Den skyddade småbåtshamnen med Tullmagasinet uppe till vänster. Originalbilden.
Foto: Pia Prost
Andra
sjön. Vilket märkligt namn, tycker många, det är ju ingen sjö. Åker du
båt från hamnen och ut genom Kråkskärssundet, räcker det inte många
minuter innan du kan skymta öppet hav och fyren Hällgrund mellan
Brudholmarna. Men namnet har naturligtvis sin förklaring. Hit till Andra
sjön har Mats Blomqvist återkommit i 77 år. För Mats – och för många
andra av oss – blir den årliga flyttrörelsen fram och tillbaka till
sommarvistet en oskiljbar del av livet.
Hamnen vid Andra Sjön med Långören i vänster- och överkant och Markusholmen mot högerkant [1960]. Udden nedanför båtarna är resterna av den badbrygga med
badhus, som konsul Carl Nylund lät bygga för att hans döttrar skulle
kunna havsbada. Förstoring. [Fler flygbilder.]
Historiskt sett är namnet Andra sjön
mycket ungt. Till skillnad från det närliggande Bonäs, som omnämns redan
på 1600-talet, var stranden här obebodd före 1860, med låga buskar,
strandgräs, starr, kanske några anordningar för fiske och något skjul
som användes som uppbevaringsplats för fiskebragder. Någon betande ko
som tagit sig ner längs ”tråd” från staden. Går man ännu något decennium
tillbaka är det osäkert om det ens fanns stigar ner till sjön. Den 11
juli 1837 skriver Zacharias Topelius i sin dagbok om när han med sällskap skulle göra en utflykt dit till fots:
”… tågade kl. ½ 8 från Brunnsholmen up ofvan Smedsbacka åt andra sjön … under Benzelstjernas [stadens apotekares] ledning. Men vår general var föga bekant med denna
okända verldsdel, sällskapet kom vilse, gjorde långa omvägar över
sumpiga ängar, enrisbackor m.m., och det var endast Sophie Olssons lokalkännedom som bragte oss på rätt, så att vi sluteligen, efter ½ mils promenad sågo hafvet.”
Fram till 1860-talets mitt var tjäran och becket den viktigaste exportvaran i Nykarleby. Som inre och yttre
hamnar fyllde Åminne, Djupsten och Alörn väl sina uppgifter som
magasins- och lastningsplatser, skriver Erik Birck i Nykarleby stads historia. Avståndet från staden till gamla hamnen vid
älven, med packhus, magasin och tjärbodar som tillhörde stadens
handlande borgerskap, var endast 1,5 kilometer [eg. närmare tre]. På andra sidan älven låg
beckbruket med sina magasin. Älven utgjorde på denna tid en naturlig
förbindelselänk mellan staden, hamnen och havet.
Såväl tjärlaster som planklaster
fördes med slupar och mindre pråmar ut till fartygen på Djupstens- och
Alörsfjärden och lastades ombord. Detta var både mödosamt och kostsamt.
Samtidigt behövdes säkra bryggor för den på 1860-talet växande
passagerartrafiken och exporten av livsmedelsprodukter såsom smör, kött
och fläsk samt kreatur. Nu uppstår tanken på en flyttning av hamnen.
Projektet med den nya
farleden och ångbåtsbryggan vid den andra hamnen – ”den andra sjön” –
möttes till en början med stor skepsis av de större redarna och
köpmännen i staden, eftersom man misstänkte egoistiska skäl från
plankexportörernas och vissa andra affärsmäns sida. Men Nykarlebyborna
kunde också med stort förtret konstatera att det Österbottniska
Ångfartygsbolaget, som skulle upprätthålla ångbåtsförbindelse mellan de
österbottniska hamnarna och S:t Petersburg, gick förbi Nykarleby med
sina båda hjulångare Österbotten och Suomi. Istället sköttes
transporterna via Jakobstad. Bryggan vid Alörn ansågs tydligen vara i
för dåligt skick för att anlöpas av så stora fartyg.
Ångbåtsbryggan vid Andra sjön, liksom
vägen dit, kommer slutligen till på ett helt privat initiativ. Den 31
oktober 1864 anmäler G. M. Hedström i magistraten att “stadens
handlande överenskommit om att på hamnkassans bekostnad invid Bonäs
viken eller den s.k. ”Andra sjön” anlägga en landningsbrygga om 285
alnars längd och 10 alnars bredd”. Den gjordes av sten med en förlängning av trä och blev cirka 135 meter lång.
Vägen byggdes på enkelt sätt med
stockar och risknippen i mossänkorna. Hedström, som var ett riktigt
födgeni, hade redan ett par år tidigare byggt en villa vid stranden,
sedermera ”Villa Elisa” och barnhemmets sommarviste, i dag riven. Den
sålde han två år senare till sin affärskompanjon Elias Roos,
verksam vid Keppo såg. (Efter honom började grundet utanför stranden
kallas Roosasgrundet.) I sammanhanget kan nämnas att Hedström och Roos
frånsade sig skyldighet att underhålla vägen mer än vad de själva fann
för gott – i framtiden skulle vägen komma att kosta staden åtskilligt i
underhåll!
Ångfartyget Österbotten blev det första fartyg som anlöpte den nya hamnen. Både person- och
godstrafiken var till en början livlig. Ångbåtsbryggan var dessutom inte
den enda lastningsplatsen vid Andra sjön, eftersom Hedström lät anlägga
en egen lastningsbrygga för sin privata export vid den strand som nu
kallas Kisors, med flera magasin och spår för rullvagnar. Fartygen
lämpade sin ballastsand i stora mängder – de flesta Nykarlebybarn har
letat efter vackra flintsenar på stranden vid Andra sjön.
Men redan på 1870-talet började
trafiken avta. För att motverka detta planerades till och med en
förlängning av ångbåtsbryggan till Långören, vilket dock inte blev
godkänt av stadsfullmäktige. Däremot byggdes en smalspårig järnväg mellan Kovjoki station och staden ut ända till hamnen år 1899. Topelius
var från början emot hamnetableringen vid Andra sjön. I samband med
planeringen av järnvägen skrev han att ”ett parti ville föreviga dumheten med hamnen vid Andrasjön medels en järnväg”. Han förespråkade Torsöfjärden som lastningsplats, vilket den sedermera också blev.
Trots alla insatser minskade
sjötrafiken, mycket beroende på att landhöjningen gjorde hamnen för
grund. Järnvägen från Kovjoki till Andra sjön såldes år 1916. Den raka
och jämnt sluttande banvallen blev, och är fortfarande, en omtyckt led
för promenerare och cyklister.
Ahlqvist
och Rådman Carl Nylunds villa vid hamnen vid Andra sjön. Foto på
1890-talet.” Så står det i Herlers museum, där det finns en kolorerad
version av fotografiet.
Förstoring.
I närheten av banvallen, vid Bonäsvägens avtag, har Mats Blomqvist sitt sommarviste Nybo. Eller Mariedahl, som villan kallades när den fungerade som sommarvärdshus under hamnens glansdagar.
– Enligt uppgift transporterades den
hit från Alören. Det skedde strax efter att stadens hamn börjat flyttats
till Andra Sjön, omkring 1864, berättar Mats. Kring 1870 flyttades
värdshuset till det nybyggda Marielund ett stenkast bort.
I början av 1880-talet köptes stället av stadens mesta handelsman Carl Nylund,
som hade åtta döttrar. Villan var när han köpte den i minsta laget för
dem alla, så den byggdes till med kök och vardagsrum. På övre våningen
lämnades ett stor utrymme oinrett där musikaftnar arrangerades om
somrarna. Pianot transporterade hit från staden och baxades upp för
vindstrappan. När allt var färdigbyggt, fanns det dessutom en bod och en
länga med iskällare, dass och hölada/stall/fähus/vedlider.
– Dasset hade fyra hål – vilket
sällskapsliv! Brunn fanns inte, så dricks- och bastuvatten hämtades från
en källa. På Nylunds tid hade man förstås både hushållerska och en
”sommarpojke”, som fick övernatta i höladan. Nere vid stranden hade
Nylunds ett eget badhus, där de åtta döttrarna gärna tog sig ett dopp på
morgnarna. Men eftersom fröknarna tyckte vattnet var för salt, fick
sommarpojken bära ner källvatten till badhuset för dem att skölja sig i.
Han lär sedermera blivit Nykarlebys första kommunist, skrattar Mats.
Under första världskriget måste villan
upplåtas till en rysk kanonbesättning. Försvarsställningen kan med god
vilja ses på Andrasjövägens norrsida, nära Souranders villa.
Soldater brukar får långtråkigt, så även dessa, så de skrev sina
kommentarer på insidan av en garderob. Tyvärr är den ryska skrivstilen
så svårläst, att ingen ännu fått någon rätsida på innehållet, berättar
Mats. I inledningen av inbördeskriget avväpnades styrkan utan rabalder.
Efter Carl Nylunds bortgång 1918 övertogs villan av några av döttrarna, främst av fröken Ellen Nylund. Men villan var för stor för henne, så år 1943 utannonserades den till salu i Österbottniska Posten. Mats pappa Hjalmar slog till och sedan dess har familjen Blomqvist haft hand om villan och njutit av somrarna och närheten till släktingar.
Hamnområdet på 1920-talet. Förstoring.
Foto: Åke Björklunds samlingar
Mats själv är född 1946 och har i år tillbringat 77 somrar vid Andra sjön. Första gången
han kom hit var han fyra veckor gammal. Mats koppling till Nykarleby är
hans farfar Anders Willhelm från
Skrifvars gårdsgrupp i Vexala, på andra sidan fjärden. Som ett av åtta
barn insåg han snabbt att det inte lönade sig att bli bonde. Så snart
han fyllde 18 åkte han ut i världen, kom hem med en massa pengar och
köpte Holmströmska gården i staden, där Mats pappa föddes. Hjalmar
Blomqvist läste matematik, blev lärare och rektor för Åggelby svenska
samskola utanför Helsingfors. Som lärare kunde Hjalmar med familj
tillbringa långa somrar i Nykarleby.
– Pappa hade nog körkort, men vi hade
aldrig bil. Vi åkte tåg, berättar Mats. Cyklar kunde man pollettera som
resgods, så när man steg av tåget i Jeppo hoppade man på cykeln och
“peedade” ner till Andra sjön. Man kunde också sova i Jakobstadsvagnen
och ta buss till Nykarleby. Efter kriget, när vi hade en stor
hushållsträdgård här vid villan och gjorde bärkonserver, packades
glasburkarna i trälådor med rutnät och hyvelspån. Tillsammans med dem
packades också pappas verktyg: en hammare, en hovtång, en hyvel och en
såg. De ansågs så värdefulla att de åkte fram och tillbaka mellan
Helsingfors och Nykarleby väldigt många år. Först när pappa fyllde 50
och fick en vevbar borrmaskin slutade vi skicka verktyg upp till
sommaren.
Samma år som Mats föddes byggde
Nykarleby Idrottsklubb ett hopptorn i två våningar ytterst på
träbryggan. Med talkokrafter gjordes bryggans inre trädel till dansgolv,
som i några somrar nyttjades flitigt tills bräderna började ruttna.
Ångbåtsbryggan, eller ”storabryggan”, är än idag en uppskattad badplats,
fast utseendet har ändrats genom åren. Idag är alla gamla
konstruktioner ersatta av en sten- och grusvall som en förlängning av
den gamla stenpiren. Den välutrustade småbåtshamnen skyddas för alla
vindar av såväl den gamla piren som av en nyanlagd i söder. Det gamla
magasinet, hitflyttat redan 1876, inhyser sedan 20 år tillbaka
sommarcaféet Tullmagasinet, som är mycket uppskattat av både villa- och
stadsbor. Utrymmet längst söderut används bland annat av barnen
som går i Folkhälsans simskolor.
Mats och Tomas Blomqvist utanför fd Villa Mariedahl, numera Nybo. Förstoring.
Foto: Pia Prost
När Mats Blomqvist och hans två bröder Jan-Anders och Tomas var små, såg omgivningarna mycket annorlunda ut. Kring deras villa
fanns bara slåttrade, öppna ängar. I deras trädgård fanns
frilandsgurkor, gurkor under glas, tomater, hallonland, vinbärsbuskar,
potatisland, morötter i långa rader och ett jättelikt jordgubbsland – en
sommar skördade familjen över 100 liter jordgubbar.
Blomqvists umgicks ibland med några
familjer med barn i samma åldrar och firade kräftskivor och liknande,
men som Mats minns det var villalivet i hans barndom mycket
anspråkslöst. Väldigt få av lokalbefolkningen hade villor och de villor
som fanns var ofta uthyrda åt fjärran gäster med rötter i staden,
hitflyttade för sommaren. Tittar man på en strandplanekarta över
Andrasjöområdet, ser man att de allra flesta sommarstugor byggts på
60-talet och senare.
– Mer umgänge hade vi med Mildrid Östman och
hennes pappa, de hade kor och levererade mjölk åt sommargästerna. Det
gick en liten stig från oss mot Östmans bondgård, den gick vi varje
morgon med en tom kanna och kom hem med en ny fylld med mjölk. Av
Östmans fick vi också gödsel till pappas trädgårdsland. Till stan
cyklade vi för att handla och för att använda stadsbastun. Och hämta
posten – i Döbelnhuset gick man fram till fru Udd och bad om att få posten till Blomqvists, Andra sjön.
Segelsällskapet Ägir,
som verkat i Nykarleby sedan 1884, var mycket aktivt under Mats
ungdomsår. Först kom cometerna, sedan sniparna, det var stor kommers och
mycket folk på föreningens ö Loppan. Det hölls regattor med hajbåtar
från Jakobstad och tävlingsseglingar där Wangels pokal stod på spel. Med
sin bror Jan-Anders seglade Mats deras roddbåt med sprisegel, men den
var ingen tävlingsbåt, utan användes främst för att ta sig ut till deras
lilla holme Barlastgrundet, en av Brudholmarna.
Idag är villabornas gemensamma nämnare
Föreningen Andra sjön. Den sköter om sommarvattnet, sopsorteringen och
intressebevakningen, som under de senaste åren långt handlat om alla
förvecklingar kring tomternas arrenden.
Som pensionär kan Mats tillbringa
långa somrar vid Andra sjön, men även i sitt jobb kunde han använda sig
av Nybo under sena höstar och tidiga vårar, speciellt efter att
elektricitet drogs till villan i början av 90-talet.
– Jag reste land och rike runt för
läkemedelsindustrin. Helsingfors ligger onekligen avsides på många sätt,
medan Nykarleby och Andra sjön ligger mycket mera centralt, säger Mats
och skrattar till. En sommar utan Andra sjön är rätt otänkbar.
|
|
Artikelförfattaren Pia Prost, redaktör
för Skärgård, migrerar även hon till Andra sjön varje år. Ta upp kampen
med Mats Blomqvist kan hon inte, men likväl har 48 av 48 somrar
tillbringats vid sjön. Annars blir det ingen sommar. |
Källor
Vill man veta mera om tillkomsten av
Andrasjöns hamn, vägen, ångbåtsbryggan, järnvägen och fartygstrafiken,
finns mycket info att tillgå på nykarlebyvyer.nu. Bland annat dessa
källor har använts:
Med artikeln hedras minnet
av Lars Pensar 1940–2021.
|