorde anmälan för inskrivning
i föreningsregistret. Denna blev dock godkänd först den 15 februari
1949 sedan stadgarna omarbetats.
Ut på galej!
I årsberättelsen
för 1947 nämns nu för första gången fadderorten Sollefteå i Sverige. Man närde ett litet hopp om inbjudan till sångarträff
i staden vid Ångermanälven. Av någon anledning kunde sångarbröderna
i Sollefteå inte denna sommar ordna träffen men lovade återkomma,
och i december kom meddelande om att man var i gång med förberedelserna.
Sen inbjudan anlänt, vederbörligen bestyrkt av borgmästaren, började
en livlig korrespondens mellan vänorterna.
Det
var inte så enkelt att resa utrikes år 1948, t.ex. måste man
ju ansöka om pass. Det är värt att återge något om
förberedelserna, de påminner oss om hur problemfritt vi nu reser inom
Norden. I resinstruktionen säges varje man ha rätt att medföra
torrskaffning för eget behov, likaså hade man rätt att medföra
50 st grova eller 100 st smala cigarretter per man. Värdesaker som klocka,
ringar och kamera skulle antecknas på särskild tullblankett. Finländskt
mynt fick medtagas högst 99 mk i småmynt. |
Nykarleby Manskör formerad för konsert 15.6. 1948 vid Pettersborg, Sollefteå.
Första raden från vänster: dirig.
J. Sundkvist, T. Johnson, G. Bergfeldt, A. Frostdahl, H. Rajander, V. Ahlnäs,
E. Sund, Å. Åström, P. Österlund, S. Ingo.
Andra
raden: G. Segerstam, S. Bertlin, G. Tarvos, L. Skrivars, V. Sandvik, V Bergman,
H. Haglund, A. Mäenpää, J. Åbonde.
Bakom
dem: R. Olson, B. Höglund, R. Blomqvist, V. Sjöblom, R. Dahlstedt, A.
Nordström, H. Wik, J. Björkman, L. Harjulin, G. Stormåns, T. Johnson,
B. Casén, G. Stenvall. |
Så bar det
i väg den 14 juni. Turbuss till Vasa, där man embarkerade ”Bottniska
vikens flytande likkista Turisten” för överfart till Umeå.
Tågresa med ankomst till natursköna ”nipornas stad” mitt
i natten, där Sollefteå manskör med dirigenten Ringström
välkomnade med stora famnen och långa kaffebord. Följande kväll
gav kören sin huvudkonsert på Pettersborg, ”Sveriges naturskönaste
konsertsal”, som sekreteraren Valdemar Bergman uttrycker det i en redogörelse.
Sången
gick tydligen hem. Tidningen Nord-Sverige refererar som följer:
|
”Nykarlebyborna sjöng i går
på Pettersborg. De sjöng sig rätt in i sollefteåbornas hjärtan.
Kören är liten men ytterst vältrimmad. Dirigenten John Sundkvist
har all heder av den. Rösterna var inte stora men samtliga körmedlemmar
uppbars av en verklig och innerlig sångarglädje. De långväga
gästerna lade in känsla och själ i sin sång och pianissimot
var superbt. Ett par hundra personer hade sökt sig upp till den höga
nipan. Finnarna kom tågande med sin blåvita fana, ställde upp
sig bland de högstammiga tallarna och hörde på major Yngve Sahlins
versifierade välkomsttal. Sedan blev det en högtidsstund för alla
sångarvänner. Kören inledde med 'Sveriges flagga' och övergick
sedan till det ordinarie programmet. Det hela blev en förunderligt vacker
afton som sent skall glömmas av de närvarande.” |
J.
Åbonde framförde vid konserten ett tack för den
hjälp som kommit Nykarleby till del från fadderorten under de gångna
åren. Mera tal blev det vid supén på Stadshotellet, utbyte
av minnesgåvor och sång i parti, allt i den bästa stämning.
”Dagen efter” upptog bland annat ett besök vid Hallstastugan som
Rotarys gäster och en konsert i Österåsens sanatorium för
sjukhusets patienter och anställda. Man förstår att österbottningarna
blev lyriska inför den storslagna utsikten från Hallstabergets krön.
Så här vill en tidning karaktärisera dem. ”Det finns två
drag som är genomgående hos den sympatiska samlingen: de är slättlandsbor
och de älskar sången. Men annars är de bra olika och inte minst
ur social synvinkel; här finns bankdirektörer, jordbrukare, läroverkslärare
och ingenjörer för att bara nämna några exempel. Det första
gemensamhetsdraget vanan från barnsben vid slättlandet
gav dem alla en stark upplevelse vid mötet med en så helt annorlunda
ångermanländsk natur.”
Detta första besök i Sollefteå
blev en oförglömlig upplevelse för den 35 man stora kohorten. Man
lyckades här få en kontakt och en vänskap som överträffar
det vanliga. Genom förnyade besök har den befästs och står
på stadig grund, ett mönster för vänortstanken.
På
återresan gav kören konsert i Örnsköldsvik, där den
lokala manskören stod värd. Om konserten är inte mycket att säga.
Den hölls i stadens kyrka, där ett knappt hundratal åhörare
viftade med programbladen efter varje nummer om på ont eller gott
är svårt att säga efter slik manifestation. Ett ostämt orgelharmonium
gjorde slutnumret (Landkjending) till ett stort F, skriver sekreteraren. Må
envar tolka detta efter sin ingivelse.
Trots allt bestods välvillig
kritik i ortspressen. ”Finsk succé även i Örnsköldsvik”,
rubriceras det, men man anser att konserten hade vunnit på att avslutas
med Finlandiahymnen, som särskilt uppskattades. I stället blev festsupén
en strålande final med mycken sånglig och lekamlig spis. Man förstår
att det för de köpkortsvana ”finnarna” var något särdeles
att uppleva välmågans Sverige med dignande hyllor i affärerna
och mat därefter. Drycken inte att förglömma, här var det
annat än Skogens susning. Följaktligen hann inte alla i tid till morgontåget
utan måste med bil kuska efter till närmaste station.
Tullen
i Umeå var ett särskilt kapitel. För en flaska brännvin måste
man betala en krona i tull. En av sångarna, som för den första
tullaren uppgett att han inte hade några pengar, måste vid den andra
plocka fram en tiokronorssedel ur hatten för att få sin butelj förtullad.
Sen visade det sig, att man inte fick föra med sig torkad frukt och följaktligen
blev det att käka russin ett tag. Gruppens benjamin, 22-årige Gustav
Bergfeldt, hade hamstrat kardemumma och gömde behändigt godsakerna under
skjorta och kalsonger. Sen luktade jag gott länge och väl, intygar
han, ännu en av körens goda tenorer, tydligen med mumifierad ynglingaröst
sedan den första sångarfärden. Nestor i gänget var Henrik
Wik, 78.
Före resan anskaffades ett eget körmärke, som bars
första gången vid vårkonserten den 5 juni. För idé
och utformning stod seminariets teckningslärare Torsten Korsström.
Konserten samlade ingen storpublik, men var enligt mångas
mening mycket lyckad. För att dryga ut reskassan anordnades under våren
en programafton i Juthas uf-lokal. I staden kämpade
man för att få en järnväg till orten, och otåligheten
var stor över de små framsteg i frågan som stadsdirekrör
Mouritzen kunde påvisa. Vid nämnda programafton sjöng kören
en nidvisa, författad av Stig Ingo.
Här återges ett par
verser:
Vi väntar här i staden medan
åren de skrida,
medan Mouritzen vandrar och skatterna gå.
Vi väntar på en järnväg från världen den vida.
vi väntar att tågen en gång skola gå.
Glatt ville
vi åka på glänsande spåren
genom skogen dit bort där
vårt Kovjoki låg,
och höja ett jublande rop uti snåren:
Välkommen till Nykaabi stan kära tåg!
Att notera ännu från detta händelserika år:
|
8
oktober gästades man av Kronoby manskör. |
|
vid
lillajulfesten 5 december berättade bankdirektör Einar Hedström
om den forna manssången i staden och tackade NM, som uppbär traditionen,
manande kören till sammanhållning och god kamratanda. Han berättade
bl. a., att då Jakobstad hade 100-årsjubileum anlitades Nykarleby
kvartettsångare. Före sin bortgång 1951 överlämnade
han materiel från dessa gångna år, och kören tog farväl
med sång vid jordfästningen. |
|
avslutades
året i damsällskap på Loppan, där sången klingade
taktfast, varvad med roliga historier från resan. |
Gäster från
Sverige
Men roligheterna förpliktade. Sollefteåkören
var naturligtvis inbjuden på svarsvisit och den blev av redan följande
år.
Vid årsmötet hösten 1948 omvaldes styrelsen. Stig
M. Ingo hade redan i maj trätt till som ordförande efter Tarvos' avsägelse.
Nu gick man verkligen in för att täppa till luckorna i sångarleden,
vilket årets § 16 framställer: ”De församlade körmedlemmarna
beslöt enhälligt, att övningarna böra försiggå
varje måndag, utan någon som helst absentering. Bortavaro från
övningarna utan laga ansvar får på inga villkor förekomma.”
Trots
den bistra formuleringen blev det ett visst manfall, men de trogna kunde ändå
genomföra ett ambitiöst program för att utveckla sitt kunnande
och skramla in slantar för sommaren. Konserter hölls 5 januari i Juthas,
dagen därpå i Socklot med gott om publik. Sämre ställt med
den detaljen var det på våren vid en populärkonsert i Juthas
och tyvärr den 13 maj i Normalskolan, då körens
13-årsminne firades vid vårkonserten med Stark, Söderman och
Finnström som hedersgäster.
Midsommarveckan
anlände vänortskören och värdarna försökte efter
bästa förmåga återgälda den gästfrihet man fått
del av föregående år. Bland annat gjordes en utflykt till Oravais
och i ”skären” kuskade man omkring en dag med motorbåtar,
vilket gästerna verkligen uppskattade. Där blev det strandhugg vid Majniemi
och Björkholmen, där herrskapet Nylund bjöd på kaffe i det
gröna. Middag m.m. intogs högtidligen på Loppan. |
NM bjöd sollefteågästerna bl.a. på sång 24.6. 1949
ute på segelpaviljongen. |
En
kväll ordnades potatisskalningstalko på Harjulins gårdsplan. I denna idrott deltog båda körernas
damer och en del herrar, och upplevelsen senterades livligt. Körordförande
G. Sundqvist skildrade i en tidningsintervju efter hemkomsten, hur han sett en
del av stadens högreståndsfruar och många andra med potatisskalare
i högsta hugg klarera middagen för sångarna till nästa dag,
samtidigt som de sjöng av hjärtans lust. Det lär ha varit en märklig
syn för gästerna.
Sollefteåkören konsertsjöng
i Normalskolan och belönades av en publik om ett par hundra personer med
långa applåder för sin friska sång. Midsommardagen den
26 juni avverkade den en egen avdelning vid nejdens sångfest på Kuddnäs
plus tre nummer tillsammans med värdkören. Besöket avslutades på
stadshotellet, där löften gavs och togs om kärt återseende
och -hörande.
I början av året inträdde NM i Finlands
svenska manssångarförbund och II-tenoren Gunnar Segerstam beviljades
stipendium av detsamma för deltagande i dirigentkurs i Kaskö. Glädjens
dag var det den 31 oktober då man firade körledaren Johns 60-årsdag
med hyllning i ord och ton, men saknaden kändes tung då man följde
sångarveteranerna Henrik Wik, Joel Finnström och Lennart Skrivars till
den sista vilan. Sorgen och glädjen, de vandra tillsammans. |
Sångarvänner från Sverige får bekanta sig med ”skären”.
Här angörs Björkholmarna
(1949). | (Inf. 2005-06-19.) Lars Edman (1984)
Nykarleby manskör r.f. 19341984. Stig
Haglund digitaliserade. Fortsättning: 50-talet
tar vid.
|