Tvärgatornas antal voro egentligen endast sex och hela stadsområdets längd var inte mer än 703 meter, medan bredden, där den var
som störst, var 252 meter. Totalarealen var 12 ha. Skämtande skriver Topelius en gång (13 sept. 1843) i ett
kåseri i Helsingfors Tidningar: »när jag promenerar genom vår lilla stad, [der det är förbjudet
att röka,] drager jag in min rök vid ena tullen och blåser ut den vid den andra». De bebodda tomternas antal »inom stadens stakett»
var endast 111. Bebyggelsen hade en högst ålderdomlig prägel. Någon större eldsvåda hade dittills aldrig övergått
staden. Någonting av medeltid fanns där visserligen ej, ty staden var då (1820) endast 200 år gammal, men husen voro utan undantag
av trä och i regel envåningshus, »sammanhängande och uti en kedja», såsom det heter i en beskrivning från 1750-talet.
Ännu så sent som år 1848 skrev en resande, furst Emanuel Galitzin, om Nykarleby att staden »andas en doft af medeltid; man slipper
ändtligen dessa eviga snörräta gator, omgifna af låga hus bestrukna med rosens eller smörets färg.
Gatorna äro trånga och krokiga, som la Cité i Paris. Själfva värdshuset bar en vördnadsvärd prägel af ålderdom.
Man uppstiger till andra våningen genom en mörk trappa, på hvars ledstänger spindlarna uppslagit sina bostäder; väggarna
äro betäckta med urblekta tapeter, fönstren med små aflånga rutor, infattade i bly, och för att göra vår boning
fullkomligt pittoresk, hänga i den stora salen tolf grymt nedrökta porträtter i olja, föreställande afdöda konungar och drottningar
af Sverige i naturlig storlek.»
Endast kring de två torgen, Kyrktorget och Salutorget, stodo några gamla tvåvåningshus,
bland vilka det förnämsta var rådhuset med sitt lilla klocktorn. På Salutorgets östra sida hade man vid tiden för Topelius'
ungdom hans blivande svärfars, rådman Isak Lindqvists gård, och på andra sidan stod
apoteksgården, båda tvåvåningshus med smårutiga fönster. Vid torgets södra sida stod den gamla
Calamniuska, sedermera Turdinska och Lybeckska, gården i två våningar, där intet fönster var likt det andra, såsom
Topelius beskriver det. Genom en överbyggd port kom man in på gården, där det fanns gott om utrymme för tjärböndernas
foror. »Övra våningen stod tom i reserv för högtidliga tillfällen; i nedra våningen, som bestod av sal, kammare, kök
och salubod, sammanträngdes familjen och tjänarinnorna.»
På motsatta sidan om torget stod ett envåningshus, som tillhörde
den förmögne handlanden, rådman Adolf Hammarin, vars familj spelade en stor roll
i stadens liv på 1820- och 30-talen. I kvarterets norra ända byggde rådman Matts Lithén, som var gift med Zachris Topelius'
moster, på 1830-talet ett nytt präktigt tvåvåningshus. På älvstranden därutanför hade han sin berömda trädgård
»Fåfängan», som syntes över älvkröken ända
till Kuddnäs. Det var en av stadens privata förlustelseplatser i all anspråkslöshet.
Gårdarna vid torgets västra sida
tillhörde, den södra kommerserådet Johan Turdin (Z. T:s mors styvfar)
och den norra (från 1831) hans son Gustaf Turdin och efter honom borgmästaren Johan Haeggström (Z. T:s svåger).
Vid Kyrktorget
längst mot nordväst bodde till 1824 kofferdikaptenen och handlanden Reinhold Wilhelm Backman och hans stora familj, nära släktingar
till Topelius, och efter honom handlanden Gustaf Adolf Lindqvist, Topelius' blivande hustrus
farbror. En av de följande gårdarna ägdes länge av handlanden och rådmannen Carl Johan Berger, också han en av familjen
Topelius' intimare umgängesvänner. Vid Kyrktorget låg också den gamla pedagogien, senare elementarskolan, där i början av
seklet Johan Gabriel Toppelius var anställd som lärare [och skrev Samling till en historik över
Trivialskolan].
På Sockenstuguberget, inte lång från
kyrkan, stod sockenstugan, sockenmagasinen och ett antal kyrkstugor, där landsborna vid sina kyrkbesök bundo sina hästar och hade sitt »kvarter».
Men stadsbilden hade också sina dystra tavlor. Utanför sockenstugan hade »spöpålen» sin plats vid exekutioner för
stadsbor. Gällde det landsbor, ställdes spöpålen vid sockenmagasinet. Den var nämligen portativ och stod vanligen i sockenstugans
förstuga. Ännu så sent som på 1860-talet var den i bruk. Den dömde skulle först stå i halsjärn någon timme.
Härunder samlades på platsen en stor folksamling, bland vilken lärare och elever från den närbelägna skolan bildade en avsevärd
del. Det var väl en form av åskådningsundervisning. Förrättningen började med att »kronans befallningshavande»
uppläste domen. Därefter grep profossen vanligen en f.d. soldat spöna och började slå, medan länsmannen stod
med klockan i handen och räknade slagen. »Efter varje rapp märktes en djupröd, blödande fåra snett längs ryggtavlan.»
Den, som trängde sig nära, »kunde därvid få skinnslimsor och bloddroppar i ansiktet», skriver Zachris Schalin i sin skildring
av en dylik exekution. Om delinkventen såg ut att förlora medvetandet, fick han en klunk vatten från den närbelägna »Herpes-potten».
Sedan han kvicknat till, fortsattes exekutionen tills det bestämda antalet slag var utdelat. Efter sista slaget lades delinkventen på mage, varefter
ett slags fältskär framträdde »och prustade ur sin utspända mun i brist på bättre refraichisseur ett
brännvinsregn över de svidande såren på den slagnes rygg. Sen drogs skjortan öfver hans blodiga
kropp och han fördes bort.»
I detta lilla, man kunde kalla det miniatyrsamhälle, rådde för övrigt
ingen dåsig lättja. Handel och sjöfart spelade här en betydande roll. Nykarleby var en sjö- och stapelstad, inte blott till namnet,
utan också till gagnet. Alla stadens handelsmän voro ägare till ett eller flera fartyg. På gatorna rörde sig sjöfolk av
olika nationer. T.o.m. negrer gästade stundom staden. På skeppsvarven vid hamnen vimlade det av timmermän, smeder och hantlangare av olika
slag. Skeppsbyggmästaren gick där omkring som en hövding bland sitt folk och delade ut sina order. Det höggs, hyvlades och spikades
så det var en fröjd att se och höra. Och kaptenerna övervakade sina blivande fartygs byggnad och utrustning.
Utrikeshandeln var
livlig. Man importerade salt och kramvaror, möbler och porsliner m.m. och utskeppade tjära och beck, som tillverkades på beckbruket invid
staden. Tjärvräkare och beckbrännare ökade den för sjöfarten nödvändiga personalen. Detta har också lämnat
djupa spår i Topelius' litterära produktion. Därom påminna rubriker som »Ellidas
saltlast», »Beckbrännaren, som alltid kom överst», »Vincent Vågbrytaren»
(kapitlet »Vid varvet»), på sätt och vis »Brita Skrifvars», »Det gyllene spöket» och talrika ställen
i hans övriga produktion. Hur livligt skildrade han ej redan i sina dagböcker fartygsutskjutningar i Nykarleby.
Fartygens proviantering vållade redarnas familjer inte litet bekymmer. Det slaktades, bakades och bryggdes långt i förväg.
I bodarna hängde kött i långa banor och »surdegsholken» stod länge och jäste i bagarstugan. Ju surare degen blev,
desto bättre höll sig brödet i fartygens proviantrum. Så hängdes brödet på tork på långa stänger,
tills det omsider lades i förvar i brödlårarna i magasinen. Borgarna höllo egna kor och hade åkrar och ängar i stadens omnejd.
Det kärnades smör och bereddes ost.
För stadens unga flickor, pigor och herrskapsdöttrar, hägrade det som en självfallen
framtidsdröm att bli sjömansbrud. Och de unga männen, drängar lika väl som kontorister, hade samma möjlighet att en gång
i framtiden bli handelsmän och skeppsredare. Därtill behövdes blott flit och fallenhet och gott gry.
Enligt den unge Zachris Topelius,
som på nära håll studerat detta samhälles struktur, kunde man i detsamma särskilja »5 noga skiljda och sinsemellan rangsjuka
societéer». Den förnämsta klassen utgjordes självfallet av noblessen, vars grad av förnämitet dock måste bedömas
ur ortens egen synvinkel. Den inskränkte sig ingalunda till endast det s.k. första ståndet. Hit räknades nämligen köpmännen,
tjänstemännen och »en del skepparfruar». Om denna klass således inte riktigt motsvarade vad man i Stockholm eller Helsingfors
förstod med begreppet nobless, så ägde den i alla fall en egenskap gemensam med »den stora världen», den var den minst
småaktiga av alla stadens »societéer». Stadens andra stånd utgjordes av skepparfruarna, som mycket höllo på sin
värdighet. Tredje ståndet bestod av de förmögnare hantverkarna, vilka karakteriseras som de mest avundsjuka och tillgjorda av dem alla.
Till fjärde ståndet hörde sjömännen »och deras kvinnfolk», vartill räknades flera av »de s.k. jungfrurna».
Och slutligen det femte ståndet, drängar och pigor. Alla dessa klasser i det lilla samhället bildade egna kotterier för sig, som alla
strävade att höja sig till närmast högre klass, »men hindra klasserna nedom att uppstiga». Sådan var enligt det 19-åriga
skaldeämnets skarpa och något spydiga uppfattning det lilla samhälles sociala struktur, i vars mitt han själv växte upp.
I
en något annan belysning ställer den gamle Z. T. människorna i hans barndomsstad. I ett opublicerat novellfragment »Celina
Sommers bröllop» beklagar han den allmänna nivelleringen och låter en vemodsfull tanke gå till de »friska originaltyper»,
som så talrikt förekommo i hans ungdoms Nykarleby. Och han fortsätter:
»När man för 70
år sedan (skrivet 5 april 1897) mötte på landsvägen i Österbotten en långväga resande, kunde man av dräkten och
hållningen genast igenkänna hans hemsocken. Och när de tyske handelsagenterne med främmande snikna ögon reste genom småstäderna,
fiskande kunder på 9 månaders kredit, återkommo de så fulladdade med spe öfver sina därvarande affärsvänner
och deras omgifning, att håren skulle ha rest sig på kundernes hufvuden, om de i telefonen förnummit hvad man sade om dem. Må man
tänka sig en liten stad, som samtidigt kunde presentera en borgmästare, som i sin röda peruk fått 10 korgar; en prost, som gifvit konserter
på klaver; en kapellan, som aldrig misslyckades att predika halfva församlingen till sömn; en kronofogde, som gift sig med sin ladugårdspiga; en tre och en half aln lång fiskal, som beställde åt sitt nyfödda barn
en tre alnar lång vagga; en landsfiskal, som lifrädd i sitt krig mot olaga brännvinspannor, byggde sig en sommarvilla utan fönster
på en klippa i hafvet; en apotekare, som betalade sitt apotek med att föra en 70-årig fröken i brudstolen; en landtmätare, hos
hvilken det spökade; en postmästare, som svor så att taket rämnade; en handlande, som framtrollade tre stora fartyg av intet och åter
förlorade dem; en sjökapten, som öfverträffade Münchhausen i skepparhistorier; en magister, som blef hamnbuse; en student, som
hoppade i forsen; en provisor, som förvred alla flickhufvuden; en guldsmed, som trodde sig kunna allting; en kardmakare, som gjorde orgelverk; en färgare,
som blåste klarinett och en annan, som spelade basfiol» o.s.v.
Den korta formuleringen tillåter inte originaliteten
hos de uppräknade personerna att komma till sin fulla rätt, men där man kunnat identifiera originalen, och komplettera upplysningarna om
dem, har det visat sig, att Topelius haft fullt skäl att inordna dem i detta galleri av säregna personligheter. Prosten, som givit konserter på
klaver, var stadens kyrkoherde Johan Niklas Snellman (f. 1769, d. 1844), en i många avseenden märklig man, fil. magister och f.d. docent
i nationalekonomi vid Åbo akademi. Han hade blivit prästvigd i Strängnäs och vistats mycket i Sverige, där han en tid betraktades
som rikets nästbästa klavervirtuos. Pianospel var ännu på gamla dagar hans stora intresse. Han spelade »stora och svåra
stycken» och senterade alls ej den musik, som ortens unga damer kunde prestera. För unge Zachris visade han ett stort intresse, lärde honom
latin gav honom spellektioner och diskuterade musik. Hans andra stora intresse var botaniken och entomologien och han hade stora samlingar av växter
och fjärilar. I privatlivet var han knarrig och obehärskad och, så präst han var, använde han gärna svordomar i häftigheten.
Prosten
Snellman var gift med en inte mindre originell personlighet, Hedvig Wetter (f. 1769), som i ett tidigare gifte varit förenad med underlöjtnanten
vid artilleriet Johan Henrik Linderoos. Det var den fru, som enligt Topelius haft sin hand med i Sveaborgs kapitulation.
Torget
i Nykarleby före branden.
I mitten rådhuset. T. v. rådman Lindqvists gård. Längst t. h. Calamniuska gården
Teckning av G. Schalin efter trämodeller
Landsfiskalen, som byggde sig en villa utan fönster, var den mycket originelle Georg Ludvig Herpman (f. omkr. 1790, d. 1854 eller 55), som tydligen intresserade Topelius
i hög grad emedan han en tid bodde på Kuddnäs mark. Han ansågs för ortens största original. Som »brännvinsfiskal»
hade han på tjänstens vägnar tagit i beslag många brännvinspannor, till stor förargelse för alla lönnbrännare
på orten. Då han även annars var mindre omtyckt blev han en vinter på isen överfallen och pryglad av en hop till kvinnor förklädda
män. Av den då utståndna skräcken hade han blivit en smula vad man kallar »bortblandad» (rubbad) och han led av förföljelsemani.
Särskilt hatade han kvinnor och skydde dem som pesten. Han bodde på senare tider inte tillsammans med sin hustru och talade med henne endast
genom förmedling av en dotter. Hustrun fick ej ens röra vid hans dörrlås. Hans tillstånd förvärrades ytterligare i
Åminstorpet (på Kuddnäs mark), där han en gång blev överfallen och hotad med knivar. Han flyttade då till staden
och bodde vid en gränd, som efter honom kallades »Herpmans gränd». Gubben gick klädd i grova vadmalsbyxor, som alltid hade stora
lappar på knäna. Beställde han någon gång nya, lät han genast anbringa knälappar, så var det gjort. På
huvudet bar han en hög och vid mössa, som dolde en skyddande kopparplåt! För övrigt var han en aktningsvärd man och en ofta
anlitad advokat. Det hus, som Topelius syftar på var en stuga, som Herpman byggde åt sig på en liten klippö utanför Lodörn
i skärgården. Stugan hade varken fönster eller skorsten, blott i väggen en lucka, som öppnades, när någon kom för
att sälja fisk. På sin båt hade Herpman anbragt ett slags kajuta av skinn, där han kunde dölja sig för nyfikna. Där
satt han ofta osynlig och metade fisk. I sitt umgänge med folk var han mycket ordkarg. Endast Topelius fick honom något mera meddelsam. Herpman
är huvudperson i en av Topelius' noveller »En av de sju».
|