Under 1800-talet ökades tomternas antal småningom, särskilt
väster om älven i Nystaden, där mellan åren 1816
och 1858 14 nya tomter bildas, nämligen nr 129, 132135, 137139
och sex utan nummer. Tomten nr 128 bildades här redan i slutet av
1700-talet, och tomten nr 130 var tullgården i söder, nr 131
tillhörde senare frk Lotti Dyhr och nr 136 var den Heikelska
gården [Kivinen], som fick sitt tomtnummer först efter
1828.
Före branden beräknas staden ha haft ett omfång om 24
tunnland eller c:a 120.000 m². Dess största längd var då
703 och största bredd fortfarande 252 m. Det nuvarande stadsområdet
är c:a 4 gånger större än det forna från tiden
före branden. Längdgatornas antal var då fem, nämligen
från älven räknat Ågatan (Strandgatan), Rådhusgatan,
Östra gatan eller Östra storgatan, Östra lillgatan (från
1844 Trädgårdsgatan) samt den längs hela stadsplanens
gräns i öster löpande 12 m breda Repslagarbanan, senare
omdöpt till Östra staketgatan. Ågatan avbröts av
älven vid Nybron. Rådhusgatan, Östra gatan och Östra
lillgatan förenade sig i norr till Storgatan, som sedan fortsatte
i den åt norr löpande landsvägen. Bland tvärgatorna
från söder må nämnas Södra gatan, Södra
torggatan, Norra torggatan, Norra gatan, Nybrogatan samt dess fortsättning
Lillkällgatan, som gjorde en vinkel mot norr och utmynnade på
mitten av Källgatan, som i sin tur fortsatte i Källbackgatan.
Bredden på huvudgatorna översteg ej 9 m. De var redan år
1767 liksom salutorget stenlagda; tidigare hade de varit belagda med träkavlar.
Tomternas storlek var 2002.000 m². Nästan hälften
hade en mindre areal än 500 m² och 78 % var under 800 m².
Endast 6 tomter hade en storlek mellan 1.500 och 2.000 m². Tomterna
hade genom delningar blivit alldeles oregelbundna, vitt skilda från
de kvadratiska tomterna i Nykarleby efter branden. Inga planteringar eller
allmänna parker fanns. Visserligen hade ett 10-tal av stadens tomter
av enskilda inretts som trädgårdar, men endast för ägarnas
behag och trevnad. Bland dessa var den Lithénska trädgården,
av stadsborna döpt till Fåfängan,
den förnämsta. Delvis på denna plats d.v.s. mellan apoteket
och älven ligger i dag den plantering, som i arv mottagit samma namn.
De kryddgårdar och kålland, som fanns, var som tidigare nämnts
belägna utanför
11
stadens hank och stör [D.v.s. hägnad; hank är vidjeband
varmed störarna i gärdsgården hålls samman.], dels
tätt öster om staden och dels norr om staden. Några praktbyggnader
fanns ej i det dåtida Nykarleby. I litteraturen finns ett och annat
omdöme, som belyser förhållandena. Så t.ex. skriver
Porthan till Calonius: ”Den 16 juli (1794) reste jag genom Nykarleby,
den sämsta stad jag under denna resa härtills sett, illa anlagd,
illa bygd, utan rörelse och utan duglige handlande...” Zacharias
Topelius säger i sina Dagböcker, då han erhållit
underrättelse om att Fredrikshamn
brunnit: ”Jag tänker på vårt ruckliga Nykarleby
stackare! Stackare om icke Guds skenbarliga finger bevarar dig...
[Dagboken för
den 4 juni 1840.] Det är dumt tillställt med den här
staden.” På ett annat ställe talar han om det på
arkitekturens vägnar tämligen
vanlottade Nykarleby.
Vi har också några källor, av vilka man kan få
en tämligen god uppfattning om bostädernas storlek. Bland dessa
är fönsterskatten en. Man skattade för varje fönster
och följaktligen finns i mantalslängderna antalet fönster
i varje gård angivet. Detta var åren 18061808. Staden
hade då 140 byggnader:
7 |
hade |
endast |
1 |
fönster |
33 |
” |
” |
2 |
” |
23 |
” |
” |
3 |
” |
27 |
” |
” |
4 |
” |
14 |
” |
” |
5 |
” |
9 |
” |
” |
6 |
” |
27 |
hade |
flere än |
6 |
” |
De flesta husen var således små kåkar med tak av näver,
tills detta taktäckningsmedel utdömdes 1836.
Bland andra skatter ägnade att belysa tidens förhållanden,
må här nämnas följande
1) rättigheten att spela kort. De, som betalade
denna skatt var år 1806 till antalet 12, nämligen |
borgmästaren Stenman |
stadsnotarien Bärlund |
handlandena Daniel Juthe |
Johan Turdin |
Samuel Kempe |
Carl Backman |
Johan Juthe |
Adolf Hammarin |
apotekaren Kantzau |
vaktmästaren Matts Salin |
skomakaren Nils Hellström och stadskirurgen Zacharias
Topelius. |
12
2) Skatt för hundar, dels onyttiga, dels jakthundar. Av den
förra kategorin fanns ingen i staden, av den senare 5.
3) Skatt på chaiser och chaiskärror. De lyckliga innehavarna
av sådana var 14, medan s.k. slädrackor ägdes av endast
2 personer.
4) Vidare hade man skatt på fickur, olika för sådana
av guld och sådana av annat material. Av guldklockor fanns 5
st. hos 4 ägare. Borgmästaren Carl Jacob Stenman ståtade
med 2, medan handlandena Carl Backman, Adolf Hammarin och rådman
J. J. Kempe hade varsin. År 1808 tillkom den 6:tte guldklockan
hos sjökapten Reinhold Backman. Andra än guldklockor hade
32 personer.
Efter denna utflykt på skattepolitikens område återkommer
jag till bostadsfrågan. Vi såg att av fönstrens antal
att döma flertalet hus var helt små. Endast 10 hus hade 13
eller flera fönster och kan således kallas stora sådana.
Det största var byggt på tomten nr 22, belägen vid torget,
och hade tidigare ägts av rådman Lithovius och senare av rådman
Nils Aulin och av rådman Adolf Hammarin. Det hade icke mindre än
24 fönster. Det därnäst största var det Calamniuska
huset, som tidigare tillhört bl.a. rådman Collin, ett tvåvånings
ålderdomligt hus, antagligen uppfört strax efter stora ofreden.
Detta hus hade 22 fönster och var Zacharias Topelius' moders hemgård.
Därpå följde i turen det Jutheska huset med 21 fönster,
delvis uppfört i 2 våningar och beläget i torgets södra
hörn. Här bodde den unge stads- och provinsialläkaren Zacharias Topelius, också såsom gift, tills han 1814 överflyttade
till Kuddnäs. Nästan alla hus var rödmålade.
Så några ord om befolkningen. Vad var det för slags folk,
som bodde i staden? Det var relativt få tjänstemän, som
behövdes för den lilla stadens skötsel. I spetsen för
förvaltningen och rättskipningen stod sedan stadens grundläggning
en borgmästare med ett antal rådmän vid sin sida
tidigast 5 till antalet, senare 3 och nu 2. Dessutom fanns notarie och
kassör. Såsom statsverkets funktionärer hade vi postmästare med biträden och tullförvaltare med skrivare och tullbevakare.
Medicinalväsendet sköttes under
13
1700-talet av fältskärer.
Den första läkaren var Z. T.
d.ä., som 1811 utnämndes till stadsläkare och 1812
dessutom till provinsialläkare. Apotek fanns från och med 1782. Först 1830 fick staden sin första
examinerade barnmorska.
Till skolstaten hörde under tiden 164184, då trivialskolan fanns på orten, dennas 4 lärare, och därefter endast 1
pedagog, som en tid samtidigt var pastorsadjunkt. Han var även den
enda läraren, då pedagogin uppgick i den lägre elementarskolan, men senare anställdes en
lärare till, då skolan blev tvåklassig. Prästerna
bodde på landsbygden, ehuru deras verksamhet också omfattade
staden; endast sockenadjunkten bodde tidvis där. Den stora delen
av befolkningen utgjordes dels av de egentliga borgarna med burskap, och
dels av personer, såsom sjömän, fiskare och arbetskarlar,
utan burskap och således utan rösträtt. Handelsyrket hade
städse stått högt i det gamla Nykarleby. Från början
av 1800-talet utvecklade sig sjömansyrket så att t.ex. 1845
över 50 % av stadens manliga befolkning över 15 år
idkade detta näringsfång. Bland hantverkarna möter oss
bl.a. repslagare, tunnbindare, handskmakare, finsmeder, kardmakare, nålmakare,
blockmakare, schatullmakare m.fl.
Den gamla staden förstördes nästan totalt genom branden
den 12 jan. 1858. Den nya stadsplanen uppgjordes av länsarkitekten i Tavastehus
län, Carl Albert Edelfelt, fader till den kände konstnären. Den
moderniserades och ändrades något 1912 av lantmäteri-ingenjören
Thure Heikel. Denna stadsplan är för välkänd för
att här beröras. Det dåtida Nykarleby finns för övrigt
detaljerat återgivet gata för gata och hus för hus i en modell från 1916, [skall vara
191017] gjord av konstförvanten, typografen Joel Nilsson, och
uppbevarad på Normalskolan, tyvärr i numera demolerat skick
[Restaurerades 198990 av Hilding Haglund.] Den nuvarande stadsplanen
har som bekant uppgjorts av arkitekten Olli
Vikstedt 1966. Edelfelts plan innebar en radikal förändring
gentemot den tidigare gällande. I det Nykarleby, som växte upp
efter 1858, fanns med undantag av kyrkan, skolhuset, Heikelska gården,
tullstugorna och en del mindre byggnader i nordöst, ingen likhet
med det äldsta Nykarleby. Vikstedts plan kommer i sin tur att helt
för-
14
ändra det Nykarleby vi tidigare kände som idyllens, delvis
i enkel empirarkitektur uppbyggda, vackra och harmoniska stad, med breda,
snörräta gator, stora byggnadstomter med lummiga trädgårdar,
esplanader och parker.
Nu några ord om stadens öden i äldre tid. Utvecklingen
under 1600-talet gick ej med någon större fart. Befolkningen
ökade långsamt till år 1660, då den uppgick till
660 personer, det högsta i invånarantalet på 1600-talet.
Men så kom ett bakslag. Folkmängden gick ned med hälften.
Orsakerna till detta var säkerligen många. Konkurrensen på
handelsmarknaden med det år 1653 anlagda Jakobstad gjorde stort
avbräck i utvecklingen. Uppkomsten av det år 1652 upprättade
grevskapet Carleborg bidrog säkert i sin mån till att försvåra förhållandena.
Detta grevskap, som i söder sträckte sig till halva Vörå
och Lappo, hade av drottning Kristina skänkts åt hennes gunstling
Clas Tott, en son till den från 30-åriga kriget kände
Åke Tott. Själv torde han icke ha uppehållit sig här,
men hans fogdar eller s.k. hauptmän förde å hans vägnar
spiran i grevskapet. Bland dessa må här nämnas en Freese,
en Verne och en Forsman, den finländska stamfadern för släkten
Forsman, Koskimies och Yrjö-Koskinen.
Fogdarna
var icke så lätta att komma överens med, men lyckligtvis
hade staden vid denna tid i sin borgmästare Kort Bochmöller
en synnerligen kraftfull och stridbar man, som lyckades avvärja många
orättvisor och godtyckligheter. Han var visserligen icke jurist till
professionen, utan gästgivare och vintappare och sedan rådman.
Karl XI:s reduktion på 1680-talet minskade den vid stadens tillkomst till staden donerade
jorden till 1/5 av sin ursprungliga storlek, från 25½ till
5½ mantal eller c:a 21 km². Bland motgångarna kan också
nämnas förlusten av den 1641 här inrättade trivialskolan,
vilket skedde år 1684, då skolan, flyttades till Vasa. Genom
bortflyttningen led staden icke blott en materiell förlust, utan
förlorade också den nimbus, som ägandet av södra
Österbottens enda lärdomssäte hade givit densamma. Paralleller
kan här dragas till seminariets
nedläggning 1970 [nedlades 1971], som torde innebära, att
stadens prägel av skolstad på nytt mer eller mindre försvinner.
15
Två älvvyer från det Nykarleby som var: Brunnsholmarna
och Mikael
Lybecks födelsegård. [Lybecks födelsegård
finns på Nygård, barndomshemmet syns på bilden. Den
nedre bilden är svartvit i skriften.]
Svåra nödår förekom också då och då, de värsta åren
169597, och med nödåren följde farsoter. Senare
hälften av 1600-talet var således en hemsökelsens och
en besvikelsens tid för den lilla staden. Dess existens var t.o.m.
starkt ifrågasatt, på grund av intriger från Vasa och
Jakobstad vilka helst ville slippa denna konkurrent. Dusterna med grannstäderna
var både många och långa, men viljan till liv och utveckling
kunde ej kvävas.
1700-talet inleddes med stora
ofreden, ehuru Nykarleby fick känning av kriget först i
febr. 1714 efter det olyckliga slaget vid Napo.
Då ryssarna nalkades staden lyckades dess invånare utvinna
förskoning genom att betala en brandskatt om 10.000 riksdaler. Under
vintern kunde man inte fly, men följande sommar flydde de flesta
av stadens invånare antingen in i landet eller, och det gäller
16
flertalet, till Västerbotten i Sverige, varvid Umeå och landskommunen
Bygdeå synes ha varit de orter, dit de flesta tog sin tillflykt.
Först efter Nystadsfreden
1721 började småningom befolkningen återvända.
Staden hade visserligen någorlunda skonats av ryssarna, men skadorna
på fastigheter och lösöre uppgick i alla fall till 268.335
riksdaler, en oerhörd summa för denna tid. Stadens fartyg hade
bl.a. bränts, och en stor del av den gamla befolkningen hade dött
under landsflykten, dels av umbäranden, dels av farsoter. Så
avled stadens borgmästare Isak Falander och hans hustru redan 1716,
troligen i någon farsot. Av de gamla handelssläkterna återvände
endast släkterna Turdin och Aulin. En del flyttade bort, såsom
t.ex. den kända släkten Bladh till Vasa. Släkten Turdin,
av vilken 4 söner kom hit från Bygdeå i Sverige i slutet
av 1600-talet, levde här till 1840-talet. En av släkten, Johan
Turdin, som dog 1834, var stadens enda kommerseråd. Redan på
1720-talet finner vi en helt ny köpmanskår; så stöter
vi på namnen Malm, vars efterkommande sedan grundade det kända
köpmanshuset i Jakobstad, vidare Juthe, Kempe, Forssén, Vessler
m.fl.
Så gick det under flitigt arbete åter uppåt. Folkmängden
var åter år 1730 nästan densamma som år 1700. Särskilt
under tiden 175090 ägde ett relativt snabbt uppsving rum, men
därefter följde en tillbakagång, som fortfor ända
långt in på 1800-talet. Orsaken härtill var dels en allmän
depression på det ekonomiska området och dels de politiska
förhållandena med krig, missväxter i och farsoter. Sålunda
förekom t.ex. flera koppepidemier under senare hälften av 1700-talet
med 130 dödsfall. Vidare tyfus och rödsot, som också ryckte
bort många människoliv.
På 183050-talen ägde ett stort uppsving rum man
kunde t.o.m. tala om en storhetsperiod i stadens historia. Särskilt
gäller detta handelns och sjöfartens område. Talrika fartyg,
också stora sådana (det största före branden var
barken ”Alku” om 274
läster), byggdes på stadens varv och gick i skeppsfart också
på transoceana länder, utförande från hemstaden
främst tjära, plankor och spannmål och införande
salt, kolonialvaror, viner och spritvaror, textilier och allt möjligt
krams, avsedda icke blott för staden utan också för ett
stort uppland, sträckande sig ända till St Michel, Kuopio och
Joensuu. Också efter branden fort-
17
satte till en början denna utveckling, men snart började det gå
nedåt. Havet drog sig ständigt tillbaka och förstörde
hamnförhållandena. Nya kommunikationsleder, främst Saima
kanal och den österbottniska
kustbanan, ledde trafiken åt annat håll och förbi staden
samt grusade dess tidigare handel. Efter 1861 då handeln frigavs på
landsbygden, försämrades det handlande borgerskapets ställning
avsevärt på grund av konkurrensen från lanthandlarna. Det
slutande 1800-talet och tiden kring sekelskiftet blev därför de
många konkursernas tid i Nykarleby, krönt av Nykarleby Aktiebanks
konkurs 1913, som skakade hela bygden vida omkring. Försöket
att genom en smalspårig
järnväg förbinda staden med kustbanan 1899 ledde till
stora ekonomiska förluster, och banan såldes 1916, tack vare lyckliga omständigheter utan
ytterligare förlust. Det enda inkomstbringande företaget i staden
vid denna tid var i själva verket utminuteringsbolaget,
vars vinstmedel finansierade en stor del av stadens utgifter bl.a. för
järnvägen. Det 1873 grundlagda och 1885 av staten övertagna
seminariet och den därmed förenade normalskolan tillförde
staden intellektuella krafter, som i fortsättningen till stor del satte
sin prägel på stadens politik, kultur och förvaltning; man
kan här nämna namnen Zachris
Schalin, Gustaf
Hedström och Karl
Fredrik Spolander.
Ekonomiskt utgjorde det stadens ryggrad, jämte det 1926 anlagda kraftverket,
som utvecklats på ett för staden gynnsamt sätt. Andra kommunala
företag och en del efter kriget etablerade industrier har ej haft samma
framgång. Den nya 1949
öppnade bredspåriga järnvägen har gått med
förlust för statsverket, upphörde med persontrafiken 1956
och hotas f.n. av nedläggelse även den. [Trafiken lades ned 1982]
Den år 1864 anlagda hamnen
vid Andra sjön har under årens lopp krävt väldiga
utgifter utan att motsvara förväntningarna, men staden, som fick
sin tullkammare indragen i början på 1920-talet, har fortfarande
hamnrättigheter. [?] En stor tillgång har staden i sina länge
outnyttjade skogar om c:a 1.500 ha, som i framtiden kommer att utgöra
en värdefull inkomstkälla. Den nya stadsplanen, som enligt uppgift
omfattar c:a 200 ha i stället för tidigare 80, har reserverat
tomter för lämpliga industrier. I industrialiseringen ligger även
helt säkert stadens framtid, liksom i en utveckling av turistnäringen.
Härigenom kan i framtiden det dråp-
18
slag för staden motverkas och botas, som avvecklingen av seminariet
innebär. Det är att hoppas att den nya grundskolan och den av
staten övertagna samskolan samt Kristliga
folkhögskolan även i fortsättningen kommer att i viss
mån bevara stadens traditioner som skolstad.
Nykarleby stads väg under de 350 åren har icke varit en dans
på rosor, uppfylld som den varit av ständiga fejder, dels med
grevskapets fogdar och dels mot grannstäderna, vidare av krig, nödår
och farsoter och sist av en allhärjande brand. Staden har alltid
varit en av de minsta i landet, men viljan till liv och utveckling har
dock förefunnits. Av den forna sjö- och handelsstaden blev i
sinom tid en skolstad, en idyllens och resignationens stad, och denna
håller nu på att spränga sitt skal och utvecklas till
ett modernt regionplanecentrum med höghusbebyggelse och asfalterade
gator, ökande trafik och industrialisering. Vad detta innebär
för den enskilda individens välbefinnande och trivsel i skaldernas
stad får framtiden utvisa.
Källor:
Kartavdelningen. Riksarkivet, Stockholm
Landshövdingars skrivelser t. K. Maj:t. Riksarkivet, Stockholm
Riksdagsacta. Riksarkivet, Stockholm
Riksregistraturet. Riksarkivet, Stockholm
Räkenskapssamlingen, Österbotten. Riksarkivet, Helsingfors
Städernas privilegier. Riksarkivet, Helsingfors
Wold. Backmans samling. Stadsarkivet, Nykarleby
Backman, W., Nykarleby
stads personhistoria. Vasa 1938.
Backman, W., Tvenne Nykarlebystudier.
Vasa 1929.
Calonius, I., Orsakerna till städerna Nykarlebys, Jakobstads och
Gamlakarlebys uppkomst. Helsingfors 1957.
Eimer, G., Die Stadtplanung im schwedischen Ostseereich 16001715.
Lund 1961.
Hausen, R., Finlands medeltidsurkunder I. Helsingfors 1910.
Hedström, E., Nykarleby.
Jakobstad 1958.
Herlitz, N. m.fl., Privilegier, resolutioner och förordningar för
Sveriges städer. Stockholm 19271946.
Karsten, T. E., Svensk bygd i Österbotten nu och fordom. II. Helsingfors
1923.
Lagus, W., H. G. Porthans Bref till M. Calonius. I. Helsingfors 1886.
Lybeck, P. W., Blad
ur Nykarleby stads historia. Österbottniska Posten okt. 1908jan.
1909.
Nyberg, P., Zacharias Topelius'
Dagböcker. IV. Helsingfors 1922.
Wichmann, V. K. E., Nykarleby
stad 16201920. Helsingfors 1920.
Åkerblom, K. V., Rec.
av Wichmanns arbete i ÖP 8.10.1920.
19
Jakobstads Tryckeri och Tidnings Ab 1970
|