Visst är staden industrivänlig
men servicen bristfällig ännu
NYKARLEBY är en industrivänlig stad. På den punkten understöds stadens fäder som det verkar, helhjärtat av de företagare som arbetar i staden. Att sedan ortens litenhet medför olägenheter, som t. ex. bristande servicemöjligheter från affärernas sida, är en annan sak. Affärerna kan naturligtvis Inte hålla tillräckligt stora lager, men Jakobstad ligger nära och till Vasa kan man också vända sig.
Bevis på stadens företagsvänlighet är t. ex:
- Flera tomtområden kan anvisas till billigt pris. Arrendeavgiften är symbolisk, en mark per hektar.
- Billig elström och möjlighet att få nattström.
- Lågt skattörespris.
Staden gör verkligen vad den kan, försäkrar dir. Sven Nyman och kontorschef Lars Strandvall vid Prevex. Företaget, som tillverkar plastartiklar, allt från slangar till blomkrukor och tårtförpackningar, sysselsätter 42 personer just nu. Toppen har legat vid 50, men en viss rationalisering har företagits vilket har minskat behovet av arbetskraft något.
Prevex bor mycket trångt. Man hyr lokaler på fyra ställen runt om i staden och en utbyggnad är nämligen aktuell.
— Har ni tänkt på att flytta härifrån?
— Nej, säger Sven Nyman bestämt. Vi är för fast rotade här för att överge staden.
Han medger dock villigt att det har sina svårigheter att driva ett företag på en så liten ort. Det är på servicen det brister men eftersom Jakobstad finns på så nära håll går det.
Transporterna är det däremot inget problem med. Långtradarna och järnvägens bilar kör regelbundet och transporterna är rätt snabba.
— Billigare arbetskraft än på större ställen, anser dock Prevex-ledningen inte att man kan få i Nykarleby, snarare tvärtom. Man skolar själv upp sin personal och under den första tiden är förtjänsten förstås inte så stor. Medeltimförtjänsten ligger mellan 3 mark och 3:10.
— Nej inte vill jag avråda någon företagare från att slå sig ned i Nykarleby, försäkrar Sven Nyman. Det är klart att det finns bättre platser, men ändå.
Prevex har högsäsong just nu och företagsledningen tror på en framtid i Nykarleby.
Glassfabrikanterna kan inte samsas om en modell på plastkartongen. Två olika tillverkas av Prevex. På bilden demonstrerar dir. Sven Nyman och kontorschef Strandvall en modell.
Ont om
snickare
Rätt nöjd med företagets tillvaro i Nykarleby är också Nykarleby båtvarv, som utvecklats till en betydande industri med såväl plast- som träbåtar i produktionen, beställningsarbeten görs också och ett hörn i fabrikshallen fylls helt av en stor motorkryssare, som inreds för sjöscouterna i Vasa.
— Arbetskraft till träbåtsproduktionen har det varit svart att få på orten, berättar företagets försäljare Sven Markkula. Ägaren Sune Storbjörk har haft vinterns strama penningläge som största bekymmer. Detta medförde att man under lågsäsongen inte hade möjlighet att tillverka båtar på lager till den högsäsong som råder nu. Företaget har förgreningar också i Nykarleby landskommun genom att en båtbyggare i Ytterjeppo [en i Jeppo] bygder skrov och vidare utnyttjas också ett båtbyggeri i Åminne.
— Visst måste man flänga runt för att få material som skruvar, bultar och båtbeslag, säger herr Markkula. Det mesta beställs direkt från fabrik, men när lagret tar slut blir det att ta en och ibland två trippar om dagen till Jakobstad. Det är nackdelen med småstaden.
Men med staden och dess inställning till industrin är man tillfreds.
Första punkthuset
följs av ett till
Stadens första punkthus, fem våningar högt, bygger byggnadsfirman Tor Ågren, ny som företagare i staden.
Också byggmästare Tor Ågren Intygar Nykarlebyfädernas företagsvänlighet. Man har hittills på allt sätt försökt att samarbeta och underlätta arbetet för företaget. Arbetskraft har det funnits mer än tillräckligt. I början var väl jobbarna ovana vid det rationella sätt på vilket Tor Ågren bygger, men numera löper det rätt bra. Byggnadsfirman, som har arbetsplatser också i Oravais och Ylistaro, sysselsätter i Nykarleby 36 man. Men huset är i dagarna under tak och arbetsstyrkan kommer småningom att minskas.
Tor Ågren har också svårigheter med materialanskaffning och dylikt. Dock försöker han så långt det går anlita stadens affärer och detta är möjligt om man är ute i god tid med sina beställningar.
— Men telefonera det skall man ha gott om tid för att kunna göra från Nykarleby, säger Tor Ågren. Ett helsingforssamtal kan man få sitta och vänta på en halv dag och det är det besvärligaste. Nykarleby är högkvarter för firmans byggande och löner och dylikt sköts här, men skall man ringa till andra delar av landet är det bäst att göra det från Oravais där man har direktförbindelse.
Ett bevis för att Tor Ågren och hans företag trivs i Nykarleby är väl att han i dagarna köpt tomten intill byggnadsplatsen och kommer så småningom att uppföra stadens andra punkthus i fem våningar på tomten.
När? Ja, det beror på utvecklingen sedan indexdepositionerna slopas. Investerar spararna sina pengar i byggnadsverksamheten Inom nejden eller tar statsobligationerna hand om alla medel? Svaret på den frågan är tillika svaret på frågan om hur snabbt byggnadsverksamheten i Nykarleby kan utvidgas, säger Tor Ågren.
|
Byggmästare Tor Ågren, ny företagare i staden. |
[Ågren byggde också det sista våningshuset vid esplanadens norra ände och radhuset Ängsbrinken.]
Minknäringen
dominerar
Minknäringen spelar stor roll i Nykarlebynejden. Flera stora farmare sysselsätter en hel del folk.
— För ett minkföretag spelar det egentligen ingen roll om orten är liten eller stor, säger Bo Sjöholm, delägare i Bröderna Sjöholms minkfarm med anläggningar både i staden och i landskommunen. Maten körs i alla fall långa vägar.
Bo Sjöholm menar att Nykarlebynejden är en lika bra plats som någon annan att driva minkfarm på.
Valpningstiden är snart över i minkfarmarna och farmarna kan småningom få överblick över resultatet. Man tror att det har gåt rätt bra och med den ljusare marknadssituationer som nu syns komma är man optimistisk. Dock har de svåra tiderna tagit många nya farmare på knä
— Här i nejden har det inte varit så farligt, säger Bo. De flesta är gamla i gamet och har god kvalitet på sina skinn. Det är främst de ovana minkodlarna med svag ekonomi som tvingats sluta. |