PLAN-KARTA öfver MAGZINS-PLATSERNE vid NYKARLEBY STADS NYA HAMN
NYKARLEBY I FEBRUARI 1870 L.P. KIÄLDSTRÖM
Förstoring.
Denna bild visar på hur långt från varandra ritning och verklighet ofta är och kan leda till att tro att något funnits för att det finns på ritningen.
(Inf. 2013-06-24.)
Bryggans norra sida. Förmodligen finns det en rustbädd (underlag av stockar) som inte mår så bra när vattenståndet blir så lågt som här. Simbryggan upptagen för vintern.
Foto: Lars Pensar.
Kramlade kantstenar. I samband med att hamnplanen skulle asfalteras schaktade man och jämnade ut så mycket att kantstenarnas insidor kom i dagen. Förstoring.
Foto: Lars Pensar.
År 1873 anläggs en stenmur för ballastens placering invid bryggans södra sida och flera lass mossa för tätning av densamma samt tre skottkärror för ballastlossning anskaffas. Både vägen och ångbåtsbryggan sköttes sedan av staden och tog en stor andel av stadens kassa i form av ständigt återkommande grusning av vägen, vägtrummor och deras underhåll, vintertid plogning och snöskottning. Ångbåtsbryggan underhölls och sopades regelbundet och reparationer av den var ofta nödvändiga.
[Ångbåtsbryggan vid Andra sjön, har under försommaren undergått en större reparation och har denna till dato kostat 6,534 mark, häri icke beräknat använt virke, vilket försetts ur stadens skog.
Vid förrättad auktion förliden tisdag å affallsvirke från bryggan inbragte en summa av 1,064 mark.
Österbottniska Posten, 26.06.1920, nr 26, s. 2.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.]
Auktion |
å avfallsvirke från ångbåtsbryggan vid Andrasjön förrättas lördagen den 27 juni kl. 6 e. m. vid ångbåtsbryggan. |
Stadsstyrelsen. |
|
[Österbottniska Posten, 26.06.1931, nr 26, s. 4.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.
(Inf. 2023-04-19.)]
Hamnområdet på 1920-talet. Förstoring.
Foto: Ur Åke Björklunds samlingar.
Lågvatten, ca 60 cm lägre än normalt. Förstoring.
Foto: Lars Pensar 6 juni 2018, montage. (Inf. 2018-06-10.)
Ballaststenar.
Foto: Lars Pensar.
Ballaststranden där åtskilliga generationer sökt och hittat vackra flintstenar. Pontonbryggorna från början av 1970-talet i högerkant. Notera vindsurfaren! Bertel Nyströms Renault i vänsterkant. Förstoring.
Foto: Lars Pensar.
Cometen i bakgrunden kan vara Wittings eller Eklunds. Och bara träbåtar och någon fanerbåt. Antagligen
skulle någon ännu kunna identifiera en del av båtarna. Jag känner igen Övergaards
motorbåt och någon till men de spetsgattade båtarna är så lika varandra att
det är svårt att skilja dem åt.
Året är 1966 eller -65 skulle jag säga. Svärfar har nämligen inte påbörjat
villabygget, ser jag. Förstoring.
Foto: Rafael Sjöblom.
Ända fram till 1878 kallas hamnanläggningen för ”Nya Hamn” och vägen dit ”Nya hamnvägen”, säkerligen som motsats till Gamla hamn, i stadens bokföring. Först efter detta år benämns den ”Andrasjön” eller enbart ångbåtsbryggan.
År 1881 får ångbåtsbryggan en förlängning med en trätimra i vinkel mot bryggändan. [På hösten blev bryggan illa medfaren av stormen.]
[Det blå strecket avser vattenlinjen. Övre högra bilden är genomskärning vid mittdelen och den nedre vid högra delen. Notera att kistan ej är helt stenfylld utan bara i de V-formade delarna. Förstoring.
PROJEKT
Till
FÖRLÄNGNING AV ÅNGBÅTSBRYGGAN
Kostnadsförslag
1600 |
Famnar Stock à 50 pi |
800 —, |
1200 |
Famnar 4 tums Sparrar à 20 pi |
240 —, |
260 |
Dagsverken à 1,50 pi |
390 —, |
350 |
Lass Sten à 70 pi |
245 —, |
|
Smide |
55 —, |
|
|
1730 —, |
Nykarleby den 19 Februari 1881
Joh. Björnvik
Stig Haglund tillhandahöll ritning ur stadens arkiv. Ritningen har varit rullad och därefter fotad på frihand, så det blir en del förvrängningar.
(Inf. 2022-12-04.)]
G. M. Hedström och handl. Alfred Häggblom utses till stadens ombud för ifrågavarande arbeten samt för vägavsyningen.
För att förhindra kreaturen att komma in på hamnområdet utsätts årligen en så kallad ”vattengärdesgård” både söder och norr om ångbåtsbryggan. Till vintern togs dessa gärden upp igen för vinterförvaring. På hamnområdet fanns även en livbåt med ett eget förvaringsskjul.
Hamnområdet en sommardag. Förstoring.
Foto: Rafael Sjöblom.
Hamnområdet en höstdag. Förstoring.
Foto: Lars Pensar 1973.
Åminne skulle dock kvarstå som en lastplats tillsvidare. Remning av farleden från ”Nya hamn” till Ahlö och Djupsten gjordes redan 1867.
Det nya packhuset, som hade uppförts vid Gamla hamn, kort före stadens brand, kom efter att det 1867 flyttats till Andra sjön, inrymma stämpelkammare med mellantak och trossbotten även utrymme för balansvågen, packrum och konfiskationsrum. Tullkammaren, som senare inrymdes där fick telefonanslutning 1910 med nummer 4. Den demonterades vid tullkammarens indragning år 1922.
Packhusets östfasad. Folk protesterade när det andra båthuset hade byggts, för man tyckte att det var fel att bygga igen vägen till stranden. Förstoring.
Foto: Lars Pensar 1973.
Packhusetst sydöstra hörn och ett embryo till vågbrytaren som omgärdar hamnbassängen. Förstoring.
Foto: Lars Pensar 1973.
Lågvatten, ca 60 cm lägre än normalt. Förstoring. Fler foton tagna samma dag.
Foto: Lars Pensar 6 juni 2018, montage. (Inf. 2018-06-10.)
År 2002 stod det nyrenoverat av Henrik Häggblom. I stämpelkammaren finns nu ”Café Tullmagasinet”, förste innehavare var Steven Frostdahl, nu driver Ralf Ström verksamheten.
Den 1870–71 tillkomna vaktstugan, även använd som stationsbyggnad under den smalspåriga järnvägens tid 1899–1916, är hopskarvad av två timror. Redan 1883 omtalas att hamnvakten har telefon därnere. Byggnaden är idag såld som villa.
En boda och vaktstugan. Notera trallen och ”kioskdisken” vid det mittersta fönstret! Förstoring.
Foto: Lars Pensar 1973.
Bodan och vaktstugan något år senare när kioskdisken är borttagen. Förstoring.
Foto: Lars Pensar.
På lötet från vaktstugan ned mot ångbåtsbryggan byggdes småningom flera bodar och magasin, ett tjugotal omtalas. Joel Nilsson, som även tillverkat stadsmodellen som förvaras i Normalskolan, gjorde 1917 en plankarta över hamnområdet med alla skjul och magasin som då fanns kvar på området, men de flesta hade då redan flyttats bort eller rivits.
Bryggan kom i sinom tid att i stället för lastskjulet ute på ändan, redan 1926 få omklädningsutrymmen och trampolin.
År 1946 byggdes en ny trampolin, omklädningsskjul och en danslave med skrank och bänkar runtom. Den tidigare trampolinen och skjulet hade spolats bort i en höststorm ett antal år tidigare.
Nybyggnationen består, drygt tio år, till vintern 1957–58 då trampolin, danslave och omklädningsskjulet rivs, och bryggan börjar förlängas med de sprängstensmängder som riv- och byggraseriet frambragte i staden med början 1958.
En anspråkslös liten bryggkonstruktion på norra sidan av bryggan anläggs, där idag den lilla hoppställningen finns, närmast för fiskarnas landning av fångsten. Där brukade Fiskandelslagets fiskbil, en ”Morris Commercial” stå och vänta på att få ta hand om fångsten. På södra sidan, ungefär på mitten av bryggan byggs en fribärande landningsbrygga för besökande båtfarare. Den blev även populär bland metande barn.
Vid bryggändan inför eller efter en regatta år 1926. Notera hopptornet! Förstoring.
Ur Holger Haglunds samlingar. Vinkelbryggan revs senast våren 1947.
[Ragnar Nordström: Jag var med då vi 1946–47 byggde trampolin och omklädningshytt.
Inf.
2023-05-24.]
Här ser danslaven rätt ny ut. Notera hur få byggnader det är och lummigheten! Förstoring.
[Danslaven. Förstoring.
Foto: ? Har laddat ner bilden och tyvärr inte noterat källan.]
Bryggänden på 1960-talet. Förstoring.
Foto: Rafael Sjöblom.
Även den s.k. ”Eklunds brygga” nedanför stadsdirektör Eklunds villa påbörjas. Samma år, 1958 flyttade SS Ägir en ”seglarboda” till planen nedanför packhuset och på sextiotalet kom omklädningshuset på norra sidan av planen. Seglarbodan står kvar idag men omklädningshuset revs på åttiotalet.
Badhusets västra ände. Markusholmen med en villa i bakgrunden.
Foto: Rafael Sjöblom.
Betongkajen-gästbryggan vid ballastplatsen nedanför packhuset anlades 1993 i samband med att Scandi Yachts började rigga sina båtar där. År 2010 har den renoverats med ny profilskoning och nygjutet lock.
Betongkajen renoveras.
Foto: Lars Pensar den 17 april 2010.
[Högvatten. Om man jämför med bilden ovan ser det ut att ha varit ca en meter högre vattenstånd än på den. Förstoring.
Foto: Henry Blomqvist november/december 2019 .(Inf. 202-04-01.)]
Gästbryggan längst ute på vågbrytaren kan man tycka är lite avsides placerad. Förstoring.
Foto: Lars Pensar.
”Lillbryggan” sydväst om packhuset utplånades när marinan med södra vågbrytaren börjar anläggas vid 1970-talets slut. Ett omfattande muddringsarbete vidtogs och av muddringsmassorna som utbreddes sydost från packhuset, på det område som var tänkt som område för campingverksamhet, kom nya båthusområdet att uppstå. Båthus enligt standardritning, ”mindre och större” uppförs i rask takt.
Lillbryggan. Förstoring.
Foto: Holger Haglund.
Lillbryggan i högerkant. Förstoring.
Foto: Rafael Sjöblom.
Den första båten som anlöpte den nya ångbåtsbryggan 1864 var hjulångaren ”Österbotten”, 50 m lång och 12 m bred, med 40 hyttplatser och rum för ca 100 passagerare, som kom på rekognoseringstur. Sen kom det att dröja några år innan egentlig ångbåtstrafik inleddes till bryggan.
Andra ångfartyg som senare kom att anlöpa Andra sjön på regelbundna turer var ”Vasa”, ”Aavasaksa”, ”Tärnan”, ”Norden”, ”Näcken”, Oulu” och ”Pohjola”, och ”Suomi” på rutter med längsta utsträckning Petersburg–Torneå, för att nämna några av de namnkunnigaste.
Redan från början märktes det att farleden till Andra sjön var för lång, trång och grund. Upplandningen hade inte vid val av plats för den nya hamnen beaktats tillräckligt, trots att den denna tid beräknades till 112 cm/100 år i Nykarleby. Man hyste t.o.m. planer på att flytta hamnen tillbaka till ”Gamla Hamn”, som Åminnehamnen börjat kallas, då olägenheterna uppenbarades.
Seminarister vid hopptornet år 1926.
Men ”klipparen” G. M. Hedström hade dock lyckats med sin kupp att få hamnen till Andra sjön och kunde ”klippa” vidare. Från 1883 fanns som sagt en telefonlinje – den enda utanför centrum – från hamnvakten till hamnkapten Axel Kisor i stan (bodde på nuvarande Lövhyddans tomt i hörnet Kyrkogatan/Sollefteågatan), som när meddelande om att någon av båtarna var på sin väg in, lät hissa en flagga i klockstapeln med en bokstav som signalerade vilken båt det var fråga om, t.ex. A för Aavasaksa. Detta bruk försvann efter någon tid sedan kyrkorådet motsatt sig det. Därefter sattes flaggsymbolen upp utanför redarnas kontor.
(Inf. 2010-05-24.)
SSÄ-regatta. Förstoring.
Inger och Nils Luomas Fågel Blå låg alltid på svaj på 1970-talet och kanske senare också.
[Tall Ships Race i Åbo, augusti 1996.
Fågel Blå glider nedströms på Aura å och
Jakobstads Wapen ligger vid motsatta stranden. Så måste fören till vänster vara åländska Linden.
|